Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: (Yli)sovittamisesta..
1 2
WanhaWetäjä
10.01.2004 11:59:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihe tuntu olevan sen verran kiinostava,että ansainnee oman osionsa.
 
Luin erään naisihmisen kirjoituksen Katri-Helenan 40v-taiteilijajuhlakonsertista,joka tuli TV:stä about viikko-kaks sitten.
 
Ensinnäkin konsertti oli ollut suuri pettymys,koska kappaleet oli sovitettu lähes tunnistamattomiksi(?),ja kaksi miestä heilui koko ajan lavalla(taustalaulajia joille oli tehty oikeen koreografiat!)ja kaiken huipuksi "Säkkijärvän polkka" oli SÄESTETTY PIANOLLA,eikä haitarilla,eli Katri vissiin lauloi sen(?)..
 
Itsekkin kattelin osan tosta konsertista ja osittain olen samaa mieltä rouvan kanssa..biiseihin oli tehty kyllä niin radikaaleja muutoksia että todennäkösesti ainoastaan sanoista ja melodiasta "turakaiset"ne pysty tunnistaan..
 
Eli aika paljon tollasta lattarihässäkkää oli ympätty mukaan ja osa biiseistä oli ihan uudessa kuosissa,kyllä ne mun mielestä hyvältä kuulosti ja toimi,bändi oli hyvä jne,mutta varmaankaan tuo rouva ei ole yksin mielipiteineen ajatellen KH:n tms. kuulijakuntaa noin yleisemmin.
 
Mä luulen että tanssipaikoilla tää ei kyllä ois toiminut,se "Irti Humpasta"mainitsema 3% jengistäkin olis ollut ihmeissään!
 
Niin hauskaa kuin se onkin soittajan mielestä soittaa vähän erilaisia "koukkuja"tuttuihin biiseihin,niin totuus on usein se että tavallisen iskelmä/tanssimusan kuluttajan musiikin ymmärtäminen rajoittuu siihen että joku laulaa ja haitari soi..siis erittäin karrikoidusti sanoen,mutta kuitenkin!
 
Tietysti jos vetää vaikkapa Tappi K.:n tai Anna E.:n bändissä asia on(?) hieman eri kuin tavallisessa turobändissä,itsekkin aikanaan
"tähtisolistin"loisteessa olleena huomasin kyllä eron mitä on olla starabändissä verrattuna turobändiin,paitsi että kohtelu on ihan eri luokkaa niin kyllä sä saat toteuttaa itseäsi eri lailla,no joskus joku tuli vittuileen :"hyvä kun lopetitte,ettehän te osaa edes soittaa!"kun soitimme solistin uutta levymusaa,joka oli vähän poikkeavaa sen aikasesta yleislinjasta!
 
Mikä sitten on "yli"sovittamista,se on kai makuasia..
 
Irti Humpasta
10.01.2004 14:01:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin hauskaa kuin se onkin soittajan mielestä soittaa vähän erilaisia "koukkuja"tuttuihin biiseihin,niin totuus on usein se että tavallisen iskelmä/tanssimusan kuluttajan musiikin ymmärtäminen rajoittuu siihen että joku laulaa ja haitari soi..siis erittäin karrikoidusti sanoen,mutta kuitenkin!

Jostain se muutos on kuitenkin alettava, mikäli muusikot haluavat viihtyä työssään. Muusikot saavat nykyään koulutusta enemmän ja soittotaito on vuosien varrella muusikoilla parantunut ihan huomattavasti verrattuna esim. 20 vuotta sitten. Niinpä kolmen soinnun vetkaaminen alkaa väistämäättä jossain vaiheessa vitu****.
 
SOVITUKSET kannattaa tehdä "hyvällä" maulla. Kyllä sen sitten palautteena jostain saa, jos överiksi menee...
 
Ja olen kyllä itse noita samantyyppisiä arreja käyttänyt ihan normaali kyläkeikoilla ja ei mitään pas*** ole niskaan tullut, että väite siitä soittaako turabändissä vai kuuluisan solistin takana ei pidä paikkaansa....
 
Jos ei ole ymmärrystä/taitoa tehdä sellaisia arreja, jotka kuulostavat hyvältä omalla soittotaidolla....on ehkä parempi pyrkiä poliisikouluun tai mennä paskalle.... ;)
 
Omaa tuotantoa -95 ...Kyllä Corettaa
Jami
10.01.2004 15:37:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikoilla on kovasti tarve viihdyttää itseään keikoillaankin. Varsinkin kun ajattelee jotain osaavansa. Asiakaspalvelu lähtökohtana on aika vieras monelle "taiteilijalle". Sen lisäksi taiteilijoilla on kova ja valikoiva korva. "Turakaisen" marinat menee vittuilun piikkiin ja närkästyttää tätä taitavaa ammattilaista.
 
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Irti Humpasta
10.01.2004 15:44:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikoilla on kovasti tarve viihdyttää itseään keikoillaankin. Varsinkin kun ajattelee jotain osaavansa. Asiakaspalvelu lähtökohtana on aika vieras monelle "taiteilijalle". Sen lisäksi taiteilijoilla on kova ja valikoiva korva. "Turakaisen" marinat menee vittuilun piikkiin ja närkästyttää tätä taitavaa ammattilaista.
 
Kukapa ei työpaikallaan haluaisi viihtyä.... muissakin ammateissa kiinnitetään huomiota työviihtyvyyteen, miksei siis tässäkin. Toki massoja pitää palvella, mutta sen voi tehdä niin, että itsekin pystyy katsomaan peiliin ....
Turakaisten vittuilu, jos uppoaa muusikkoon, niin se on vain heikkoa itsetuntoa.... Sen voi jättää omaan arvoonsa, kunhan itse on kypällä mukana siinä mitä tekee....
 
Omaa tuotantoa -95 ...Kyllä Corettaa
Jami
10.01.2004 17:38:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turakaisten vittuilu, jos uppoaa muusikkoon, niin se on vain heikkoa itsetuntoa.... Sen voi jättää omaan arvoonsa, kunhan itse on kypällä mukana siinä mitä tekee....
 
Tuossahan tuo toteamani asia nyt sitten todistettiin.
 
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Notefix
10.01.2004 19:36:13 (muokattu 10.01.2004 22:51:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossahan tuo toteamani asia nyt sitten todistettiin.
 

Pakko kai tähänkin on jotain sanoa.

Tämä on itseasiassa aika vaikea juttu. Toisaalta vaaditaan että tehdään täysillä musaa, mutta toisaalta joudutaan hirveästi karsimaan, koska tehdään "asiakaspalvelua".

Tavallaan ymmärrän kaikkia osapuolia. Varmasti on aika turhauttavaa soittaa vuodesta toiseen musaa, josta ei oikeastaan diggaa yhtään. Ja sitten kun vähän yrittää saada siihen jotain omaa mukaan, alkaa purnaus.

Huttu on huttua, vaikka kuinka sovittaisi. Joillekin ihmisille se on tärkeää musaa, ja juuri oikeaoppisesti sovitettuna. Jos ei homma kelpaa, niin pitäisikö tehdä sitten jotain muuta?

Mä itse olen yksinkertaistanut tyyliäni huomattavasti. Ainuttakaan jazziin viittaavaa juttua en ole enää tosissani viitsinyt enää tarjota, ne ei mene läpi. joku muu ottaa sen keikan muuten. En edes halua enkä varmaan edes osaa enää tehdä niitä juttuja. Tänä aikana erityisesti harmoniat ovat yksinkertaistuneet huomattavasti, ja itse olen sen vaan hyväksynyt. Ja kyse ei siis ole pelkästään tanssimusasta, vaan laajemmasta jutusta. Aikaisemmin esim. mustassa musassa oli tavallista viljellä jazz-tyyppisiä juttua, mutta ei enää. ja pitää tähdentää että se ei ole edes välttämättä aina huono juttu.

