VR 27.04.2007 09:41:28 | |
---|
Oikein hyvän kirjan olette saaneet aikaan. Oma opiskelu on vähän hitaanlaista, mutta siitä ei voi oppimateriaalia syyttää. Everything is a OK! YNWA |
azo 02.05.2007 17:23:55 | |
---|
Tilasin itselleni tänään kyseisen kirjan :) Jospa se teoriaopiskelu tästä lähtisi luistamaan! |
azo 04.05.2007 17:50:16 (muokattu 08.05.2007 20:04:19) | |
---|
KIITOS aivan loistavasti kirjasta tekijöille! Silmäilin tänään läpi parikymmentä ensimmäistä sivua ja täytyy sanoa että olette tehneet erittäin hienoa työtä. Kirja oli helposti luettavissa ja tehtäviä oli mukava määrä. Vihdoin opus jonka avulla teorian opiskelu onnistuu luontevasti! Pitääkin heti alkaa kahlaamaan tuota läpi :) Seuraavaa opusta odotellessa. Edit: väliaikatietoja! Nyt opiskeltu vähän matkaa rytmien alusta. Ensimmäinen swing -osio takana ja olen kyllä tykännyt tästä kirjasta. Erittäin havainnollinen ja selkeä. Kuuntelutehtävät ei aivan mahdottomia mutta ei helppojakaan. Minulle siis sopivia ainakin toistaiseksi :) |
markkut4 12.05.2007 06:10:24 | |
---|
Minäkin tilasin (Tampereelta ei löytynyt) lopulta tämän tohtorikirjan, jota en ole onnistunut näkemään, mutta luotan kollegoiden arvioihin. Jos ei muuta, niin kiva kerrata teoriaa. Tai niin, minähän olen itseoppinut, joka luotttaa täysin korvaansa, joka ei ole absoluuttinen. Mutta se, minkä olen kokenut puutteeksi sävelllystyössä, on että tuo äänen kuljetus, kaanon, kenraalibasso jne. olisi ehkä tarpeellinen. Mihin intervalleihin saa purkaa jne. Luulenpa, että soinnut on hallinnassa. Miten yhdistää soinnutus ja äänen kuljetus - siinäpä kysymys. No, onpa sen ratkaisseet esim. Beethoven tai Brahms. No niin. |
Credence 13.05.2007 21:34:16 | |
---|
Kiitoksia vaan hienosta kirjasta! Sain musiikinopettajaltani lainaan tämän ja hieno oppikirja. Näitä ei hirveästi suomen kielellä ole tehty, ainakaan hyviä. |
Rocco_Longfella 14.05.2007 10:20:14 (muokattu 16.05.2007 12:39:46) | |
---|
Tampereelta ei löytynyt Suomalaisessa ainakin olisi ollut. Vai kumpi se nyt on.. Ei se Sokoksen naapuri, vaan siinä tien toisellapuolella, Raxin alakerrassa. L: Tai sieltä ostin joskus syksyllä /L Kirjan mukana pitäisi tulla orjapiiskuri ruoskimaan jossei opiskele. Pitäisi tehdä joku aikataulu, jota olisi pakko noudattaa, että saisi jotain aikaiseksikin. (edit) Oli eilen tylsää ja aloin tekemään kirjan tehtäviä pitkästä aikaa. Jokunen tunti siinä hurahti ihan huomaamatta. Olisipa koulujuttujenkin opettelu näin hauskaa. :) Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
Jaqqi1991 17.05.2007 23:33:28 (muokattu 18.05.2007 16:04:33) | |
---|
Niin onko tästä tulossa jokin 2. osakin? Itse tilasin oman kirjani maanantaina ja nyt pitäisi vaivautua hakemaan kirjakaupasta We may be humans, but were still animals |
Bitti-Hiisi 18.05.2007 18:35:34 | |
---|
Niin onko tästä tulossa jokin 2. osakin? Ensimmäistä alle 100-sivuista demoversiota on kuluneena lukuvuonna testattu Pop & Jazz Konservatoriossa. Sisältö kaipaa vielä muokkaamista ja kirjoittaminen on työkiireiden vuoksi toistaiseksi tauolla, joten ainakaan lähitulevaisuudessa se ei valitettavasti tule vielä ilmaantumaan kauppojen hyllyille. SORI! :) By your command! |
Bitti-Hiisi 18.05.2007 18:55:58 | |
---|
Mutta se, minkä olen kokenut puutteeksi sävelllystyössä, on että tuo äänen kuljetus, kaanon, kenraalibasso jne. olisi ehkä tarpeellinen. Mihin intervalleihin saa purkaa jne. Valitettavasti toonikassa ei keskitytä "ankariin" klassisen musiikin sääntöihin. Mainitsemistasi ilmiöistä kirjassa käsitellään ainoastaan äänenkuljetuksen perusperiaatteet, joita sovelletaan myös uudemmissa rytmimusiikin tyyleissä. Klasarimuusikot tietävät varmasti paremmin, mutta eikös ainakin Wegelius-Linnalan Kenraalibasso tarjoile pätevän kattauksen kyseisistä "säännöistä"(?) By your command! |
Bitti-Hiisi 18.05.2007 19:02:39 | |
---|
...ja kiitos kaikille palautteesta! :) t: tekijät By your command! |
baron 18.05.2007 23:11:59 | |
---|
Ensimmäistä alle 100-sivuista demoversiota on kuluneena lukuvuonna testattu Pop & Jazz Konservatoriossa. Sisältö kaipaa vielä muokkaamista ja kirjoittaminen on työkiireiden vuoksi toistaiseksi tauolla, joten ainakaan lähitulevaisuudessa se ei valitettavasti tule vielä ilmaantumaan kauppojen hyllyille. SORI! :) Ja sviddun sviddu: Pitääks mun edelleen tankata ulkolaisia primitiivisiä kirjoja vai kuinka kauan joudun oottelemaan Toonikan seuraavaa osaa? Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Bitti-Hiisi 19.05.2007 00:55:11 | |
