Aihe: Pedaalimalliset viritysmittarit
1 2 3 4
McNulty
29.05.2007 21:36:37 (muokattu 29.05.2007 21:38:05)
Mutta eipä se muovikotelo kerrokkaan sen virittimen laadusta yhtään mitään,

Kertoo se sen, että kun joku lavalla taplatessa astuu päälle niin sieltä on kytkin paskana, kenties pedaalin ulkokuori halkeemilla jne. (Tai no, jos kynäniskat ja kukkakepit sen päälle astuu niin sitten ei ehkä mene rikki. Tarkennus:"Jos MIES astuu päälle")... Muovikotelo menee varmasti kotosalla sukkasillaan poljettaessa, mutta mietippä niitä, jotka illasta toiseen soittelee klubeilla ja steppaa sen päällä? Siinä on muoviset saranatkin kovilla, puhumattakaan koko pedaalista.

Harvemmin ammatikseen kauhakuormaajaa käyttävä haluaa että kauhat on tehty muovista.

Kyllä se muovikotelo kertoo kovasti ko. virittimen laadusta. Ei ehkä kotelon sisältävästä tekniikasta niinkään.

Myöskään hinta ei välttämättä kerro kaikkea.

Ei kerro ei. Mutta jos sinun muovirasiassa oleva viritysmittari maksaa 30e ja minun 70e, niin kyllä siinä jotain muutakin eroa on kuin merkki ja malli. Esimerkiksi se, kuinka monta senttiä vireisyyksissä on heittoa jne. Monesti se hinta myös selittyy jollain tavalla.
clenching the fists of dissent
_Juzzi_
29.05.2007 22:14:45
Kertoo se sen, että kun joku lavalla taplatessa astuu päälle niin sieltä on kytkin paskana, kenties pedaalin ulkokuori halkeemilla jne. (Tai no, jos kynäniskat ja kukkakepit sen päälle astuu niin sitten ei ehkä mene rikki. Tarkennus:"Jos MIES astuu päälle")... Muovikotelo menee varmasti kotosalla sukkasillaan poljettaessa, mutta mietippä niitä, jotka illasta toiseen soittelee klubeilla ja steppaa sen päällä? Siinä on muoviset saranatkin kovilla, puhumattakaan koko pedaalista.

Ite puhuin just lähinnä siitä virityksen tuloksen laadusta. Mut siis pitää jo tässä vaiheessa kertoa kaikille että minähän oon oikea karhu, joten ei se ois tietenkään pahitteeks jos se ois tehtykin vähän kovemmasta materiaalista. Mut keikoille ei ollu tarkotus viritintä raahata. Kitara kuuluu virittää ennen keikkaa, ja jos ei pysy vireessä tai kieli katkeaa, sitä varten on varakitara kätevästi lähettyvillä.

Ei kerro ei. Mutta jos sinun muovirasiassa oleva viritysmittari maksaa 30e ja minun 70e, niin kyllä siinä jotain muutakin eroa on kuin merkki ja malli. Esimerkiksi se, kuinka monta senttiä vireisyyksissä on heittoa jne. Monesti se hinta myös selittyy jollain tavalla.

Joo, mut usko tai elä niin kyllä sillä merkillä aika paljo rahaa tehdään..;) Mut en kyllä menekkään väittämään että et hintaero kokonaan johtus tavaran merkistä.
LaXu
30.05.2007 00:14:36
Mulla oli tuollainen kaverilta lainassa ja pidin laitetta todella nopeana ja tarkkana. Tällä hetkellä olen kyseistä laitetta ostamassakin. Mielestäni todella hyvä viritin. Bossin virittimestä on hieman kokemusta ja asiansa ajaa sekin mainiosti.

Minä taas en kaupassa kokeillessani tuntunut saavan millään virettä kohdalleen ja silloinkin kun vihreä valo paloi, niin vire oli vielä jokusen sentin hakusessa.

