Aihe: akustinen, sähkökitara vai basso?
1 2
kkitara
02.06.2007 23:08:03
olen harkinnut aloittavani kitaran soiton.. ja tykkäisin soitella metallicaa ja sen tyylistä, menee myös hevin puolelle.. ja rockin. minä näistä olisi paras aloittajalle, ja musiikki tyylilleni, akustinenkitara, sähkökitara vai basso? kirjoittakaa myös soittimesi (mielellään joku yllä olevista) ja esimerkki musiikkia mitä soitatte. kiitos!
hapan
02.06.2007 23:09:01
Sulla on kolme täysin erilaista soitinta ehdolla. Mistä niistä olet kiinnostunut kaisista eniten?

Jos haluat bändiin, valitse basso.
oiva tumpeloinen
02.06.2007 23:10:55
Ostat sen sähkökitaran tai -basson, jos rockeja ja metalleja meinaat opetella soittamaan. Jokin kitara, missä on humbucker tallamikkinä on hyvä vaihtoehto. Ota kauppaan joku asiasta tietävä mukaan tai kysy myyjältä, mitä se tarkoittaa.

....ja parempia otsikoita jatkossa toivotaan.
kkitara
02.06.2007 23:10:57
siinä se ongelma onkin. luultavasti aloittaisin helpoimmasta, olisiko sähkökitara sellainen? onkos siitä vaikea siirtyä bassoon tai akustiseen?
kkitara
02.06.2007 23:12:29
kumpi olisi parempi teidän mielestä, basso vai sähkökitara?
oiva tumpeloinen
02.06.2007 23:13:32
siinä se ongelma onkin. luultavasti aloittaisin helpoimmasta, olisiko sähkökitara sellainen? onkos siitä vaikea siirtyä bassoon tai akustiseen?

Ne on kaikki erilaisia. Sen verran pitää osata itse päättää, että mitä haluaa soittaa. Jos metallia ja "rankempaa" tavaraa haluat opetella soittamaan, niin sen akustisen voipi melkeinpä unohtaa saman tien. Mut sitten jää kysymys, että haluatko sä kitaristiksi vai basistiksi?
hapan
02.06.2007 23:15:19
kumpi olisi parempi teidän mielestä, basso vai sähkökitara?

Itse henk koht tekisin uravalintani uudelleen ja siirtyisin bassoon, jos se ei olis liian myöhäistä.
kkitara
02.06.2007 23:15:44
taidan ehkä olla kallistunut enemmän sähkökitaraan. olisiko jollain joitan hyviä vinkkejä aloittajalle?
kkitara
02.06.2007 23:18:14
entäs kun näin alkuun ainakin tulee yksin soiteltua, niin kumpi siihen olisi parempi?
hapan
02.06.2007 23:21:36
nimimerkki- hapan, mitäs nytten soitat? ja miksi valitsisit basson?

Soitan sähköistä kitaraa ja valitsisin basson siksi, että saisin ryypätä rauhassa.

No ei sentään. Basso vaan kiehtoo tätä nykyä enemmän. Toisaalta vastaavassa tilanteessa basistina saattaisin harmitella, ku en pääse soittamaan sooloja valokeiloihin. Vaikea sanoa.
peteihis
03.06.2007 01:48:17 (muokattu 03.06.2007 02:04:25)
akustinenkitara, sähkökitara vai basso?

No mikäs estää soittamasta noita kaikkia? Multi-instrumentalistille on aina mahdollisuuksia tarjolla.

Itse (ennekuin sain tädiltä lainaan kitaran) puhaltelin sedän vanhaa klarinettia, soitin "kolme soinnun rokkia" isän 5-rvisellä haitarilla ja sittemmin vielä -- nojatuolissa retkottaen ja kaikkia hyviä ohjeita rikkoen -- soitin korvakuulolta viulua....

Valitettavsti nuo taidot ovat sittemmin päässeet unohtumaan mutta, kun kitaran kanssa pääsin alkuun, niin 4-kielisestä bassosta ei mielestäni vaan kuulunut tarpeeksi matalia ääniä.... Omistan nykyään 5-kielisen (sain ko. "taudin" tartutettua myös nykyisen bändini basistiin, mistä olemme molemmat oikein hyvillämme :D).

Sähkökitaraan jäin pysyvästi jumiin. Syntikka on nykyään vähän heikossa hapessa mutta huuliharppua soitin akustisen kanssa ... siis mm. tossa mun omassa kuvassa vuodelta 2005.

Et silleen...

Jos haluat opetella perusasiat omaan tahtiin niin kokeile akustista teräskielikitaraa. Se on aina yhtä tehokas säestyssoitin ja siitä pystyy aika mukavasti laajentaan harrastusta joka suuntaan. Ittelläni on akustisia sekä "naikkari", että teräskielinen ja sitten toi edellä kerrottu arsenaali ...ja muutama muukin pikkujuttu... :)

Että anna männä! Suunta on hyvä. Tie on kuoppainen, mutta kaistoja riittää =D
arvid70
03.06.2007 14:22:29
Kysymys? ja Otsikko?
MITÄS MÄ PASKALLA, KU EI OO PELTOOKAAN??
kkitara
05.06.2007 09:52:08
joo anteeksi otsikko..
minulle on sanottu että jos ostaisin sähkökitaran nii pitäisi ostaa sellainen jossa on kaksi-kelainen tallamikki ja ei kelluvaa tallaa. en oikein vielä ymmärrä noista mitään.. voisiko joku selostaa? ja jos joku löytää jonkinlaisen sähkökitaran joka vastaa vaatimuksiin niin laittakaa sivu tänne. kiitos.
paavi
05.06.2007 10:00:06
Mä ehdotan teräskielistä akustista. Se tuntuu aluksi kömpelön isolta ja vaikealta soittaa, mutta kun siinä pääsee alkuun, "menee noi sähkökitarat ja bassotkin siinä samalla." Siinä en nää oikein pointtia, että soittelis pelkästään bassoa. Itse olen ollut parissa bändissä basistina ja se on niiiiin hyödyllistä, että hallitsee myös kitaran.

Pelkkä sähkökitara taas on niin rajoittunut. Pitää olla aina se vahvistin mukana. Kannattaa siis aloittaa akustisesta (nimenomaan teräskielinen) ja sitten ostaa muita instrumentteja kun menee bändeihin jne.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
Numb
05.06.2007 10:37:43

Jos/kun haluaa soittaa Metallicaa ja heviä, niin silloin akustinen ei ole oikein hyvä vaihtoehto. "For whom the bell tolls" tai "Master of Puppets" ei vain tahdo kuullostaa miltään akkarilla... Että sikäli sähköinen.

Jos taas on malttia ennen kuin sen hevyn pitää irrota, niin silloin akkari. Se on perustekniikan haltuunoton kannalta (minun mielestäni) otollisempi laite kuin sähkis. Ja samalla rahalla saa paremman akkarin kuin sähkis/vahvistin -yhdistelmän.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
KickBoX
05.06.2007 15:02:13
Jos/kun haluaa soittaa Metallicaa ja heviä, niin silloin akustinen ei ole oikein hyvä vaihtoehto. "For whom the bell tolls" tai "Master of Puppets" ei vain tahdo kuullostaa miltään akkarilla... Että sikäli sähköinen.

Eikä taida CHILDERN OF BODOMS!!1 soolot oikein onnistua akkarilla.

Minkäs hintaista pakettia se kkitara etsii?
IJarro
05.06.2007 20:18:33 (muokattu 05.06.2007 20:19:13)
Akustinen
+ ei vahvistinta
+ helppo roudata
+ soundi
+ soittofiilis on aivan eri luokkaa kuin sähköisellä
- voluumin riittämättömyys bändihommissa
- säröttämyys
- tilutus ja sooloilu hankalempaa (tai ainakin erillaista kuin sähköisellä...)

Sähkökitara
+ särö
+ voi tiluttaa ja sooloilla
- tarvitsee vahvarin ja näin ollen kova roudaaminen
- tarvitsee sen sähkön =)

Bassoa on paha vertailla kun on niin erillainen.
Let's do some living after we die...
ravensoul
05.06.2007 22:18:31 (muokattu 05.06.2007 22:19:24)
Jos rokettia ja heviä haluaa soitella ni eiköhän se akustinen kannata sulkea pois. Sen hankkimisen aika tulee kyllä sit jossain välissä myöhemmin jos on tullakseen.

Basso on kuitenkin ihan erityylinen soitin, joten sitä on huono pitää vertailussa samalla viivalla. Basso on motoriikan opettelun kannalta aloittelijalle tod.näk. helpompi, ei tarvi monimutkaisia otteita jne., mutta siinäkin on sit omat juttunsa. Rytmisoittimena eroaa soittotavaltaan kitarasta melkoisesti ja priorisoi jäätävää rytmitajua rumpujen tavoin. Itsekseen soittelu bassolla lienee tylsähköä.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
kkitara
06.06.2007 13:52:26
kiitos vastauksista.
en kovin kallista pakettia. semmoinen suht. halpa ja hyvä aloittavalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)