Aihe: Sarvikuonon kohtuukäyttö
1
Mare552
18.02.2007 23:39:54 (muokattu 19.02.2007 01:02:36)
Viime laulutunnilla tuli puhetta, että kun olen jättänyt kortisonipohjaisen astmalääkkeeni pois, tuntuu kuin ääneni olisi kirkastunut. Tosin viime tunnilla oli vielä flunssan jälkimaininkeja, mutta aiemmin tämän jo huomasin.
Aion ottaa lääkeasian puheeksi kun menen keuhkolääkäriin kuukauden päästä, ehkä voin jättää koko lääkityksen pois, koska oireita ei juuri ole. Tarvittaessa minulla on kyllä eri aineeseen perustuva pillerikin astmaan, mutta tätä kortisonia suositellaan peruslääkkeksi.

Samalla tuli puheeksi nenäsumutteet, opettajani kertoi että hänen äänensä kärsi selvästi sumutteesta, vaikka lääkärin mukaan sitä voi suitsutella miten vain.
Eli tuo nenäsumutekin valuu nenästä äänihuuliin ja tekee tepposiaan.

Sitten otimme puheeksi vanhan kunnon sarvikuonon, siitähän oli juttua täällä joskus syksyllä pitkä ketju. itsekin silloin aloin käyttämään omaa kuonolaistani, mutta sitten se taas unhottui.

Nyt kuitenkin otin kuonokkaani esiin, ja kuinka ollakaan, löysin kaapin nurkasta tyhjän 0.7 litran kossupullon.
Koska apteekin keittosuolaliuoksen seossuhde on 9ml 1000 ml, sain matemaattisesti ratkaistua että 0,7 litraan pitää olla 6 grammaa suolaa (käytännössä ei ihan näin, koska suola on vettä raskaampaa).

Eli keitin vettä kossupullollisen ja lisäsin sinne tuon suolan, todella sopivan itkuiselta maistuva seos ja puhdistaa nenän todella paljon tehokkaammin kuin nuo kalliit suihkeet.

Mutta se, että kun tuo liuos on nyt kossupullossa, olen innostunut lotraamaan pulloni kanssa ja kaatelemaan suolapunsseja nenääni monta kertaa päivässä.

Nyt kysyisinkin, mikä on oikea kohtuukäyttö tämän suolahuuhtelun kanssa, voiko olla haittaa jos liikaa huuhtelee nenäänsä?

No, olen kyllä oikeastaan huuhdellut vain aamulla, kerran pari päivällä, sekä nukkumaan mennessä.
Ei kai tämä vielä ole liikaa, ja mitä haittoja tosiaan voi olla jos jää sarviskoukkuun, ja koko ajan on tekemässä suolapunssihuuhteluja?

Kai liika on liikaa tässäkin?

EDIT: Kirjoitinpa aivan puppua taas kerran tuossa seossuhdelaskussani.

Siis apteekin pullon kyljessä lukee: "9 mg/ml". Josta laventaen saadaan 9g/l. Eli suolamäärä on painon mukaan ja tarkka seos olisi 6,3g tuohon 0,7 pulloon.
Mutta eihän se noin tarkkaa ole, oma seokseni on kuitenkin niin suloista että ensi huuhtelulla tuli mieleeni se hetki, kun avasin veroviraston kirjeen, jossa ilmoitettiin kylmin numeroin veromätkyjeni summat sekä eräpäivät.
fifi
19.02.2007 09:50:28

Periaatteessa ei haittaa käyttää useammankin kerran päivässä, mutta herää kysymys, että onko se tarpeellista. Kärsin itse allergisesta ympäri-vuoden-nuhasta, ja huuhtelen nenäni aamuisin sekä iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Voisihan sitä tehdä pitkin päivääkin, mutta kyllä muutama kerta päivässä on riittänyt varsin hyvin.

Sen sijaan flunssaisena sitä voi ja suorastaan kannattaa tehdä useita kertoja päivässä, jotta se lima tulisi ulos kehosta eikä jäisi pyörimään kurkun ja nenän väliä ja pahimmassa tapauksessa lima painuu henkitorveen ja keuhkoputkiin, joissa se sitten aiheuttaa lisätulehdusta. Voikin olla, että koska olet parantumassa flunssasta, se huuhtomistarve tulee siitä, että sitä limaa on edelleen paljon kehossa. Itse olen huomannut, että ns. ylimääräistä limaa tulee vielä viikonkin verran varsinaisten flunssaoireiden loputtua.