Kysymys on kuitenkin loppupäässä aina rahasta. Siihen päädytään aina silloinkin, kun puhe alkaa musiikillisista jutuista. Kuka saa keikan, ja mitä sen eteen pitää tehdä. Jos saa nakin sillä, että karsii, monet sen tekee.

Ja mä oikeasti arvostan aina hyviä arreja ja muusikoita, jotka uskaltaa yrittää. Se on tosi hieno juttu.

Eli, paras olisi kai oppia pitämään siitä mitä tekee. Yrittää löytää siitä niitä hyviä juttuja ja asettua kuulijan asemaan.
 
My name is Baron, Notefix Baron
KB
10.01.2004 20:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sovittamisen pointti riippunee myös biisin käyttötarkoituksesta - tanssimusiikki lähtökohtaisesti on tarkoitettu tanssimiseen, siis olkoon niin. Mutta kun se iskelmä (jonkun käsittämättömän syyn takia - mielipide) viedään konserttisaliin - eli jos Katrin kellohame heilahtaakin vaikka salsan tahtiin - se olkoon artistin senhetkisen käsityksen mukaan paras versio ja tarkoitettu kuunneltavaksi ja nautittavaksi.
 
My name is Baron - K.B. Baron
Rock n
10.01.2004 20:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutamia biisejä tanssijat ovat tottuneet tanssimaan useillakin toisistaan poikkeavilla sovituksilla ja näistä ei mitään sen ihmeempiä soraääniä kuulu.
 
Mutta sitten ovat nämä "olavivirtafoksit" - Eeva, Nina ja vastaavat. Näitä kun nyt on muutama bändi pistänyt uuteen uskoon niin useiden tanssijoiden mielestä bändit eivät osaa soittaa oikeassa rytmissä. Tai sitten vastaavasti solisti on todella surkea, kun ei osaa laulaa biisejä oikean rytmin mukaisesti. Mielestäni nämä uudet sovitukset ovat hyviä tanssittavia. En kuitenkaan kiistä sitä, etteikö tanssiminen näihin uusiin sovituksiin vaatisi hiukan tarkkuutta kun päässä tahtoo kummitella ne vanhat tutut tahtijaot.
 
Ei muuta kun kehiin uusia sovituksia vanhoista tutuistakin biiseistä. Vähän siitä nurinaa tulee mutta ei siitä kannata soittajien nokkiinsa ottaa. Noita joitakin vanhoja biisejä on mielestäni soitettu tarkkoina kopioina jo ihan riittävästi.
 
KoskPaavo
10.01.2004 21:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, sen oon mäkin huomannut että sointuja voi muutella mutta komppiin ei paljoa sais puuttua.
Muuten Juhamatin aloitusbiisissä on tämän Seinäjoen -Pellisen sovitus ja Pieni ja lämpöinen- iskelmä alkaa soinnuilla G13 / C9/ Dm7.
Siis se "Niin monta olen kohdannut matkallain
G13 C9 Dm7
 
ja sitä rataa...
Mitä mieltä???
 
KoskPaavo
10.01.2004 22:00:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, enpä osannut kohdistaa noita sointumerkkejä paikalleen, soinnut tulee sen kohon jäkeen ,-siis- "kohdannut matkallain"
 
baron
10.01.2004 22:30:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin:
 
Tanssikeikka on yleisön palvelua: tuttua turvallista tanssittavissa tempoissa, muilla keikoilla voi toteuttaa taiteellisen luomis- ja esiintymistarpeensa.
 
Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia.
Irti Humpasta
10.01.2004 22:41:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin:
 
Tanssikeikka on yleisön palvelua: tuttua turvallista tanssittavissa tempoissa, muilla keikoilla voi toteuttaa taiteellisen luomis- ja esiintymistarpeensa.

