Aihe: Tukevasoundinen, mutta kompakti combo?
1 2 3
JuSu
01.06.2007 09:36:29
Terve!

Saattaisipa olla siis tarve vaihtaa räkit ja komerot kompaktiin settiin, eli putkicomboa hakusessa.

Keskimäärin olen comboja viimeaikoina hiukan karsastanut, sillä yleensä nuppi + umpikaappi (vaikka sitten vain 1x12") on lähes poikkeuksetta kuulostanut paremmalta kuin comboversio samasta vahvistimesta.

Nyt olisi kuitenkin tarkoitus löytää combo, joka soi tukevasti yksinkin, ehkä jopa korokkeelle nostettuna. Jottei homma olisi liian helppo, niin vehkeen pitäisi olla vielä suht' roudausystävällinen, jotta sitä viitsii neljänteen kerrokseen kanniskella (ei hissiä). Tehoreserviä kuitenkin niin, että bändisoitto onnistuu (eli n. 30 W ja siitä ylöspäin).

Mitään metallimörssäriä ei ole hakusessa, mutta silti gainia pitäisi löytyä tapista, jotta raskaammatkin rockriffittelyt irtoaa. Lisäksi laitteesta pitää löytyä vähintään kolme jalkakytkimellä valittavaa perussoundia (clean, crunch, lead). Midiohjaus plussaa, muttei välttämätön. Ehdottomasti en halua käyttää mitään boosteja yms. irtopedaaleja, perussoundit pitää löytyä vahvistimesta.

Hintahaarukka reilusta parista tonnista alaspäin.

Mitäs näitä on? Mitään soundisuuntauksia en laita tähän, käyn kuitenkin testaamassa itse ennen mitään päätöksiä. Yksi vaihtoehto kipukynnyksen ylärajoilla olisi Bogner Shiva. Myös Mesat, vaikka hyvin erityyppisiä ovatkin, kiinnostavat. Entäpä Koch Twintone? Studiotonesta en tosin pitänyt.

Ja sanotaan vielä, että jos comboa ei ala löytyä tarpeeksi tukevaa, niin kompakti nuppi + 1x12" saattaa olla myös mahdollinen vaihtoehto.

Hintaluokka on sellainen, että tarkoituksena olisi löytää kaveri PIIIIITKÄKSI aikaa.. Ihan oikeasti.. Yeah right.. =)

JuSu
Myytävänä Engl E530 Modern Rock -putkietuaste kitaralle.
Antti1
01.06.2007 09:41:14 (muokattu 01.06.2007 09:43:15)
No sähän sen jo tossa sanoit. Osta se shiva, ei sitä ihminen enää mitään muuta tarvitse.

EDIT: Tuo toinen vaihtoehto vois olla myös ihan passeli. Mesalta Thiele-kaappi ja sitten joku kiva nuppi.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
oiva tumpeloinen
01.06.2007 09:45:30
Kyllä mä Bognerin rinnalle kävisin kokeilemassa Mesan Lone Starin. Kyllä sieltäkin jonkin verran rytkettäkin löytyy. Monsterit yms. on mulle vieraampia, mutta eipä varmaan kokeilu tapa, jos mahdollisuus tulee.
Deranged
01.06.2007 09:47:16
Mesan Rect-O-Verb combo kokeiluun.

On tanakan kuuloinen ja monipuolinen. Itse tykkäsin kovasti. Tuosta lähtee kitara-piuha-vahvistin tsydeemillä varsin monipuoliset soundit, kun jaksaa sen verran kytkimiä käännellä että tulee eri moodit kokeiltua.

1x12" comboksi aika ison kuuloinen vehje.
Eemil
01.06.2007 10:22:12
Hintaluokka on sellainen, että tarkoituksena olisi löytää kaveri PIIIIITKÄKSI aikaa.. Ihan oikeasti.. Yeah right.. =)

JuSu

Muah, jepjep...:)

Ei tuo Koch Twintone välttämättä yhtään huono olisi sinulle. Se on kuin Screamer joka sinulla on ollutkin, mutta tummempisaundinen ja herrasmiesmäisempi. Screamerista tuttu särökanavien yhteinen gain-potikka tosin on aika rasittava. Kannattaa se testata, sen verran "halpa" peli on tuossa sinun hintaluokassa kumminkin. Testaa samalla Multitonea jos se passaisi tuohon nuppi+kaappi osastoon. 50-wattinen ei minua vakuuttanut, mutta 100-wattisesta on sanottu paljon hyvää.
Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin... Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. -k.sln K100#2
lukeman
05.06.2007 10:54:00 (muokattu 05.06.2007 10:56:08)
Mesa Nomad 55:sta suosittelen testaamaan. Kelpuuttaa EL34:t/6L6:t. Kolme itsenäistä kanavaa + soolokytkin level-säädöllä. Mesaksi suht simppeli säädettävä ja monipuolinen soundipaletti. Pesee esim. Twintonen mennen tullen. Tämä siis oma mielipide.

Edit. Lisäys.
Mando
05.06.2007 12:41:21
Mitäs näitä on? Mitään soundisuuntauksia en laita tähän, käyn kuitenkin testaamassa itse ennen mitään päätöksiä. Yksi vaihtoehto kipukynnyksen ylärajoilla olisi Bogner Shiva. Myös Mesat, vaikka hyvin erityyppisiä ovatkin, kiinnostavat. Entäpä Koch Twintone? Studiotonesta en tosin pitänyt.

Studiotone ei minusta vaan riitä bändisoittoon; se kuulostaa hyvältä pienemmillä voluumeilla, mutta pändin kanssa...se kuulostaa pieneltä.

Mulla on ollut 2 ja puoli vuotta Koch Twintone käytössä ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Se on äärimmäisen tukevasti rakennettu ja kompaktista koostaan huolimatta isosoundinen vehje. Eikä hurise!
Puhdas kanava ei ole minkään masterin takana, joten eloisuus on saatu säilymään. Lead boostia mulla ei ole, kun tämä on niitä viimeisiä I-versioita, mutta molemmilla kanavilla toimii jalkakytkimellä rythm/lead volume, ero säädettävissä.
Todellinen all round-vahvistin. Eurooppalaista kohtuuhintaista laatutyötä, jos se nyt jotain merkitsee.
Kitaroita tulee ja menee, mutta Koch näyttää jäävän pysyväisratkaisuksi.

Suosittelen testaaman keikkaolosuhteissa.
JuSu
05.06.2007 14:55:20 (muokattu 05.06.2007 17:15:30)
Jahans.

Vapaapäivän kunniaksi kiersin ydinkeskustan kitaraputiikit. Testattua:

Egnater TOL50 1x12"
Koch Twintone nuppi + Thd 2x12"
Bogner Shiva 1x12"
VHT Pitbull 50/12 1X12"
Mesa/Boogien Stiletto 2X12"
Ashdown Fallen Angel 2X12"

Hintahaarukka oli laaja, mulla on niin tarkat speksit, että vaatimukset täyttäviä koneita vaan on vähän. Kochista ei ollut liikkeessä comboa, joten testasin nuppia.

Tuloksia:

Paras hinta/laatusuhde: Ashdown Fallen Angel. Tämä oli _yllättävän_ hyvä, ja poistomyynnissä puoleen hintaan (n. 450 euroa). Vaikka soundi oli hiukan eloton ja tunkkainen, mutta tämä silti tuntui hyvältä. Uudet kaiuttimet ja putket varmastikin auttaisivat suuresti. Lisäksi tämä on 2x12" , joka ei ollut hakusessa.

Paras kompromissi: Koch Twintone. Hyvä soundinen vehjes, ja kohtuuhintainen. Tää olisi hyvä valinta, tosin pitäisi vielä combo testata, mutta nuppi lupasi hyvää.

Paras soundi: Bogner Shiva. Voi herraisä. Todellakin upea vahvistin. Pari pientä miinusta tästäkin löytyy, nimittäin crunch ja lead (tai boost) -soundien välinen ero gainin määrässä on aika pieni eikä säädettävissä. Toisekseen vehjes painaa kuin synti, tai sitten vielä vähän.

Paras multitalentti: Mesa Stiletto. Vipstaakia ja soundia moneen lähtöön, mutta Bognerin jälkeen en löytänyt tästä perusteita kovalle hintalapulle (n. 2600 euroa). Ihan ok, mutta ei sikaria.

Paras mitäänsanomattomuus: VHT Pitbull. Ihan jees, mutta mulle liian presencekorostunut soundi, jota ei saanut viilattua pois. Ei vaan sytyttänyt.

Paras huono: Egnater TOL50. Oikeasti, tunkkainen ja muovisenkuuloinen vehje. Oli tosin käytetty, joten huolto voisi tehdä terää. Lähtökohta kuitenkin heikko.

Kolme ensimmäistä ovat kaikki varsin hyviä vaihtoehtoja, mutta voi kyllä olla, että en voi nukkua öitäni, jos tuo Bogner jää kummittelemaan. Tuon jälkeen on vaikea tyytyä vähempään. Kehoitan kiertämään nämä kaukaa musaliikkeissä käydessänne, ihan oman mielenrauhanne vuoksi. Mä en oikeasti tiennyt, että mikään kitaravahvistin voi olla noin hyvä.

Toki kaikki yllähöpisty on vain mun mielipide.

JuSu

EDIT:

Kävin testaamassa myös VHT Pitbull Super Thirty -combon. Selvästi samaa maata isoveljensä kanssa, mutta tästä tykkäsin enemmän. Tai sanotaan, että se ei ole mun juttu, mutta siinä oli lajissaan hyvä soundi. Puhdas ihan perushyvä, samoin crunch, mutta lead oli sellaista sepeliä että huh. Melkoisen ilkeän kuuloinen peli, hyvällä tavalla. Samantyyppinen presencekorostus kuin isoveljessäänkin, muttei yhtä voimakas. Plussana kompakti koko ja kokoonsa nähden iso ja äänekäs soundi.

Paras ei-mun-juttu.
Myytävänä Peavey Classic 50/50 -putkipääte sekä Marshall JCM-800 4210 -combo.
Antti1
05.06.2007 15:09:43
voi kyllä olla, että en voi nukkua öitäni, jos tuo Bogner jää kummittelemaan. Tuon jälkeen on vaikea tyytyä vähempään. Kehoitan kiertämään nämä kaukaa musaliikkeissä käydessänne, ihan oman mielenrauhanne vuoksi. Mä en oikeasti tiennyt, että mikään kitaravahvistin voi olla noin hyvä.

Mitä mä sanoin, mitä mä sanoin. :D

Oma märkä päiväuni toi on ollu pitkään, mutta opiskelijalla ei tommosiin oo ikinä varaa. Lainakaan ei ole vaihtoehto. Täytyy pikkuhiljaa kartuttaa kamalistaa, myydä melkein kaikki pois ja sitten rykästä tommonen nuppiversiona.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
JuSu
05.06.2007 15:31:49
Täytyy pikkuhiljaa kartuttaa kamalistaa, myydä melkein kaikki pois ja sitten rykästä tommonen

Juuri näin mulla tää homma menee. Nyt vaan pitäisi saada loputkin vanhat kamat käsistä.

nuppiversiona.

Todettuani tuon combon painon, aloin myös harkita tätä. Mulla on kuitenkin Marshallin 1x12" jo olemassa, enkä ajatellut siitä luopuakaan. Täytyy kuitenkin sitten testata, että nuppi ja pieni kaappi kuulostavat yhtä hyvältä kuin tuo combo.

Noh, jäitä pöksyyn. Vielä on pari laitetta testattava ennen lopullista päätöstä. Ja vanhat kamat tosiaan myytävä. Ostakaa, ostakaa... =)

JuSu
kimurantti1
05.06.2007 15:41:13 (muokattu 05.06.2007 15:42:49)
Sulla on siis ykkössetuppina 4U räkki, 2x12-kaappi ja midilankku? Tulee vaan mieleen, että jos pieni koko on se, mitä haetaan, niin mun mielestä kombo ja pieni efektilauta ei välttämättä tule yhtään sen kivemmaksi roudata. Kun nyt mietit mitä tuosta ykkössetistäsi putoaa, niin pääset tasan sen 4U räkin verran helpommalla. Vieläpä jos mahdollisesti päädyt nuppiin ja 1x12-kaappiin, ei setin koko muutu kovin oleellisesti.

Mutta jotenkin musta tuntuu, että sulla vaihtuu nyt kamat, vaikka mikä olisi? :-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
JuSu
05.06.2007 16:47:24 (muokattu 05.06.2007 16:48:10)
Sulla on siis ykkössetuppina 4U räkki, 2x12-kaappi ja midilankku?

Näin.

Tulee vaan mieleen, että jos pieni koko on se, mitä haetaan, niin mun mielestä kombo ja pieni efektilauta ei välttämättä tule yhtään sen kivemmaksi roudata.

Roudauksen mukavuudesta ei ole kyse, vaan ne kamat pitää olla sellaiset, että ne mahtuu kotona olohuoneen nurkkaan ilman isompaa hellasäröä. 2x12" -kaappi on jo yksittäisenä esineenä hiukan liian suuri.

Kun nyt mietit mitä tuosta ykkössetistäsi putoaa, niin pääset tasan sen 4U räkin verran helpommalla.

Ja se on jo paljon se, toi räkki on a) helvetin painava b) ruma (katsoen emännän silmin =) ) . Combo on paljon näppärämpi tässä tapauksessa.

Vieläpä jos mahdollisesti päädyt nuppiin ja 1x12-kaappiin, ei setin koko muutu kovin oleellisesti.

Kyllä muuttuu. Usko pois, mä oon oikeesti tuumannut tätä. Jos Marsucombo, räkki ja kaksi 2x12" -kaappia vaihtuu 1x12" -comboon tai nuppiin ja 1x12" -kaappiin, niin kyllä siinä on mun mielestä olennainen kokoero.

Mutta jotenkin musta tuntuu, että sulla vaihtuu nyt kamat, vaikka mikä olisi? :-)

Varmaan tätä tautiakin tässä on... =) Mutta kyllä se olennaisin syy on silti se, että mun pitää laittaa kamat sellaisiksi, että ne voi pitää kotona.

Kaikkein halvin tie olisi tietty pitää toi JCM-800 -combo ja vaan myydä loput kamat pois. Mutta vahinko on jo tapahtunut... =)

JuSu
kimurantti1
05.06.2007 16:51:57 (muokattu 05.06.2007 16:59:26)
Usko pois, mä oon oikeesti tuumannut tätä.

I bet you have. :-) Joo, jos sulla on se, että pitää saada kaikki kamat poistumaan, niin
sitten pitää. Mä luulin, että homma koskisi vain keikkasettiä.

E: Ja kun on kerran emännän hyväksyntä (jopa velvoitus?) vaihtaa rojua, niin etkös saman tien päräyttäisi sitä Shivaa hyvällä omallatunnolla? :-D Voit sitten perustella, että "Laatu korvasi määrän, mutta laatu myös maksoi."

Haluaisitko muuten kirjoitella siitä vähän tarkemmin kokemuksia Shivasta, nyt kun testireissu on vielä tuoreessa muistissa?
JuSu
05.06.2007 17:10:27
Mä luulin, että homma koskisi vain keikkasettiä.

Joo ei. Mun pitää varautua siihen, että treenikämpällä ei voi jatkossa säilyttää mitään.

etkös saman tien päräyttäisi sitä Shivaa hyvällä omallatunnolla? :-D

Kyllä se nyt näyttää siihen menevän.

Haluaisitko muuten kirjoitella siitä vähän tarkemmin kokemuksia, nyt kun testireissu on vielä tuoreessa muistissa?

Mä oon hirveän huono kuvailemaan sanoin soundeja. Mutta jos sanoisi, että hiukan Marshall -tyyppinen, mutta pehmeämpi ja lämmin soundi. Crunch -kanavalla oisi voinut viettää aikaa pitkään paiskomalla avosointuja iloinen virne naamalla. Vehjes on takaa suljettu, ja sen huomasi, soundissa on tukevuutta ja voimaa jopa suht matalilla volumeilla. Täyteläinen voisi olla myös hyvä sana. Tämän kamppeen kanssa ei tarvita lisäkaappia tuomaan tukevuutta. Toisaalta, se ei anna mitään anteeksi. Gainia ei ole tapissa niin paljoa, että saisi aikaan surinamussua, joka peittää soiton epäpuhtaudet. Kaikki kuuluu ja erottuu. Erittäin hyvin toimiva presence -säätö. Moni voisi ehkä kokea Shivan yleisoundiltaan liiankin tummaksi tai lämpimäksi, mutta mä tykkään sellaisesta soundista.

Kyllähän tuohonkin pieniä parannuksia olisi listalla, mutta toistaiseksi se oli parasta, mitä mun piuhan päästä on tullut.

Täytyy nyt sulatella vielä tätä, ja katsoa miltä huomenna tuntuu.

JuSu
svilo
05.06.2007 19:02:32
Joo ei. Mun pitää varautua siihen, että treenikämpällä ei voi jatkossa säilyttää mitään.

Kyllä se nyt näyttää siihen menevän.

Mä oon hirveän huono kuvailemaan sanoin soundeja. Mutta jos sanoisi, että hiukan Marshall -tyyppinen, mutta pehmeämpi ja lämmin soundi. Crunch -kanavalla oisi voinut viettää aikaa pitkään paiskomalla avosointuja iloinen virne naamalla. Vehjes on takaa suljettu, ja sen huomasi, soundissa on tukevuutta ja voimaa jopa suht matalilla volumeilla. Täyteläinen voisi olla myös hyvä sana. Tämän kamppeen kanssa ei tarvita lisäkaappia tuomaan tukevuutta. Toisaalta, se ei anna mitään anteeksi. Gainia ei ole tapissa niin paljoa, että saisi aikaan surinamussua, joka peittää soiton epäpuhtaudet. Kaikki kuuluu ja erottuu. Erittäin hyvin toimiva presence -säätö. Moni voisi ehkä kokea Shivan yleisoundiltaan liiankin tummaksi tai lämpimäksi, mutta mä tykkään sellaisesta soundista.

Kyllähän tuohonkin pieniä parannuksia olisi listalla, mutta toistaiseksi se oli parasta, mitä mun piuhan päästä on tullut.

Täytyy nyt sulatella vielä tätä, ja katsoa miltä huomenna tuntuu.

JuSu

tirsk :) ole mies...
- tone is everything -
Q: Is solid-state really as evil as you say? A: Yes (R.Aiken)
LaXu
05.06.2007 19:32:28
Noissa comboissa kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen combon muotoon. Huomasi tuossa vuodenvaihteessa muuttaessa, että Yamaha DG 1x12 combo kulki huomattavasti mukavammin kuin Diezel Einstein 1x12 combo, vaikka molemmilla suunnilleen yhtä paljon painoa. Diezel nääs on hiukka leveämpi ja syvempi, joten se ei vaan jotenkin kulje ihan yhtä näppärästi.

Valitettavasti useimmista comboista ei löydy kuin se yksi kantokahva joten niitä on aika ikävä roudata.
kimurantti1
05.06.2007 20:11:45 (muokattu 05.06.2007 20:13:32)
tirsk :) ole mies...

Heh, taidat päästä Shivastasi kohta eroon..
JuSu
05.06.2007 20:13:45 (muokattu 05.06.2007 20:17:40)
Taidat päästä Shivastasi kohta eroon..

Niin pääsee, jos vaan säilyy niin pitkään, että saan budjetin raavittua kasaan. =)

Tai no, pieni varaus, täytyy koeponnistaa vielä nuppiversio Marsun 1x12" kanssa.

Olikos se tämä ko. yksilö siellä Custom Shopissa...?

JuSu
M Hossa
05.06.2007 20:23:37 (muokattu 05.06.2007 20:25:05)
Noissa comboissa kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen combon muotoon. Huomasi tuossa vuodenvaihteessa muuttaessa, että Yamaha DG 1x12 combo kulki huomattavasti mukavammin kuin Diezel Einstein 1x12 combo, vaikka molemmilla suunnilleen yhtä paljon painoa. Diezel nääs on hiukka leveämpi ja syvempi, joten se ei vaan jotenkin kulje ihan yhtä näppärästi.

Valitettavasti useimmista comboista ei löydy kuin se yksi kantokahva joten niitä on aika ikävä roudata.

Noh, toivottavasti ei tartte muuttaa hirmu usein, ettei tarttis "soundin" lisäks kiinnittää huomiota muotoonkin tai jotain... =D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)