Uskon, että kun saat flunssan lopullisesti selätettyä, tarve huuhtomiseen vähenee. Limakalvosi saattavat myös reagoida nenäsuihkeiden lopettamiseen, ja uudistumisprosessi saattaa ottaa myös aikaa. Mutta tosiaan, saamieni tietojeni mukaan nenänhuuhdonta ei ole vaarallista, vaan varsin suotavaa. Ehkä sinun täytyy kuitenkin totutella siihen, että aina siellä nenässä jotakin on - ihan tyhjä se ei ole koskaan. Itse sain kannulla n. 90 % nuhistelusta pois, ja loput 10 % jäi, muttei varsinaisesti haittaa. Voisihan sitä olla koko ajan huuhtelemassa, mutta en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi.
Ad surdas auras canere
ap78
19.02.2007 22:57:20

mä en usko että siitä on haittaa,koska se vaan kosteuttaa.Kunhan suolaliuos ei ole liian vahvaa.
Itse teen tosi jytyä liuosta ja sitten laimennan sen käyttötilanteessa vedellä.Ei tarvitse koko ajan olla vettä keittelemässä..
Keijukais
31.05.2007 12:18:48
Mulla oli aikasta pitkittynyt poskiontelontulehdus (vieläkin antibioottia napsin), ja tuntui että sarvikuono vain pahensi asiaa. Et jotenkin sitä vettä jäisi sinne onteloihin tmv..

Muuten kyllä puhun kuonon puolesta, on tosi mukavaa kun ei tarvitse olla nokka tukossa :)
peteihis
31.05.2007 12:59:04 (muokattu 31.05.2007 13:00:51)
Mun "kastelukannun" mukana tuli kyllä sellanen mittalusikka, jolla annostus menee oikein. ...Paitsi että kuonossa ei ollut minkäänlaista viitettä, että kuinka täyteen se piti laittaa... joten laskuopiksi meni taas. Ko. malliin piti siis laitta vettä 2,5 desilitraa ja ohjeen mukaan ton piti riittää kerta huuhtelun.

No keväisessä nuhassa, kun rupesin kokeileen, niin ensimmäinen kannullinen ei vaikuttanut mitään. Seuraavalla kerralla tein sekoitusta kokonaisen litran ja sitten alko lähteä "ympäristöhaitat" liikkeelle. Pari kolme yötä eteenpäin tuntui varsin hupaisalta herätä aamulla, kun huomasi ties kuinka pitkästä aikaa hengittävänsä nenän kautta... :)

Nyttemmin aina kun oon tarvinnut, niin olen tehnyt puoli litraa tota sekoitusta kerrallaan. Johtuneeko kuivasta huoneilmasta mutta vähempi ei oikein tunnu saavan ei-toivottuja aineksia liikkeelle.

Oon ollut huomaavinani, että mukavimmalta "loraus" tuntuu, kun vesi tuntuu kädenselkäänkin pikkuisen lämpimältä ja suolaa (laitoin merisuolaa) on pikkuisen (~10%) kukkurainen mitallinen. Jossain vaiheessa taisin kallistaa päätäni liikaa, kun vesi tuntui pyrkivän kyynelkanaviin tai jonnekin sinnepäin. Ei erityisen miellyttävää. Ja ohjeessa kyllä mainittiin, että suolaa ei saisi jäädä pään sisuksiin. Rupiaa pian ärsyttämään....
ap78
31.05.2007 14:26:53

mulla on nyt myös huonoja kokemuksia sarvikuonosta.

Kahdesti olen yrittänyt sairaana ollenssani nopeuttaa paranemista huuhtelemalla ja kurlaamalla suolaliuosta.
Molemmilla kerroilla tauti on karannut äänihuuliin asti.
En todellakaan tiedä onko syy sarvikuonon käytön vai onko sattumaa mutta kohtalaisen ärsyttävää on laulajana ja opettamisessakin kun ei ole minkäänlaista mahdollisuutta toimia puolikuntoisena edes pakon edessä.

Ääni on pois ja pysyy,pakko olla siis vaan "turpakii" ja odottaa kunnes alkaa turvotus laskea..
jussimus
31.05.2007 16:59:14 (muokattu 31.05.2007 17:01:54)
Jos teet huuhtelun oikein, pitäisi ohjeen mukaan suolaveden mennä toisesta sieraimesta sisään ja tulla toisesta ulos. Itse kämmäilen välillä niin, että nielen osan suolavedestä. Olisikohan sulla ollut samaa ongelmaa?

Sarvikuonon käyttöohje (meille kämmäilijöille):
http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono/kohje.html

Sarvikuono aiheutti minulla sen, että ennen (osin) tukossa olleet nenäontelot ovat nyt mukana äänenkäytössä. Niinpä jouduin tekemään pari viikkoa kovasti hommia, että sain oman lauluääneni takaisin balanssiin (okei, tämä on ikuisuusprojekti), sillä ennen sarvikuonoilua olin ilmeisesti puskenut tukkoiseen nenään extramäärän ilmaa...

Kiitti tosta linkistä! Mun tiedot ja taidot ton sarvikuonon käytön suhteen olikin ihan päin persettä...yllättäen :)
ap78
31.05.2007 20:19:37

en ole kämmäillyt vaan ihan oikein toimii. mahdollista on myös ihan puhdas sattuma.Kerrankos jos toisenkin ihminen saa tulehduksen samaan paikkaan..

Muutoin mä rakastan kyseistä kapinetta.Se on loistava!
fifi
31.05.2007 21:09:03

mulla on nyt myös huonoja kokemuksia sarvikuonosta.

Kahdesti olen yrittänyt sairaana ollenssani nopeuttaa paranemista huuhtelemalla ja kurlaamalla suolaliuosta.
Molemmilla kerroilla tauti on karannut äänihuuliin asti.
En todellakaan tiedä onko syy sarvikuonon käytön vai onko sattumaa mutta kohtalaisen ärsyttävää on laulajana ja opettamisessakin kun ei ole minkäänlaista mahdollisuutta toimia puolikuntoisena edes pakon edessä.

Ääni on pois ja pysyy,pakko olla siis vaan "turpakii" ja odottaa kunnes alkaa turvotus laskea..

Hmm, jännä juttu, koska minä olen taasen saanut estettyä räkätaudin ja yskävaiheen sarvikuonoilemalla...! Siis sillä, että olen saanut kaiken erittyvän liman pois elimistöstä sen sijaan, että se jäisi pyörimään kurkun, nielun ja nenän väliä. Sen sijaan suolaliuoksen kurlailu ei ole oikeastaan auttanut minua, olen kokenut höyryhengityksen paremmaksi. Suolaliuoksesta on tullut jotenkin inha olo kurkkuun?!
Ad surdas auras canere
ap78
31.05.2007 23:38:16

suolaliuoksen kurlaus on jäänne lapsuudesta.Lääkäri antoi vaihtoehdot:kurlaus tai sit leikkaus..

Oon tehny siis niin jo yli kymmenen vuotta pitkälti.Tosin en säännöllisesti
Mare552
02.06.2007 12:24:43
Mun "kastelukannun" mukana tuli kyllä sellanen mittalusikka, jolla annostus menee oikein. ...Paitsi että kuonossa ei ollut minkäänlaista viitettä, että kuinka täyteen se piti laittaa... joten laskuopiksi meni taas. Ko. malliin piti siis laitta vettä 2,5 desilitraa ja ohjeen mukaan ton piti riittää kerta huuhtelun.

Mun mielestä hyvin kätevää punnita 9-10 grammaa merisuolaa talousvaakalla ja vedenkeitttimellä keittää vettä.

Litra kiehuvaa vettä kannuun ja suola sekaan, lautanen päälle ja antaa jäähtyä, sitten litran pullooon ja riittää n. viikoksi.

Ei mene prosessiin työtä sen enempää kuin kertaseokseenkaan ja seos tarkka.

Keuhkolääkärin mukaan keittäminen ei ole mitenkään tarpeen. Ihmisen nenä kun ei ole mitenkään steriili kun sillä hengitetään joka paikassa ja sitä tungetaan monenlaisiin paikkoihin.

Itse keitän siksi että liuos on huoneenlämmössä n. viikon ja ajattelen että maholliset bakteerit ei siten ainakaan kovasti sinä aikana kasva pullossa.

Harmoonisen laulun vanhenpi Lady sanoi että suolalios tappaa bakteereitä ja pöpöjä.

Mutta voiko myös kuljettaa niitä nenästä äänihuuliin ja pahentaa jotain vaivaa?

Ite kun valutan nenään, niin kurlaan ja purskutan niin että valuu joka paikkaan ja hyvin irtoaa, eikä haittavaikutuksia ole ollut.

Joka asiassa kun on aina olemassa myös se vastapooli.

Itse kuntoutan romua selkääni fysikaalisesti sairaalan jumpassa. Sitten kävin männä viikolla kiropraktikolla, kun jäsähti jumiin pahasti.

Hän sanoi että pitkään on selkä huoltamatta, pahaksi päässyt. Nikamat yhtä puuta, ei ihme että sattuu.

