Aihe: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Rockfighter
03.06.2007 17:51:02
Voisko joku heittää noit erilaisia komppaus juttuja niit up and down, että minkä eri näköistä variaatioita niistä olis?Tack
papitsu
05.06.2007 00:18:57
1 + 2 + 3 + 4 +
D   D U   U D U

Toimii aina.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
biibob
06.06.2007 16:01:31
Voisko joku heittää noit erilaisia komppaus juttuja niit up and down, että minkä eri näköistä variaatioita niistä olis?Tack

Jos tarkoitit aivan tällaisia peruskomppauksia, niin tässäpä tulee:
Eli komppejahan voi itse kehitellä jatkuvasti lisää. Annan tässä vain vähän jotain vinkkiä, erityisesti tällaiseen funk -tyyliseen komppaukseen.

Eli kun aloittaa komppauksen opettelun kitaralla, niin todella tärkeää on saada komppauskädellä ns. luonnollinen liikerata (tätä tulee harjoitella sinnikkäästi niin kauan, että sen osaa). Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka komppi vaihtuu, tai sitä varioidaan, niin itse komppauskäden perusliike säilyy samana.

Idea on tämä:
d = alaspäin
u = ylöspäin

Lasketaan neljään yk+si + kak+si + kol+me + nel+jä
d u d u d u d u

Tilanne on siis se, että komppauskäsi kulkee koko ajan edestakaisin. Tästä eteenpäin tulen käyttämään kirjoitusmuotona tällaisia neljän patterneita: XXXX XXXX XXXX. Jokainen neljän patteri soitetaan periaatteella dudu dudu dudu, eli alas - ylös -vuorotellen. Ja harjoituksissa on hyvin tärkeää, että käsi liikkuu nimenomaan tätä rataa koko ajan, riippumatta siitä millaista kuvioa soitamme.
Näissä harjoituksissa emme käytä sinällään mitään tiettyjä sointuja, vaan nämä ovat nimenomaan rytmillisiä harjoituksia. Otelautakäsi pidetään viidennellä asemalla, ja näissä harjoituksissa kielet joko soitetaan, tai sitten niitä pidetään dempattuina. kielet pidetään dempattuina (otelautakäsi demppaa, eli pidät vain käden hellästi kielten päällä, älä paina).

X = kielet ovat dempattu
O = kielet soitetaan

Sarjoja treenatessa kannattaa soittaa yhtä sarjaa esimerkiksi 1min~ Ei se ole niin tarkkaa, mutta ideana, että soitosta tulee luonnollista.
Sitten itse sarjojen kimppuun.
Aluksi vähän helpompia:
1. OXXX OXXX OXXX OXXX
2. XOXX XOXX XOXX XOXX
3. XXOX XXOX XXOX XXOX
4. XXXO XXXO XXXO XXXO

Seuraavaksi, voi alkaa kehitellä sarjoja, joissa yksi neljän patteri sisältääkin useampia iskuja.
1. OXXO OXXO OXXO OXXO
2. XOOX XOOX XOOX XOOX
3. OXOX OXOX OXOX OXOX
4. XOOO XOOO XOOO XOOO
Tässä vaiheessa olisi mahdollista kirjoittaa jo satoja eri variaatioita, joten en ala siihen hommaan. Jokainen voi itse kehittää niin monia erilaisia pattereita, kun vian keksii.

Sitten, kun kaksi edellistä harjoitusosiota ovat hallussa, niin voimmekin alkaa yhdistellä eri pattereita, ja näin soittomme alkaakin saamaan enemmän ilmettä (tosin joskus yksinkertainenkin kuulostaa parhaalta). Ja tässä olisi taas mahdollisuus kirjoittaa tuhansia erilaisia sarjoja, joita treenata, mutta jätän niiden kehittelyn jokaiselle, joka haluaa niitä itse keksiä. Tässä vain pari treeniä, jotka ovat paikoitellen ihan toimivia:
1. XXOX OOXX OXXO XXOO
2. XOXO XXOO XOXX OXOX
3. OXXO OOXX XOOX OXXO
4. XXXO XOXO XXOX XOOX

Tässä oli pientä pintaliitoa komppauksen maailmaan. Toivottavasti oli edes jokseenkin ymmärrettävää tekstiä ^^
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Herra Rapu
06.06.2007 16:09:28

Tässä oli pientä pintaliitoa komppauksen maailmaan. Toivottavasti oli edes jokseenkin ymmärrettävää tekstiä ^^

Hyvää tekstiä. Funk-komppausta ei ikinä voi harjoitella liikaa!
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
thaav
19.06.2007 18:16:24
Annoin plussaa samasta kirjoutuksesta. Hyvää tekstiä, ja asiapitoisuus kunnossa.
Raaagh hevi metal raagh
Matti Meikäläinen
20.07.2007 11:49:48 (muokattu 20.07.2007 13:24:52)
Hyvä kirjoitus!
Phenom991
23.07.2007 23:39:20
Mulla on tuo komppaus aika onnetonta ollu, sait plussan hyvästä yrityksestä :D Vaikuttaa tosi selkeältä ja huomenna pitääkin kokeilla.
MaRsE
16.08.2007 15:19:46
Voisko joku selitellä et mite sen "piip" äänen voi tehdä? Tyhmä kysymys, mut oon vasta alottelija.
Numb
16.08.2007 15:50:24

Voisko joku selitellä et mite sen "piip" äänen voi tehdä? Tyhmä kysymys, mut oon vasta alottelija.

Nyt jos pikkuisen tarkentaisit millaisesta piippauksesta on kyse. Kerro esimerkiksi kuka ja missä kappaleessa ja sen kohdassa tällaista piippausta tekee.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
thaav
18.08.2007 16:36:31 (muokattu 18.08.2007 16:36:57)
Kyse on varmaan huiluäänistä, ja melko varmasti vieläpä pinch harmoniceista, eli squealeista. Jos kyselijä tarkoitti esim. metallissa usein pauhauksen keskeltä kuuluvaa nopeaa, tiukkaa ulvahdusta, tämä tekniikka on kyseessä.

Teet ne näin:

Valitse jokin nuotti otelaudalta, vaikka 5. nauhaväliltä D-kieleltä. Pikkaa se hipaisemalla plekukäden peukalon syrjällä kieltä samaan aikaan kuin plektra osuu kieleen. Pidä vain pieni pätkä plektraa esillä sormien välistä, ja käännä kättä ranteella niin, että peukalon sivu hipaisee kieltä välittömästi plektran jälkeen. Mitä nopeampi ja kevyempi pikkausliike, sen varmempaa on menestys. Kokeile pikata eri kohdista, sillä on vaikutusta ääneen, ja oman kokemuksen mukaan oikea kohta on harmonicin tuottamisen A ja O. Kokeile lähempää otelautaa, tallaa, välistä, jne.

Sitten sormivibraattoa kehiin, niin ääni ulvahtaa kunnolla, eikä vain piippaa.

Huomaa, että näiden opettelu tulee kyllä viemään aikansa, jos onnistut ensimmäisellä 500 yrityksellä, voit olla ihan tyytyväinen. Jos ja kun saat keskikielet vinkumaan hyvin, voit siirtyä alemmas A- ja E- kielille. G:tä ylempää tulevat squealit voit unohtaa, ne useimmiten eivät kuulu kunnolla, koska tuotettu ääni on niin korkea, tai sitten ne vain kuulostavat huonolta.
Raaagh hevi metal raagh
fourthnailer
10.09.2007 13:03:48
Economy picking: jokainen ääni pikataan (erikseen & eri suuntaan), kielten ylitykset yhdellä samansuuntaisella liikkeellä.

Toivottavasti selvensi.

Jep, tässä on varmaan pätevin selvennys tästä aiheesta mitä olen löytänyt täältä.
Karhukoira74
24.09.2007 21:05:21

Onkos tuo pinch harmonic juuri se "ulvahdus" jota herrat Alexi Laiho ja Zakk Wylde käyttävät jonniiverran....esim. BLS Counterfeit god
Mielipiteet ovat kuin persereikiä. Jokaisella on sellainen.
Jaqqi1991
24.09.2007 21:38:46
Onkos tuo pinch harmonic juuri se \"ulvahdus\" jota herrat Alexi Laiho ja Zakk Wylde käyttävät jonniiverran....esim. BLS Counterfeit god

On. Täytettä
We may be humans, but were still animals
MaRsE
30.09.2007 21:18:56
No mites toi ulvahdus sitte käytännössä soitettas? :P
Karhukoira74
30.09.2007 22:08:43

No arvaappas vaan mikä treeni on täälä ollut päällä....eikä kyllä oikein onnistu sitte huonostikaan =P Teoriassa, mitä olen antanut itseni ymmärtää, niin ensin plektralla kieltä ja sitten salamaa nopeammin ja höyhtentä kevyemmin sormella perään. Piis ohv keikkiä.
kid ego
01.10.2007 10:30:47
No arvaappas vaan mikä treeni on täälä ollut päällä....eikä kyllä oikein onnistu sitte huonostikaan =P Teoriassa, mitä olen antanut itseni ymmärtää, niin ensin plektralla kieltä ja sitten salamaa nopeammin ja höyhtentä kevyemmin sormella perään. Piis ohv keikkiä.

Älä ajattele sitä viimeistä sormikosketusta. Mulla ei ole aavistustakaan millä osalla ja mitä sormea itse kosketan, mutta pinchit lähtee kuin pyssyn suusta. Mä opin tuon tekniikan joskus vahingossa soittamalla jotain downstroke-juttua iskemällä välillä hiljempaa, välillä kovempaa. Kuului outoja ujelluksia ja mietin että täähän on hyvä juttu.

Tärkeää on myös tehdä pinchi oikeasta kohdasta kieltä, joten kokeilepa vingutella eri paikoista.
"Uijui, ja Princen Purple Rain-levy! Parasta mitä vuosi 1984 on tuottanut, paitsi tietysti Niko." -Linda
Karhukoira74
01.10.2007 12:00:52

Tärkeää on myös tehdä pinchi oikeasta kohdasta kieltä, joten kokeilepa vingutella eri paikoista.

Näin varmaan täytyy tehdä....
Tukkajumala
03.10.2007 12:18:21
Zau! Kertokaapa, että mikä tällaisten juttujen virallinen termi on?
Esim. Nu-metallissa näitä käsittääkseni käytetään paljon eli esim. samalta sävel korkeudelta soitetaan H ja C, niin dissonoivat keskenään, mutta silti harmoonisesti.

Nuorisolle lienee tuttu COB-are you dead yetin melodian pätkä esimerkkinä:

C|-------13-------13-------13---13----13------13-------13-----13---------12|
G|----17-------17-------17---------17------17-------17------17---13----13--|
C|----------------------------17-------------------------------------12---------|

Eli miksi näitä sanotaan?
Tukkajumala
03.10.2007 12:23:57
"Pieni" Korjaus edelliseen! Tabien kielten viritys on siis D---
A---
F---

Eli siis kolme ohuinta kieltä.
Jep jep.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)