Aihe: Kuka "omistaa" bändin?
1 2 3 4 5
Burn
24.02.2007 13:05:35

Bändi on yhteisomistuksessa, vaikkakin yksi jannu tekee kaikki biisit ja toinen kaikki sanoitukset. Biisit sovitetaan yhdessä ja jos jostain asiasta ei pidetä, siitä äänestetään. Keulahahmo löytyy mutta se ei tee hänestä bändin herraa ja hidalgoa. Aika lailla kaikesta päätetään yhdessä, siitä tykkään.
Chuck Norris is just like you and me, he puts his pants on one leg at a time. Except when he puts his pants on, he fights North Koreans.
Karri
18.03.2007 11:01:40

Yhdyn tuohon edelliseen vahvasti. Reeneissä olen aika selvästi se keulahahmo jolla on biisit ja rakenteet hanskassa ja jolta kysyä jos joku biisin kohta mietityttää. Keikka-tilanteessa tietenkin laulajalla on jonkinmoinen "keulahahmon" paikka jo hommansa ja sijaintinsa perusteella. Harvemmin perus "rokkikokoompanon" laulaja seisoo rumpujen takana tai lavan laidassa.

Soittamisen jälkeen bändillä ei juuri keulahahmoa löydy, joka on vain hyvä asia ja osoittaa että muutkin kuin yksi saa bändistä suunsa auki.
Leper Messiah
18.03.2007 11:14:02
Meidän bändissä minkäänlaista demokratiaa ei suvaita, hallintomuoto on täydellisen aristokraattinen, älymystö johtaa bändiä ja kertoo muille mitä tehdä.

Älymystöä ei vain ole.

Punttisika #3 Runkku monsteri #4
miikka_the_basist
23.04.2007 23:52:24 (muokattu 25.04.2007 16:19:52)

Minä olen tämän bändini perustanut ja oletan, että minulla on viimeinen sana kaikkeen. Elän tosin mielenkiintoisia aikoja, koska vokalistimme on ruvennut hankalaksi.

Tein sanat yhteen omaan biisiini kauhean inspiraation vallassa ja toin sanat treenikämpälle. Iskin ne vokalistimme käteen ja hän alkoi selata vihkoa läpi (siellä oli myös muita sanoitusaihioita). Hän kommentoi yhtä sanoitustani ja repesi nauramaan! Ei siinä mitään, pistin sen korvan taakse ja olin ihan kuin en olisi huomannutkaan.

Vokalistimme on tehnyt sanat meidän ensimmäiseen biisiin ja ei kovin kummoiset olleet vaikka niitä odotettiin kolme kuukautta. Tosin vaikka ne voisivat olla paremmat, niin en ole asiaan puuttunut koska tiedän, että niitä on tehty ajatuksella ja niihin on panostettu tosissaan. Sen takia hänen kommenttinsa ja sanoilleni nauraminen sai minut miettimään, että kannattaako enää uhrata aikaansa koko touhulle, jos saa tuollaisen kiitoksen?

Sulake koko touhuun paloi sillä hetkellä kun vokalisti kuunteli säkeistön melodiaa ja totesi heti "Ei onnistu". Vedin homman läskiksi, koska häntä ei näyttänyt kiinnostavan ollenkaan edes yrittää sovittaa niitä sanoja siihen biisiin. Lopputreenit meni siinä, että kakkoskitaristi otti homman näppeihinsä ja yritti pitää homman kasassa. Minua ei enää kiinnostanut koko touhu.

Muutama päivä treenien jälkeen vokalisti lähetti viestin, että voiko hän jatkossa tehdä sanat kun hän ne kerran laulaakin. Ilmoitin takaisin, että jos biisin säveltäjä saa idean biisin tarinaksi niin hän voi myös sanoittaakin oman kappaleensa. Tästä otti vokalisti oikein jättisuuren herneen nenäänsä ja ilmoitti, että "Haluan ilmeisesti hänet ulos koko projektista". Tavoitteenani oli ainoastaan pistää vauhtia tähän bändiin, jotta tästä tulisi edes jotain ennenkuin tavoitan eläkeiän.

Kakkoskitaristimme aikoo ilmeisesti pitää ensi treeneissä kehityskeskustelun. Vokalistimme ei anna missään asiassa periksi ja en aio antaa minäkään. Olen tehnyt eniten hommia tämän projektin ja oletan, että minulla on eniten myös sanavaltaa. Saa nähdä millainen kehityskeskustelusta tulee.

EDIT: Kyllä sitä peiliä on tullut katseltua ja olen tullut siihen johtopäätökseen, että jos minä teen suurimman osan bändin työtehtävistä ja olen vielä itse sen perustanut tyhjästä, niin oletan, että minulla on myös sananvaltaa, miten tätä projektia viedään eteenpäin.

Töitä tämän projektin eteen olen siis tehnyt todella paljon; hankkinut treenikämpän, maksanut treenikämpän vuokran, perinyt kaikkien osuudet vuokrasta takaisin kun eivät osaa automaattisesti sitä maksaa ja tälläkin hetkellä osalla on maksut rästiss (kumma juttu, kun kaikki ovat kuitenkin täysi-ikäisiä ja perässä saa juosta), sopinut treeniajat, ilmoittanut treeniajat kaikille, sijoittanut omaa rahaa bändin soittimiin (rummut, mikrofoni ja uutena hankintalistalla on lauluvahvistin). Muiden ei tarvitse kuin tulla paikalle ja ruveta luomaan bändille tuotantoa.

Olen myös säveltänyt niitä biisejä, jotta sinne keikoillekin joskus pääsisi. Tosin rumpalista ja kakkoskitaristista on ollut todella paljon apua, koska he ovat olleet aktiivisesti mukana kehittämässä näitä biisi-ideoitani. Ja jos joskus keikalle asti pääsemme, niin tiedän jo etukäteen kuka saa hoitaa siihen liittyvät asiat... minä. Eli töitä saan tehdä ja paljon, jos tämä bändi aikoo joskus edes minnekään päästä.

Tosi asia on, että yhden miehen harteilla tämä projekti lepää ja ne hartiat ovat minun. Muille olen yrittänyt vastuuta antaa, mutta he eivät sitä kanna. Minä en ala siihen, että teen kaiken työn ja muut sanelevat mitä tehdään. Helppohan se on neuvoa ja kritisoida kun ei ole omat tuotokset ja päätökset esillä.
"Deine Größe macht mich klein du darfst mein Bestrafer sein" Rammstein - Bestrafe mich
Joees
24.04.2007 00:00:49
...Kakkoskitaristimme aikoo ilmeisesti pitää ensi treeneissä kehityskeskustelun. Vokalistimme ei anna missään asiassa periksi ja en aio antaa minäkään. Olen tehnyt eniten hommia tämän projektin ja oletan, että minulla on eniten myös sanavaltaa. Saa nähdä millainen kehityskeskustelusta tulee.

Aika raju meininki. Tehän ootte melkee pahempi ku Metallica dokumentissaan. Kannattasko jokasen kattoo peiliin?
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
rintapek
24.04.2007 00:17:13 (muokattu 24.04.2007 00:37:10)

Poppamiehen kanssa samoilla linjoilla.
Tekniikasta, sähköistä ja roudauksesta vastaan käytännössä yksiselitteisesti minä.
Ei ole ketään tunkemassa sille tontille.
Biisivalinnat (coverbändi) tehdään kimpassa, hevistä humppaan voi ehdottaa, jos ei toimi, niin voi voi ja seuraava biisi.
Liideri löytyy, joka sanoo sen viimeisen sanan. Sen mukaan vedetään.
Virheistä otetaan opiksi.
Kavereita ollaan.

"Omistaminen" on sanana hieman huono. Kuka tahtoo olla orja?

Edit: Se mikä toimii minun/meidän bändissä, ei tarkoita että toimii kaikkialla.
Liian monen kompromissin summa ei enää välttämättä kiinnosta ketään.
Valistunut diktaattori on monesti hallitusmuodoista paras.
Huono diktaattori on sitten se surkein vaihtoehto.
Itselläni on aina ollut ilo soittaa sellaisten äijien kanssa, että homma on hauskaa ja tuntuu oikealta, musatyylit sitten ovat vaihdelleet.
One kind of music only - the good kind
Teijo K.
24.04.2007 12:45:37

Minä olen tämän bändini perustanut ja oletan, että minulla on viimeinen sana kaikkeen. Elän tosin mielenkiintoisia aikoja, koska vokalistimme on ruvennut hankalaksi.

Bändin perustaminen ei ole yhtään mitään. Biisien tekeminen ei oikeuta minkäänlaiseen pomon asemaan missään. Bändin pomo hankkkii keikat, järkkää levytyshommat jne. Tossa näyttää nyt että kukaan teistä ei ole tehnyt mitään sellaista oikeaa duunia mikä oikeuttaisi minkäänlaiseen pomon asemaan.

Demokraattisessa bändissä on taas peruslähtökohdan oltava se, että jokainen soittaja on oman soittimensa asiantuntija. Muuten siinä valuu palkattomaksi työntekijäksi ja se ei kiinnosta pitkän päälle ketään.

Siun kannattaisi vilkaista peiliin.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
Stalkah
29.04.2007 22:32:36

Bändin perustaminen ei ole yhtään mitään.

i couldn't disagree more.

minun mielestäni asia on niin, että bändin perustaja(t) on se tukipilari, tiimin sydän ja niin edespäin. Ei siinä ole mitään itua, että bändin perustajat voitaisiin viskoa pihalle noin vain omasta perustamastaan bändistä, siinä ei vaan ole järkeä! Korkeintaan voisivat lähteä omasta tahdostaan. Ja kyllähän perustajilla pitäisi olla jonkinmoinen monopoli bänditoiminnassa, että heitä/häntä kunnioitetaan ja päätökset menee sitä kautta, meidän bändissä ainakin näin (tuosta kunnioitushommasta nyt en mene takuuseen), mutta ei päämiehienkään pidä päästää nousemaan kusta päähän eikä ottaa mitään diktaattorin asemaa, vaan antaa myös muille päätäntävaltaa ja oikeuksia. Minun mielestäni on paljon hienompaa tehdä asiat yhteistyössä bändin jäsenten kanssa, kun tehdä kaikki yksin :)

minun mielipiteeni, olkaa samaa mieltä tai älkää.
Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että jättikyrpae johdattelee meidät ja tukiryhmämme kohti hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia.
Super-Jari
30.04.2007 05:58:51

minun mielestäni asia on niin, että bändin perustaja(t) on se tukipilari, tiimin sydän ja niin edespäin. Ei siinä ole mitään itua, että bändin perustajat voitaisiin viskoa pihalle noin vain omasta perustamastaan bändistä, siinä ei vaan ole järkeä! Korkeintaan voisivat lähteä omasta tahdostaan. Ja kyllähän perustajilla pitäisi olla jonkinmoinen monopoli bänditoiminnassa, että heitä/häntä kunnioitetaan ja päätökset menee sitä kautta, meidän bändissä ainakin näin (tuosta kunnioitushommasta nyt en mene takuuseen), mutta ei päämiehienkään pidä päästää nousemaan kusta päähän eikä ottaa mitään diktaattorin asemaa, vaan antaa myös muille päätäntävaltaa ja oikeuksia. Minun mielestäni on paljon hienompaa tehdä asiat yhteistyössä bändin jäsenten kanssa, kun tehdä kaikki yksin :)

Tokihan sitten perustaja on tukipilari, tiimin sydän ja mitä lie jos siitä samasta jätkästä lähtee se musiikki mitä soitetaan. Noin niinku imo.
paavi
30.04.2007 09:11:10
Minä olen tämän bändini perustanut ja oletan, että minulla on viimeinen sana kaikkeen. Elän tosin mielenkiintoisia aikoja, koska vokalistimme on ruvennut hankalaksi....
....Tosi asia on, että yhden miehen harteilla tämä projekti lepää ja ne hartiat ovat minun. Muille olen yrittänyt vastuuta antaa, mutta he eivät sitä kanna. Minä en ala siihen, että teen kaiken työn ja muut sanelevat mitä tehdään. Helppohan se on neuvoa ja kritisoida kun ei ole omat tuotokset ja päätökset esillä.

Vaikuttaa sinänsä selvältä hommalta, että joko asiaan täytyy tulla muutos tai sitten bändi kaatuu. Sun pitää selittää tää niille koruttomasti ja suoraan. Rehellisesti sanot, että et vaan jaksa tätä menoa.. ei kukaan jaksa loputtomiin. Sanot, että vastuuta on jaettava ja jokaisen on kannettava kortensa kekoon. Jos jutun luonne on se, että jokainen hoitaa oman instrumenttinsa osuudet, silloin ne pitää myös hoitaa eli jokainen treenaa himassakin. Sama juttu käytännön asioiden kanssa. Delegoi hommia muille, mutta oo valmis myös hyväksymään se, että toiset hoitavat asiat ehkä hieman eri tavalla. Pääasia on, että saisit muut innostumaan.

Niin, saattaa olla, että jengillä ei oo motivaatiota osaltaan sen takia, että "sulla on viimenen sana kaikkeen". Miksi edes lähteä tekemään jotain, jos joku voi mitätöidä sen kertaheitolla? Ole valmis tekemään kompromisseja. Bändin musiikki kehittyy omaan ainutlaatuiseen suuntaan sitä kautta, että jokainen voi tuoda itseään esille kokojan ja rauhassa tietäen, että ideoita ei tyrmätä heti.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
Teijo K.
01.05.2007 17:22:55

Miulta rivisoittajana ei saa pelkästään bändin perustamalla vielä pisaraakaan enempää kunnioitusta kuin kukaan muukaan sen "tiimin" jäsen. Kuka tahansa voi perustaa bändin, se ei vaadi yhtään mitään. Ei oikeasti mitään. Sen bändin pyörittäminen on ihan toinen juttu. Ne keikat ja muut menot. Niissä se johtajuus punnitaan. Itseasiassa mikään ei ole ärsyttävämpää kuin joku polleana "bändin perustajana" esiintyvä henkilö joka ei saa sitten mitään oikeaa aikaiseksi.

Monopoli bänditoiminnassa ansaitaan vähän pitkäjänteisemmällä duunilla kuin vain perustamalla bändi.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
kivi
01.05.2007 20:49:58
Miulta rivisoittajana ei saa pelkästään bändin perustamalla vielä pisaraakaan enempää kunnioitusta kuin kukaan muukaan sen "tiimin" jäsen. Kuka tahansa voi perustaa bändin, se ei vaadi yhtään mitään.
---
Monopoli bänditoiminnassa ansaitaan vähän pitkäjänteisemmällä duunilla kuin vain perustamalla bändi.

Aamen ja kippis, veli hyvä.
:-D

Usein bändin perustaja on vain joku joka tuntee muita soittajia, saattaapa olla ihan bändin ulkopuolinenkin henkilö. Mäkin olen perustanut bändejä joissa en itse soita, samoin olen jättänyt omien bändieni jäsenvärväämiset joskus täysin ulkopuolisten tahojen tehtäväksi samoin kuin tullut ulkopuolisten henkilöiden värväämäksi. En mä näe, että se olisi huonompi tapa kuin bändi"liiderin" suorittama jäsenetsintä. Ulkopuolisuus usein auttaa.

Innokkain bändienkasaaja ystäväpiirissäni on muuten eräs basisti joka soittaa maakunnan joka toisessa orkesterissa. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään tarvetta pomoilla tai liidata, keskittyypähän vain soittamaan luottobassoa hyvässä seurassa.

Sinänsä kyllä luulen että tässä puhutaan eri asioista, muistan että koulupoikana niiden omien alkeisbändien pomotusjärjestelmä oli varsin kriittinen ja tärkeä, kun piti päästä valitsemaan kenen biisikyhäelmät otettaisiin ensiksi työn alle. Yleensä voitin minä, en siksi että olisin tehnyt parempia biisejä, vaan siksi että olin enemmän tosissani ja valmis antamaan kaiken tai enemmän. Mikä onkin parempi syy päästä ennemmin innolla kuin taidolla toimivan remusakin kapellimestariksi.
Nyt kuitenkin kuvio on toinen, mä olen aikuinen ja niin on Arvakin, eikä meillä oikeastaan ole aikaa sellaisiin bändeihin jotka eivät toimi. Rahasta viis, mutta jos musapuoli tökkii eikä edistystä tapahdu, se on goodbye. Edistyksen puutteenkin kestää jos on hauskaa, mutta silloin ei ole hauskaa kun kapuna häärii henkilö joka ei ole tonttiaan ansainnut.

Näin nyt.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
miikka_the_basist
01.05.2007 23:52:02

Delegoi hommia muille, mutta oo valmis myös hyväksymään se, että toiset hoitavat asiat ehkä hieman eri tavalla. Pääasia on, että saisit muut innostumaan.

Kyllä on tullut delegoitua ja yritettyä saada muutkin innostumaan tästä, mutta osa porukasta ei vain innostu. En tiedä sitten, miksi ei nappaa?

Niin, saattaa olla, että jengillä ei oo motivaatiota osaltaan sen takia, että "sulla on viimenen sana kaikkeen". Miksi edes lähteä tekemään jotain, jos joku voi mitätöidä sen kertaheitolla?

En mitätöi mitään vaan, jos se idea ei mielestäni alkuperäisenä toimi niin ehdotan, että voimmeko kehittää sitä. Jos se ei kaiken kehittelyn jälkeenkään toimi, niin unohdetaan se. Tämä pätee myös minun omiin tuotoksiini. Jos joku niistä ei, muiden bändinjäsenten tai -jäsenen mielestä, toimi kaiken kehittelyn jälkeenkään niin heitetään se romukoppaan ja unohdetaan sinne.

Tuo "viimeinen sana kaikkeen" tarkoittaa sitä, että minulla on visio siitä, minkälaista musiikkia tämä bändi esittää. Jos ruvetaan laulamaan Teletapeista tai soittamaan purkkapoppia, niin silloin minä vihellän pelin poikki. Olen selittänyt kaikille visioni, millaista musiikkia tämä bändi tulee esittämään ja kaikki ovat tähän projektiin mukaan lähteneet, joten kaikilla on ilmeisesti halua tehdä tämän tyyylistä musiikkia.

Muuten kaikki saavat tuoda ideoitaan/sävellyksiään/sanoituksiaan esille ja minä en niille naura tai mitätöi, koska tiedän omasta kokemuksestani, että niitä on mietitty todella paljon ja kirjoiteltu jopa keskellä yötä ylös kun on saanut hyvän inspiraation.

Ole valmis tekemään kompromisseja.

Muuta en tähän asti tehnytkään kuin kompromissejä ja tulos on ollut se, että bändin omat biisit syntyvät todella hitaasti. Nyt olen suunnitellut rumpalin ja toisen kitaristin kanssa, että alamme treeneissä panostamaan oman tuotannon tekemiseen ja jätetään nuo coverit kokonaan pois.
"Deine Größe macht mich klein du darfst mein Bestrafer sein" Rammstein - Bestrafe mich
Chemo
02.05.2007 15:10:33

Miulta rivisoittajana ei saa pelkästään bändin perustamalla vielä pisaraakaan enempää kunnioitusta kuin kukaan muukaan sen "tiimin" jäsen.

Sama juttu täällä. Kunnioitus pitää ansaita.

Muutenkaan mä en tykkää ollenkaan semmoisesta valtaveivaamisesta. Hyvät jutut toteutetaan, olivatpa ne kenestä tahansa lähtöisin.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Noitavasara
03.06.2007 18:13:47

Meillä on siitä kiinnostava "nokkimisjärjestys" että kaikilla on ihan yhtälailla sanavaltaa, mutta lopullisesti kaapin paikan määrää ainoa perustajajäsen, elikkäs toinen kitaristeista. Tämä on siitä hyvä systeemi, että saa itse päättää muiden ohessa ihan yhtä paljon, mutta lopullinen vastuu asioista ei ole pelkästään omissa käsissä. yhteispelillä kaikki sujuu ja hyvin suujuukin, ei tarvitse mitään pikkuhitleriä kuunnella. Melko demokraattinen systeemi.
Guitarwall
03.06.2007 22:38:22

Jaa-a. Kuka omistaa bändin? Bändi itse. Sen jäsenet. Bändi on yhtä kuin jäsenet. Ei toisia ihmisiä voi omistaa, ainakaan Suomessa ;D

Juu, meillä on tällainen demokraattinen totalitarismi käytössä. En koe omistavani bändiä, vaikka olen sen perustanut, teen suuren osan biiseistä, kaikki sanat, toimin yleensä keskushenkilönä reenien varaamisessa, hoidan promootion, keikkojen hommaamiset, bändikämpän vuokran maksut ja sen muilta perimisen, ja melko lailla kaikki muutkin ulkomusiikilliset asiat. Tosin sanallani on ehkä enemmän painoa tämän takia, mutta yksin en silti päätöksiä tee lukuunottamatta nyt joitakin mitättömien asioiden päätöksiä, tietenkin.

Jos treeneihin tuodaan valmis biisi, sen tekijä yleensä esittää visionsa niin tarkkaan kuin sen haluaa, ja jos se on hyvä, näin tehdään. Jos ei, mietitään parempaa ratkaisua. Samoin on myös studiossa, biisien tekijät ovat melko lailla ohjaksissa kun heidän tekemiään biisejään nauhoitetaan. Tämä toki tarkoittaa, että itse olen aika paljon äänessä, mutta silti etenkin epäselvistä jutuista keskustellaan koko sillä porukalla joka paikalla on. Joissain jutuissa tosin ajan omaa visiotani aivan täysillä, jos se mielestäni on enemmän kuin helvetin hyvä. Vaatimattomat vetäkää hattu päähänne, nysväilemällä ja olemalla hiljaa ei saada mitään hyvää aikaiseksi. Tämän kun osais vielä parisuhteisiin siirtää =D
http://www.mikseri.net/constantine
Stalkah
09.06.2007 22:57:41

Miulta rivisoittajana ei saa pelkästään bändin perustamalla vielä pisaraakaan enempää kunnioitusta kuin kukaan muukaan sen "tiimin" jäsen. Kuka tahansa voi perustaa bändin, se ei vaadi yhtään mitään. Ei oikeasti mitään. Sen bändin pyörittäminen on ihan toinen juttu. Ne keikat ja muut menot. Niissä se johtajuus punnitaan. Itseasiassa mikään ei ole ärsyttävämpää kuin joku polleana "bändin perustajana" esiintyvä henkilö joka ei saa sitten mitään oikeaa aikaiseksi.

no sinä sen sanoit paremmin, tätä siis tarkoitin että hän/he kuka hoitaa hommat kotiin on the man. Mutta eiköhän se ainakin suurimmissa osissa tapauksista (tai ainakin puolissa- no 1/4 tapauksista) ole näin, että perustaja myös tekee työtä bändin eteen, ainakin jos bändistä yhtään välittää.
Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että jättikyrpae johdattelee meidät ja tukiryhmämme kohti hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia.
anssopikasso
10.06.2007 18:52:11
Meikäläinen tekee bändissä noin 70% kaikista hommista vaikka vapaa-aikaa on kirkkaasti vähiten (opiskelen ja käyn vakkariduunissa). Meikä järkkää keikat, mä hoidan reenit, meikä värkkää kaikkiin biiseihin sanat, teen kolmanneksen biiseistä, meikä hoitaa toisille jätkille kyytejä reeneihin ja keikoille, meikä on tienannu sataprosenttisesti joka pennin joka on bänditilille lyöty, ja silti bändin perustajajäsen on sillä asenteella että hän päättää bändin asiat ja hän on pomo. Kyseinen heppu ei tee niin yhtään mitään bändin eteen vaikkei opiskele saatika työskentele. Ärsyttää. :D
Paviaanit runkkaa ja rallattaa!
masterhat
10.06.2007 23:40:22 (muokattu 10.06.2007 23:41:42)
Meidän bändi on melkoisen demokraattinen. Toisaalta kaikki osallistuu biidien tekoon osaltaan, mutta pääosin minä ja kitaristi tehdään biisien aihiot.
Sen jälken hiotaan ja rakennellaan.

Ja muutenkin kaikille pitää antaa tilaa ja luottamusta, jotta myös he nauttisivat soittamistaan kappaleistaan yhtäpaljon kun sinä itse.
Joskus jos toinen sanoo että nyt on valmis biisi ja sanoo että se menee näin, niin silloin luottamus on toista kohtaan niin suuri, että mitään ei kysenalaisteta, koska tiedetään että se punainen lanka tulee kyllä sieltä esiin, vaikkei heti aukeasikaan.

Itse teen parhaillaan pienimuotoista triphop-pop-rock-whatever-prokkista erään laulajan kanssa, ja siinä toimin melko diktaattorillisesti, teen biisit, nauhotan, jonkin verran sanoitan, teen laulumelodiat, tuotannon - kaiken paitsi laulan. Ja jos häneltä tule jotain hienoja ideoita, niin ei siinä mitään, tottakai aina pitää olla avoin.

Musiikin tekeminen ja suuret egot ei mahdu samaan orkesteriin. Muutenkin ego-jutuja ei pitäs sotkea bänditoimintaan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)