Sairaalassa taas sanoi että tuo "niksauttelu" hieman arveluttavaa.

Silti ennen (n. 20 vuoden ajan) aina paras apu vaivoihin kiropraktikolta.

Eli ketä uskoa missäkin?

Toki sairaalan ohjattu jumppa tutkittua ja vahvistaa lihaksia ja tuntevat anatomian ja virheasennot, joita korjataan.
Niin ymmällään pien ihminen monen asian kanssa.

Sarvikuonosta, asiaan palatakseni, kuitenkin itellä kyllä vain hyviä kokemuksia. Ehkä voi olla että ollut niin paha tilanne että joka tapauksessa olisi pahentunut, jos mennyt äänihuuliin asti, olisi mennyt ilman suolaakin?
Ai tähänks riville?
sofianmaailma
02.06.2007 13:22:17 (muokattu 02.06.2007 13:23:39)
Harmoonisen laulun vanhenpi Lady sanoi että suolalios tappaa bakteereitä ja pöpöjä.

Jos prosentin suolalious tappaisi bakteerit, niin miten valtameret kuhisevat elämää?

Mutta voiko myös kuljettaa niitä nenästä äänihuuliin ja pahentaa jotain vaivaa?

Ite kun valutan nenään, niin kurlaan ja purskutan niin että valuu joka paikkaan ja hyvin irtoaa, eikä haittavaikutuksia ole ollut.

Itse kyllä tekisin nenähuuhtelun ja kurlauksen erikseen - ja eri vehkeillä. Ehkä kurlauksessa suolaa voi - ja kannattaa - käyttää enemmän kuin nenähuuhtelun 0,9%?

Pelkkä nenähuuhtelu: Kun kallistaa päätä ja painaa sitten pään rintaa kohden, menee suolaliuos nätisti toisesta sieraimesta sisään ja toisesta ulos.
Laula, älä sodi.
Mare552
02.06.2007 20:56:51
Jos prosentin suolalious tappaisi bakteerit, niin miten valtameret kuhisevat elämää?

Toisaalta tuossapa kysymys, mutta.

Silakat ja ihmiseen pyrkivät haitalliset pöpöt ovat ehkä sopeutuneet eri oloihin. Ihan kuin "jellonat" ja jääkarhutkin. Ei nekään sopedu kuin omiin olosuhteisiinsa. En toki väitä tuossa asiassa mitään.

Ehkä kuitenkin jo kyynelnesteen suolapitoisuudellakin on antiseptinen vaikutus elimistössä.

Enkä kurlaa sillä nenään kaadetulla vedellä, vaan "turskutan" sitä nenässäni niin että "möhkäleet" irtoavat nenästä ja sieraimista.

Minulla on iso kolvi ja se vaati sitä.

Pehmoliritys ei riitä hakattuun ja leikeltyyn nenääni.

Jos aivan siististi lirittää veden sieraimesta toiseen, ei silloin mielestäni kaikki möhnä irtoa niin hyvin kuin aiheuttamalla pientä "vipinää" nenään samalla kun vesi valuu toisesta sieraimesta ulos ja osa saa mennä minun mielestä aivan hyvin kurkkuunkin, mutta ei se siellä mielestäni silloin puhdista mitään.

Kurlaus on sitten asia erikseen. Sen teen taas yleensä jollain muulla aineella, siis ihan tarkoitukseen olevilla aineilla joissa myös bakteereita tappavia ym. ominaisuuksia.
Ai tähänks riville?
sofianmaailma
02.06.2007 22:56:39
Pehmoliritys ei riitä hakattuun ja leikeltyyn nenääni.

;-) Tiedät varmaan itse parhaiten, mitä nenäsi kaipaa...
Laula, älä sodi.
Mare552
03.06.2007 09:36:44
;-) Tiedät varmaan itse parhaiten, mitä nenäsi kaipaa...

Niin, miten tämän nyt kauniisti muotoilisi; elämä opettaa. Hieman raflaavasti tuli sanottua "hakattuun nenääni", sillä tuo nenän ulkoinen manipulointihoito on kouluaikojen perua, olen sellaisen havainnut typeräksi puolin ja toisin.
Ei kuulu harrastuksiini.

Kuitenkin mm. sen takia nenäni välirusto on leikattu irti. Minun silmieni edessä, kun avuttomana makasin leikkauspöydällä, kirurgi sen laittoi runttauskoneeseen jossa se murskattiin rikkinäiseksi mutta suoraksi.

Kamoittavaa oli katsoa toimenpidettä ja tietää sillä hetkellä olevansa vain yksisieraiminen "kyklooppinenä".
Sen jälkeen se väliseinä asennettiin nenääni takaisin ja tuettiin sieraimiin asennettavilla holkeilla.

Pari viikkoa oli tukalaa olla kun molemmissa sieraimissa oli tukiholkit jotka tukkivat nenän täysin.

Ei laulattanut.

Totta puhut. Astmaa ja monia muita vaivoja potevana vastuu omasta terveydestäni on minulla itselläni, kuten se sama vastuu on meillä jokaisella. Hyvä niin. Ei yhteiskunta eikä kukaan muukaan voi elää kenenkään elämää. Elämä on elettävä jokaisen itse.

Tietotulva ja tarjonta, miten on parasta omaa terveyttään hoitaa, on valtava, tämän foorumin kirjoitukset vain muru siitä, mutta hyvä jos näistäkin kirjoituksista joku saisi jotain seulottavaa että oppisi paremmin tietämään mitä se "oma nenä" kaipaa.

Tämän hetkinen omavastuullinen nenähoitoni parasta mitä nyt tiedän. Enkä välitä heti lähteä kenenkään "nenägurun" jalanjälkiä astumaan, kuten en muidenkaan gurujen perään ole heti juoksemassa.

Tulipas totinen juttu. Ei tämän kirjoituksen tarkoitus ollut näin totinen olla.... :)
Ai tähänks riville?
ap78
03.06.2007 14:51:28 (muokattu 03.06.2007 14:53:45)

Sä olet kyllä uskomaton satuseppo,hyvässä mielessä.
Toivottavasti käytät sanaista arkkuasi muuhunkin hyvään kuin täällä kirjoittamiseen.

Erityisesti hymyilin "kouluaikainen nenän ulkopuolinen manipulointi"-termille..

Ja mitä suolaliuokseen tulee niin senhän kielelläkin suunnilleen pystyy testaamaan milloin se on kyynelnesteen vahvuista.Tai mä ainakin olen itkenyt niin paljon elämässäni että maku on tuttu ;)

Jokainen tosiaan uljaan klyyvarinsa parhaiten tuntee,toisille sopii norsumaisempi lähestyminen kärsän puhdistukseen..hehe
Mare552
03.06.2007 20:15:39
Sä olet kyllä uskomaton satuseppo,hyvässä mielessä.
Toivottavasti käytät sanaista arkkuasi muuhunkin hyvään kuin täällä kirjoittamiseen.

Kiitos vaan. Olipas kiva kuulla tuo.

Olenpa vain ikäväkseni todennut että rapatessa tulee myös niitä roiskeita, ei sitä aina voi tai hoksaa estää.

Kyllähän minä hyvää tarkoittava hölmö olen enkä yhtään välitä vaikka täällä oleva persoonani täällä joskus ryvettyykin. Tokihan sen aika moni myös tuntee oikeastikin.

Hyvä ja avoin keskustelu on mielestäni foorumin tarkoitus, minusta on vain kiva kun uskaltaa hieman laittaa itseäänkiin peliin mukaan, eikä juttu ole liian tieteellistä ja välttämättä faktaa.

Toki on seassa asiantuntijoitakin, jyvät kyllä erottuvat akanoista, kun enempi näitä juttuja lukee.
Ai tähänks riville?
tatta
16.06.2007 10:34:30

Kaikkien kortisonia sisältävien lääkkeiden haitta vaikutus on just se, että ne kuivattaa kurkkua, limakalvoja ja sitenpä äänihuuliakin.

Joudun ite kans välillä käyttään ja ihan totta, että ääni kirkastuu kun saa olla ilman.

Mulle paras apu on kuitenkin ollu helvetin yksinkertaisesti aski sisua ja ihan vaan useasti veden juominen. Sekä aktiivinen laulaminen, koska tekniikkasi kehittyy tällöin kokoajan, eikä laulu tunnu enää raskaalta. Tarpeeks ku treenailee, ei pien flunssakaan estä sua käyttämästä kunnon keuhko kapasiteettia.

Joskus talvella, ku pakkanenki kuivaa lisäks, auttaa anis ja tuore inkivääri raastettuna.

:) Ja lopuksi kuiva vitsi: - eikös sarvikuono ole uhanalainen laji... :)
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not, ja jos ihmettelet avatarta, niin googlen kuvahaku todellakin antoi tämän kuvan minun nimelläni... (hmm... en muista otos vaiheesta juurikaan paljoa, taisi olla festari pilaa...) :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)