Terve! Mitä perussääntöjä antaisitte discobiisien komppaukseen, jos biisiä vedetään kahdella kitaralla ja bassolla? Kiippareita ei siis ole. Olemme bändin kanssa aina silloin tällöin vetäneet muutamia perusdiscoja (I will survive, I'll be there, Famea justiinsa opetellaan), mutta tällaiselle heavy/hardrock-hyypiölle tuo maailma on vähän vieras. Ongelmana on se, että helposti kompit menevät ihan tukkoon. Eli hyviä vinkkejä tarvitaan a) kahden kitaran ja basson rytmitys b) soinnutus, ettei mene tukkoon c) soundit d) muita hyviä jippoja!! Lisäksi nuo 70-luvun discot on melko tuotettuja ja niissä on varmaan kolmet syntsat taustalla. Tämäkin on vähän ongelmallinen toteuttaa nykykokoonpanolla, mutta periksi ei anneta!! Toivottavasti älysitte mitä haen takaa.. t. Köpe "I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96. |
beatapple 29.05.2007 13:26:17 | |
---|
Itse en ole ikinä discoa soittanut, saati kuunnellutkaan. Luulisin kuitenkin, että soitossa pitää olla tiettyä groovea ja funk -tyylisiä juttuja. Soundit olisi varmaan hyviä sellaisina terävän cleanisinä. Noilla eväillä itse lähtisin kokeilemaan disco -musan soittoa. -b |
Lennu 29.05.2007 13:34:56 | |
---|
Kitaroilta aika minimalistista "nakutusta". Ei koko sointuja, vaan semmosia ohkasempien kielien nitkutusta. Ja rytmisesti homma on aika tarkkaa, kitaroiden pitää gruuvaa, vaikka ne ei pääosissa olekaan, ei todellakaan mitään rämpsis avosointuja, kuten varmaan tiedätkin. Basso on tärkeässä osassa. Diskobiitissä se hallitsee sillä diiduu diiduu oktaavikulullaan. Mutta ei tietenkään aina (esim. mainitsemissasi biiseissä) Homman juju kyllä taitaa olla siinä, että kuuntelee ko. biisejä ja analysoi itse. Mutta pääpiirteittäin niin, että kitarat on rytmisiä taustaelementtejä, basso "ajaa" biisiä eteenpäin. "Joo totta nyt kun mietin matalalla ihmisellä ei ole suuntakuulo niin hyvä ymmärtääkseni." -JPQ |
oiva tumpeloinen 29.05.2007 13:39:10 | |
---|
Homman juju kyllä taitaa olla siinä, että kuuntelee ko. biisejä ja analysoi itse. Mutta pääpiirteittäin niin, että kitarat on rytmisiä taustaelementtejä, basso "ajaa" biisiä eteenpäin. Näillä neuvoilla mä lähtisin itse tuommoista tekemään. Varsinkin tuon ensimmäisen lauseen perusteella. Semmoinen juttu kannattaa myös pitää mielessä, että niistä biiseistä kannattaa suosiolla versioida omanlaisia vetoja. Noin minimaalisella kokoonpanolla ei oikein meinaa kaikkea millään mukaan saada. |
velsa 29.05.2007 14:09:17 | |
---|
jos homma kiinnostaa ni kannattaa etsiä Earth,wind & fire orkan kitaristin Al McKayn opetusvideo käsiin.......sieltä löytyy kaikki mitä tarvii funkin soulin ja discon maailmaan!!!!! Kauas on pitkä matka........ |
LamaAjanElvis 29.05.2007 14:47:42 | |
---|
Mulla rupesi heti päässä soimaan joku bassoriffi, kun rupesin miettimään asiaa. Eli bassolla vaan joku sellainen sopiva kuvio ja kitaralla jotain pientä repsäyttelyä rytmin mukaan puhtaalla tai wahilla. |
apenaattori 29.05.2007 20:04:56 | |
---|
Ysisoinnut pelkillä yläkielillä (ghe) toimii. Vaihdat välillä 13-soinnuksi nimettömällä. http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
fatso 29.05.2007 21:57:21 (muokattu 29.05.2007 22:02:31) | |
---|
Larry Grahamilta hyvä vinkki: http://www.youtube.com/watch?v=s-vPM-MlCLs Eli täydentäkää toisianne ja keep it simple. Etenkin jos on kaksi kitaraa, ei molempien kannata kompata isoilla soinnuilla. Toinen voi vetää jotain yhden nuotin tiku-takua tai kevyitä wahi-juttuja tms. "What chew gon' play now?"
"Bobby, I don't know. But what's it ever I play, it's got to be funky" |
Wahi 29.05.2007 23:02:14 | |
---|
Larry Grahamilta hyvä vinkki: http://www.youtube.com/watch?v=s-vPM-MlCLs Eli täydentäkää toisianne ja keep it simple. Etenkin jos on kaksi kitaraa, ei molempien kannata kompata isoilla soinnuilla. Toinen voi vetää jotain yhden nuotin tiku-takua tai kevyitä wahi-juttuja tms. Hyvä video. Ja ihan totta puhuu. Noin se homma pelittää. |
rainmaker 30.05.2007 00:01:54 | |
---|
Joo. Lennua, apenaattoria ja fatsoa kompaten. Tärkeintä tosissaan on pitää homma mahdollisimman yksinkertaisena. Kitara ei ole pääosassa, mutta tärkeä elementti kuitenkin. Kitaraa kannattaa käyttää myös ihan rytmisoittimena sointujen ohessa. Oikealla kädellä demppaat kevyesti kaikki kielet ja vasemmalla soitat haluttua rytmiä. Tähän vielä wahi mukaan, niin ollaan asian ytimessä. Niin ja groovea ei sovi unohtaa. Sitte jos vielä soundia haluaa runkata, niin strato tai tele (tai mikä tahansa muu suhteellisen ohutsoundinen vehjes) on mitä optimaalisimpia laitteita. Kyllä tietysti onnistuu ihan millä kitaralla tahansa, mut ainakin itselleni paremmat fiilikset tuottaa hyvillä, tyyliin sopivilla soundeilla soittaminen. Esim. mielestäni vaikkapa Les Paul ei ole erityisen funk tai disco -kitara ison soundinsa puolesta, sillä ei vaan saa sellasta kuivakkaa nakutusta. (Nyt vain odotellaan, että joku kaivaa esiin jonkun videon, jossa joku vetää lespalla funkkia tai discoa :) ) "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |