Aihe: Mitä virettä käytätte?
1 2 3 4 5 6 7 8
firecane
04.06.2007 13:06:56

Toisessa bändissä normi E ja toisessa D
Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä.
aoi
04.06.2007 14:29:19
Nyt meni ohi... :)

No hö !
E, Eb ja Drop D.

Jos
E kieli = E-vireinen
A kieli = Eb-vireinen
D-kieli = D joka on dropattu

niin mikä on G-kieli ?

:D

Ettei vaan ois tarkottanu, että käyttää joko E-, Eb- tai Drop-D -vireitä...?
Na, meni OT:ksi.

Ite pidän nelikielisessä D- vireestä eniten; kun saan hankittua viiskielisen niin tod. näk. BEADG.
ESP guitars rock--!
reos
04.06.2007 16:04:29
HEAD, joskus puolikkaan ylempää ja joskus alempaa, siinä se velloo.
pardy
05.06.2007 00:00:34

Ettei vaan ois tarkottanu, että käyttää joko E-, Eb- tai Drop-D -vireitä...?

Nou vitun shit, hei Sherlock?
HeavyMachinery
05.06.2007 16:35:01

Sama, ainakin luulisin... No se kuitenkin mitä Korgin TU antaa.

Ellet oo vahingossa laittanut hanuri moodiin eli 442hz :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
J.Hollström
06.06.2007 10:47:53
70-luvulla panostettiin hyviin piiseihin, sanoituksiin melodioihin ja kaikkeen, mutta nykyään tuntuu menevän tolle "matalammat vireet/ enempi säröä" -osiolle kaikki musiikki.

Maailma muuttuu, minkäs teet...

Voi tehä silleen, että kuuntelee tota vanhempaa, parempaa musaa.

Mää oon semmonen spede ja urpo, että noi matalat vireet aiheuttaa ärsytystä. Yleensä mitä matalampi vire, sitä paskempaa musaa, vaikka noilla nyt ei juuri pitäisi olla tekemistä toistensa kanssa. Black Sabbath taitaa olla poikkeus tähän.

Tämmösen jutun kun menee kertomaan tonne kitarapalstalle, niin saa jäähyä. Katotaan miten täällä käy. Mutta silläkin riskillä pistän tän tänne.
ozmo
06.06.2007 14:39:42
Ja vielä itse kysymykseen. Ihme vireillä halutaan ihme soundeja. 70-luvulla panostettiin hyviin piiseihin, sanoituksiin melodioihin ja kaikkeen, mutta nykyään tuntuu menevän tolle "matalammat vireet/ enempi säröä" -osiolle kaikki musiikki.

Maailma muuttuu, minkäs teet...

Kyllä matalilla vireillä saa osaltaan luotua "sitä jotain" jos osaa. Meshuggah hyvänä esimerkkinä mainittakoon. Mut ymmärrän kyllä miten aika voi kullata muistot.. ;)
"Alright... I am the messiah... Now, FUCK OFF!"
Pro Ulrich säätiö#1
muzakkia
pardy
06.06.2007 22:10:37

Mää oon semmonen spede ja urpo, että noi matalat vireet aiheuttaa ärsytystä. Yleensä mitä matalampi vire, sitä paskempaa musaa, vaikka noilla nyt ei juuri pitäisi olla tekemistä toistensa kanssa. Black Sabbath taitaa olla poikkeus tähän.

Tämmösen jutun kun menee kertomaan tonne kitarapalstalle, niin saa jäähyä. Katotaan miten täällä käy. Mutta silläkin riskillä pistän tän tänne.

Mä taas haluan ihan nyt puhtaasta mielenkiinnosta kysyä, että mikä sua niin matalissa vireissä ärsyttää? Tai ensinnäkin, mikä on sulle matala vire? Onko se 438Hz A vai puolisävelaskel alempi vai kokonainen vai kaikki näiden alle vai kaikki myös nuo mukaanlukien?

Mun mielestä normaalia (sikäli kuin voi väittää että on jokin standardisoitu vire joka on se ainoa ja oikea jonka muuttaminen on normista poikkeamista) matalampi vire on usein helposti perusteltavissa. Jos haluaa esim. muuttaa sormituksia, taikka jos sitten ihan vaan yksinkertasesti haluaa möyreämpää soundia. Mun mielestä kuulostaa ihan erilaiselta jos pömpyttää basson ala-E:tä siten että se kieli on viritetty siihen säveleen, verrattuna siihen, että pömpöttää samaa säveltä vaikka siten että kielen virettä on pudotettu sävelaskel.

Tokihan homma toimii toiseenkin suuntaan: jos haluu pinkeempää soundia ni voi virettä nostaakin. Olenpa itsekin näin joskus tehnyt ja onhan se kuulostanut ihan uudelta ja hauskalta.

Onhan asia kyllä kieltämättä niin, että matalat vireet on tietylle musiikkityyleille varsin ominaisia, ja jos näistä musiikkityyleistä ei satu pitämään ni matalat vireet on helppo leimata turhiksi. Mun mielestä niillä saa kuitenki paljon kaikkea kivaa aikaan jos se ruskean äänen löytäminen ei ole se itse tarkoitus hommassa.
J.Hollström
07.06.2007 10:59:17
Mä taas haluan ihan nyt puhtaasta mielenkiinnosta kysyä, että mikä sua niin matalissa vireissä ärsyttää? Tai ensinnäkin, mikä on sulle matala vire? Onko se 438Hz A vai puolisävelaskel alempi vai kokonainen vai kaikki näiden alle vai kaikki myös nuo mukaanlukien?

Puoli sävelaskelta on ihan jees, ja dropattu D:kin, mutta nää nykyajan meiningit jossa kitarat soittaa basson alueella ja basso jossain mitä ei edes kuule on jotain mikä ei mene mun jakeluun. Siihen päälle joku örisemään jotain Norjaa niin homma on paketissa.
ozmo
07.06.2007 13:00:00
Heh, ja seitkytluvulla taas riitti että kukkamekkoinen kommari kirkuu tamburiini kädessä epävireisesti kun partajeesukset säestää taustalla akustisilla.. Näinhän se menee joo. :)
"Alright... I am the messiah... Now, FUCK OFF!"
Pro Ulrich säätiö#1
muzakkia
M.Hanski
07.06.2007 13:08:30
Heh, ja seitkytluvulla taas riitti että kukkamekkoinen kommari kirkuu tamburiini kädessä epävireisesti kun partajeesukset säestää taustalla akustisilla.. Näinhän se menee joo. :)

Tää oli niin kummelimaisen loistava kommentti. Otahan plussa. :)
J.Hollström
07.06.2007 13:14:59

Tästä yks kova kotimainen 70-luku veto, ja tyylikäs basisti: http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&a=03319
Ze Kink
08.06.2007 00:36:30 (muokattu 08.06.2007 00:37:51)
ADGCFA# eli 6-kielinen 1 sävelaskeleen alempana. Ehkäpä vielä kokeilen G#-virettäkin jossain vaiheessa, eli pudotan vielä puoli sävelaskelta. Tuo A-vire ainakin pörisee ihan kivasti!

Puoli sävelaskelta on ihan jees, ja dropattu D:kin, mutta nää nykyajan meiningit jossa kitarat soittaa basson alueella ja basso jossain mitä ei edes kuule on jotain mikä ei mene mun jakeluun. Siihen päälle joku örisemään jotain Norjaa niin homma on paketissa.

Ei ehkä kuule, mutta tuntee. Sehän siinä onkin useimmilla se mitä tavoitellaan. Että oikeasti maa järisee ja tärykalvot räjähtelevät kun paiskoo menemään. Eihän se kaikkien juttu ehkä ole, minä tykkään.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
rattledad
08.06.2007 00:42:53

Tästä yks kova kotimainen 70-luku veto, ja tyylikäs basisti

Soitto toimii kyllä mainiosti. Pleku ja haggis on lyömätön yhdistelmä. Ilman darkstarejakin.
reos
08.06.2007 08:41:21

Se on vähän varmaan sama kun ylämääränen efektikikkailu alkaa vituttaa meikäläistä helposti. Mutta henk. koht. on mukava pöristellä noita duumeja tuolta vähän matalampaa, tykkään kovasti. Makuasioita nämäkin on, mutta jos joku jaksaa niin voi heitellä jotain ralleja kehiin missä mennään ihan perusmeiningeissä jossain alemmissa vireissä, meshuggahit ja noi nyt on kyl aika perusteltuja sen fiiliksen takia kai. Eikös muuten Placebolla ole ainakin jossain ralleissa ainakin kitarat ylitte E:n?
HeavyMachinery
08.06.2007 09:11:13

:D

Ainut että norja bändit vetää pääsääntöisesti just perus E:stä tai Eb:stä

Amerikkalaiset ne ala-virneet toi.

Toisaalta moni bändi vetää just perus D:stä. Mutta niillä on sitten 7-kieliset kitarat ja 5k bassot...
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Rantsula
14.07.2007 01:53:24
Nyt tulee soiteltua ihan normi BEADGC vireessä. Helpottaa soittamista melkoisesti kun ei tarvitse enää miettiä sormituksia uudelleen kun on G ja C kielikin käytössä. Enkä niitä sormituksia ehdi keikalla tai treeniksellä soittaessa miettimään niin nopeasti kuin olisi tarve 4-kielisellä soitettaessa. Jotkut ehtii, minä en. Nytpä sillä ei ole juurikaan merkitystä. :D
Bassomaanikko
harry-sachz
19.07.2007 01:56:43
Bändin kanssa C G C F
pehko
19.07.2007 12:18:39 (muokattu 19.07.2007 12:18:57)
CFAD
CGCF
BEADG
AEADG
EbAbDbGb (tiiä onko noin)

riippuu aina vähän missä soitan ja mitä soitan
HEAVY...FUCKING...METAL!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)