Aihe: Ongelmia basson kanssa - tallamikki ei kytkeydy päältä pois
1
Wolfie
15.05.2007 19:08:02
Otsikon mukaisia ongelmia siis on. Kyseessä on Yamahan bb-414 mallinen basso, joka on toteutettu P/J-mikityksellä. Tein sellaisen huomion, että tallamikki on käytössä koko ajan riippumatta mikkikytkimen asennosta. Käytännössä tilanne on se, että kolmiasentoinen mikkikytkin toimii tavalla talla/kaula+talla/kaula+talla.

En aikaisemmin ole huomioinut tallamikin toimintaa, mutta kun aloin vihdoin ja viimein ottamaan muitakin kytkinvaihtoehtoja esiin kuin pelkän kaulamikin, huomasin pikaisen kokeilun tuloksena mikkitoiminnan olevan edellämainitun tapainen. Onko kyseessä hajonnut potikka, Yamahan ominaisuus vai jokin jostain kaukaa haettu jonkin insinöörin idisvinkula? Kannattaisiko heittää kytkimellä rauhoittamatonta vesilintua syksyn tullen ja heittää sen paikalle volapotikan tallamikkiä varten?

Kannattaisiko heittää uusi elektroniikka samoin tein basson sisälle? Tarkoittaen potikoita. Volume toimii kyllä hyvin, mutta tone ei ole niin herkkä kuin haluaisin. Pitänee vilkaista joskun, kun availen basson, että millaisia potikoita se sisällään pitää.

Jos tuosta sitten selvää joku saanee..
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
M.Hanski
15.05.2007 19:11:50
Töräytä puhdistussprayta kytkimen kontakteihin ja ropella sitä edestakaisin. Jos vika ei korjaannu, käy kaikki juotokset läpi.
Wolfie
19.05.2007 15:54:17
Jaahas... Löytyihän se vika sittenkin. Mikinvaihtokytkin ottanut osumaa joskus jossain vaiheessa. En tiedä onko jo alkuperäinen vika vai liekö tullut matkan varrella, mutta kytkimen pohja pääsee liikkumaan toiselta reunalta aiheuttaen sen, että tallamikki ei kytkeydy pois päältä.

Tuo ratkaisi asian. En ryhdy vaihtamaan pelkkää kytkintä, vaan vaihdan kytkimen tilalle volume-potikan tallamikille. 250 kilo-ohmin potikka varmaankin ajaa asian tuossa touhussa hyvin? Kannattaisiko minun vaihtaa elektroniikkapalikat kokonaan? Tarkoitan siis alkuperäistä volume- ja tone-potikkaa. On ollut lieviä ongelmia niiden toiminnan kanssa aina välillä. Onko jollain tietoa millä tavalla kytkennät kannattaisi tehdä? Siis jotain kaaviota tai vastaavaa. Onnistun aina etsimään tietoa juuri vääristä paikoista ja väärillä hakusanoilla, vaikka Google kyllä yleensä löytää tiedot, mitä etsin...
Hullu basisti
20.05.2007 15:46:46
Morjentes!

Tossa alla linkki jolla vois väsätä vol/vol/tone versioksi sen sun bassos. Mä en tiedä et kannattaako vaihtaa kaikkia vai ostaa vaan yks vola potikka ton kytkimen tilalle.

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/p-j_bass.html
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Wolfie
20.05.2007 16:36:59
Morjentes!

Tossa alla linkki jolla vois väsätä vol/vol/tone versioksi sen sun bassos. Mä en tiedä et kannattaako vaihtaa kaikkia vai ostaa vaan yks vola potikka ton kytkimen tilalle.

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/p-j_bass.html

Kiitos. Tuo auttaa asiaa paljon. Uskoisin, että minun kannattaa vaihtaa nuo potikat. Ovat toimineet viime aikoina vähän omituisesti. Tone on toiminut vähän miten sattuu ja volume on rohissut. Saattaa olla likaa pelissä tai jotain muuta, mutta jos vaihtelen kaikki kerralla niin ei tarvitse miettiä mikä siellä nyt mättää, jos sattuu tulemaan jotain rohinoita tai muuta heti alkuun.
Hullu basisti
21.05.2007 12:16:29 (muokattu 21.05.2007 12:17:53)
Kiitos. Tuo auttaa asiaa paljon. Uskoisin, että minun kannattaa vaihtaa nuo potikat. Ovat toimineet viime aikoina vähän omituisesti. Tone on toiminut vähän miten sattuu ja volume on rohissut. Saattaa olla likaa pelissä tai jotain muuta, mutta jos vaihtelen kaikki kerralla niin ei tarvitse miettiä mikä siellä nyt mättää, jos sattuu tulemaan jotain rohinoita tai muuta heti alkuun.

Eipä kestä kiitellä. Toveria on aina mukava autella hädässä. Joo, eipä ne potikat montaa euroo maksa - luulisin - vaikka vaihtais kunnollisiin koko hela hoidon. Ja jos kolvi pysyy kädessä niin ton modauksen pystyy kyllä tekeen ittekin, sillä se kaavio on aika selkeen olonen mun mielestä.

Miten toi basso soi noin muuten? Onko hyvät mikit ja puut? Ittee kanssa kiinnostaa toi malli.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Wolfie
21.05.2007 17:31:50 (muokattu 21.05.2007 17:36:05)
Eipä kestä kiitellä. Toveria on aina mukava autella hädässä. Joo, eipä ne potikat montaa euroo maksa - luulisin - vaikka vaihtais kunnollisiin koko hela hoidon. Ja jos kolvi pysyy kädessä niin ton modauksen pystyy kyllä tekeen ittekin, sillä se kaavio on aika selkeen olonen mun mielestä.

Miten toi basso soi noin muuten? Onko hyvät mikit ja puut? Ittee kanssa kiinnostaa toi malli.

Ainakin minä olen tykännyt tuosta oikein paljon. On saanut osakseen kohtelua jos jonkinlaista toimiessaan myös koululla oppilaskäytössä ja alkaa tuntumaan siltä, että ei sitä hajalle saa. Puuta bassossa kyllä on, painaa se melko paljon ja bodylla riittää kokoa. Akustisesti soi mielestäni oikein hyvin, mutta sähköillä se herää mielekkäästi eloon. Murinaa löytyy sitä tarvittaessa, mutta potikoita käännellessä saa esille myös pehmeämpiä sävyjä. Etupäässä on tullut kyllä käytettyä vain P-mikkiä tai oikeastaan jonkin aikaa mikkien yhdistelmää tuosta kytkinviasta johtuen. P-mikki on muriseva ja mukavan sävyisä, mutta samaa voi sanoa myös J-mikistä. J-mikki on melko tehokas, ja välillä on sellainen tunne, että se peittoaa P-mikin alleen jos ryhdytään vertailemaan ulostuloa.

Kaularautaan olen kajonnut tämän 1 1/2 vuoden aikana yhden kerran vaihtaessani kielet. Silloin piti vähän suoristaa kaulaa, kun uudet kielet vetivät sitä hieman mutkalle. Muuten on kaula kestänyt hellettä, pakkasta, märkää, kuivaa ja kaikkea siltä väliltä oikein mallikkaasti. Nauhat ovat kyllä kuluneet kohtalaisen vauhdilla, mutta on saattanut oman osansa muodostaa alkuaikojen "lievästi" röytävä soittotyyli, jossa kieltä piti painaa otelautaan sillä voimalla kuin vain jaksoi.

Miinuksia oikeastaan löydän vain kaivelemalla mieltymyksiä. Pienempi body olisi mukava, sekä soittimella että soittajalla, mutta kyllä tuolla soittaa oikein hyvin, kun vain saa korkeuden soveliaaksi näppäilykädelle. Nauhat voisivat olla kovempaa ainetta, sillä soittotyylini ei ole ollut kaikkein säästeliäin kuluvia osia ajatellen. Lisäksi on ollut pientä rahinaa potikoissa ja sitten tuo kytkin otti ja petti. Pitää jossain välissä etsiskellä ne uudet potikat ja laitella ne kiinni niin pääsen kertoilemaan kokemuksia uusien äänivaihtoehtojen ääreltä...

Suosittelen

Edit: kaikkea pientä...
Hullu basisti
22.05.2007 12:25:34
OK. Pitänee pistää harkintalistalle toi 414-malli.
Wolfie
07.06.2007 16:24:54
Jaahas... Ja ongelmia riittää. Olen ohjeiden mukaan juottanut osat paikoilleen bassoon. Ongelma muodostuu siitä, että hurina on varsin sietämätön. Basson ääni kuuluu heikohkosti, mutta hurina täyttää tienoon. Voiko kylmäjuotos jossain välissä aiheuttaa tuollaisen ongelman? Kävin kyllä kaikki juotokset uudestaan läpi ja tutkin vielä sen, että johdot ovat kaikki kohdallaan.

ARGH! Pitää vielä kerran käydä juotokset ja johdotus läpi...
Hullu basisti
08.06.2007 22:06:55
Juu... ei ne värit aina pidä kutiansa. Onnea vian metsästykseen. Jos jotain positiivista asiasta etsii niin ensi kerralla pitäs olla helpompaa löytää vika kun on jo sen johtoviidakon kolunnu kertaalleen ;-).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)