Itse käytän normaalisti erinomaista APTuner softaa tai sitten Planet Wavesin näppärää SOS viritintä, eli sitä plekun näköstä värkkiä joka näyttää valoja kieleen ja sen mukaan näkee sitten onko vireessä vai ei. Se ei tietysti sovellu kuin perusvireeseen, mutta on ainakin tarkka ja helppokäyttöinen. Kun vielä saisivat tehtyä siitä puolet ohuemman tai sitten avaimenperämallin niin kulkisi mukana mukavammin.
jussimus
30.05.2007 00:34:06
Btw, onko kukaan testannut Danelectron viritinspeduja...?
Niitä on Toomannilla kolme erilaista. Tämä on se jykevin ja kallein malli: http://www.thomann.de/fi/danelectro_danomatic.htm

Entäs mitä jengi on mieltä Fenkun viritinspedusta?
Chemo
30.05.2007 09:22:03

Vire on kuitenkin kaiken soundin perusta.

Yes! Ja yksi kohtuutasoinenkin viritinpedaali on kustannuksena todella pieni osa kitaratarpeistosta. Komppaan vahvasti että siitä ei kannata tinkiä.

Kun ilmeisesti livekäyttöön nimeen omaan paljon näitä lattiamallisia käytetään

Käytetään niitä levytyksissäkin. Mutta livekäytössä hyvin tarpeellisia, kyllä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
fridgebuzz
30.05.2007 10:43:26

Entäs mitä jengi on mieltä Fenkun viritinspedusta?

Mulla on tuollainen. Todella hyvä ja tarkka, eikä hinnalla pilattu sekään. Ei voi säätää eri vireille.
McNulty
30.05.2007 10:47:29
Fenkun viritinspedu oli mielestäni kammottava käyttää. Se jalkakytkin on ihan luokaton. Kyllä sillä kitaran vireeseen saa, mutta parempiakin virittimiä on markkinoilla tarjolla, etenkin sellaisia jotka eivät mene vahingossa päälle kun hieman hipaisee. Näyttö tuossa onpi ihan ok, siitä ei moitittavaa.
kojones
30.05.2007 11:18:06 (muokattu 30.05.2007 11:33:07)
Btw, onko kukaan testannut Danelectron viritinspeduja...?

Mulla oli tämä
http://www.thomann.de/fi/danelectro_dj11_pedal_tuner.htm

Kyllä sillä viritteli vaikka hitaasti ja huonosti toimikin, välillä meni jumiin ja ei auttanut kuin patterin irrotus.

En voi tuota mallia suositella :D

E: Piti vähän muokata.
jussimus
30.05.2007 11:29:52
Mulla oli tämä
http://www.thomann.de/fi/danelectro_dj11_pedal_tuner.htm

Kyllä sillä viritteli vaikka hitaasti ja huonosti toimikin, välillä meni jumiin ja ei auttanut kuin patterin irrotus.

En suosittele :D

Mut eikös toi olekin noita muovisia halpis-Danoja? Luulisi että se kallein Dano-viritin toimii jo hiukan paremmin.
kojones
30.05.2007 11:32:29 (muokattu 30.05.2007 13:16:04)
Mut eikös toi olekin noita muovisia halpis-Danoja? Luulisi että se kallein Dano-viritin toimii jo hiukan paremmin.

On juu, ihan niitä minipedaaleita. Sitä isompaa en oo testannutkaan.

E: Ja Korg DT-10 on tähän mennessä ollut helposti paras viritin mitä oon käyttänyt, ainoa moite voisi olla isosta koosta ja hinnasta.

Toi behrun TU100 ei ainakaan ollut mitenkään kovin huikea peli, vaikka sekin toimi ihan jees. Signaalitielle en silti laittaisi.
superfly
30.05.2007 12:29:24

Mulla on se isompi Danon viritinpedaali ja se on kyllä ihan täysi paska. Menee päälle ehkä kolmannella polkasulla jos käy hyvä tuuri. Ja sama homma pois päältä polkemisen kanssa. Lisäksi viisari seilaa laidasta laitaan aivan holtittomasti. Tuolla virittäminen kestää noin kymmenen kertaa kauemmin kuin esim. Korgin tai Bossin laadukkaalla polkimella. Liioittelematta. En siis kauheasti suosittele. Kannattaa ostaa se pieni malli jos haluaa huonon virittimen niin ei tule niin paljoa takkiin.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Jäärä
30.05.2007 13:02:02 (muokattu 30.05.2007 13:08:25)
Minä taas en kaupassa kokeillessani tuntunut saavan millään virettä kohdalleen ja silloinkin kun vihreä valo paloi, niin vire oli vielä jokusen sentin hakusessa.

Aika monta pedaalimallista viritintä testasin ja toi Korg lähti mukaan muutama vuosi sitten. Toimii edelleen ja miksei toimisi? Ja lava viritykseen riittävän tarkasti ja hemmetin nopeasti.

Tosiaan toimii niillä ledeillä ja kun lähestytään oikeaa virettä ja kun ollaan jo melkein vireessä, niin laite näyttää sitä vihreätä lediä ja sitä ala-/ylävitettä ilmaisevaa punaista lediä. Kun ollaan sitten "vireessä", niin laitteessa tulisi hohkata pelkästään se vihreä ledi. Mun mielestä se on kuitenkin hyvä ominaisuus, että lähellä sitä "virettä" punainen ledi palaa osoittaen sitä virityssuuntaa vaikka se vihreä ledi palaisikin.

Höhö, olipas sepustus noinkin yksinkertaisesta asiasta.

Edit: Toki parempiakin pedaalimallisia virittimiä löytyy kuin toi Korg, muttei mun mielestä tuohon hintaan.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
_Juzzi_
30.05.2007 14:54:34
Höhö, olipas sepustus noinkin yksinkertaisesta asiasta.

Heh, aikamoinen sepustus tosiaan..:) Tähän mennessä näyttäs siltä et Korgin viritin on saanut aika paljo pojoja..
_Juzzi_
30.05.2007 16:07:03 (muokattu 30.05.2007 16:10:10)
Itse suosin Korgin virittimiä siksi, että olen todennut ne yllättävän tarkoiksi ja senttivirheet ovat minimaaliset. Räkkivirittimissähän Korg on varmaankin se käytetyin. DTR-1000 tai 2000.

Juupelis. Taitaa siis Korgin viritin lähteä seuraavaan tilaukseen.

EDIT: Tuohon Korgin DTR-2000 saa kuitenkin muutaman mansikan kerätä..;P
jukpel
30.05.2007 19:01:17
Onks kellään muilla kokemuksia Ibanezin melko uudesta lattiavirittimisetä mallia LU-20? Hankin moisen pelin viikko sitten ja yhden keikan sillä soittaneena täytyy sanoa, että onpa selkeän suuri näyttö. Tukeva rakenne metallikoteloineen ja true bypass. Hintakaan ei ole paha eli vähän päälle 40 egee.
Tuli mieleen, että tää menis niiden behkujen ja esim. bossin virittimen puoliväliin hinnassa.
_Juzzi_
30.05.2007 19:15:17
Onks kellään muilla kokemuksia Ibanezin melko uudesta lattiavirittimisetä mallia LU-20? Hankin moisen pelin viikko sitten ja yhden keikan sillä soittaneena täytyy sanoa, että onpa selkeän suuri näyttö. Tukeva rakenne metallikoteloineen ja true bypass. Hintakaan ei ole paha eli vähän päälle 40 egee.
Tuli mieleen, että tää menis niiden behkujen ja esim. bossin virittimen puoliväliin hinnassa.

Ei mitään hajua koko laitteesta. Mut itseasiassa meinasin ite just kysyä et onko Ibanezin virittimet minkälaisia?
Jungleman
30.05.2007 21:11:58 (muokattu 30.05.2007 21:17:08)

Tuo kiinnostaisi kyllä tsekata. Minulla on krooninen pedaalilaudan päivitys käynnissä ja haluaisin löytää Bossia näppärämmän, kenties pienikokoisemman vaihtoehdon. TBP houkuttaa tuossa Ibanezissa, mutta onko siinä samanlaista strobovaihtoehtoa kuin Bossissa? Bossissa on siis normaalimoodin lisäksi ns. strobomoodi, jossa ledit pyörivät myötäpäivään vireen ollessa liian alhaalla, vastapäivään vireen ollessa liian ylhäällä - ja pysähtyvät vireen ollessa kohdillaan. Olen havainnut tämän toiminnon kaikkein näppärimmäksi lennossa (kun pitäisi vaihtaa kitara, spiikata seuraava biisi, polkea edellisessä biisissä käytetyt pedaalit pois päältä ja virittää kitara yhtä aikaa).

Toinen syy miksi etsin Bossille vaihtoehtoa on sitten se että ensimmäinen TU-2 -virittimeni kuoli selittämättömästi. Se kaatui, alkoi vilkuttaa käsittämättömyyksiä eikä suostunut enää tokenemaan. Kesti ehkä kolme vuotta käytössä, sitten sekosi. Kuittia ei ollut, kysyin kuitenkin suoraan Roland Scandinavialta olisiko sitä voinut huollattaa - olisi kuulemma ehkä, mutta kuluineen huollon hinnaksi olisi tullut kutakuinkin uuden polkimen hinta. Jep. Pedaali tosin oli ilmeisesti aivan ensimmäisiä joita maahan oli tullut, sain sen aikanaan sukulaiselta joka oli voittanut sen Riffi-lehden arvonnasta (-97? -98?) mutta hanuristi/tuubistina ei keksinyt sille mitään käyttöä. Saattaa olla että ne ovat nykyään kestävämpiä, mutta jossain määrin luottamus Bossiin karisi ko. sattumuksen myötä.

Danelectroihin pikkukommenttina: bändikaverillani oli pari vuotta sellainen pikkuinen muovinen halpispedaali. Kuori hajosi keikalla kun jotain tipahti sen päälle. Pysyi kuitenkin koossa, kunnes tuossa muutama viikko sitten tilttasi lopullisesti. Kyllä sillä pystyi jotenkin virittämään, vähän hidas ja epätarkka se tosin oli. Eipä sitä kukaan jäänyt kaipaamaan... Kaveri osti Korgin.

PS. Pitäisiköhän tämän keskustelun otsikko vaihtaa, vaikkapa "Keskustelua pedaalimallisista viritysmittareista"? Täältä on tipahdellut mielenkiintoista tietoa aiheesta. Moderaattori?

Edit: Jos koette ideani käypäiseksi, painelkaa vaikka tämän kirjoituksen varoitusnappia. Minä aloitan.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
jukpel
30.05.2007 21:26:45
Siinä Ibanezin LU-20:ssä ei ole strobo-modea ja se on kooltaan kyllä Bossin speduja isompi. Pedaalilautaan sijoitettaessa piti vähän miettiä järjestystä, kun kaikki muut pedaalit olivat normaali pystymalleja ja se Ibanezin viritin on vaakamallia.
Kehun sitä silti koosta huolimatta,siilä se ledien koko ja kirkkaus on laitteen isomman fyysisen koon vuoksi erinomaisen selkeä etenkin stagella. Tykkään myös siitä, että ledit eivät ole "viritetty" myöskään mitenkään levottoman herkäksi, vaan skitanviritys onnistuu nopeasti ja tarkasti. Jos siis hieman Bossin speduja isompi koko ja vaakamalli ei ole este, niin kantsii mielestäni tsekata, sillä toi hinta/laatu suhde on mielestäni erinomainen.
McNulty
31.05.2007 11:07:40 (muokattu 31.05.2007 11:08:42)
Itse ostin joskus kokeeksi tuon Ibanez LU10:n. Muuten vissiin sama kuin LU20 mutta ilman jalkakytkintä. Tällä hetkellä se on emännällä käytössä kun hää akustista roplaa. Ei huono, mutta vireheittoa on enempi mitä Korgin mittarissa. Halpa se oli, siihen nähden varsin pätevä sijoitus. Patterit ovat kestäneet nyt vuoden verran ja ei ole vielä ilmoitellut merkkejä että olisivat lopahtamassa. Tosin, eipä tuota ihan joka päivä käytetäkään. Power-nappula on vähän aunuksen lahdesta... välillä ottaa, välillä ei. Joskus sammuu ja joskus ei. Mittarissa ledien välinen etäisyys saisi olla kyllä +-2 tai 5 senttiä... tuo 10 on ihan liikaa. Selkeä näyttö kuitenkin, kun tuo naikkonenkin ymmärtää :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)