Värinä 04.06.2007 21:33:19 | |
---|
Olen täsä miettinyt uuden kakkosbasson hommaamista, mikäli kesän budjetti antaa periksi ja tuli mieleeni, että minkälaisia ominaisuuksia muut basistit omista kotisohvabssoistaan vaativat? Itseä on tässä lähinnä mietityttänyt, että kuinka arvokas soitin kotiin kannattaa hommata? Omalla kohdallani kakkosbasson pääasiallinen käyttötarkoitus on kotistudiossa, sekä silloin tällöin puolihuolimaton paukutelu ajankuluksi. Aktiivinen treenaaminen on omalla kohdalla nykyisellään lähes olematonta. Olenkin tässä miettinyt, että kannattaako kotistudion alataajuuskoneeksi hankkia kunnon työjuhta, vai välttääkö hieman edullisempikin? Itselläni valinnavaikeus on (tälllä hetkellä) keskitynyt seuraaviin bassoihin. Squier Vintage Modified Precision TB --> http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0326902500Fender 50's Precision --> http://www.fender.com/products/search.php?partno=0131702340Fender Geddy Lee Jazz Bass --> http://www.fender.com/products/search.php?partno=0257702306 Lähinnä siis olen miettinyt, että kannattaako satsata tonnin pintaan rahaa basson joka selvästi olisi kakkosbasso? Tai toisaalta - kannattaako kotiin ostaa edullista puoliritsaa, kun kuitenkin tulee enemmän vietettyä aikaa kotona kuin treeniksellä? Ja varmaankin hyvä basso löytää useammin tiensä soittajan kätösiin kuin joku hermoja raastava ritsa? Tarkoituksenani ei siis ole kysellä mielipiteitä yllämainituista bassoista (squieria lukuunottamatta noista on ihan hyvät testaukset takana), vaan enemmän kiinostaisi kuulla muiden ajatuksia koti/kakkosbassoista. Ja jätetäänhän tyhjänpäiväiset kamalistaukset pois, jookosta? Rock and/or Roll |
Johannes_t 04.06.2007 21:52:42 | |
---|
Miksi ne bassot pitää luokitella "ykköseksi" ja "kakkoseksi"? Mielummin hommaat sellaisia soittimia, joilla tykkäät soittaa. |
poppamies 04.06.2007 21:56:11 | |
---|
Mikä sulla on tällä hetkellä? Pieni vaihtelu virkistää aina. Muuten niin minä valitsisin tuon vintage "Telecasterbasson". Johtuu varmaan siitä että mulla ykkönen on Jatsi, eli kaksmikkinen. Soundipolitikkaa ehkä. G strings are for strippers! |
Samu S. 04.06.2007 22:09:51 | |
---|
Meikäläisen kaksi senttiä... Vuosikausia kotibasismia harrastaneena sanoisin, että jos rahapussi kestää niin laatupeli vaan pykälään. Kyllä sillä hyvällä soittimella on ihan yhtä lailla kiva soittaa kotonakin, jopa kivempikin tietyssä mielessä, kun saa rauhassa arvostaa sen soundia, tatsia, ulkonäköä ja muita soittimessa tärkeitä seikkoja. Mulla on musiikkiharrastuksen kestäessä ja etenkin muusikoiden.netin tultua kuvioihin ollut oma osani erilaisista soittopeleistä, ja kyllä mä voin sanoa parhaat fiilikset saaneeni noista kalliimmista bassoista - ehkä se pulitettu hinta vaikuttaa tykkäämisen määrään, mutta tiettyyn pisteeseen asti saa rahalla sitä laatuakin. Keikkaileva tai muuten työkseen soittava muusikko saa soittimeen varmaan ihan erilailla semmosta työkalumeininkiä, että sama millä vetää kunhan soitin on ehjä ja vireessä. Kotona soittamisesta ja soittimesta nautiskellessa on katsantokanta hieman erilainen. Saahan sen ns. kotibasson sitten roudata treeneihin, keikoille ja studioonkin. |
Mä en tajuu mitä täs haetaan. Eiks niitä bassoja kannata vaan hankkia sellaisia jotka täyttää omat tarpeet ja joista diggaa? |
blackboot 04.06.2007 22:33:37 (muokattu 05.06.2007 11:36:04) | |
---|
En haluaisi kotona soittaa ainakaan yhtään huonommalla bassolla kuin bändin kanssa. Pikemminkin päin vastoin! Bändin kanssa vedetään raakaa rokettirollia, kotona tulee soiteltua omaksi huviksi ja kehittymismielessä "taiteellisempaa (!?)" ja haasteellisempaa musaa. Ostaisinkin mieluusti kotipeliksi vaikka 6 - kielisen design-customshop-himmelin, jos rahaa olisi. Ette sitten pottuile jätkät treeniksellä, jos luette tämän. A.V.G. :n basisti.
http://www.mikseri.net/avg
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=277145&type=hi |
wsq 05.06.2007 09:02:11 (muokattu 05.06.2007 09:04:11) | |
---|
Itse hankin kakkosbasson kotitreenausmotivaation kasvattamiseksi. Olen tähän mennessä soitellut tavallista nelikielistä, enkä ole viime aikoina oikein jaksanut kotona treenailla. Bändien kanssa lähinnä treenannut. Ostin sitten viiskielisen nauhattoman. Yks kieli lisää ja nauhat veks - haastetta. Ajattelin että lisäämällä haasteellisuutta sais sitä motivaatiota. Osoittautui kuitenkin, että ei tuo nyt NIIN kummallinen kapistus ollut mitä minua peloteltiin. Lähes samalla tavalla sitä näemmä soitetaan kuin nauhallistakin, ja yks kieli lisää periaatteessa vaan helpottaa soittamista. MUTTA erilainen, todella miellyttävä soundi ja ulkonäkö sekä uutuuden viehätys saivat aikaan sen, että olen soitellut yksiksenikin joka päivä tuon hankinnan jälkeen. Niin ja sellanen juttu vielä, että en kyllä ostais kotibassoksi mitään ritsaa. Sellaset jää suurella todennäköisyydellä aika vähälle käytölle. |
Värinä 05.06.2007 13:50:13 | |
---|
Mä en tajuu mitä täs haetaan. Eiks niitä bassoja kannata vaan hankkia sellaisia jotka täyttää omat tarpeet ja joista diggaa? Nimenomaan. Tarkoitus olikin kysellä minkäaisia tarpeita ja mielitekoja muilla on? Mitä tuohon ykkös ja kakkos luokitteluun tulee, niin se on lähtenyt omalla kohdallani varmaan aika pitkälle nykyisistä bassoista. Kyllästyin vanhan basson muotoiluun noin vuodessa, jonka takia se on jäänyt "kakksobassoksi." Luultavasti tosiaan jos oikein mieluisen basson hommaisi tuon nykyisen presarin rinnalle, niin varmaankin se aktivisempaan käyttöön päätyisi kuin tuo nykyinen "kakkosbasso." Rock and/or Roll |
J.Hollström 05.06.2007 14:05:21 | |
---|
Mullon pelkkii ykkösbassoja, ja kaikki on kotona (ne bassot siis, muusta en tiedä). |
samantien 05.06.2007 14:52:39 | |
---|
osta grass rootsin presari. edullinen ja pirun hyvä. ...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006 |
MPU 05.06.2007 18:30:10 | |
---|
Mulla kulkee basso kodin ja treeniksen väliä mukana. Ei ole muuta kuin ykkösbasso. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
rmac 05.06.2007 18:33:58 | |
---|
... ja kaikki on kotona (ne bassot siis, muusta en tiedä). Hyvä tarkennus. :D Joop, ei ole eroa, koti tai "areenabassolla", mahdollisimman hyvä sen tarvii olla kummassakin tapauksessa. PS nm. ikänsä stadioneja kiertänny :) |
IJarro 05.06.2007 19:42:34 | |
---|
Riippuu ehkä vähän myös tilanteesta. Ittellä on vaa yks basso joka kulkee reeniksen ja kodon väliä harvase päivä. Kotona vaan kun tulee soiteltua vaan kitaravahvistimen kautta, luulis että halvemmallakin ritsalla kotona pärjäis. Eli siis soundi tuskin on kotona parempi oli sitten duncanin vintagemikit tai jotkut bentonit. Kotisoitossa ihtellä ainakin vatimuksena on vaan vireen pitävyys ja yleinen soittotuntuntuma. Halvoissa bentoneissa ei oo kumpaakaan, mutta esim squierin stankut on jo ihan päteviä kotisoitteluun. Ja kaikilla ei tosiaan oo rahaa ostaa kahta 1500€ fenderiä, kotiin ja reenikselle. Toiset ostaa yhen hyvän ja toisen huonon, toiset yhen hyvän ja roudaavat sitä joka paikkaan, toisilla on pelkkä huono jota eivät jaksa edes roudata... Kuka mistäkin tykkää. Let's do some living after we die... |