Aihe: ENGL Savage 120 Vs. ENGL Invader
1 2 3
Pete(_)
05.06.2007 13:38:10
Onkos kellään muuten tietoa kummilla toi sodomin bernemann vetää V30 vai V60...netistä en löytänyt tietoa kitaristin kaapeista.
SLEIJERI!!!
Nacher
05.06.2007 23:53:18
Powerball onkin 100 wattinen kun taas Savage 120 wattinen, toi 20 wattiakin tekee yllättävän suuren eron kun puhutaan putkinupeista. En ihmettele yhtään että toi standard kaappi ei kestä Savagee läheskään täydellä volalla. Mun on pakko olla erimieltä tosta että powerball ei kuulu bändisoitossa läpi, eiköhän se oo ihan säädöistä kiinni, kyllä sen minä ainakin kuulumaan saan.

Powerball on 100w nupiksi varsin hiljainen. Verratkaa huviksenne jotain Laneyn/Marshallin 100w nuppia, ja huomaatte, että jälkimmäiset soivat vielä huomattavasti lujempaa. Jotenkin noissa ENGLeissä nuo päätteet ovat omasta mielestäni kumman tuhnuja. Siis Fireballinkin 60w oli sellainen, että ihan hyvin pystyi ilman tulppia heittämään masterit kymppiin, eikä tehnyt edes pahaa. Savagen 120w myös vähän epäilyttää, kun siinä nupissa on vissiin 2x6550 (?) päätteessä? Yleensähän 120w 6550-nupeissa on noita pääteputkia neljä. On tullut täälläkin nähtyä threadeja aiheesta, että Powerballista loppuu bändisoitossa hönkä kesken. Joku täältä forumilta muistaakseni vaihtoi nuppinsa poiskin sen takia. Fireballin perusteella ei ole mitenkään vaikea uskoa. Toki käytetty kaappi aina vaikuttaa todella paljon, ja ENGLit tuntuvat kauttaaltaan olevan jotenkin ihan ylinirsoja käytetyn kaapin suhteen. Oikein tekee pahaa katsoa, kun ihmiset iskevät noille nupeille kaveriksi jotain Behringerin halpiskaappia...

Se, että Savage soi lujempaa (?) kuin Powerball, tuskin riippuu niistä 20 watista, vaan siinä vissiin on vain paremmin tehty pääte. Nuo ilmoitetut teholukemat tapaavat olla parhaimmillaankin suuntaa antavia, ja laskettu vain päätteessä olevien putkien nimellisistä maksimitehoista. Se nyt ei vielä kerro mitään, kuinka hyvin se pääte oikeasti puskee. Esim tuo 100w Special Edition kuulemani mukaan soi taasen jo lujempaa, kuin Savage ja Powerballi yhteensä. 3000e hinnalla tosin sietääkin.

Oudolta kuulostaa toi ENGLin standardikaapin kyykkäys. Ehkä v60 elementtien pienten magneettien rajoitukset tulivat vastaan? Itse kokeilin tuota Invaderia H&K v30 kaapin lävitse nupit kaakossa, ja en vain saanut sitä kaappia kyykkäämään, vaikka meteli oli täysin älytön. Ihan kevyesti äänekkäin koskaan luukuttamani nuppi, ja se lyhyen hetken testaus ilan tulppia johti siihen, että suunnilleen koko loppupäivän sanavarastoni rajoittui sanaan "häh?". Että joo, tuon kanssa ei ainakaan tarvitse pelätä, että joutuisi soittamaan nupit kaakossa pärjätäkseen rumpalille. Tuskinpa tarvitsee tosin Savagellakaan, etenkin kun se on sellainen middlehirmu, joka leikkaa äänellään bändimelun läpi kuin veitsi vanhaa ihmistä.

