Aihe: Ran Guitars
1 2 3 4 565 66 67 68 69 70 71 72
Werihukka
09.03.2007 00:33:30

Otelauta ei siis "syö" sitä kielen saundia, vaan saundi kulkee nauhan kautta otelautaan. Tai en minä tiedä, näin luulisin. Hieman kovempaa akustista sointia olin kyllä havaitsevinani ynkkästratossa verrattuna normistratoihin.

Melkolailla juurikin näin. Akustinen sointi on parempi/kovempi.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
H.Corruption
11.03.2007 18:15:52
Melkeinpä, mutta ei ihan. Koverruksissa on kuitenkin eri tatsi, koska otelauta ei missään vaiheessa kosketa sormiin.

Kyllähän se tatsi onnistuu extra jumbo nauhoillakin, joskin vaatii harjoittelua samoin kuin koverretulla otelaudallakin soittaminen.

Otelauta ei siis "syö" sitä kielen saundia, vaan saundi kulkee nauhan kautta otelautaan. Tai en minä tiedä, näin luulisin. Hieman kovempaa akustista sointia olin kyllä havaitsevinani ynkkästratossa verrattuna normistratoihin.

Erään täälläkin kirjoittaneen mukaan tuo otelaudan soundin syöminen ei pitäisi paikkansa. Kaikki värähtelevän kielen ulkopuolelle jääneet asiat siis nauhan ja tallan ovat kielen soinnin kannalta "kuolleita kohtia". Tämän perusteella ainoat vaikuttavat tekijät on ko nauha, otelaudan materiaali ja talla. Akustisen soinnin voimakkuudella ei ole juurikaan tekemistä sähköisen soinnin kanssa. Näin eräässä muusikoiden.net threadissa väitettiin ja aika perustellustii.

Ja sitten itse aiheeseen. Laitoin Dariukselle mailia, kun ostamani tremolon loput osat tuliva kuten Ranilta oli luvattukin ja kyselin vähän täällä esiintyneiden ongelmien perään.
Viimeisen puolen vuoden aikana Suomeen on tullut kolme Rania, mun lisäksi siis kaksi muuta. Näistä kahdesta kitarasta Dariuksen mukaan on vaikea sanoa mitään näkemättä niitä.
Yksi korjaukseen palautetun kitaran otelauta oli kuivunut todella pahasti ja vaatii luultavasti otelaudan vaihdon. Esim. Jackson ei korvaa takuuna ilmastosta ja hoidon puutteesta aiheutuvia vikoja. Saa nähdä miten Ran hoitaa korjauksen eli meneekö takuuseen vai ei.
Siitä tulikin mieleen et ne joille on tulossa kitara Ranilta, pyytäkää takuulappu englanniksi jos mahdollista. Ei jää epäselvyyksiä jatkossa mahdollisten ongelmien sattuessa.
Ben_D
11.03.2007 18:27:26

Yksi korjaukseen palautetun kitaran otelauta oli kuivunut todella pahasti ja vaatii luultavasti otelaudan vaihdon.

Voiko näin paha kuivuminen johtua muustakin kun ilmastosta? Esim. öljyämisen puutteesta?
http://www.myspace.com/fiercemetal
fox
11.03.2007 18:33:55

Voiko näin paha kuivuminen johtua muustakin kun ilmastosta? Esim. öljyämisen puutteesta?

Ihmetyttää hieman todella.. Meinaten, niit on hoitamattomiakin otelautoja jokusia katseltu vuosien mittaan, eikä oo sen takia vaihtoon "tuomittuja" yhtään.. Tai sellasia joita ei olis voinut vielä korjailla, jos esim. jollain nauhavälillä olisi esim. kuivumisesta johtunut pikku halkeaman alku. Semminkin, jos tää on niitä vuoden-puolen sisään tulleita, ei käynyt selväksi se. Kyllähän ruusupuu ja eeben, jos ovat hyvälaatuista soitinrakennuskuivaa tavaraa, sentään pitäs sen "kutinsa pitää".
Ennemmin on pari tapausta joissa on öljyämällä ylenmäärin saatu nauhat irtoilemaan.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ze Kink
11.03.2007 21:01:58
Erään täälläkin kirjoittaneen mukaan tuo otelaudan soundin syöminen ei pitäisi paikkansa. Kaikki värähtelevän kielen ulkopuolelle jääneet asiat siis nauhan ja tallan ovat kielen soinnin kannalta "kuolleita kohtia". Tämän perusteella ainoat vaikuttavat tekijät on ko nauha, otelaudan materiaali ja talla. Akustisen soinnin voimakkuudella ei ole juurikaan tekemistä sähköisen soinnin kanssa. Näin eräässä muusikoiden.net threadissa väitettiin ja aika perustellustii.

Miten sitten voi selittää kaulan kuolleet pisteet?
Who gare`s...
mamelukki
05.06.2007 18:19:36
Jaa'a... Uuden kitaran hankinta olis nyt ajankohtaista. Ehdin jo kavereille vannoa tilaavani ranin, mutta viimeaikainen keskustelu on pannu mietteliääksi. Odottaa nyt 8 - 10 kk saadakseen soittokelvottoman kapistuksen seinää koristamaan. Nauhojen pääthän saa hiottua, mutta kierokaulaisuus pelottaa. Jos lopulta raniin päädyn niin olisko ideaa ottaa siihen 5-palainen kaula? Vai vaikuttaako se edes tuohon kaulan kieroutumiseen?

En kai sentään ihan aiheetta moisia murehdi...
p_ofony
06.06.2007 08:46:56

Jaa'a... Uuden kitaran hankinta olis nyt ajankohtaista. Ehdin jo kavereille vannoa tilaavani ranin, mutta viimeaikainen keskustelu on pannu mietteliääksi. Odottaa nyt 8 - 10 kk saadakseen soittokelvottoman kapistuksen seinää koristamaan. Nauhojen pääthän saa hiottua, mutta kierokaulaisuus pelottaa. Jos lopulta raniin päädyn niin olisko ideaa ottaa siihen 5-palainen kaula? Vai vaikuttaako se edes tuohon kaulan kieroutumiseen?

Tuo 5-palainen kaula auttaa ilman muuta siihen ettei kaula vedä kieroon, mutta Ranien ongelma ilmeisesti on liian tuoreet puut jotka kuivuessaan vetävät kaulan vinkuralle. Tuohon ei enää 5-palaisuuskaan auta.
ENGL = übersound
Ben_D
06.06.2007 08:53:39

Eipä ole meikäläisen Ranin kaulassa tai missään muussakaan ollut mitään rakenteellista vikaa...ainut miinus oli hieman neliskanttiset nauhanpäät, jotka täällä Suomessa pyöristettiin. Pitäis myös styrkkari säätää Seymour Duncan Distortionille sopivaksi EMG mikkien jäljiltä.
Laupias Tuoni
06.06.2007 10:05:09

Kuinka moni on saanut Ranilta "soittokelvottoman kapistuksen"?! En minä ainakaan...
Eemil
06.06.2007 10:34:54
Kuinka moni on saanut Ranilta "soittokelvottoman kapistuksen"?! En minä ainakaan...

Kuinka moni on saanut Ranilta kitaraa ylipäätään? :) Oli pakko.
Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin... Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. -k.sln K100#2
oiva tumpeloinen
06.06.2007 10:49:22

Kuinka moni 200 euron ritsa on täysin soittokelvoton trimmauksen jälkeen? Mun mielestä siinä on se olennaisempi vertauskuva. Ei kukaan varmastikaan ole sanonut, että kaikki RANit on suoraan susia "syntyessään". Ongelmaksi muodostuu vieläkin hinta, sana Custom ja pelko mahdollisista virheistä. Tuo kolmikko on mielestäni aika epäsuotava yhtälö. Kovin mielellään soisi, että kallis käsintehty custom olisi käteen saatuna just eikä melkein kunnossa.
Ben_D
06.06.2007 11:25:23 (muokattu 06.06.2007 11:27:18)

Kovin mielellään soisi, että kallis käsintehty custom olisi käteen saatuna just eikä melkein kunnossa.

Kuten kaikki Jacksonin Custom Shopistakin tilatut? Meinaan vaan, että Ran ei ole edelleenkään ainoa, jonka Custom shopista on tullut maanantaikappale / maanantaikappaleita.
oiva tumpeloinen
06.06.2007 11:44:12
Kuten kaikki Jacksonin Custom Shopistakin tilatut? Meinaan vaan, että Ran ei ole edelleenkään ainoa, jonka Custom shopista on tullut maanantaikappale / maanantaikappaleita.

Koittaisitko löytää sen pointin kirjoituksesta?

Kallis, käsintehty --> odotusarvo lopputuloksesta korkea.

Merkillä ei väliä.
Ben_D
06.06.2007 11:46:26 (muokattu 06.06.2007 11:51:44)

Koittaisitko löytää sen pointin kirjoituksesta?

Kallis, käsintehty --> odotusarvo lopputuloksesta korkea.

Merkillä ei väliä.

Niin....oletettavasti et ole itse tilaamassa koskaan Custom kitaraa ainakaan Ranilta, Jacksonilta, Ibanezilta, Gibsonilta....tai oikeastaan mistään ulkomaisesta puljusta. Niitä kun pääsee harvemmin testailemaan ennenkun skitta on UPS:n autolla kotiovella.

Mainitsemasi riskit ovat olemassa, mutta ne on otettava jos meinaa ulkomailta Custom kitaran tilata.
Werde
06.06.2007 16:27:06

Joo vaan Jacksonin vastaantulleet "viat" (mistä minä olen lukenut) on olleet väärissä specseissä, eikä rakenteellisessa laadussa. Toki se on aivan yhtä tuomittavaa customin ollessa kyseessä, ja tekee toiminnasta huonolaatuista.

Silti en miettisi hetkeäkään kummasta tilaisin jos customia teettäisin. Vuosikymmenten kokemus yhdistettynä parhaisiin materiaaleihin kääntää katseeni jenkkilään, vaikka hinnat nykyisellään ovatkin käsittämättömät. Raneissa on ollut aivan liikaa paskaa (tuon hintaluokan kitaran pitää mielestäni olla suoraan soittokunnossa seuraavat 10 vuotta ilman trimmausta) tänne saapuneeseen määrään nähden (onko yhtään täysin onnistunutta tullut?) vaikka ilmeisen paljon hyvääkin. Kaulan kieroutumiset, nauhojen törröttäminen ym. ilmenevät usein vasta vuosien päästä valmistuksesta kun puut hakevat lopullisen muotonsa. RAN:in takuusta myöhemmin ilmeneviin vikoihin en tiedä mitään, joten ei siitä sen enempää.
Ben_D
06.06.2007 17:10:13 (muokattu 06.06.2007 17:10:26)

Silti en miettisi hetkeäkään kummasta tilaisin jos customia teettäisin. Vuosikymmenten kokemus yhdistettynä parhaisiin materiaaleihin kääntää katseeni jenkkilään, vaikka hinnat nykyisellään ovatkin käsittämättömät. Raneissa on ollut aivan liikaa paskaa (tuon hintaluokan kitaran pitää mielestäni olla suoraan soittokunnossa seuraavat 10 vuotta ilman trimmausta) tänne saapuneeseen määrään nähden (onko yhtään täysin onnistunutta tullut?) vaikka ilmeisen paljon hyvääkin. Kaulan kieroutumiset, nauhojen törröttäminen ym. ilmenevät usein vasta vuosien päästä valmistuksesta kun puut hakevat lopullisen muotonsa. RAN:in takuusta myöhemmin ilmeneviin vikoihin en tiedä mitään, joten ei siitä sen enempää.

Kumpaakaan sen enempää puolustelematta (molempia löytyy), mutta haluan nähdä skitan, joka pysyy kuosissa 10 vuotta ilman trimmausta. Mun Rani oli rakenteellisesti ja speksien mukaan täysin onnistunut. Nauhojen päät olivat hieman kulmikkaat, mutta se annettakoon anteeksi kun hinta oli 1500 euroa vs. Jackson Custom Shop 3500 euroa.
oiva tumpeloinen
06.06.2007 17:13:14
Kumpaakaan sen enempää puolustelematta (molempia löytyy), mutta haluan nähdä skitan, joka pysyy kuosissa 10 vuotta ilman trimmausta. Mun Rani oli rakenteellisesti ja speksien mukaan täysin onnistunut. Nauhojen päät olivat hieman kulmikkaat, mutta se annettakoon anteeksi kun hinta oli 1500 euroa vs. Jackson Custom Shop 3500 euroa.

Tää on nyt taas tätä, mutta mun mielestä 1500 euron tuotteessa ei saisi olla mitään vikaa (varsinkaan siinä käsintehdyssä), kun sillä rahalla saa virheettömiä soittimia valita vaikka kuinka isosta läjästä. Jos sun ainoa vertauspiste on JCS, niin sitten tietenkin, mutta mun mielestä se ei ehkä ole paras vertailukohde ainoana vaihtoehtona. Noin niin kuin yleisellä tasolla kitaroiden ominaisuuksista....
Ben_D
06.06.2007 17:17:58 (muokattu 06.06.2007 17:21:18)

Tää on nyt taas tätä, mutta mun mielestä 1500 euron tuotteessa ei saisi olla mitään vikaa (varsinkaan siinä käsintehdyssä), kun sillä rahalla saa virheettömiä soittimia valita vaikka kuinka isosta läjästä. Jos sun ainoa vertauspiste on JCS, niin sitten tietenkin, mutta mun mielestä se ei ehkä ole paras vertailukohde ainoana vaihtoehtona. Noin niin kuin yleisellä tasolla kitaroiden ominaisuuksista....

Ja kolmannenkymmenennen kerran. Ainut vähänkään moitittava seikka oli HIEMAN, SNADISTI kulmikkaat nauhojen päät....ne eivät törröttäneet, eivät olleet liian lyhyet eikä nauhoja oltu kiinnitetty päin vittua.

Ja rautalangasta...MUN 1500 euron soittimessa ei ollut mitään sellaista vikaa (okei...ne nauhanpäät), joka olisi aiheutunut rakenteesta tai huolimattomuudesta. Nauhojen päiden pyöristys meni soittimen yleistrimmauksen ohessa. Soittimen on käynyt läpi itse herra Ruokangas, joka käsittääkseni on suhteellisen kova ammattilainen rakentamaan skittoja.

Yleistrimmaus = paksummat kielet, jotka alunperin speksasin, matalampi vire kuin alunperin speksasin.

kun sillä rahalla saa virheettömiä soittimia valita vaikka kuinka isosta läjästä.

Kun sillä rahalla ei saa sellaista skittaa kun mun Custom Ran...ei saa muualta kun Custom työnä esim. Jackson, Amfisound, Ran.
oiva tumpeloinen
06.06.2007 17:23:04 (muokattu 06.06.2007 17:33:05)
Ja kolmannenkymmenennen kerran. Ainut vähänkään moitittava seikka oli HIEMAN, SNADISTI kulmikkaat nauhojen päät....ne eivät törröttäneet, eivät olleet liian lyhyet eikä nauhoja oltu kiinnitetty päin vittua.

Ja rautalangasta...MUN 1500 euron soittimessa ei ollut mitään sellaista vikaa (okei...ne nauhanpäät), joka olisi aiheutunut rakenteesta tai huolimattomuudesta. Nauhojen päiden pyöristys meni soittimen yleistrimmauksen ohessa. Soittimen on käynyt läpi itse herra Ruokangas, joka käsittääkseni on suhteellisen kova ammattilainen rakentamaan skittoja.

Yleistrimmaus = paksummat kielet, jotka alunperin speksasin, matalampi vire kuin alunperin speksasin.

Ja vähintäänkin yhtä monennen kerran.....kukaan ei ole väittänyt, että kaikki kitarat sieltä olisi huonosti viimeisteltyjä. Sulla ilmeisesti ei, mutta toisilla ehkä vähän enemmän. Ja se on yksi syy harkita sitä RANin ostoa. Eikö?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)