casio 09.01.2004 17:23:58 (muokattu 09.01.2004 17:35:26) | |
---|
Onko alkuperäisohjelmistojen jälleenmyynnissä mitään rajoituksia ? Esim. softasynat, sekvensserit. |
PIM 10.01.2004 18:43:32 | |
---|
Eikös se jossain oikeusasteessa hiljattain todettu aivan lailliseksi hommaksi, vaikka ohjelmistovalmistajat yrittivätkin vängätä että ostaessasi ohjelman ostatkin vain pelkän käyttöoikeuden siihen, mitä ei tietenkään voisi myydä eteenpäin. If the tool we have is
a hammer, make the problem look like a nail. |
askomiko 10.01.2004 21:05:48 | |
---|
On se helevetti jos saavat ohjelmistopatentit ja myymisen siihen kuosiin mihin tahtoovat? Mitä järkeä. Miten "päättäjiä" voi taluttaa kuin pässiä. |
Rantsu 10.01.2004 22:39:16 | |
---|
Eikös se jossain oikeusasteessa hiljattain todettu aivan lailliseksi hommaksi, vaikka ohjelmistovalmistajat yrittivätkin vängätä että ostaessasi ohjelman ostatkin vain pelkän käyttöoikeuden siihen, mitä ei tietenkään voisi myydä eteenpäin. Eikös se edelleenkin mene niin, että ohjelman ostaminen tarkoitta nimenomaan käyttöoikeuden ostamista eikä sen ohjelmarompun? Minä käsitin sen oikeuspäätöksen niin, että esim. vanhentuneen asennus- tai päivitysrompun saa myydä, se ei ole rikos, ja sen saa ostaakin, mutta tällä henkilöllä, joka sitten käyttää sillä olevaa ohjelmaa, ei ole käyttöoikeutta, ja hänet voidaan haastaa oikeuteen , jos hän esim. käyttää ohjelmaa ansiotyössä. Oikaiskaa ihmeessä, jos olen väärässä! Kyllähän käyttöoikeudenkin voi toki myydä eteenpäin, ja sehän nimenomaan myydään silloin, kun ohjelma myydään. Silloin et saa enää käyttää ohjelmaa (laillisesti), vaikka omistaisit läjän vanhoja romppuja! Suomi soittaa humppaa. |
Eikös se edelleenkin mene niin, että ohjelman ostaminen tarkoitta nimenomaan käyttöoikeuden ostamista eikä sen ohjelmarompun? Luonnollisesti. Eihän karvalakkiakaan enää voi käyttää jos sen myy naapurikuntaan. Mutta jenkkien ohjelmistotalot yrittivät semmosta, että lisenssi kuuluu heille ja sitä ei voi luovuttaa eteenpäin. Tää ei siis Suomessa (ja EU:ssa) mennyt läpi. Eli siis: voit myydä, ostaa tai luovuttaa, muttet luonnollisesti itse enää voi käyttää ko. ohjelmaa. |
kivi 13.01.2004 22:55:26 | |
---|
Minä käsitin sen oikeuspäätöksen niin, että esim. vanhentuneen asennus- tai päivitysrompun saa myydä, se ei ole rikos, ja sen saa ostaakin, mutta tällä henkilöllä, joka sitten käyttää sillä olevaa ohjelmaa, ei ole käyttöoikeutta, ja hänet voidaan haastaa oikeuteen , jos hän esim. käyttää ohjelmaa ansiotyössä. Tarkennetaas vielä: Myyjällä ei ole käyttöoikeutta mahdollisesti koneeseensa jääneisiin ohjelmiin, sen jälkeen kun hän on myynyt lisenssin (alkuperäislevyt) eteenpäin. Ja tuohan on ihan selvää, miten muuten voiskaan olla. |
superfly 17.01.2004 00:52:10 (muokattu 17.01.2004 00:52:32) | |
---|
Ja tuohan on ihan selvää, miten muuten voiskaan olla. Mikään ei ole selvää kun puhutaan ohjelmistolisensseistä. Jumalatoman kieroja ja kiemuraisia ovat ne. Harppu on alaston piano |
PekkaM 17.01.2004 09:49:33 | |
---|
Saatan olla väärässä, mutta muistaakseni Suomessa saa myydä OEM-lisenssinkin eteenpäin. Kaupasta taasen saa muistaakseni ostaa yleensä OEM-softan, kunhan ottaa mukaan esim. hiiren tai muistikamman. Osta JEM77BFP! |
poppamies 17.01.2004 11:05:24 | |
---|
No kylläpä te joutavia mietitte... "G-strings are for strippers" |
Rantsu 17.01.2004 17:07:00 | |
---|
Mutta jenkkien ohjelmistotalot yrittivät semmosta, että lisenssi kuuluu heille ja sitä ei voi luovuttaa eteenpäin. Just joo... tää oli uutta stooria, mulla oli yksi toinen oikeudenkäynti mielessä. Aika kornia meininkiä. Mä en osta esim. Sibelius-nuotinnussoftaa niin kauan, kuin niillä on se systeemi, että sinne pitää lähettää koneen sarjanumero ja ohjelman numero ja sitten saa koodin, jolla ohjelma asentuu. Ja jos vaikka kovalevy prakaa tai haluaisi jostain syystä formatoida kovalevyn ja asentaa kaikki uusiksi, niin sama show... ei, p****le! Jotain oikeuksia kai pitää saada, jos maksaa monta tuhatta mummoa jollekin ohjelmistopajalle. Suomi soittaa humppaa. |
Fortune 17.01.2004 17:12:42 | |
---|
Aika kornia meininkiä. Mä en osta esim. Sibelius-nuotinnussoftaa niin kauan, kuin niillä on se systeemi, että sinne pitää lähettää koneen sarjanumero ja ohjelman numero ja sitten saa koodin, jolla ohjelma asentuu. Ja jos vaikka kovalevy prakaa tai haluaisi jostain syystä formatoida kovalevyn ja asentaa kaikki uusiksi, niin sama show... ei, p****le! Jotain oikeuksia kai pitää saada, jos maksaa monta tuhatta mummoa jollekin ohjelmistopajalle. Windows XP, anyone?
"Look behind you, a three-headed guitar!" |
superfly 17.01.2004 17:24:59 | |
---|
Windows XP, anyone? Kaikilla piraattiversio? Harppu on alaston piano |
Fortune 17.01.2004 18:55:53 | |
---|
Kaikilla piraattiversio? Niin kai. Itsellä ei ole kyllä ilmaantunut yhtään hyvää syytä päivittää W2000:sta XP:hen. Varsinkin kun maksoin itseni tästäkin kipeäksi, prkl! "Look behind you, a three-necked guitar!" |
superfly 17.01.2004 21:08:38 | |
---|
Niin kai. Itsellä ei ole kyllä ilmaantunut yhtään hyvää syytä päivittää W2000:sta XP:hen. Varsinkin kun maksoin itseni tästäkin kipeäksi, prkl! XP on nopeampi kun sen saa viriteltyä ja todella paljon vakaampi. 2000 on toimiva edelleenkin myös. Harppu on alaston piano |
sormunen 17.01.2004 21:45:20 | |
---|
Windows XP, anyone? Just sisäänrakennetun "ohjelmistotalon renki" -meiningin takia en tuu ostaan ko. järjestelmää. Samalla kannallahan on valtaosa mm. amerikkalaisista yrityskäyttäjistä, että eiköhän toi systeemi tule muuttumaan. Johan se on lieventynyt aika lailla. Toinen syy on tietty se, että kun työkaluista pitää huolen, ne myös toimivat aika hyvin. Mulle tuntuu riittävän 98SE. Mutta Poppamies: kyllä niillä jutuilla on merkitystä esim. silloin, kun puhutaan vaikka ohjelmistodivarista, mikä olisi oikein hieno juttu. Ei niitten versioitten tartte olla lähimainkaan viimeisiä, kunhan ovat laillisia ja toimivia. Ohjelmistotalothan ovat kyllä rakentaneet esim. päivityssysteemin semmoseksi, ettei se uusiokäyttöä suosi, mutta anyway. Kyllä näitä kannattaa seurata ihan siinäkin mielessä, että Suomi on hiljainen ja syrjäinen paikka, missä (talojenkin) on helppo vähillä vaurioilla yrittää kaikenlaista. Kun eletään EU:ssa on Suomen päätöksillä kumminkin merkitystä ajatellen koko Eurooppaa. Siksi jos suomalainen päätöksentekijä on polvillaan vaikkapa tekijänoikeusjutuissa (piraatit tai mediatalot) tai lisenssijutuissa (amerikkalaiset ohjelmistotalot), on sillä isompaakin merkitystä. Käytännössähän ne päätökset tietty koskevat välittömästi jokaista asiallista jamppaa. |
superfly 17.01.2004 22:02:43 | |
---|
Just sisäänrakennetun "ohjelmistotalon renki" -meiningin takia en tuu ostaan ko. järjestelmää. Samalla kannallahan on valtaosa mm. amerikkalaisista yrityskäyttäjistä, että eiköhän toi systeemi tule muuttumaan. Johan se on lieventynyt aika lailla. Tarkoititko tällä aktivointia? Yritysten käyttämissä versioissahan ei ole tuota aktivointia. Harppu on alaston piano |
Fortune 18.01.2004 11:16:46 | |
---|
XP on nopeampi kun sen saa viriteltyä ja todella paljon vakaampi. 2000 on toimiva edelleenkin myös. Onko siinä nyt sitten järkeä, että nopeus saavutetaan karsimalla ominaisuuksia, kun W2K toimii nopeasti sellaisenaan ja toisaalta ei ole kaatunut kertaakaan :) "Look behind you, a three-necked guitar!" |
superfly 18.01.2004 11:22:22 | |
---|
Onko siinä nyt sitten järkeä, että nopeus saavutetaan karsimalla ominaisuuksia, kun W2K toimii nopeasti sellaisenaan ja toisaalta ei ole kaatunut kertaakaan :) Ei siinä palon muuta ole karsittu kuin ulkonäköä. Mulla on työni puolesta niin paljon kokemuksia Win200:n "vakaudesta", että en todella pysty ymmärtämään, miten se noin hyvin sulla toimii. Harppu on alaston piano |
Fortune 18.01.2004 11:28:16 | |
---|
Ei siinä palon muuta ole karsittu kuin ulkonäköä. Mulla on työni puolesta niin paljon kokemuksia Win200:n "vakaudesta", että en todella pysty ymmärtämään, miten se noin hyvin sulla toimii. En tiedä, kai minulla on vain juuri ne oikeat osat. Muistipalikan vaihdolla loppui kaatuilu aikanaan. "Look behind you, a three-necked guitar!" |
poppamies 18.01.2004 14:15:01 | |
---|
No minä hyppäsin 98 II editionista suoraan XP'hen aikoinaan. Ainakin tuo second edition 98'sta oli todella herkkä kaatumaan. Jouduin jopa, sanoisinko säännöllisesti kerran vuodessa formatoimaan koko paskan että pystyin elämään. XP'n kanssa on aivan eri asia vaikka se pyörii samasa vanhassa koneessa. XP näyttää karkkikaupalta sellaisenaan kun se tulee mutta on nätisti muunneltavissa. Yks hyvä toiminto, mikä tosin saattaa olla 2000'sessakin, on se että pystyy palauttamaan järjestelmän sellaiseksi kun se oli kun viimeksi toimi kunnolla. Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen siihen. "G-strings are for strippers" |