Tällaisia hyödyllisiä puolenyön pohdintoja. Jatkakaa.
p_ofony
06.06.2007 08:43:32

Powerball on 100w nupiksi varsin hiljainen. Verratkaa huviksenne jotain Laneyn/Marshallin 100w nuppia, ja huomaatte, että jälkimmäiset soivat vielä huomattavasti lujempaa. Jotenkin noissa ENGLeissä nuo päätteet ovat omasta mielestäni kumman tuhnuja. Siis Fireballinkin 60w oli sellainen, että ihan hyvin pystyi ilman tulppia heittämään masterit kymppiin, eikä tehnyt edes pahaa. Savagen 120w myös vähän epäilyttää, kun siinä nupissa on vissiin 2x6550 (?) päätteessä? Yleensähän 120w 6550-nupeissa on noita pääteputkia neljä. On tullut täälläkin nähtyä threadeja aiheesta, että Powerballista loppuu bändisoitossa hönkä kesken. Joku täältä forumilta muistaakseni vaihtoi nuppinsa poiskin sen takia. Fireballin perusteella ei ole mitenkään vaikea uskoa. Toki käytetty kaappi aina vaikuttaa todella paljon, ja ENGLit tuntuvat kauttaaltaan olevan jotenkin ihan ylinirsoja käytetyn kaapin suhteen. Oikein tekee pahaa katsoa, kun ihmiset iskevät noille nupeille kaveriksi jotain Behringerin halpiskaappia...

Se, että Savage soi lujempaa (?) kuin Powerball, tuskin riippuu niistä 20 watista, vaan siinä vissiin on vain paremmin tehty pääte. Nuo ilmoitetut teholukemat tapaavat olla parhaimmillaankin suuntaa antavia, ja laskettu vain päätteessä olevien putkien nimellisistä maksimitehoista. Se nyt ei vielä kerro mitään, kuinka hyvin se pääte oikeasti puskee. Esim tuo 100w Special Edition kuulemani mukaan soi taasen jo lujempaa, kuin Savage ja Powerballi yhteensä. 3000e hinnalla tosin sietääkin.

Oudolta kuulostaa toi ENGLin standardikaapin kyykkäys. Ehkä v60 elementtien pienten magneettien rajoitukset tulivat vastaan? Itse kokeilin tuota Invaderia H&K v30 kaapin lävitse nupit kaakossa, ja en vain saanut sitä kaappia kyykkäämään, vaikka meteli oli täysin älytön. Ihan kevyesti äänekkäin koskaan luukuttamani nuppi, ja se lyhyen hetken testaus ilan tulppia johti siihen, että suunnilleen koko loppupäivän sanavarastoni rajoittui sanaan "häh?". Että joo, tuon kanssa ei ainakaan tarvitse pelätä, että joutuisi soittamaan nupit kaakossa pärjätäkseen rumpalille. Tuskinpa tarvitsee tosin Savagellakaan, etenkin kun se on sellainen middlehirmu, joka leikkaa äänellään bändimelun läpi kuin veitsi vanhaa ihmistä.

Tällaisia hyödyllisiä puolenyön pohdintoja. Jatkakaa.

No on se nyt mun mielestä kyllä ihmeellistä että Powerballista tehot loppuu kesken. Kyllä sillon on vikaa muualla, esim. reenikämpässä, soittajassa, säädöissä, nuppi on viallinen tai muuta vastaavaa. Tehot tosta ei kyllä voi loppua kesken, oli sitten bändissä minkälainen rumpujen hakkaaja hyvänsä. Me sentään soitetaan aikamoista mättöä eikä lopu Powerballin tehot. Ja kyllä, se meidän rumpali lyö helvetin lujaa.
ENGL = übersound
kimurantti1
06.06.2007 10:23:03 (muokattu 06.06.2007 10:37:02)
Oot siis Nacher kokeillut Invaderia nupit kaakossa ilman korvatulppia? Sehän on aikamoinen riski jo ihan fyysisesti korvien kannalta. Mä en muista kenenkään valitelleen, että Powerballista olisi loppunut hönkä kesken. Et sattuisi muistamaan ko. ketjuja? Yhden tapauksen vaan muistan, miten joku totesi VH100R:n olevan kovaäänisempi kuin Powerballin, mutten muuta. Tässäkin tapauksessa taisi olla jotain tekoa rikkinäisellä kaapilla.

Eihän 100 wattisella putkivahvistimella voi jäädä jalkoihin missään, ellei laite ole rikki. Sieltä ei ihan oikeasti kovempikätisempikään rumpali kuulu alta, jos vehkeen vääntää täysille. Mä olen tyypannut VH100R:ää ja Powerballia vierekkäin ihan hyvän aikaa (Mesan 2x12 -kaapin läpi). Ehkäpä VH100R tuntui kovaäänisemmältä, mutta kyllä molemmista lähti niin infernaalinen mökä jo volapotikka klo 11:sta, ettei sillä volumella missään alle 500 henkeä vetävässä keikkapaikassa ole mitenkään edes mahdollista soittaa.

Saamari, että mä haluaisin tulla käytännössä toteamaan nämä volume-erot. Harvemmin mä mitään aivan suorilta haluan dumata, mutta sun juttusi tässä ko. aiheessa on aina niin uskomattomia. Missä päin asustat? :-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Antti1
06.06.2007 10:27:20
Yhden tapauksen vaan muistan, miten joku totesi VH100R:n olevan kovaäänisempi kuin Powerballin, mutten muuta.

Se taisi olla Nacher itse...
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Nacher
06.06.2007 10:33:50
Se taisi olla Nacher itse...

Tuosta aiheesta joku täällä valitti pitkän ketjun, ja taisi lopulta pistää Powerballinsa torille, kun se hävisi volumessa jopa jollekin 100w trankkunupille. Oudolta vähän kyllä kuulosti, mutta ei muistaakseni nupista ainakaan vikaa löytynyt. Vaikutusta voi olla silläkin, että kun tuo Powerballi on vähän scoopattu, niin sitä saa ajella tarpeettoman kovalla, jos vastassa on joku middlehirmu.

Ja joo, olihan se Invaderin kaakottaminen ilman tulppia tyhmää, mutta piti vain kokeilla, paljonko siitä oikeasti irtoaa ;). Tosiaan Fireballilla kun aikanaan teki saman, olo oli lähinnä "Ai eikö tästä tämän enempää lähdekään?". Tuossa taas alkoi oikeasti kysyä kanttia vetää sitä masteria yli kakkosen. Nojoo, jatkossa tulppien kanssa ;).
Nacher
06.06.2007 10:38:23 (muokattu 06.06.2007 10:38:52)
Tuosta aiheesta joku täällä valitti pitkän ketjun, ja taisi lopulta pistää Powerballinsa torille, kun se hävisi volumessa jopa jollekin 100w trankkunupille. Oudolta vähän kyllä kuulosti, mutta ei muistaakseni nupista ainakaan vikaa löytynyt. Vaikutusta voi olla silläkin, että kun tuo Powerballi on vähän scoopattu, niin sitä saa ajella tarpeettoman kovalla, jos vastassa on joku middlehirmu.

Ja joo, olihan se Invaderin kaakottaminen ilman tulppia tyhmää, mutta piti vain kokeilla, paljonko siitä oikeasti irtoaa ;). Tosiaan Fireballilla kun aikanaan teki saman, olo oli lähinnä "Ai eikö tästä tämän enempää lähdekään?". Tuossa taas alkoi oikeasti kysyä kanttia vetää sitä masteria yli kakkosen. Nojoo, jatkossa tulppien kanssa ;).

Edit : http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=130620&o=20

Tuossa se threadi siis. Muistan HC-forumeillakin jotain vastaavia välillä näkyneen.
kimurantti1
06.06.2007 10:50:18 (muokattu 06.06.2007 10:57:05)
Edit : http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=130620&o=20

Tuossa se threadi siis. Muistan HC-forumeillakin jotain vastaavia välillä näkyneen.

Tuollahan ei päästä mitenkään selkeään lopputulokseen aiheesta, muuta kuin tämä pätkä antaa ymmärtää:

Jos arvaan oikein mistä nupista oli kyse niin vika oli siinä että sun kaapistas oli kolme elementtiä mykkänä? ;)

Aivan oikein! Nyt se selvisi! Laney on pikkasen kovaäänisempi joten se yksi riitti, mutta powerball tarttee enemmän. Miksi sitä ei älytty? :D

E: Ainoa, joka tuolla ketjussa tulee lopputulokseen, ettei Powerballissa itsessään hönkä riitä, oot sinä. :-D Torniojaws tulee testinsä jälkeen tulokseen, että tiukempi ja selkeämpi soundi Powerballista tulee, kun vääntää bassoa vähemmän, mikä nyt ei sinänsä ole mitenkään ihmeellistä.

Äh, mitä mä nyt tuota ketjua tähän tulkkaan. Siinähän se on luettavissa.
Nacher
06.06.2007 11:19:44 (muokattu 06.06.2007 11:22:41)
Tuollahan ei päästä mitenkään selkeään lopputulokseen aiheesta, muuta kuin tämä pätkä antaa ymmärtää:

E: Ainoa, joka tuolla ketjussa tulee lopputulokseen, ettei Powerballissa itsessään hönkä riitä, oot sinä. :-D Torniojaws tulee testinsä jälkeen tulokseen, että tiukempi ja selkeämpi soundi Powerballista tulee, kun vääntää bassoa vähemmän, mikä nyt ei sinänsä ole mitenkään ihmeellistä.

Äh, mitä mä nyt tuota ketjua tähän tulkkaan. Siinähän se on luettavissa.

Disclaimerina siis, että tarkoitus ei ole ruveta tässä threadissa vääntämään kättä siitä, riittääkö Powerballissa hönkä bändisoittoon vai ei, vaan painottaa, ettei vahvarin äänekkyyttä voi suoraan verrata katsomalla wattilukemaa tyyliin "Laney VH100r on 100w ja Savage120 on 120w, eli Savage soi lujempaa". Kyllä tuo Powerballi varmaan ihan hyvin riittää, kunhan kaappi on hyvä ja treeniksellä edes jonkinlainen akustiikka. Lähinnä vain se ei soi yhtä lujaa, kuin esim joku 100w Marsu (jonka joku tuolla threadissa taisi myös todeta).

Lähinnä tämä : "Powerball onkin 100 wattinen kun taas Savage 120 wattinen, toi 20 wattiakin tekee yllättävän suuren eron kun puhutaan putkinupeista. En ihmettele yhtään että toi standard kaappi ei kestä Savagee läheskään täydellä volalla." sai vastaamaan, että enemmän se volume on kiinni siitä, mikä nuppi kyseessä, kuin siitä, mikä iskevä teholukema sen tuoteselosteeseen/nimeen on keksitty lyödä.
Antti1
06.06.2007 11:31:57
Molemmat ootte osaltanne oikeassa, mutta taidatte puhua vähän eri asioista nyt. :)
Pete(_)
06.06.2007 11:36:09
Miten toi Savage toimii Marsun kaapeilla. Tiedän että ENGLit on aika nirsoja, mutta on niitä muitakin hyviä 4x12 valintoja. Pistäkää mitä tiedätte, ainakin tuosta marsusta
SLEIJERI!!!
Ben_D
06.06.2007 11:40:25

Miten toi Savage toimii Marsun kaapeilla. Tiedän että ENGLit on aika nirsoja, mutta on niitä muitakin hyviä 4x12 valintoja. Pistäkää mitä tiedätte, ainakin tuosta marsusta

Ei ENGL:n kaapit ole mitenkään nirsoja...eiköhän ne ole aika pitkälle suunniteltu toimimaan ENGL styrkkarien kanssa. Hyvin toimii myös Marshallin Vintage kaapilla, joka mulla oli ennen ENGL:iä.
http://www.myspace.com/fiercemetal
Antti1
06.06.2007 11:42:02
Marshallillakin on ehkä noin miljoona erilaista kaappia.

Savagen toimivuudesta en tiedä, mutta vähän halvemmat (esim. Screamer) toimii 1960A:lla (G12T75 Celestionit sisällä) ihan mainiosti, jollain JCM900-sarjalaisella ihan ok (samat elementit kai) ja sit jollain vanhalla versiolla tuosta 1960A:sta kovin huonosti (en tiedä yhtään mitä sisällä, mutta hirveän tuhnuinen ja pierevä soundi).
Pete(_)
06.06.2007 11:42:07 (muokattu 06.06.2007 11:42:51)
Meinasin että nupit ei kaikkien kaappien
kanssa aukea täyteen loistoon.
SLEIJERI!!!
Nacher
06.06.2007 16:47:24
Ei ENGL:n kaapit ole mitenkään nirsoja...eiköhän ne ole aika pitkälle suunniteltu toimimaan ENGL styrkkarien kanssa. Hyvin toimii myös Marshallin Vintage kaapilla, joka mulla oli ennen ENGL:iä.

Hmm, taisit ymmärtää väärinpäin? ENGL nupit ovat mielestäni kyllä aika nirsoja kaappien suhteen, siinä missä vaikka joku 6505 tuntuu kuulostavan aika samalta minkä komeron lävitse vain. Marshallin kaapeista harvemmin olen kuullut mitään hyvää, joten niitä ei ainakaan uutena kannattane ostaa. Samalla rahalla saa varmasti parempaakin. Kai mikä tahansa laadukas kaappi, jossa on sisällä hyvät Celestionit tai Eminencet, toimii ihan ok. Makuasioita lopulta, mistä elementistä sitten pitää eniten.
kimurantti1
06.06.2007 20:55:26
Kyllähän sä Nacher oikeassa olet tuossa äsköistä edellisessä kirjoituksessa, enkä mä toisin ole väittänytkään. Mä vastasin siihen, kun ylemmässä kirjoituksessa väitit, että Powerballilla voipi jäädä bänditouhuissa alle, ja että täälläkin on nähty ketjuja, joissa asia on todettu. Mä vastasin, että en minä ainakaan ole nähnyt yhtään ketjua, jossa olisi moiseen lopputulokseen tultu, eikä myöskään tuossa kaivamassasi ketjussa siihen päätynyt kukaan muu kuin sinä itse.

Mutta turhaanhan me tästä väännetään. Vieläpä kun olen itse Powerballia muutamaan otteeseen kunnolla tyypannut, mä en vaan usko, ettei siinä muka tehot riittäisi, vaikka kuinka kovakätisen rumpalin kanssa soittaisi. Akustisista rummuista ei yksinkertaisesti lähde niin kovaa ääntä, että Powerball nupit yli puolen välin jäisi kakkoseksi. Sulla on toki täysi oikeus olla sitä mieltä mitä olet. Asia finito mun osalta, jatketaan. :-)
Black_Ice
18.04.2008 18:28:02
Vähän vanha ketju ja muutenkin aika off-topic. mutta mulle tulossa Tampereen DLX Musiciin savage 120 ja englin se pro kaappi 25 greenback elementeillä? kertokaapa vähän enemmän 25 erosta 30:en?
Havuja Perkele!
Joel H.
23.01.2009 13:09:51
Hmm, vanha ketju, mutta hälläpä väliä. Sen vaan haluaisin sanoa, että 50 wattinen thunder nuppi ei jäänyt yhtään jalkoihin kovaa soittavan hevybändin reeneissä. Volat oli suunnilleen puolessavälissä. Toinen käytössä ollut vaffari oli peaveyn 5150 II, siinä volat oli kolmosen tienoilla (klo. 10 tietämillä). Että hiton kovaa soi jo tuo 50W putkinuppi.
Studioröllö.
pekurides
23.01.2009 15:34:12

Vähän vanha ketju ja muutenkin aika off-topic. mutta mulle tulossa Tampereen DLX Musiciin savage 120 ja englin se pro kaappi 25 greenback elementeillä? kertokaapa vähän enemmän 25 erosta 30:en?

heh! kokeileppa mitä greenbäkit sanoo kun vetäset savagen täbölle?

varmaan tiesit että tuon kaapin tehonkesto (vain) 100W?

No, miulla oli yli. 10v. myös vanha greenbäkkimarsu -70luvulta ja ihan hyvin se 100W jubilee marsun hönkäsi kohtuuvoluumilla (vitun samettinen saundi) mutta kovempaa soittaessa tuppasi menemään helposti tukkoon ja kun vielä vaihtu päätteksi 200W VHT2150 niin oli aika luopua kaapista ennekuin se sanoisi Kiitos ja poks! pala rokkenrollhistoriaa savuna taivaalle.

Perinteisempään rokki ja hardrokkitouhuihin loistava kaappi nenäkkäällä keskialueella ja ohkaisella alapäällä. Metalliin liian heppoinen mielestäni.

Itse olisin kyllä vahvasti jotain muuta savagen kaveriksi ottanut, kokeile muitakin skobeja liikkeessä ennekuin innoissasi raahaat ne kämpille!

Ainiin eroja? Kyllä nää kakasi elementtiä on niin kaukana toisistaan saundillisesti kuin vain voi olla..
V30 enemmän botnea ja ... ähh emmä jaksa. Tyyppää ennen valintaa ja etsi klippejä.

oota taidan tietää yhden hyvän vertailun bognerilla.......

http://www.bobsavage.net/bogner/bogner.htm

Tuolta löytyy bogner shiva klippejä 5:llä eri elementillä!

-p-
Tunteella päin vittua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)