humppahanuristi 30.05.2007 08:18:43 | |
---|
Onneksi ei tarvitse olla tosikova, mutta kaikki biisit joita soittelen kansanmusasoittimilla olen opetellut levyiltä ja soitan ulkoa, tosin aina kuitenkin traskriptoinut ne paperille. Sinänsä tuo nuoteista/ei nuoteista keskustelun aihe on kuitenkin loppuun kulunut ulkomaisilla keskustelupalstoilla, odotan vaan että järjestävät julkisen nyrkkitappelun, jotta saadaan selville kumpi on oikeassa. EDIT: siivousta Joo, itse kyllä haluaisin olla tosikova muusikko mutta ei kyllä pitää aina silloin tällöin nuotteihin turvautua, kun ei korva ymmärrä niin ei. Eräs henkilö, jonka kanssa olen keikkaillutkin joskus, pystyy vaikka keikkamatkalla radiosta lennosta kuuntelemaan ja oppimaan kappaleen sekä sen lisäksi vielä kirjoittamaan siitä nuotit muille bändin jäsenille, jopa sovituksineen. Tähän olisi mukava päästä mutta en usko, että se on pelkästään opettelukysymys vaan vaatii synnynnäisiä lahjoja. Jos meinaa soitella julkisesti ja orkesterissa, niin eiköhän nuottien osaaminen kuitenkin aika tärkeää ole. Kaikkia kappaleita kun ei pysty etukäteen opettelemaan.
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää |
KoskPaavo 30.05.2007 10:46:50 | |
---|
Joo, itse kyllä haluaisin olla tosikova muusikko mutta ei kyllä pitää aina silloin tällöin nuotteihin turvautua, kun ei korva ymmärrä niin ei. Eräs henkilö, jonka kanssa olen keikkaillutkin joskus, pystyy vaikka keikkamatkalla radiosta lennosta kuuntelemaan ja oppimaan kappaleen sekä sen lisäksi vielä kirjoittamaan siitä nuotit muille bändin jäsenille, jopa sovituksineen. Tähän olisi mukava päästä mutta en usko, että se on pelkästään opettelukysymys vaan vaatii synnynnäisiä lahjoja. Jos meinaa soitella julkisesti ja orkesterissa, niin eiköhän nuottien osaaminen kuitenkin aika tärkeää ole. Kaikkia kappaleita kun ei pysty etukäteen opettelemaan. Kyllä, jos esim. jokin tangoprinsessa ojentaa lapun puoli minuuttia ennen esitystään ja samalla spiikkaa että" tässä biisi uudelta levyltä", niin nuotit pitää tuntea "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
Aune 30.05.2007 10:56:18 | |
---|
Kyllä, jos esim. jokin tangoprinsessa ojentaa lapun puoli minuuttia ennen esitystään ja samalla spiikkaa että" tässä biisi uudelta levyltä", niin nuotit pitää tuntea Minun nuotinlukutaitoni puolestaan ei koskaan tule riittämään tuollaiseen. Tietysti, jos kys. prinsessa ensin voisi laulaa kappaleen ilman säestystä, ja voisin toisella esityskerralla liittyä mukaan... Ehkä ei toimisi. - l'accordéoniste - |
KoskPaavo 30.05.2007 12:46:02 | |
---|
Minun nuotinlukutaitoni puolestaan ei koskaan tule riittämään tuollaiseen. Tietysti, jos kys. prinsessa ensin voisi laulaa kappaleen ilman säestystä, ja voisin toisella esityskerralla liittyä mukaan... Ehkä ei toimisi. Ei minunkaan nuotinlukutaito ole kuin keskinkertaista "nuottipaavo"-tasoa , 44 vuotta sitten opettelin eka kappaleen, "Orpopojan valssi"n nuoteista.Matkalla on tullut kyllä eteen 6-7 -sivuisia "anttihyväris"-lappujakin, hiki housuissa nuokin on jotenkin klaarattu läpi. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
risto 30.05.2007 17:51:36 (muokattu 30.05.2007 18:53:13) | |
---|
Kyllä, jos esim. jokin tangoprinsessa ojentaa lapun puoli minuuttia ennen esitystään ja samalla spiikkaa että" tässä biisi uudelta levyltä", niin nuotit pitää tuntea Se, millä soittimella soittaa vaikuttaa oleellisesti siihen miten voi ex tempore soittaa suoraan nuoteista. Esimerkiksi sellaisilla soittimilla kuin piano, joissa nuotit löytyvät vain yhdestä paikasta, ja joissa sormitustavat ovat pitkälle vakiintuneet, on helpompi oppia hyvin soittamaan suoraan nuoteista. Klassisella kitaralla en koskaan pystynyt soittamaan suoraan lennosta nuoteista, vaikka olin Pekka Vesasen oppilaana samaan aikaan kuin Timo Korhonen ja soitettiin samoja biisejä. Aina piti ensin rauhassa suunnitella ja funtsata sormitukset jne. Ja aika harvinaista onkin, että joku klasarilla vetäisisi kylmilteen suoraan nuoteista esitystilanteessa. Tieysti myös biisin vaikeusaste vaikuttaa asiaan oleellisesti. EDIT: pilkkuja ,,, "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
KoskPaavo 30.05.2007 20:04:27 | |
---|
Totta, pianokoskettimistossa äänet on aina samoissa paikoissa, muistan että joskus pitkillä laivavedoilla siivojat olivat ilmeisesti sotkeneet ,kun tuli enemmän vääriä ääniä. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
ceebu 30.05.2007 21:42:28 | |
---|
Sitten on näitä soittajia kuin minä, jotka eivät ole eläessään yhtään kipaletta oppinut ulkoa, vieläkään vaikka nyt jo kymmenisen vuotta olen tahkonut. Nuoteista kyllä menee, mutta ei ulkoa. Ei vaikka harjoittelisi vuoden samaa biisiä. Ja kokeiltu on! (Kyllähän nyt aina joku osa menee muistiin... mutta sitten unohtuu kesken kaiken) Varmaan mun opiskelutekniikasta kiinni, mutta niitäkin on kokeiltu aikaste montaa erilaista, mm. vain soittaa sitä samaa kappaletta pari tuntia putkeen, tahkota 2 tahtia kerralla ja lisätä aina yksi tahti kun edellinen menee... Vinkkejä?? Onneksi ei sen puoleen tarvitsekaan osata mitään ulkoa, mutta olisihan se kiva soittaa joskus muuten vain kun joku pyytää. (eikä aina sanoa että odotapa, haen nuotit.) Hymyssäsuin, ceebu Ella |
risto 30.05.2007 22:03:39 | |
---|
Vinkkejä?? Eikös se ole enemmän tahdosta kiinni? "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
ceebu 30.05.2007 23:45:19 | |
---|
Eikös se ole enemmän tahdosta kiinni? Tahtoa kyllä löytyy, mutta se kun aina ei riitä, ainakaan minun tapauksessani. Ella |
humppahanuristi 31.05.2007 08:09:27 | |
---|
Sitten on näitä soittajia kuin minä, jotka eivät ole eläessään yhtään kipaletta oppinut ulkoa, vieläkään vaikka nyt jo kymmenisen vuotta olen tahkonut. Nuoteista kyllä menee, mutta ei ulkoa. Ei vaikka harjoittelisi vuoden samaa biisiä. Ja kokeiltu on! (Kyllähän nyt aina joku osa menee muistiin... mutta sitten unohtuu kesken kaiken) Varmaan mun opiskelutekniikasta kiinni, mutta niitäkin on kokeiltu aikaste montaa erilaista, mm. vain soittaa sitä samaa kappaletta pari tuntia putkeen, tahkota 2 tahtia kerralla ja lisätä aina yksi tahti kun edellinen menee... Vinkkejä?? Onneksi ei sen puoleen tarvitsekaan osata mitään ulkoa, mutta olisihan se kiva soittaa joskus muuten vain kun joku pyytää. (eikä aina sanoa että odotapa, haen nuotit.) Hymyssäsuin, ceebu Kuuntelemalla? Tuo tahti kerralla toimii, jos on tekniset harjoitukset menossa ja hankalia kohtia. Pitää vaan kuunnella ja muistaa se kappale muuten kuin nuoteista. Mutta jotkut kappaleet ei kyllä jää mieleen jostain syystä. Saattaa olla, että soittotilanteessa keskityt tekniseen suorittamiseen ja se kappale ei tule ulos rennosti. Pitäisi pystyä eläytymään ja sisäistämään kappale. Ääh, en nyt osaa selittää mitä ajan takaa. Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää |
piipoppi 31.05.2007 09:48:40 | |
---|
Kuuntelemalla? Tuo tahti kerralla toimii, jos on tekniset harjoitukset menossa ja hankalia kohtia. Pitää vaan kuunnella ja muistaa se kappale muuten kuin nuoteista. Mutta jotkut kappaleet ei kyllä jää mieleen jostain syystä. Saattaa olla, että soittotilanteessa keskityt tekniseen suorittamiseen ja se kappale ei tule ulos rennosti. Pitäisi pystyä eläytymään ja sisäistämään kappale. Ääh, en nyt osaa selittää mitä ajan takaa. Minulla taas nuotit tuntuvat olevan vaikeita. Jotenkin kyllä tunnen ja ymmärrän ne , mutta ei puhettakaan että niiden mukaan soittaisin.( se on aika harmi) tyhmä pää, niin kärsii koko ruumis, Olisi paljon helpompaa opetella uusi kappale nuoteista, kuin korvakuulolta. Ei minusta ole sen kummempaa kuin laulaminen, oppiihan senkin melodian ulkoa. Kuuntelee kipaletta monta kertaa ennenkuin aloittaa edes yrittää soittaa. sitä voi hyräillä niinkuin laulua, kun se alkaa olla muistissa ,sitten vaan kokeilemaan, Se ei varmaan mene välttämättä aina ihan oikein niinkun nuoteista lukien, mutta kun se on selkärangassa, sitä voi muokkailla miten lystää, Itsekkin joudun tarkistelemaa joitain kinkkisempiä paikkoja nuoteista. En tiedä mutta näin se minulla pelaa, sellaiset kappaleet jotka eivät ns. kolahda eivät kyllä välttämättä jää mieleen. |
Aune 31.05.2007 11:30:16 | |
---|
Tahtoa kyllä löytyy, mutta se kun aina ei riitä, ainakaan minun tapauksessani. Voisiko se olla kiinni uskalluksesta? Tuskin tarvitset nuottia niinkään "oikeasti" kuin henkisenä tukena? Jätä harjoitellessa nuotit kylmästi pois, eli käytä niitä vain niin kauan, että olet oppinut kappaleen. Sen jälkeen katsot sieltä vain ne kohdat, jotka eivät kerta kaikkiaan muistu päähän. Alkanevat muistua, kun vaihtoehto on että joka kerta pitää kaivaa nuotti erikseen esiin. - l'accordéoniste - |
Itekään en oikeen ilman nuotteja soita. Kyllä opettelu onnistuu, mutta se on sitten työn takana, että osaa ees sen helpo valssi kokonaan ulkoa. Entinen soitonopettajani selitteli sitä, että kun harjoiteltava kappale on opeteltu, tulisi saman tien viipymättä heittää ne nuotit sivuun ja harjotella ulkomuistista. Tämä nyt oli kuitenkin minulle ehkä vähän liian myöhään kerrottu - jos vaikka muutaman vuoden aikasemmin olisi siirtynyt tähän "opi nuoteista ja unohda nuotit" -metodiin, niin ehkä tänäpäivänä olisin parempi ulkoa soittamisessa. Jotkut kappaleet jäävät kyllä paremmin mieleen. Klasari ei oikeen jää päähän, mutta esim. Frosinin c-mollirapsodia menee kyllä suurin piirtein ulkoa. Nyt on ollut kyllä vähän väliä kappaleetsa, että ensimmäiset kerrat jälleen täytyy kattoa nuoteista (siis ne unohduksissa olevat osat, ei koko biisiä). Viljo Mannerjoki |
risto 31.05.2007 17:34:33 (muokattu 31.05.2007 17:36:59) | |
---|
Kuuntelemalla? Tuo tahti kerralla toimii, jos on tekniset harjoitukset menossa ja hankalia kohtia. Pitää vaan kuunnella ja muistaa se kappale muuten kuin nuoteista. Mutta jotkut kappaleet ei kyllä jää mieleen jostain syystä. Minulla on usein myös niinkin päin vaikeiden juttujen kohdalla, että ensin muistan ulkoa miten sormet menevät (EDIT: vastaavasti kuin esim. tanssin askeleet, vaikka en osaakaan tanssia:-)) ja se osa kappaletta jää muistiin vasta myöhemmin. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
risto 31.05.2007 17:40:57 (muokattu 31.05.2007 17:41:38) | |
---|
Voisiko se olla kiinni uskalluksesta? Tuskin tarvitset nuottia niinkään "oikeasti" kuin henkisenä tukena? Jätä harjoitellessa nuotit kylmästi pois, eli käytä niitä vain niin kauan, että olet oppinut kappaleen. Sen jälkeen katsot sieltä vain ne kohdat, jotka eivät kerta kaikkiaan muistu päähän. Alkanevat muistua, kun vaihtoehto on että joka kerta pitää kaivaa nuotti erikseen esiin. Komppaan, muistia pitää vähän pakottaa. Melko varmasti kappale itse asiassa on jo muistissa, jos sitä on soitellut. Kyse on vain muistiin palauttamisesta ja tämä kehittyy kun sitä harjoittaa. Kannattaa yrittää palauttaa mieleen muutama minuutti ennen kuin lunttaa. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
jajuhani 05.06.2007 14:39:41 | |
---|
Aloittamani palsta voidaan lopettaa, tosihanuristeille löytyy huone!!! Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle. |
risto 06.06.2007 01:01:40 (muokattu 06.06.2007 01:02:08) | |
---|
Aloittamani palsta voidaan lopettaa, tosihanuristeille löytyy huone!!! Topikit häipyvät pikkuhiljaa bittimereen jos kukaan ei niitä käytä. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
aaro 11.06.2007 21:24:17 (muokattu 11.06.2007 21:24:39) | |
---|
Aloittamani palsta voidaan lopettaa, tosihanuristeille löytyy huone!!! En minäkään ole tosihanuristi, tai olen periaatteessa, mutta "virallisesti" olen urkuri... samalla olen musiikkipuolella myös paljon muuta. Mielestäni tämä palsta on ihan hyvä olemassa, jos ei käyttöä löydy niin kuten jo sanottu, se menee tuonne unholaan... |
Kari Reiman 06.04.2010 14:27:11 | |
---|
Tiedoksi: Castagnari haitareita voi ostaa Suomessa nyt myös netin kautta: www.pentatone.fi |