 
Mutta esim. soittaessa illan viimeiseksi valssiksi vaikkapa Chopinin Em -valssin lokkivalssin, metsäkukkia, elämää juoksuhaudoissa, suvivalssin, yölinnun jne.... sijaan, niin voipi yllättyä yleisön raikuvista aplodeista.... niinkuin kerran Särkällä (Punkalaitumella) tehtiin ....
 
Kaikki on kiinni siitä, miten sen homman tekee.....
 
Omaa tuotantoa -95 ...Kyllä Corettaa
U.Honey
10.01.2004 23:08:59 (muokattu 10.01.2004 23:19:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Notefix, olin aistivinani ripauksen kyynisyyttä tossa sun jutussa?
 
Eiköhän tehdä näin: Kasataan bändi ja buukataan tanssilavakeikka pohjanmaalle. Sitten vedetään karjalan heilit niin ..tunmoisina taidesovituksina että päästään jokeen uimaan!! Siellä pulikoidessa sitten huudetaan isännille: "ETTEKS TE TURVENUIJAT TAJUA, ME SOITETAAN TSÄSSIÄ!!!"
 
My name is Baron - U.Honey Baron
Notefix
10.01.2004 23:37:18 (muokattu 10.01.2004 23:59:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Notefix, olin aistivinani ripauksen kyynisyyttä tossa sun jutussa?

Eieieiei...olet väärässä. mä olen ihan vilpitön kaikessa, mitä sanon. Kyynisyys on viimeinen asia, jota haluan, oikeasti!

Ilmeisesti ilmaisin asian huonosti. Mielestäni musiikintekijän pitää yrittää ymmärtää monenlaista musaa ja kehittää itseään niin, että oikeasti diggaa sitä mitä tekee. Eli, jos tekee tanssimusaa, sitä pitää myös digata.

Mun mielestä jokaisen edessä on joukko valintoja ja on hirveän tärkeää että valitsee sen tien, joka oikeasti on sellainen josta saa jotain itselleen, ja ennenkaikkea, että voi antaa jotain. Se on mun mielestä ainoa tie menestykseen. Muuten tulee helposti katkeraksi, ja se on perseestä. Ja edelleen korostan vielä että mä en tee tanssimusaa, joten katson näitä juttuja hyvinkin ulkopuolisena. En myöskään ole millään tavalla katkera, itseasiassa päinvastoin, olen hyvinkin tyytyväinen tämänhetkiseen musiikintekemisen tilanteeseen, tavallaan :)

Kasataan bändi ja buukataan tanssilavakeikka pohjanmaalle

EDIT: meillähän ON jo bändi: Children of Baron! Mennään pohjanmalle studioon ja tehdään samantien levy!
 
My name is Baron, Notefix Baron
KB
11.01.2004 00:11:25 (muokattu 11.01.2004 00:12:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Irti Humpasta -> samaa mielipuolta. Kansalaisrohkeutta kehiin ja uusia tuulia biisivalintoihin - kunhan se komppi sopii tanssijan jalalle. Chopään jää kyllä multa soittamatta...
 
Edittiä: Ei Note näillä naamoilla ;) Ja NYT baariin..
 
My name is Baron - K.B. Baron
Notefix
11.01.2004 00:19:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edittiä: Ei Note näillä naamoilla ;)

Hoho! oikeaan osuit...heh...
 
My name is Baron, Notefix Baron
Jami
11.01.2004 12:09:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, jos tekee tanssimusaa, sitä pitää myös digata.

Tuossahan se on. Ammatinvalintakysymys. Ei musassakaan kannata yrittää vääntää juttua josta ei pidä tai jota ei hyväksy.
 
Jotenkin tällä palstalla olen aistivinani mielipidettä että "turakaisille humpanvetäminen" on äärettömän vastenmielistä ja alentavaa. "Oikeat" muusikot naureskelee sekä humpanvetäjille että turakaisille. Ja silti itsekkin tekevät rahan takia näitä keikkoja. Antavat kyllä ymmärtää että osaa hän toki soittaakkin.
 
Mulla on melkoisen laaja tuttavapiiri humpanvetäjistä jotka todella nauttii tanssimusan tekemisestä. Ja keikka kruunaa kaiken soittonsa. He haluavat soittaa Jätkän humpankin niin kuin kuulijat sen ovat tottuneet kuulemaan. Funkykoukku tuossa biisissä saa aikaan vihaisen mulkaisun kanssasoittajilta.
 
Tanssibändeissä on paljon todella taitavia ja ammattinsa osaavia soittajia. Tanssimuusikolta vaaditaan todellista monipuolisuutta. Heille ei myöskään ole yhtään häpeäksi että osaavat soiton lisäksi tyydyttää tanssikansaa. Kolmensoinnunrokkari on tanssikeikalla täysin hukassa. Jatsari varmaan paremmin pärjää tanssikeikallakin mutta saattaa kyllä saada kommentin "mitä sä poika räpellät, soita kunnolla"
 
Koko mun "urani" ajan on ollu bändejä ja soittajia jotka ei oo alentunu soittamaan humppaa vaan ovat vääntäneet siitä jatsia. Nykyään väännellään lisäksi funkyyn ja toto-tyyppiseen juttuunkin päin. Ja ylenkatsotaan turakaisia jotka ei ymmärrä.
 
EDIT: meillähän ON jo bändi: Children of Baron! Mennään pohjanmalle studioon ja tehdään samantien levy!
 
Tervetuloa.
 
ps. uimaan pääsee vasta sulan veden aikana. hähähäähh.
 
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
baron
11.01.2004 12:18:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossahan se on. Ammatinvalintakysymys. Ei musassakaan kannata yrittää vääntää juttua josta ei pidä tai jota ei hyväksy..
 
Just niin!
 
Humppakeikalla palveluammatissa: Ihan kivaa.
 
Jazz-keikalla "taidetta", joka menee yli kuulijan hilseen: Ihan kivaa.
 
Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia.
E C
11.01.2004 12:37:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikoilla on kovasti tarve viihdyttää itseään keikoillaankin. Varsinkin kun ajattelee jotain osaavansa. Asiakaspalvelu lähtökohtana on aika vieras monelle "taiteilijalle". Sen lisäksi taiteilijoilla on kova ja valikoiva korva. "Turakaisen" marinat menee vittuilun piikkiin ja närkästyttää tätä taitavaa ammattilaista.
 
Just näin. Mitäs jos esim raksamies haluais viihdyttää itseensä töissään ja tekis niinku itestä tuntuu mageelta, esimerkki:
timpurille annetaan yksinkertainen tehtävä, teeppäs saunanlauteet. mutta timpuri onkin niin kova "tsääs" timpuri että sepäs ei tavallisia lauteita teekkään, vaan "sovittaa" ne kuparista! helvetin haastavat ja nätit lauteet mutta ei vaan oikein toimi...
 
Irti Humpasta
11.01.2004 13:18:01 (muokattu 11.01.2004 13:19:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just näin. Mitäs jos esim raksamies haluais viihdyttää itseensä töissään ja tekis niinku itestä tuntuu mageelta, esimerkki:
timpurille annetaan yksinkertainen tehtävä, teeppäs saunanlauteet. mutta timpuri onkin niin kova "tsääs" timpuri että sepäs ei tavallisia lauteita teekkään, vaan "sovittaa" ne kuparista! helvetin haastavat ja nätit lauteet mutta ei vaan oikein toimi...

 
....mutta pointti voisikin olla
siinä, että kyllä niihin kuparilauteisiin ajanmittaan totutaan ;) ..... eikä pidä aina sekoittaa tsäässiä hienompiin sointuihin.... voi hienoja sointuja soitella, eikä se mitään tsäässiä aina ole....
 
Omaa tuotantoa -95 ...Kyllä Corettaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «