Aihe: Raituria hankkimassa (perus noob kyselee)
1 2
muLperi
30.05.2007 10:26:38
Moro.

Taas on tylsää töissä ja mietin mihin voisi olemattomia
rahoja tuhlata.
Rautapuoli on alkanut kiinnostamaan kovasti ja
nyt oon hieman alkanu kattelemaan noita raitureita.
En vielä hirveästi tiedä noista mutta tässähän sitä oppii
joten ei kiitos paskaa naamalle heti ekaks.

Heitelkääpä alle tonnin raitureita jolla oikeesti tekis jotain.

Näin äkkiseltään millaseen käyttöön ja mitä tarvisin:
- Eli perus kotistudiokäyttöön, mobiilius aina plussaa
- Jälkityöstö tietokoneella mutta tietty mitä valmiimpaa saa raudalla sen parempi
- No ainaki se 8 raitaa
- Efektejä, reverb, chorus, delay, eq
- Joku master FX hässäkkä? comp/limit/eq?
- MIDI clock, tää on kai sellane millä pystyn
esim synan delay efektit yms tahdistamaan raiturin tempoon?? Sellane pitää olla.
- Jonkunlainen rytmikone
rumpupatterneja pitäs pystyä rakentelemaan myös filleineen päivineen
- Kovalevyllinen varmaan pitää olla
- CD-burnerilla ei varmaa mulle oo käyttöä mutta varmaan tulee usein mukana?

Pistäkää kaikenlaisia kommentteja, suosikki valmistajia ja malleja,
oikaiskaa käsityksiä, jotain ominaisuuksia mitä ois hyvä olla, miinuksia plussia yms.
BotneLapio
30.05.2007 10:42:34
Miksi raituri? Saat tonnilla jo todella hyvän audiointerfacen, konehan sulla on jo. Softaksi vielä reaper, niin ei siihenkään valahda ylimääräisiä pelimerkkejä.
...koska prosessi on paljon mielenkiintoisempi kuin itse valmis fixaatio. -Jukka Numento
JPQ
30.05.2007 13:08:05

Miksi raituri? Saat tonnilla jo todella hyvän audiointerfacen, konehan sulla on jo. Softaksi vielä reaper, niin ei siihenkään valahda ylimääräisiä pelimerkkejä.

Perustelen niillä asioilla josta olen tietoinen:
Raituri voi olla hiljaisempi ja joillekkin ihmisistä mukavempi käyttää.
muLperi
30.05.2007 13:15:10
niin ja kuten sanoin, rauta on alkanut himottamaan...

ja oon vasta kartottamassa tilannetta ja etsimässä tietoa raitureista, en ole vielä ostamassa mitään
SamPpaa
30.05.2007 16:37:58
Määkin suosittelen hyvää äänikorttia. Rautaahan sekin on :) Et kuitenkaan saa imo raiturista mitään hyötyä, paitsi ehkä se mobiilius.
Klezberg
30.05.2007 17:54:15

Ymmärrän kyllä että joku voi haluta raiturin tietokonepohjaisen ratkaisun sijaan tai lisäksi. Itse olen aina välillä ajatellut, että raituri olisi kiva jo siinä että haluaisi olohuoneessa pianon ja laulun talteen. Mutta homma pysähtyi siihen kun halusin pianon myös midinä sisään, sitä ei raitureista sitten löytynytkään. Tarve on vieläkin ratkaisematta, todennäköisin ratkaisu olisi riittävän monipuolinen ulkoinen äänikortti läppäriin.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
JPQ
30.05.2007 17:56:26

Määkin suosittelen hyvää äänikorttia. Rautaahan sekin on :) Et kuitenkaan saa imo raiturista mitään hyötyä, paitsi ehkä se mobiilius.

Eikö edes hiljaisuus jos peruspchen vertaa?
BotneLapio
30.05.2007 19:28:36
Eikö edes hiljaisuus jos peruspchen vertaa?

Tää nyt lähtee taas OT-rönsyilyks, sori siitä. Jos tällä jampalla on jo kone, saa alle huntilla kunnon vaimennusmatskut + hiljaiset tuulettimet. Tai vaikka jo valmiiksi hiljaisen uuden kotelon. Ja jos kotistudiossa kuitenkin luureilla vedetään ilman kunnon kuuntelua, ei sillä ole mitään väliä. Mielummin OK luureilla kuin huonoilla monitoreilla / akustiikalla.

Toi mobiilisuus on ainoa plussa raiturissa. Jossain vaiheessa kuitenkin loppuu tallennuskapasiteetti, raidat ja plugarien laatu, eikä raituria paljon laajennella. Toki jokainen tekee miten haluaa, mutta en vain näe siinä logiikkaa.
...koska prosessi on paljon mielenkiintoisempi kuin itse valmis fixaatio. -Jukka Numento
Klezberg
30.05.2007 21:14:46

Ja jos kotistudiossa kuitenkin luureilla vedetään ilman kunnon kuuntelua, ei sillä ole mitään väliä. Mielummin OK luureilla kuin huonoilla monitoreilla / akustiikalla.

Nytsä taidat olettaa että mitään ei äänitetä mikillä?

Mutta tämmöisistä on turha kinata. Mieltymykset ja tarpeet vaihtelevat. En minäkään ikinä lähtisi pelkkään raituritouhuun, mutta äänityskaluna se voisi olla paikallaan.

Ja eikös tuo ketjun aloittajakin aikonut jatkotyöstää raitoja tietokoneella?
muLperi
30.05.2007 23:13:49 (muokattu 30.05.2007 23:14:53)
Jep päällimmäisenä ajatuksena ehkä juuri se mobiilius, ei olis sidottuna tähä yhtee huoneeseen ku on iso pöytäkone, tietty jos ostais läppärin ja joku audio interface mut se tulee sit taas kalliimmaks ja isompi säätäminen.

Lähtee johonki mökille ni ottais vaa raiturin ja pienen synan ja mikin mukaa ja tekis piisej. Sit kotona miksailis valmiiks.

Mut kattoo nyt voi olla että jää haaveeks.
AH3
31.05.2007 08:51:46
Tää meni nyt taas tähän PC / raituri vänkäämiseen koko juttu. Jos kaveria kiinnostaa nimenomaan raituri, niin eikö voisi vastailla hänelle siltä pohjalta? Kuten joku tuossa mainitsikin: ihmisten tarpeet ovat kovin erillaisia.

Itselläni on Tascamin DP 01 fx 8-raituri ja olen tykännyt tuosta pikku masiinasta. Käytän sitä lähinnä biisi ideoiden tallentamiseen ja sen se hoitaa vallan hyvin. Äänitän lähinnä laulun, akust. kitaroita, sähkökitarat, banjon ja koskettimet. Rumpukone tuosta puuttuu, joten olen simppelisti napannut rummut kosketinsoittimelta. Konkka mikki toimii hyvin useimmille soittimilleni.

Ei välttämättä mikään hi tech-studio, mutta en tällä hetkellä sellaista kaipaakkaan. Laitteen käyttö on helppoa ja mukavaa. Eikä tuo kannettavuuskaan ole huono juttu. Toisaalta voihan raidat siirtää myös PC:lle, jos ruokahalu kasvaa...
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
StJerky
31.05.2007 09:12:58 (muokattu 31.05.2007 12:04:54)
Rumpukone tuosta puuttuu, joten olen simppelisti napannut rummut kosketinsoittimelta.

Minä olen simppelisti napannut rumpalista...

Minullakin ollut Tascam DP-01FX ja nyt Korg D888. Molemmissa on omat omituisuutensa ja hyvät puolensa. En palaisi tietokoneen säätämiseen. Siihen meni enemmän aikaa kuin itse asiaan.

EDIT:
-Kummassakaan ei rumpukonetta
-midihommia en oikein ole kokeillut. Jotain midisynkkahommia niissä on.

Tascam DP-01FX
- 8 raitaa
- 2 inputia
- multiefekti käytössä äänittäessä (ei miksatessa)
- kaiut käytössä miksatessa (saa korviin äänittäessä, mutta tallentuu kuivana)
- exportointi pc:lle monivaiheinen
- levy täyttyy yllättävän nopeasti jos ei muista tyhjennellä käyttämättömiä (delete unused) ainakin minun käytöllä.

Korg D888
- 8 raitaa
- 8 inputia
- 8 outputia tai stereo master/monitor
- korvaa mikserin reeneissä
- tallentaa wav-tiedostoina joihin pääsee käsiksi suoraan USB:n kautta
- kaiut käytössä miksatessa (kuten DP-01)
- Silloin tällöin "Disc busy" erroreita jos pitkiä reenejä äänittää 8 raidalle. Levyn varmuuskopiointi ja formatointi auttaa pitkäksi aikaa.
- Trim-potikat ei kovin lineaariset, dynaamisilla mikeillä tosi tarkkaa. Erillinen etuvahvistin auttaa.

EDIT2

Molemmissa on melko analoginen tuntuma, eli tavallista vähemmän valikkotoimintoja. Varsinkin Korgissa melkein pärjää ilman valikoita (paitsi piisin luonti ja valinta). Lähes kaikelle on nappi tai potikka.
slowdive
31.05.2007 10:06:11
Tää meni nyt taas tähän PC / raituri vänkäämiseen koko juttu. Jos kaveria kiinnostaa nimenomaan raituri, niin eikö voisi vastailla hänelle siltä pohjalta?

Mullakin oli tuossa vasta muutamia raiturikysymyksiä koskien tulevia hankintoja, mutta onneksi käytin hakua ennen kysymistä. Ei sillä että minä vastauksia olisin sieltä löytänyt, mutta kylläkin huomasin ettei niitä kysymyksiä täällä kannata esittää. On tuolla niin surullisia/koomisia ketjuja missä raiturista haaveilevaa kaveria vaaditaan esittämään täydellisiä perusteluja miksei valjasta PC:tään äänityskäyttöön, ja kun muita kuin "fiilis-syitä" ei löytynyt niin kaverin tietämys ja into koitettiin kyllä polkea maan rakoon perusteellisesti. Suosittelenkin Googlea näihin juttuhin siinä vaiheessa kun on raiturin hankinnan itselleen "perustellut".
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (B.Marley)
Klezberg
31.05.2007 10:32:22

Ei kai tämä ketju noin paha ollut? Tässä taisi olla yksi raituria vastaan, useita puolesta.

Ja kysytääs taas kerran: olikos jossain raiturissa midin tallennusta? Saisiko yhtaikaa talteen pianon, laulun tms. ja vielä pianon midinä?
slowdive
31.05.2007 10:46:30
Ei kai tämä ketju noin paha ollut? Tässä taisi olla yksi raituria vastaan, useita puolesta.

Ei olekaan, meinasinkin lähinnä yleisemmällä tasolla.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (B.Marley)
Conrad Lant
31.05.2007 11:54:59

Kieltäkää lailla kaikki raiturit ja niiden paskat käyttöliittymät. Näyttäkää mulle hyvä ja kätevä raituri niin...

No vaikka tossa:

http://analogrules.com/Gallery/Studer/Studer_A827_001

Nauhaa parempaa käliä ei vaan ole vielä keksitty. Pakottaa käyttämään korvia ja ajattelemaan mitä tekee ennen kuin painaa nappia/terää. Undo ja copy-paste on saatanasta. (Muuallakin kuin musiikkimaailmassa.)
No one prayed for Sodom
Säätäjä
31.05.2007 12:01:48
No vaikka tossa:

http://analogrules.com/Gallery/Studer/Studer_A827_001

Nauhaa parempaa käliä ei vaan ole vielä keksitty. Pakottaa käyttämään korvia ja ajattelemaan mitä tekee ennen kuin painaa nappia/terää. Undo ja copy-paste on saatanasta. (Muuallakin kuin musiikkimaailmassa.)

Juu toihan on mahti peli, käsittääkseni puhe oli kuitennii noista digitaalipommeista.
Lainarahalla saa ja vuokrahevosella pääsee
JPQ
31.05.2007 12:13:08

Kieltäkää lailla kaikki raiturit ja niiden paskat käyttöliittymät. Näyttäkää mulle hyvä ja kätevä raituri niin näytän teille Keskisen Vesan raiskauksen (niinpä, ei oo näkyny).

No myönnän että omassa raiturissa jurppivia piirteitä (Tascam DP01 sama kuin DP01fx paitsi ei efektejä ja balansoituja tuloja) mutta paskuus on ihmisestä kiinni toinen tykkää äidistä,toinen tyttärestä ja kolmas veljestä.:) Mutta silti totaali jyrkkää asennetta en kumpaankaan suuntaan omista enkä suositele kenellekkään.
SamPpaa
31.05.2007 17:12:37
Ei tässä mitään vastaan olla. Itekkin kelailin alkuun raituria(kun kerta anssi kelallakin oli :)), mutta päädyin toiseen ratkaisuun. Näin jälkeenpäin kiitän jumalaa, että en raituria hankkinu.. omiin tarpeisiin ei ois toiminu.

Mutta mulperille suosittelen vaikka jotain hyvää tascamia tms hyväksi todettua merkkiä. Jälkityöstön kannattaa tehdä sitten sillä koneella, jos ne sinne kerta kuitenkin laittaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)