Aihe: sweepeistä
1 2
Warheart
11.01.2004 14:19:16
Hoho!

Uskon, että tästä tulee jälleen kerran todella syvällinen keskustelu.
Hevi on hyvää musiikkia, ja paskimmillaankin hevi on parasta.
Man1ac
11.01.2004 14:25:47
No sehän riippuu pitkälti harjoittelun laadusta & määrästä, soittajan motivaatiosta, sweeppien vaikeudesta jne. Aika paha siihen on tiettyä aikaa mennä sanomaan.
Kohti tulevalla tulella on läpikulkuoikeus.
Cletus Awreetus
11.01.2004 14:32:24
Hoho!

Uskon, että tästä tulee jälleen kerran todella syvällinen keskustelu.

Huooh... niin minäkin pelkään.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Jormaz
11.01.2004 16:01:44
Mä en yleensä reagoi näin mutta... EI ENÄÄ!!!!!!!!
Back to the 80's
kalkkuna
11.01.2004 16:40:46
blastoff
11.01.2004 16:46:17 (muokattu 11.01.2004 16:49:55)
-Uskon, että tästä tulee jälleen kerran todella syvällinen keskustelu.
-Huooh... niin minäkin pelkään.
-Mä en yleensä reagoi näin mutta... EI ENÄÄ!!!!!!!!

Eipäs nyt maalailla piruja seinille :)

Alkuperäiseen kysymykseen: Täysin mahdotontahan tuohon on vastata. Mitä edes tarkoittaa se, että "muistuttaa oikeita sweeppejä" tai se, että "on oppinut" jonkun tietyn tekniikan? Ainahan sitä voi parantaa...
Imper
11.01.2004 17:07:07

Eipäs nyt maalailla piruja seinille :)

Alkuperäiseen kysymykseen: Täysin mahdotontahan tuohon on vastata. Mitä edes tarkoittaa se, että "muistuttaa oikeita sweeppejä" tai se, että "on oppinut" jonkun tietyn tekniikan? Ainahan sitä voi parantaa...

Siis, en minäkään yleensä ota näihin kantaa mutta lukekaapas nyt hyvät haukkujat, että mitä threadin aloittaja edes kysyi. Kysyikö hän: "kauan kestää oppia sweepaamaan?"

EI

Hän kysyi: "Kauan TEILLÄ kesti oppia sweepaamaan?"

Siinä on vissi ero, ja mielestäni ihan hyvä kysymys, jos haluaa tietää onko vaikka oma "vuoden sweepin harjoittaminen" tuottanut mitään tulosta.:)
Everyone is a per-son
Jormaz
11.01.2004 17:15:03
Koska sitä sitten osaa sweepata? Jason Becker osasi sweepata, sovitaanko vaikka että se on määritelmä. Jos osaat sweepata kuin Becker, osaat sweepata.
Back to the 80's
superfly
11.01.2004 17:17:04
Päälle 20 vuotta soitanut, enkä osaa sweepata ollenkaan. En ole kokenut tarpeelliseksi.
Harppu on alaston piano
blastoff
11.01.2004 17:45:17
Hän kysyi: "Kauan TEILLÄ kesti oppia sweepaamaan?"

Siinä on vissi ero, ja mielestäni ihan hyvä kysymys, jos haluaa tietää onko vaikka oma "vuoden sweepin harjoittaminen" tuottanut mitään tulosta.:)

Pointtini olikin tämä: Milloin minä sitten voin sanoa osaavani sweepata? Onko siihen jokin kansainvälisesti määritelty standardi, joka pitää saavuttaa? Ei taida olla. Siksi tähän kysymykseen onkin niin vaikea sanoa mitään.
kimurantti1
11.01.2004 19:17:05 (muokattu 11.01.2004 19:18:33)
Minä olen määritellyt "osaamisen" jotakuinkin näin:

"Sitten kun joku kohta menee itseltä niin, että sitä on kiva soittaa eika tarvitse enää vetää hampaat irvessä, niin sitten sen osaa."

tai

"Sitten kun uskallat mennä soittamaan sen 10000 ihmisen eteen, niin sitten osaat sen."

Niin, eihän nämä kaikkeen päde tietenkään, mutta minä ainakin tiedän itse koska osaan jonkun jutun.
Ja alkuperäiseen aiheeseen:
En tiedä kuinka kauan minulla meni juuri sweeppaamisen oppimiseen, mutta joskun siinä kun olin n. 3-v soittanut niin alkoi kuulostaa omaankin korvaan siedettävältä, tiedä sitten miltä muiden korviin kuulostaa...enkä missään nimessä sanoisi, että osaan koko sweep tekniikan, tuskin ikinä tulenkaan osaamaan, mutta ainahan sitä lisää oppii ja kaikessa on parantamisen varaa..aina.
Herra Rapu
14.01.2004 12:05:29 (muokattu 14.01.2004 12:11:30)

Yksi hyvä mittari on esim. kun osaa improvisoida käyttäen sweep-tekniikkaa eri rytmein ja jaoin tyylilajista, biisistä ja temmosta riippumatta. Tyyliin silloin kun ei enään tarvitse miettiä sitä huikeaa teknistä suoritusta vaan voi soittaa ihan oikeaa musiikkia.

Monille tuo sweep on valittettavasti vaan yhtäkuin Am-arpeggio kahtasataa ympäri kaulan ja vähän yli.

EDITTILISÄILYJÄ: Tämmönen tuli vielä mieleen noista määrittelyistä.. Silloin on oppinut jonkin tekniikan kun voi sen avulla luoda musiikkia eikä tekniikka palvele enään pelkästään tekniikkaharjoituksia. Sitten se on ihan itestä kiinni miten pitkälle haluaa nuo tekniikat reenata. Taitaa mennä taas vähän liikaa filosofiaks, perkule.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
jamez_wannabe
19.01.2004 22:02:36
..ööööh mitä on swiippaus???
Imper
19.01.2004 23:06:20 (muokattu 19.01.2004 23:08:34)

..ööööh mitä on swiippaus???

Soittamista mahdollisimman kauniisti, puhtaasti ja hyvänkuuloisesti yksinkertaisia kuvioita.
Se tarkoittaa erittäin ahkeraa bendien ja vibraton reenaamista. Aloita hitaista ja kauniista melodioista, ja sitten kun ne kuullostavat loistavalta kuivalla soundilla, siirry hieman vaikeampiin kuvioihin. Älä missään tapauksessa pilaa soittouraasi harppaamalla heti liian nopeisiin kuvioihin. Muista, kaikki tosijätkät reenaa siis sweepaamista ainakin 5h päivässä. Niin pitää sinunkin, jos aiot huipulle!

Nojoo, eheh.
Everyone is a per-son
jamez_wannabe
21.01.2004 22:39:26
Soittamista mahdollisimman kauniisti, puhtaasti ja hyvänkuuloisesti yksinkertaisia kuvioita.
Se tarkoittaa erittäin ahkeraa bendien ja vibraton reenaamista. Aloita hitaista ja kauniista melodioista, ja sitten kun ne kuullostavat loistavalta kuivalla soundilla, siirry hieman vaikeampiin kuvioihin. Älä missään tapauksessa pilaa soittouraasi harppaamalla heti liian nopeisiin kuvioihin. Muista, kaikki tosijätkät reenaa siis sweepaamista ainakin 5h päivässä. Niin pitää sinunkin, jos aiot huipulle!

Nojoo, eheh.

thanks;)
Topah
22.01.2004 01:18:10

Sweeppausta harjoittelin ensimmäiset 1-2 vuotta. Aloitin kitaransoiton harjoittelemalla Ynkkää ja katsomalla opetusvideoita. Jossain vaiheessa tuli vaihe, jolloin halusin tuoda esiin ja tuntea jotain "suurempaa" kitaran kautta ja sweeppaukset/tiluttelut eivät kyllä enää jaksaneet kiinnostaa. Tiluttelin/sweeppailin ensmäset pari vuotta, mutta havahtuminen tuli, kun velipoika tuli kysymään, että soitas nyt joku biisi? Joku kälynen house of the rising sun meni, mutta se siinä. Mahtavat swiippailijat yms. vois viedä sirkukseen, jossei muuta osaa. Muusikkous kuuluu mielestäni isona osana kitaristin olemukseen. Kunnon kitaristi pistää 50-100 biisiä ulkoa tosta vaan. Ottaa myös hieman päähän nykykoulutustapa, eli harjotellaan nuoteista ja mikään ei mene ulkoa, tai jos menee niin unohtuu viikossa. Vähän niinku Neil Hardwick sano televisio-ohjelmien tasosta jotain, että aivan surkeeta Suomen taso, ku näyttelijät vaan treenaa joten kuten osansa ja mitään kunnon harjoittelua ei tehdä. Ongelmaksi kuiteskin biisien soitossa kitaristeilla tulee lauluhaluttomuus/kyvyttömyys. Hyräilemälläkin pääsee pitkälle, jossei uskalla rääkyä kerrostaloyksiössään. No paatosta tämäkin ja offtopikkia oikein viimäsen päälle. :) !
Teemu78
23.01.2004 00:33:31
Toteisinpa tässä vaan sen että ihmiset jotka ei oo kauaa soittanu ei kohta uskalla kysyä täälä mitään kun heti aletaan määkimään kysyjille. Jos joku kysyy mielestäsi tyhmän kysymyksen niin voit kai olla vastaamatta. Ite en ole alottelija enkä mikään pro -soittajakaan mutta mun mielestä on okei kysyä mitä vaan soittoon liittyvää vaikka se olisikin tyhmää jonkun mielestä. Tyhmä joka kysyy on tyhmä kunnes saa vastauksen ja tyhmä joka ei kysy on AINA TYHMÄ. Varmaan tästäkin joku nyt sitten vetää herneet nenäänsä, ihan vapaasti sitten vaan.
superfly
24.01.2004 11:34:57
Kuka täällä määkinyt on? En mä huomannut. Ihan asiallista jutustelua.
Harppu on alaston piano
Brian May jr.
24.01.2004 11:58:58 (muokattu 24.01.2004 11:59:25)
Päälle 20 vuotta soitanut, enkä osaa sweepata ollenkaan. En ole kokenut tarpeelliseksi.

Mustakin tuntuu etten mä tuu kyllä tekemään paljoakaan sweeppauksella, vaikka osaisin, sillä soittelisin kuitenkin ihan muuta.
Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)