---|
Ja sviddun sviddu: Pitääks mun edelleen tankata ulkolaisia primitiivisiä kirjoja vai kuinka kauan joudun oottelemaan Toonikan seuraavaa osaa? Tässä vaiheessa en osaa sanoa... Jos löydät jostain sponsorin, niin se nopeuttaa prosessia huomattavasti! :) By your command! |
Jaqqi1991 26.05.2007 12:39:01 (muokattu 26.05.2007 12:39:06) | |
---|
Onko ne melodiaosuuden alkupään harjoitukset tarkoitettu nuotinnettavaksi rytmin kanssa vai vaan laittamaan sävelet oikeille paikoille? Oon ne tehnyt rytmien kanssa mutta rupes ihmetyttämään kun nuottien oikeinkirjoitusasiat tulee vasta myöhemmin We may be humans, but were still animals |
Bitti-Hiisi 26.05.2007 12:54:57 | |
---|
Onko ne melodiaosuuden alkupään harjoitukset tarkoitettu nuotinnettavaksi rytmin kanssa vai vaan laittamaan sävelet oikeille paikoille? Oon ne tehnyt rytmien kanssa mutta rupes ihmetyttämään kun nuottien oikeinkirjoitusasiat tulee vasta myöhemmin Juu kyllä ne oli ilman rytmiä tarkoitettu nuotinnettaviksi, eli käyttäen pelkkiä nuotinpäitä (kuten sivun laulutehtävissä). Tuli tehtävä vähän epäselvästi ilmaistua, sori... Muistaakseni opettajan kirjassa selitettiin tarkemmin. :) By your command! |
Minä ainakin merkkaan rytmitkin ihan vain harjoituksen vuoksi. Kuuluisi varmaan jelppikerhoon, mutta mistä tietää, miten sointu merkitään nuotteina jos mahdollisuuksia on useampi, kuin yksi? Siis jos sointuun kuuluu esimerkiksi C#, niin piirränkö nuotin Bhen ja lasken sen vai Chen ja ylennän sen? Aamukooma, hankala kysyä järkevästi. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
baron 29.05.2007 08:49:49 (muokattu 29.05.2007 08:50:35) | |
---|
Minä ainakin merkkaan rytmitkin ihan vain harjoituksen vuoksi. Kuuluisi varmaan jelppikerhoon, mutta mistä tietää, miten sointu merkitään nuotteina jos mahdollisuuksia on useampi, kuin yksi? Siis jos sointuun kuuluu esimerkiksi C#, niin piirränkö nuotin Bhen ja lasken sen vai Chen ja ylennän sen? Aamukooma, hankala kysyä järkevästi. Sulla on varmaan painovirhe, tarkoitattanet C# vai Db? Riippuu siitä onko ristisävellaji (C, G, D, A, E, H, F#, C#, G#, D#) vai b-sävellaji (F, Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb, Fb) Money for nothin' and chicks for free |
Rocco_Longfella 29.05.2007 10:43:09 | |
---|
Sulla on varmaan painovirhe, tarkoitattanet C# vai Db? Riippuu siitä onko ristisävellaji (C, G, D, A, E, H, F#, C#, G#, D#) vai b-sävellaji (F, Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb, Fb) Öh, joo. Kuten sanoin, aamukooma. :) Kiitokset ja plussaa, olen taas vähän viisaampi. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
JPQ 30.05.2007 02:06:45 | |
---|
Käsitin tästä ketjusta että vol 2 olis tulossa saako yhtään tietää mitä se sitten käsittelee ? kolmas osasta tehkää sitten adlerin study of orchestarion kirjan sukulais teos esitellen myös rock soittimet.... |
Bitti-Hiisi 31.05.2007 09:47:01 | |
---|
Käsitin tästä ketjusta että vol 2 olis tulossa saako yhtään tietää mitä se sitten käsittelee ? Yritin tuossa jo vähän vihjata, että vol 2 EI ole tulossa pitkään aikaan, mutta alunperin tarkoitus oli siis käsitellä ainakin seuraavat tämän hetken demoversiossa olevat asiat. (Kaikki on toistaiseksi kirjoitettu pääosin tonaalisen pop/jazz-musiikin näkökulmasta.) - Sointujen laajennus ja sointumerkit (yli oktaavin intervallit) - Asteikot (duurin, harmonisen duurin, eri mollien moodit sekä symmetriset asteikot) - Erityyppiset lainasoinnut (välidominantit, tritonuskorvaukset, moodilainat ym.) - Sointujen suorat, viivästetyt ja harhapurkaukset - Soinnutus - Melodian jännitteet ja purkaukset (inharmoniset sävelet, pidätykset, ennakkosävelet ym.) Seuraavaksi listalla olis ainakin: - Melodian kirjoitus - Sovitustekniikat (ainakin 2- tai 3-ääninen melodia, vastamelodia ym.) Ja jonnekin alkuun täytyy myös tehdä lisäyksiä, kuten: - Modaalisuuden ja tonaalisuuden käsitteet - Modaalinen harmonia kolmas osasta tehkää sitten adlerin study of orchestarion kirjan sukulais teos esitellen myös rock soittimet.... Joo, jotain semmosta (vaikka vielä tohon kakkososaankin) sopis jatkoks, samoin kuin sävellysjuttuja, mutta katotaan ny kuin kerkee... :) By your command! |
piiska2 31.05.2007 10:05:05 | |
---|
Muistakaa esitellä myös työttömyyskorvaukset, kuinka ne soitetaan ;) Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |