Aihe: Uutta multilankkua
1 2
Ylilordi
27.05.2007 16:47:40
Pitäisi joku alle 500 euron efektiratkaisu saada ja olen näitä miettinyt: Boss Gt-8, Pod XT Live, Vox Tonelab SE tai sitten perinteinen G-major jollain benkun midikontrollerilla. Kertokaa kyseisten laitteiden omistajat kokemuksianne.

Tällä hetkellä GT-8 johtaa koska Mikael Åkerfeldt käyttää sellaista ;)
"For never was a story of more woe Than this of Victoria and her Julian"
Dunga
27.05.2007 17:01:00
Näistä on ollut melkoisesti juttua, eikö haulla löytyisi paljonkin infoa?
lol apua
mailbag
27.05.2007 17:30:10
Hössö
27.05.2007 17:34:16
352€ kotiovelle

Oho, aika edukas, pitikö tuo mennä ja tilata:)
Tatuo
28.05.2007 15:41:31
boss GT kasi t-kaupasta
www.yad.fi | et sillee
McNulty
28.05.2007 15:51:25
Minäkin suosittelen Boss GT-8.
En tiedä, mutta muistelisin ettei VOXin ToneLabeissa pääse vaikuttamaan efektien järjestykseen ja parametrejäkin on rajoitetummin. Bossissa on kyllä todella paljon säädettävää... siihen kannattaa henkisesti varautua jos sellaisen päättää hankkia. Itse olen nyt 6kk säätänyt ja sählännyt sitä... nyt ehkä voin sanoa että sieltä alkaa löytymään ne "mun omat soundit". Kesti hetken kunnes oppi miten mikäkin toimii, mihin se vaikuttaa ja miten.

Unelmavermes olisi sellainen, jossa olisi PODxt:n etuaste- & kaappimallinnukset sekä tietokoneliitäntä (USB, kera Gearbox-softan) ja sitten Bossin efektiosasto ja ominaisuudet :)
clenching the fists of dissent
Exhausted
28.05.2007 16:09:03 (muokattu 28.05.2007 16:09:27)

Millaiseen käyttöön tuo tulee? etuasteeksi? efektikoneeksi lenkkiin? kotiäänityksiin? kaikkii näihin?
ekikoo
28.05.2007 16:17:40 (muokattu 28.05.2007 17:07:53)
Pitäisi päästä jonnekin testaamaan tuota Boss GT-8:ia. Torilla tosin olisi parikin GT-6:sta myytävänä, onko tämä vanhempi(?) malli varteenotettava muljutin? Yo-rahoista voisi laittaa osan tuollaiseen, toisi se vesitornillisen verran puhtia koko touhuun...
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Räbbänä
28.05.2007 16:21:26
Unelmavermes olisi sellainen, jossa olisi PODxt:n etuaste- & kaappimallinnukset sekä tietokoneliitäntä (USB, kera Gearbox-softan) ja sitten Bossin efektiosasto ja ominaisuudet :)

Nyt vaan joku Pelle Peloton hommaa molemmat ja tekee kunnon mutanttihärvelin.
"Jännä...."
KickBoX
28.05.2007 17:45:53
Minäkin suosittelen Bossin GT-8. Hyväsoundinen ja helppokäyttöinen(kunhan lukee ohjeet). Ei minulla muuta.
Exhausted
28.05.2007 17:46:24

Sehän onnistuu XT Pro:lla ja GT-8:lla näin:

Kitara -> GT-8 input
GT-8 send -> XT Pro input
XT Pro send -> GT-8 return
GT-8 output -> XT Pro return

ja sitten näiden yhteissaundia voisi nauhoittaa USBin kautta. Midin kautta vielä yhteinen ohjaus. Tavallisella XT:llä tai XT Livellä signaali täytyy ottaa ulos jo GT-8:n jälkeen, koska efektilenkkiä ei ole.
JuSu
28.05.2007 22:00:29
Millaiseen käyttöön tuo tulee? etuasteeksi? efektikoneeksi lenkkiin? kotiäänityksiin? kaikkii näihin?

Nää on aika olennaisia kysymyksiä...

Yo-rahoista voisi laittaa osan tuollaiseen, toisi se vesitornillisen verran puhtia koko touhuun...

Ei muuten tuo. MIKÄÄN efektivermes ei tuo tuollaista puhtia, tai jos tuo, niin lähtökohta on ollut heikko, eikä lopputulos efektivermeen kanssakaan ole vielä mairitteleva. Varmasti toki tuntuu siltä, jos ei ole kunnon referenssiä.

Ensin perussoundi kuntoon. Terveelle pohjalle on hyvä rakentaa.

Ja jottei jengi vedä palkokasvia sieraimeen, niin sanotaan vielä että ylläoleva on mun mielipide.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
ekikoo
28.05.2007 23:04:23 (muokattu 28.05.2007 23:38:25)
Muokkasin tuon tekstin (aiemmin) uuteen uskoon, karsien fanaattisuutta pois. Tämä koska aloin pohtimaan koko laitoksen tarpeellisuutta, kun ilmankin pärjäisin. Efektit nyt ovat toisarvoisia, mutta noita kehuttuja (lukuisiako) soundeja haluaisin kuulla.

e: Mitä JuSu tarkoitat terveellä pohjalla? Tai millaisessa tilanteessa tuollaisen hankkiminen on (mielestäsi) sallittua?

e2: En suinkaan tarkoita että soittohommani olisi laantumaan päin. Voisin verrata tuota uuteen synamoduuliin, joka takuulla lisäisi myös koskettimien parissa säätöä.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
JuSu
28.05.2007 23:39:21
Mitä JuSu tarkoitat terveellä pohjalla?

Sitä, että vahvistimesta pitää löytyä ainakin yksi perussoundi, joka on hyvä ilman mitään lisukkeita. Esimerkiksi hyvä clean, jonka päälle voi sitten purkeilla (tai multiefektillä) tehdä rosot ja muljutukset.

Monet haluavat toimivan puhtaan lisäksi suoraan vahvistimesta hyvän särön tai pari (tai useampia). Esimerkiksi mä haluan, että tarvitsemani kolme perussoundia (puhdas, komppisärö ja lead) muodostuvat vahvistimessa (no, ehkä jollain purkilla voi boostata), vatkaukset sitten otetaan jostain efektilaitteista. Tämä ei toki ole mitenkään 'ainoa oikea' tapa kitarasoundin luomiseen, mä vain olen huomannut, että näin pääsen parhaiten mun korvaa miellyttävään lopputulokseen.

Tai millaisessa tilanteessa tuollaisen hankkiminen on (mielestäsi) sallittua?

Heh, eihän se nyt toki kiellettyä tietty ole missään tapauksessa... Mutta mun mielestä kannattaa ensin panostaa siihen peruspalettiin. Eli kytke kitara vahvistimeen. Löytyykö edes yksi HYVÄ soundi? Jos, niin ollaan oikeilla jäljillä.

Tietty käyttötarkoitus myös vaikuttaa. Jos tarkoitus on myös käyttää lankkua vaikka kotiäänityksiin tai kuuloketreenaamiseen, niin sittenhän ne on vehkeitä paikallaan.

Tää mun teksti näyttää kyllä aika mustavalkoiselta, mutta näissä jutuissa on niin paljon puolia, mitä kannattaa tuumia ennen hankitaa, ettei kenenkään aika riitä pohtimaan näitä yleispätevästi.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
ekikoo
28.05.2007 23:48:08
Itseasiassa soitan nykyisellään pelkällä vahvistimella (ei efektejä), ja soundi on varsin hyvä. Mutta olen enemmän uusien särösoundien perään kuin äärimmäisen prosessoidun efektileadsoundin massiivisella delaylla varustettuna. Monipuolisuutta siis.
Ziggy Bubba
29.05.2007 01:15:36 (muokattu 29.05.2007 01:15:45)

Itseasiassa soitan nykyisellään pelkällä vahvistimella (ei efektejä), ja soundi on varsin hyvä. Mutta olen enemmän uusien särösoundien perään kuin äärimmäisen prosessoidun efektileadsoundin massiivisella delaylla varustettuna. Monipuolisuutta siis.

Noissa särösoundeissa Pod XT on mun kokemusten mukaan reippaasti GT-8:a edellä, efektien säätömahdollisuudet ja monipuolisuus on eittämättä Bossissa etuna. Jos pelkkää uutta särösoundia haet, niin miten olisi jokin monikäyttöinen säristin... Sanotaan vaikkapa Jekyll & Hyde - tulee vielä paljon halvemmaksikin.
Myspace.com/Crookmachine
McNulty
29.05.2007 09:07:07
Noissa särösoundeissa Pod XT on mun kokemusten mukaan reippaasti GT-8:a edellä,

Äääh... ei pidä ihan kokonaan paikkaansa. Etuaste- ja kaappimallinnuksen kohdalla PODxt vie voiton (näin uskallan sanoa, sillä omistan sekä PODxt:n että GT-8:n). Säröpedaalien kohdalla GT-8 on yhtä monipuolinen kuin PODxt, pedaalimallinnukset on vain painotettu hieman eri tavalla. PODin säröspedumallinnukset ovat enempi "retro/vintage" osastoa fuzzeineen, GT-8 löytyy myös modernimpaa osastoa (esim. Metal Zone jne.)

Etuastemallinnukset GT-8:ssa ovat aavistuksen PODxt-mallia heikommat, mutta sieltä löytyy silti TODELLA mielenkiintoisia ja näppäriä ominaisuuksia. Esim. 2 etuasteen samanaikainen käyttö... tai se että omalla soittodynamiikalla voit vaikuttaa siihen, onko kanavan A vaiko B etuaste käytössä. Muutenkin mielestäni hieno idea, että voit tehdä yhteen soundipankkiin hyvän clean-soundin A-kanavalle ja särösoundin B-kanavalle... ja kummassakin säilyy samat efektit, eq-asetukset jne. Ei tartte tuhlata toista patchia siihen että saa samasta teemasta kaksi eri variaatiota.

efektien säätömahdollisuudet ja monipuolisuus on eittämättä Bossissa etuna.

Kyllä, sekä etuna että haittana. Haittana lähinnä siksi, että niitä säätömahdollisuuksia on oikeasti miljoona ja monella voi hermo mennä niissä... etenkin jollei osaa vielä laitetta käyttää, eikä tiedä mikä namiska ja parametri tekee mitä.

Jos pelkkää uutta särösoundia haet, niin miten olisi jokin monikäyttöinen säristin... Sanotaan vaikkapa Jekyll & Hyde - tulee vielä paljon halvemmaksikin.

Itsellenikin varmasti riittäisi oman nupin kanssa joku yksittäinen delay ja chorus mokkula lattialle, mutta totesin että noin 300 euron GT-8 tuli halvemmaksi kuin hyvä delay ja hyvä chorus yhteensä. Toisena hyötynä oli rahaakin tärkeämpi käytettävyys, eli voin yhdellä napinpainalluksella vaihtaa eq + chorus + delay-soundista esimerkiksi toinen eq-asetus + reverb. Niin ja omalla kohdalla vielä sekin, että tuolla GT-8:n midin avulla voin kontrolloida myös nuppia, se kun tykkäilee midistä.

Jos tietää että tarvitsee muutakin kuin etuaste-/säröosastoa jatkossa, on tuo GT-8 ihan hyvä investointi. Muistaa ja malttaa vain reenailla sen säätämistä ja käyttöä!
duc
29.05.2007 09:10:13 (muokattu 29.05.2007 09:11:30)
Tuon Vox Tonelab SE:n soundeja on kehuttu paremmiksi kuin XT:n tai GT8:n vastaavia, onkohan ne oikeastikin niin, vai onko Tonelabista vain helpompi saada ulos ne hyvän kuuloiset soundit. Sen säätämisen helppoutta kun on myös kehuttu...

edit: Mitenkään käytön helppoutta väheksymättä, kyllähän se on yksi tärkeimmistä ominsisuuksista tuollaisissa :-)
McNulty
29.05.2007 09:26:35 (muokattu 29.05.2007 09:27:01)
Tuon Vox Tonelab SE:n soundeja on kehuttu paremmiksi kuin XT:n tai GT8:n vastaavia, onkohan ne oikeastikin niin, vai onko Tonelabista vain helpompi saada ulos ne hyvän kuuloiset soundit.

Kai se riippuu vähän kehujasta. Se joka omistaa ToneLabin, varmasti kehuu sitä jne.

edit: Mitenkään käytön helppoutta väheksymättä, kyllähän se on yksi tärkeimmistä ominsisuuksista tuollaisissa :-)

Tuonhan voi kääntää niinkin, että käytettävyyden pitäminen helppona ei ole mikään syy tehdä yksinkertaista ja "ei-niin-monipuolista" laitetta, jolle kuitenkin voidaan hinnaksi lätkäistä kilpailijoita kovempi hinta.

ToneLab on ihan asiallisen kuuloinen vermes (paljon samaa mitä VOX Valvetronix-sarjan comboissa), mutta siinä on myös puutteita ajatellen tehokäyttöä... esim. tuo efektiketjun hallittavuus (efektin paikka ketjussa), efektien yhtäaikainen määrä, efektien twiikkaus (parametrien määrä) jne. Samalla tavoin kuin PODxt, tuo ToneLab on keskittynyt enemmän etuaste- ja kaappimallinnuksiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)