Aihe: Marshall 18w
1 2 3 4 5 6 7 8
kojones
31.03.2007 21:48:14 (muokattu 31.03.2007 22:14:28)
Ihan hyvä idea vaihtaa tasuriksi octal kantainen putki. Esimerkiksi GZ34 tai 5V4. Hiukan hankala vaan suurentaa putkenkannalle reikä.
Octal kantaisia vaihtoehtoja on tosiaan tarjolla useampia ja on myös mahdollista pudottaa tasuriputken valinnalla jännitteitä. http://www.guitaramplifierblueprinting.com/rectifiers.html
tuolla on tietoa kuinka paljon jännite tippuu eri tasuriputkella. Mun mielestä yli 350V anodijännite EL84 putkelle on kyllä aika hurja, kun data lehdillä mainitaan 300V maksimista. Mutta kyllä kai se kestää kun sitä noissa 18W koneissa (korkeita jännitteitä) paljon käytetään.

Aika isoja eroja on kyllä. Täytynee laittaa tasuri tilaukseen, kannan reiän poraus käy tällä kertaa helposti. GZ34 mulla oli mielessä, mutta kuinkahan paljon jännitteet ton kanssa nousee...

Mulla on tällä hetkellä anodilla yli 370V, putkina JJ:t jotka tosiaan 300V maksimiksi tahtoisivat...
Täytynee Electro Harmonixit seuraavaksi.
kojones
16.04.2007 20:30:29 (muokattu 17.04.2007 14:07:09)
Anodijännitteet on saatu pudotettua ja homma toimii, soundi on parempi kuin aiemmin. Vielä kuitenkin häiritsee "lasinen" yläpää, millähän sitä saisi kuriin?

Ite ajattelin vaihtaa tonen konkkaa 500pF->680pF, onko parempia ehdotuksia?
ninos
30.05.2007 16:00:18

36 Wattinen versio olisi kiikarissa, eli tämä: http://18watt.com/storage/36watt.png

Ulostulo- ja verkkomuuntajat minua hämää, mitä suosittelisitte? Uraltonelta olen katsellut ainakin ulostulomuuntajaksi Hammond 125E (15W) jos kerran puolet tehoista piti olla ja pieni alimitoitushan ei haittaa? Verkkomuuntajasta ei ole varmuutta, paljonko sen pitäisi tuuttaa ulos virtaa ja jännitettä?
kojones
30.05.2007 17:03:06
36 Wattinen versio olisi kiikarissa, eli tämä: http://18watt.com/storage/36watt.png

Ulostulo- ja verkkomuuntajat minua hämää, mitä suosittelisitte? Uraltonelta olen katsellut ainakin ulostulomuuntajaksi Hammond 125E (15W) jos kerran puolet tehoista piti olla ja pieni alimitoitushan ei haittaa? Verkkomuuntajasta ei ole varmuutta, paljonko sen pitäisi tuuttaa ulos virtaa ja jännitettä?

Kysäiseppä Uraltonelta Mikolta, sieltä saat ihan varmasti asiantuntevia neuvoja.

Mun käsittääkseni toi 125E on tarkoitettu 2xEL84-päätteelle, kun tuossa 36-wattisessa on jo neljä.
ninos
30.05.2007 17:18:29

Kysäiseppä Uraltonelta Mikolta, sieltä saat ihan varmasti asiantuntevia neuvoja.

Mun käsittääkseni toi 125E on tarkoitettu 2xEL84-päätteelle, kun tuossa 36-wattisessa on jo neljä.

Selvä, kysäisen Mikolta! Ja jos rakenteluun liittyviä vinkkejä ym. löytyy niin pistäkää meiliä tai viestiä.
Vasu
30.05.2007 21:17:54

Miksi puolet tehoista, kyllä mun mielestä päätemuuntajan täytyy olla mitoitettu täydelle teholle myös kitarakoneissa.
Mitens toi Vox AC-30 päätemuuntaja näyttäis olevan Uraltonella myynnissä, tosin aika arvokas verrattuna esim. 125E mikä nyt mun mielestä on tosiaan armottomasti liian pieni 36W vahvistimeen.
Oletko harkinnut esim. Marshall JTM45 tai 50 mikä tulis ehkä halvemmaksi.
Heikki
30.05.2007 21:32:56

Miksi puolet tehoista, kyllä mun mielestä päätemuuntajan täytyy olla mitoitettu täydelle teholle myös kitarakoneissa.
Mitens toi Vox AC-30 päätemuuntaja näyttäis olevan Uraltonella myynnissä, tosin aika arvokas verrattuna esim. 125E mikä nyt mun mielestä on tosiaan armottomasti liian pieni 36W vahvistimeen.
Oletko harkinnut esim. Marshall JTM45 tai 50 mikä tulis ehkä halvemmaksi.

Mun kokemusten mukaan kannattaa noita Hammondin muuntajia kitaravahvistimiin alimitottaa, muuten tulee ihan liian hifiä noilla halvemmillakin malleilla.

Ja miten muuten määrität täyden tehon?
Vasu
30.05.2007 23:26:58 (muokattu 30.05.2007 23:47:57)
Mun kokemusten mukaan kannattaa noita Hammondin muuntajia kitaravahvistimiin alimitottaa, muuten tulee ihan liian hifiä noilla halvemmillakin malleilla.

Ja miten muuten määrität täyden tehon?

No 15W muuntaja vois olla ihan hyvä 18Wattiseen. Hifiä? En tiedä mitenkä pienelle teholle suunniteltu muuntaja toimii ajettaessa suurella teholla, jotenkin menee muuntaja "polvilleen" tuleeko säröä vai mitä, taajuusalue kaventuu alapäässä?
Täys teho on mielestäni se teho mikä vahvistimesta kaiuttimelle määrätyllä maksimisäröllä saadaan. esim. vahvistin lykkää 20V 1khz sinitaajuutta 8ohmin kaiuttimelle 20/8*=2.5A 2.5*20=50W (no ei se ihan tollai mene mutta suurinpiirtein).
Lisätään ny: Ei ole mitään varmaa tietoa, voi toi 125E toimiakkin ihan hyvin, jos joku olis kokeillut niin vois kertoa. Kyllä tosta muuntajasta kahdelle parille EL84:sia varmaan sopivat ensiö kuormitus resistanssit löytyy.
Vielä pikku lisäys: Näyttää olevan max DC bias virta 80mA (Hammond 125E) ja 36Wattisessa on lähes tuplaten tuo, joten enpä suosittele.
ninos
31.05.2007 00:30:10

Lainaten Uraltonea:

"Vinkki: Kitaravahvistimiin suositellaan vahvistimen antotehosta puolet pienemmän tehonkeston omaavaa Hammond hi-fi muuntajaa. Siis 50W kitaravahvistimeen noin 25W Hammondia. Tämä jos halutaan klassista soundia ; Fender, Marshall yms aikoinaan alimitoittivat päätemuuntajansa reilulla kädellä, joka on ehdottomasti yksi tekijä noiden vahvistimien soundissa. Jos taas haluat jykevää alapäätä ja mahdollisimman "puhdasta" toistoa käytä vahvistimen tehon kanssa yhtäläistä muutajaa. Basso, urku ja heavy vahvistimissa tämä on usein suositeltavaa."
SirElwood
31.05.2007 08:46:57
Vielä pikku lisäys: Näyttää olevan max DC bias virta 80mA (Hammond 125E) ja 36Wattisessa on lähes tuplaten tuo, joten enpä suosittele.

Uraltonen suositus pienemmästä muuntajasta ei koske universal, vaan hi-fi sarjan hammondeja.
pjl
31.05.2007 08:53:36

Mieltäni on askarruttanut seuraava kysymys: Jos ja kun nyt käytetään push-pull päätettä niin bias virrathan ovat saman suuruisia mutta vastattakaissuuntaisia. Näin ollen ne kumoavat toistensa magneettikentät muuntajassa ja saturaatiota ei pitäisi syntyä. Right? Miksi sitten ilmoitetaan maksimi DC-virta? Käämien lämpenemisen takia? Toroideissa taas en juuri ole nähnyt maksi DC-virtaa ilmoitettavan (mm. Amplimo).

Pekka
ninos
01.06.2007 01:39:21 (muokattu 01.06.2007 01:39:41)

Nyt aivan ulapalla olen. Tämän kuvan perusteella http://18watt.com/storage/36watt.png tuon turrettilevyn vasemmassa kulmassa olevat 150ohmin ja 100uF:n rinnakkainkyktennät ovat siis Bias-säätöä varten. Tämä laitehan on katodibiasoitu? Joten onko mahdollista kytkeä 150R tehovastusten tilalle potikat tai trimmerit? Ja miten tämä tulisi toteuttaa, ihan raa'asti potikka vastuksen tilalle vai...?
Lauri
01.06.2007 14:25:58

Nyt aivan ulapalla olen. Tämän kuvan perusteella http://18watt.com/storage/36watt.png tuon turrettilevyn vasemmassa kulmassa olevat 150ohmin ja 100uF:n rinnakkainkyktennät ovat siis Bias-säätöä varten. Tämä laitehan on katodibiasoitu? Joten onko mahdollista kytkeä 150R tehovastusten tilalle potikat tai trimmerit? Ja miten tämä tulisi toteuttaa, ihan raa'asti potikka vastuksen tilalle vai...?

Tehovastuksen kanssa sarjaan potikka, mutta potikassa kannattaa olla reilusti tehonkestoa. Tehovastus ja potikka kannattaa valita sen mukaan, että saa sopivaan säätöalueen. Ei kannata tehdä sitten ainakaan sellasia älyttömyyksiä, että saa vastuksen säädettyä liian pieneksi.
ninos
01.06.2007 14:39:12

Tehovastuksen kanssa sarjaan potikka, mutta potikassa kannattaa olla reilusti tehonkestoa. Tehovastus ja potikka kannattaa valita sen mukaan, että saa sopivaan säätöalueen. Ei kannata tehdä sitten ainakaan sellasia älyttömyyksiä, että saa vastuksen säädettyä liian pieneksi.

Aivan tätä mietin itsekin. Eli vaikkapa 100ohmin tehovastus ja 100ohmin potikka sarjaan?
Lauri
01.06.2007 14:58:07

Aivan tätä mietin itsekin. Eli vaikkapa 100ohmin tehovastus ja 100ohmin potikka sarjaan?

Joo, muista sitten kytkeä potikka säätövastukseksi. Ja bybass konkat suoraan maihin, eikä säätövastusten läpi.
s151669
01.06.2007 15:03:45

Itse laittaisin mieluummin vaikka 180ohmin vastuksen ja siihen rinnalle 500ohmin vastus ja 1000ohmin potikka sarjassa. Talloin saatoalue olisi ~ 130...160 ohmia eika potikankaan tarvitsisi olla erityisen jarea. ( enpa jaksa nyt laskea tarvittavaa tehonkestoa, mutta nappituntumalta melkein mika vain riittaa -- suurin osa virrasta kun menee sen 180ohmin vastuksen lapi ). Jos tuo potikka syysta tai toisesta sitten hajoaa, niin bias pysyy kuitenkin edes jotenkin jarkevissa rajoissa.
Jyrki
Vasu
01.06.2007 22:05:33

Kannattaako viritellä bias säätöjä, katodibiashan säätyy itsestään. Säätää voi vaihtamalla vastukset suuremmaksi jos anodit alkaa punottamaan.
ninos
01.06.2007 22:47:40

Kannattaako viritellä bias säätöjä, katodibiashan säätyy itsestään. Säätää voi vaihtamalla vastukset suuremmaksi jos anodit alkaa punottamaan.

Niin aivan aivan, mutta jos hehkuu hieman liikaa voi kätevästi vahvarin perässä olevasta potikasta vähän ruuvata lisää. Kätevää, eikö? Ja kasataan nyt ensiksi se vahvistin ja sitten ihmetellään hienosäätöä.
ninos
05.06.2007 13:56:54

Hieman nettiä selanneena ja tietoa keränneenä en sitä vielä omista tarpeeksi, eli efektilenkeistä kysyisin. Miten olisi helpointa modata tuohon peliin (36Watt) efektilenkki? Siis etusen ja päätteen väliin, mutta miten?

Jotkut kuulemma pistäneet ihan raa'asti pelkät jakit ja jotkut toteuttaneet efektilenkkejä putken puolikkaan avulla. Ja mihin olisi ideaalisinta asettaa efektilenkki, lukeman perusteella tone-säätöpiirin ja master volan väliin tai viimeisen eruasteputken jälkeen. Tiedä sitten mikä näistä olisi paras, vai onko se vain makuasia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)