Aihe: Fostex D-5 1 | |
---|---|
![]() 07.01.2004 14:56:14 | |
Seuraava ongelma olisi. Olisi tälläinen Fostexin D5 Professional digital recorder DAT-raituri ilman manuskaa tai muuta tietoa koko laitteesta. Vehje päätyi käsiini vanhan studion raunioista joista olen nyt kasaamassa uutta studiota. Vaan mulla ei ole mitään havaintoa miten vanha kyseinen vehje on eli toisin sanoen onko siitä mihinkään vai olisiko kannattavampaa hankkiutua siitä eroon ja ostaa tilalle tietokone ja säädyllinen äänikortti. Tilannetta ei yhtään helpota se että tietokoneesta ja äänikortista on kokemusta, mutta kyseessä on ensimmäinen DAT-raituri jonka olen nähnyt koskaan livenä :P Fostexin sivuilta ei löydy mitään tietoja kyseisestä laitteesta mutta kaivoin netistä jenkkiläisen sivun jossa hinnaksi sanottiin 999 dollaria. Samalla sivulla oli myös ilmoitus että fostex on lopettanut D5:n valmistamisen. Lisää laitteesta löytyy täältä: http://www.oade.com/digital_recorders/DAT_Machines/fostex_d5.html Itse olisin kyllä kallistumassa sen tietokoneen kannalle, mutta jos löytyy joku asiassa viisaampi niin toinen mielipide on tervetullut. :) | |
![]() 10.01.2004 20:04:42 (muokattu 10.01.2004 20:07:30) | |
Vaan mulla ei ole mitään havaintoa miten vanha kyseinen vehje on eli toisin sanoen onko siitä mihinkään vai olisiko kannattavampaa hankkiutua siitä eroon ja ostaa tilalle tietokone ja säädyllinen äänikortti. Dat-nauhurit olivat ihan pätevä digitaalitallentamisen muoto vielä viitisen vuotta sitten, jolloin ensin Alesis Masterlink ja CD-R -levyt, sitten audio-DVD:t syrjäyttivät sen ammattipuolella ja CD-R ja huonolaatuisempi MD kotiäänentoistossa. Monet levyt on suomessakin miksattu DATille. Formaatti on täysin toimiva ja käyttökelpoinen edelleen. Rahaahan siitä ei myydessä saa, joten kannattaa pitää se hyllyssä jos vaikka tarvetta ilmenee. Datille on hyvä backupata miksaukset (laita dat äänittämään kun miksaat, tai kopioi miksaukset s/pdif-väylää pitkin) ja digitaalinen kun on, sille tallennettua matskua voi vallan hyvin käyttää levynteossa. Varmuuskopio on siis kyllin laadukas korvaamaan originaalin, jos pakkotilanne iskee. Enpä mäkään omaa DATtiani juuri käytä, mutta joskus sillä on mukava kuunnella vanhoja miksauksiani, joita mulla on hyllyssä datteina. Se on myös koko studiota kevyempi siirreltävä, joten sopivan etuasteen ja mikin kanssa voi aivan hyvin äänittää vaikka levyn pohjaraidan stereona DATille jossain viihtyisässä paikassa, ja siirtää raidat sitten kovalevylle tai moniraituriin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)