Aihe: Konkkamikki (+ etuaste?) kaikenlaiseen hintaluokassa 500 euroa
1 2
Krokantti.
07.06.2007 03:53:24 (muokattu 07.06.2007 17:58:50)
Kirjoituksia tästä varmasti riittää, mutta nyt aiheen ollessa rajatumpi ajattelin perustaa kysymykselleni uuden ketjun. Jos vastaavia löytyy jo, tämän saa poistaa.

Eli etsin noin 500 € hintaluokkaan mahtuvaa kondensaattorimikrofonia (päälle popkiller, teline yms.), jolla äänittää laulua ja mitä tahansa akustisia soittimia, erityisesti akustista kitaraa. Jos etuaste on todellakin niin tarpeellinen äänenlaadun kannalta kuin olen ymmärtänyt, sellaisen voisi lisäksi ostaa alle 200 euron.

Harrastelijalinjalla tosiaan mennään tällaisella budjetilla, mutta tietysti hinta-laatusuhde on tärkein. Käsittääkseni tuohon hintaluokkaan saa jo ihan kelvollisen mikrofonin vähintään demonauhoituksia varten. Olemassaoleva laitteistoni on tällä hetkellä M-Audio 410, joka sinänsä sisältää kaksi etuasteista mikkipaikkaa, joten teknisesti etuaste ei ole pakollinen.

Ehdotuksia?
Nelikielipiru
07.06.2007 08:20:26

Kirjoituksia tästä varmasti riittää, mutta nyt aiheen ollessa rajatumpi ajattelin perustaa kysymykselleni uuden ketjun. Jos vastaavia löytyy jo, tämän saa poistaa.

Eli etsin noin 500 € hintaluokkaan mahtuvaa kondensaattorimikrofonia (päälle popkiller, teline yms.), jolla äänittää laulua ja mitä tahansa akustisia soittimia, erityisesti akustista kitaraa. Jos etuaste on todellakin niin tarpeellinen äänenlaadun kuin olen ymmärtänyt, sellaisen voisi lisäksi ostaa alle 200 euron.

Harrastelijalinjalla tosiaan mennään tällaisella budjetilla, mutta tietysti hinta-laatusuhde on tärkein. Käsittääkseni tuohon hintaluokkaan saa jo ihan kelvollisen mikrofonin vähintään demonauhoituksia varten. Olemassaoleva laitteistoni on tällä hetkellä M-Audio 410, joka sinänsä sisältää kaksi etuasteista mikkipaikkaa, joten teknisesti etuaste ei ole pakollinen.

Ehdotuksia?

Edit: Otsikko ei jostain syystä ymmärrä €-merkkiä. Korjaisiko moderaattori?

Ainakin tuossa T.bonen SCT800 olisi hinta/laatusuhde kohdillaan, kun tuota mikkiä mietitään.

http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sct800_tube_mic.htm.

Ite oon tuolla nauhotellu laulua, basso kaappia, akustista kitaraa jne, ja hyvin non toiminut.
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
Daunt
07.06.2007 08:28:12
Oma valintani olisi (ja olikin) Audio-Technica AT4047SV. Mukavan hillitty soundi verrattuna esim. Röden K2:een tai vastaaviin. Tämähän on kopio Neumannin U47:n FET-versiosta ja kuulostaa mielestäni paremmalta kuin alkuperäinen :) No joo, en ole vertaillut vierekkäin. Hyvä shockmount tulee myös mukana. Hinta jää alle viidensadan, kun ostat rapakon toiselta puolelta. Tästä oli ääninäytteitä jossain, voin kaivaa linkin myöhemmin.

Jos tuo M-Audion etuaste on samaa tasoa kuin DMP3/Octane, niin se on aluksi ihan riittävä. Parillasadalla tuskin saat parempaa.
mhelin
07.06.2007 09:32:29 (muokattu 07.06.2007 10:09:52)
Violet Designin Black Knight olisi tuota hintaluokkaa, ääninäytettä akustisen kitaran soitosta ko. mikillä:
http://www.ashtonaudio.com/goodies/BA2/JLM14_99V.wav
http://www.ashtonaudio.com/goodies/BA2/OEP_OPA.wav

Noissa sämpleissä käytetään muuten eri etuasteita, erona mikrofonimuuntaja ja opari, saundi on aika erilainen jos verrataan toisiinsa. Muuntajattomissa mikkietusissa saundi ei vaihtele ihan yhtä paljon etuasteesta toiseen (useimmat käyttävät samaa peruskytkentää).

EDIT:

Toisaalta myös pari pienikalvoista konkkaa mahdollistaisi stereoäänityksen. Esim. Studio Projects C4 tai Rode NT5 mikkiparilla saisi haluttaessa leveämmänkin stereokuvan kuin pelkällä X/Y stereomikillä.

Sitten on vielä näitä erityisen pienikalvoisia konkkamikkejä kuten DPA jotka ovat parhaimmillaan juuri akustisten soittimien kanssa. Tässä esim. demo-versio DPA4090:sta tarjouksessa Thomannilla:
http://www.thomann.de/fi/dpa_4090_high_sens_demo.htm
Tuolla saisi todennäköisesti luonnollisimman kuuloisen saundin akustisista instrumenteista, suuntakuviona omni (pallo) joten tilaakin tulee mukaan enemmän kuin noilla kardioidimikeillä, toisaalta matalat äänet eivät korostu vaikka mikki olisi lähellä instrumenttia.
mhelin
07.06.2007 10:12:32
Eääh, mhelin sä menit paljastamaan taas meidän salaisen aseen. :)

Eikun tota mäkin suosittelen lähestulkoon täysin varauksetta. Ei oo tullu kertaakaan vastaan oikeastaan yhtään tilannetta, ettei toi olisi toiminut soundinsa puolesta. Liian herkkä se kyllä toisinaan on.

Ja vaatii dynaamisen etuasteen sekä myös sellaisen josta tulee kunnon 48V phantom eikä melkein (jotkut antavat vain jotain 40V mitä olen mittaillut, esim. EMU1820M äänikortin räkin etuasteet eivät oikein toimi tuon BK:n kanssa hyvin).
varakeef
07.06.2007 10:56:36
Eli etsin noin 500 € hintaluokkaan mahtuvaa kondensaattorimikrofonia (päälle popkiller, teline yms.), jolla äänittää laulua ja mitä tahansa akustisia soittimia, erityisesti akustista kitaraa. Jos etuaste on todellakin niin tarpeellinen äänenlaadun kuin olen ymmärtänyt, sellaisen voisi lisäksi ostaa alle 200 euron...

Olemassaoleva laitteistoni on tällä hetkellä M-Audio 410, joka sinänsä sisältää kaksi etuasteista mikkipaikkaa, joten teknisesti etuaste ei ole pakollinen.

Röden NTK mahtuu budjettiin popfiltterin (jäljelle jää vain hevi... eh), telineen ja adapterin kera. Piuhankin saat. M-Audion etunen on ehdottomasti riittävän hyvä - kahdella sadalla et saa mitään merkittävästi parempaa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Krokantti.
07.06.2007 22:45:07 (muokattu 07.06.2007 22:50:59)
Audio-Technicaa minulle onkin jo kehuttu, tarkemmin mallia AT3035. Mistään Thomannia kauempaa en uskalla alkaa ostamaan, joten tuo AT4047 jää ehkä vähän kauas hintansakin puolesta.

Rödestä sen sijaan olen kuullut ristiriitaisia kommentteja, jotkut kehuvat tiettyjä malleja ja jotkut muut ovat sitten kuulemma ihan susia. Ota siitä sitten selvää. Jotenkin koko valmistajasta on jäänyt halpismerkin maku, en tiedä onko sillä mitään pohjaa.

Tuo DPA 4090 taas on aivan kummallinen kapistus meikäläiselle. Kenties pitäisi perehtyä eri mikkimalleihin ja suuntakuvioihin enemmän. Onko sitten erityisesti laululle ja toissijaisesti esim. juuri sille akustiselle kitaralle tärkeää tietty suuntaisuus?

Stereokuvaa en oikeastaan usko tarvitsevani mihinkään, tässä vaiheessa ainakaan, joten kahden mikin käyttäminen jääköön myöhempiä suunnitelmia varten. En myöskään voi olla ajattelematta niin kaksiulotteisesti, että n. 250 euron mikki ei olisi melko varmasti huonompi kuin 500 euron mikki, valmistajasta huolimatta. Vai kuinka on?

Ja tuo etuasteasia jäi mietityttämään. Miten järkevää on ostaa tämän hintaluokan mikki, jos aikoo käyttää vain 410:n etuasteita -- viekö se järjen mikin ostamisesta kokonaan?
Mikael
07.06.2007 22:50:31 (muokattu 07.06.2007 22:53:04)

Tossa hintaluokassa oma ostos vois olla AKG C4000b ja Joemeek ThreeQ. Rode NTK on kyllä manio mikki muttei ainakaan mitenkään universaali laulumikki - joillekin laulajille toimii ihan hulluna ja toisille taas on liian kireä. Bassolle toisaalta NTK on erittäin kunkku!
Inhimillisyys on hyve.
Chade Fallstar
08.06.2007 03:34:01
Noi äänikortin etuasteet ei anna fantomia, joten et pysty käyttään niissä konkkamikkiä,paitsi elektriteettikonkkaa jossa on oma patteri tai putkimikkiä jossa on oma virtalähde mukana.
varakeef
08.06.2007 09:48:39 (muokattu 08.06.2007 09:49:04)
Noi äänikortin etuasteet ei anna fantomia, joten et pysty käyttään niissä konkkamikkiä,paitsi elektriteettikonkkaa jossa on oma patteri tai putkimikkiä jossa on oma virtalähde mukana.

Paitsi että kysyjän äänikortti M-Audio 410 antaa. Siis voi käyttää.

http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire410-main.html

Ja otaksun etusten olevan täsmälleen samat kuin 1814:ssa, joiden tiedän olevan aivan asialliset.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Krokantti.
08.06.2007 20:08:49
Kysynpä uudestaan, kun viestini näyttää hukkuneen viestimassaan.

Löytyykö mielipiteitä noista Röden tietyistä malleista, ja koko valmistajan kelpoisuudesta? Tosiaan hyvin ristiriitaisia kommentteja olen kuullut.

Kuinka tärkeää on olla mikissä jokin tietty suuntakuvio, kun on tarkoitus äänittää laulua ja toissijaisesti kielisoittimia?

Ja miten järkevää on ostaa 500 euron hintaluokan mikki, jos aikoo käyttää vain 410:n etuasteita (jotka ovat uskoakseni juuri samat kuin 1814:ssa)?
passe
09.06.2007 12:07:06 (muokattu 09.06.2007 12:14:17)
Kysynpä uudestaan, kun viestini näyttää hukkuneen viestimassaan.

Löytyykö mielipiteitä noista Röden tietyistä malleista, ja koko valmistajan kelpoisuudesta? Tosiaan hyvin ristiriitaisia kommentteja olen kuullut.

Sama täällä! Kertokaas nyt vanhat parrat, onko tämä Røde joku takavuosien Behringer, joka sittemmin on vakiinnuttanut paikkansa väkevänä "keskiluokan" edustajana. Vai onko niiden mikeissä sitten joku ihan oma tyypillinen soundinsa?

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen törmännyt "ei ei, en ole Røde-miehiä..." tyylisiin kommentteihin. Tämä siis nimenomaan vähän vanhemman sukupolven edustajilta.

Aloittajalle vielä sellainen kyssäri, että oletko nauhoitellut monilla mikeillä aiemmin? Näitä nettipalstoja lueskellessa asiat usein vähän hämärtyvät, ainakin itselleni. Viittaan nyt siihen että paljon alle viiden sadan mikeilläkin tehdään jo ihmeitä ja se ero 250 euron ja 500 euron mikin välillä on usein kovin pieni, verrattuna tarpeeseen.
Sometimes more is more
Mikael
09.06.2007 12:26:59

Inhimillisyys on hyve.
Antti1
09.06.2007 13:30:02
Kertokaas nyt vanhat parrat, onko tämä Røde joku takavuosien Behringer

En mä mikään vanha parta ole, mutta vastaan silti. Ei se mikään Behringer ole, vaan ihan laatukamaa valmistava, lähinnä edullisempaan ja keskiluokan laitteisiin panostava yritys.

Mun mielestä Røde on jotakuinkin mikrofonimaailman ENGL (mikäli ko. kitaravahvarit on tuttuja). Elikkä suomeksi: ne on hieman yläpäästä boostattuja ja aavistuksen kireäsoundisia. Ei tietenkään päde kaikkeen, mutta noinniinku yleisestiottaen sanoisin näin omien kokemuksieni valossa. Toimii monille tummasoundisille laulajille ja erityisesti instrumentteihin. Kovilla suhinaässillä varustetulle ja kirkasääniselle laulajalle noi voi olla aika huonoja vaihtoehtoja.

Asiasta kissaan, toi Mikaelin ehdottoma ThreeQ on aika hyvä etuaste hintaluokassaan, mutta sen kompuran kanssa saa olla kokoajan tarkkana. Mä melkein lykkäisin ensin materiaalin jonkun toisen kompressorin läpi, jotta ei tarvii olla jatkuvasti siinä napissa kiinni. Se on meinaan vähän sellanen jokotai -laite toiminnaltaan ja sillä saa äänen helposti täysin pilalle. Sillä saa myös ihan mukavan kuuloista säröä ääneen, jos sitä kaipaa. Mä tykkään enemmän jättää gainin vähän alle clippivalon välähtelyn ja sitten käännän sitä outputtia reilusti yli nollakohdan. Tulee vähän pehmeämpää ja sivistyneempää tykitystä, eikä sellaista härskiä yläpään ritinää.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
PIM
09.06.2007 17:28:52
Eikös Röde alunperin 90-luvulla käyttänyt halpoja kiinalaisia komponentteja hinnan alaspainamiseen niin, että kadunmiehelläkin alkoi olla varaa konkkamikkeihin, jonka jälken muut länsimaiset merkit alkoivat teettää koko mikit kiinassa, mistä varsinaisesti sitten alkoi tämä nykyäänkin jatkuva kiinalaismikkien maailmanvalloitus.
Antti1
09.06.2007 17:42:31
Eikös Röde alunperin 90-luvulla käyttänyt halpoja kiinalaisia komponentteja

Joo, taisi olla näin. Tossahan asiasta kerrotaan tarkemmin yläpuolella olevassa linkissä.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Krokantti.
10.06.2007 18:39:31 (muokattu 10.06.2007 20:06:06)
Taitaapa näillä näkymin kuulemani palautteen ja tässä kerrotun taustan perusteella jäädä tuo Røde sitten kokeilematta. Ei todellakaan kiinnosta.

Aloittajalle vielä sellainen kyssäri, että oletko nauhoitellut monilla mikeillä aiemmin? Näitä nettipalstoja lueskellessa asiat usein vähän hämärtyvät, ainakin itselleni. Viittaan nyt siihen että paljon alle viiden sadan mikeilläkin tehdään jo ihmeitä ja se ero 250 euron ja 500 euron mikin välillä on usein kovin pieni, verrattuna tarpeeseen.

Tätä juuri hainkin. Kokemusta konkkamikeistä minulla ei juuri ole, joten näiden ehdotusten kanssa taiteilu on aika hakuammuntaa. Tarkoituksenani ei siis ole ostaa se mikki, jonka hinta on lähimpänä viittäsataa, vaan ylipäätänsä hyvä mikki, hintakattona se 500. Mitään ihmeellistä ei tässä vaiheessa tosiaan tarvita, mutta ei mitään roskaakaan, vaan ihan pelkkä hyvä peruskondensaattorimikrofoni.

Vaikuttaisi siltä, että lupaavin vaihtoehto olisi sitten Audio-Technican 40-sarja (esim. AT4033, AT4040 jne.). Löytyykö ehdotuksia ja omakohtaisia kokemuksia tietyistä malleista?
Mikael
10.06.2007 21:32:18 (muokattu 10.06.2007 21:33:26)

Vaikuttaisi siltä, että lupaavin vaihtoehto olisi sitten Audio-Technican 40-sarja (esim. AT4033, AT4040 jne.). Löytyykö ehdotuksia ja omakohtaisia kokemuksia tietyistä malleista?

Meillä on ollut pari noita AT4033a:ta ja ne on soundanneet aina hyvältä - enimmäkseen rumpujen overhead-mikkinä oon ite käyttänyt. Mun valinta kuitenkin tuossa hintaluokassa olisi jo aiemmin mainitsemani AKG C4000b:n joita on ollut pari käytössä jo useamman vuoden. Erittäin neutraali soundi ja useampi suuntakuvio tekevät siitä hyvän yleismikin tosi moneen hommaan - ei oo tarttenut ikinä pettyä.
Inhimillisyys on hyve.
Krokantti.
10.06.2007 22:41:54 (muokattu 10.06.2007 22:47:06)
Meillä on ollut pari noita AT4033a:ta ja ne on soundanneet aina hyvältä - enimmäkseen rumpujen overhead-mikkinä oon ite käyttänyt. Mun valinta kuitenkin tuossa hintaluokassa olisi jo aiemmin mainitsemani AKG C4000b:n joita on ollut pari käytössä jo useamman vuoden. Erittäin neutraali soundi ja useampi suuntakuvio tekevät siitä hyvän yleismikin tosi moneen hommaan - ei oo tarttenut ikinä pettyä.

Luin tuosta AKG C4000b:stä taustoja ja arvostelujen perusteella vaikuttaisi yleensä ottaen varsin lupaavalta mikiltä, mutta soundi on kuulemma hieman bassovoittoinen eikä ota korkeimpia taajuuksia niinkään hyvin. Erityisesti akustisen kitaran treblet leikkautuvat. Onko tällaista tullut vastaan?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)