Aihe: Harrastelijahanuristit
1 2 3 4
Aune
25.05.2007 12:57:30
Haitari tuli eilen ja ai että se on nami!

Odottelinkin jo kärsimättömästi että koska kuuluu jotain, heh. Millainen se on soittaa? En saanut tuosta kuvasta selvää, että onko diskanttikoskettimet sellaiset "laudan sisään painuvat" niin kuin Hohnereissa usein?
- l'accordéoniste -
aaro
25.05.2007 13:54:50
Onko muuten muita "vähän laadukkaampia" pianohanureita kuin Weltmeisterit? Tehdäänkö niitä paljoa nykyään Euroopassa (siis muitta pianohanureita).
Alkaa haitarikuume itelläkin kasvamaan kun viestejä lukee, täytynee ensikuussa joku parempi hommata...

Minulla on äänityksiä varten kotistudiona pari konkkamikkiä, alumperin oli tarkoitus äänittää lähinnä kirkonurkumusiikkia, kun satu urkuja soittamaan. Nykyjään tosin äänitys on mennyt lähinnä kevyen puolen suuntaan.
Mikserissä on kyllä minulla(sama nimimerkki) muita näytteitä soitosta ja laulusta ja biisejä, mutta haitari-improvisaationäytettä en ole vielä joutanut tehdä.

Oikeastaan ajatuksena on viimeaikoina ollut uuden pelimannimusiikki-innostuksen myötä alkaa tekemään itse kansanmusatyylisiä haitaribiisejä. Jos kesäkuun alun pääsykokeiden jälkeen saisi jotain aikaiseksi niin täytyy yrittää julkaista nuotit jollain lailla. Kotisivu minulla olisi kyllä geocitiessissä mutta se on niin vanha yläastekokeilu sivu että olen jo unohtanut salasanat enkä pää se muokkaamaan/poistamaan niitä. Täytyy kai jossain vaiheessa tehdä uudet sivut mahdollisille kansanmusajulkaisulle.
Sitä mukaa jos saan mitään sävellettyä niin täytyy laittaa soittonäytettäkin mikseriin...

Mitäs muuten muut harrastajat soittavat soittopeleillään? Irkkumusa siellä mainittiinkin...
Mitäs mieltä olette tuommoisen rokkimusan tai normaalisti kitarabiisien soittamisesta harmonikalla. Kokeilin joskus soittaa kaiken maailman pink floydejä ja paranoideja ja sellaisia siskon kanssa(se soittaa viulua ja pianoa), hauskaa oli!
nooni
25.05.2007 14:19:31
Onko muuten muita "vähän laadukkaampia" pianohanureita kuin Weltmeisterit?

wellut rules! hakkaavat monet kalliimmatkin mennen tullen.
niimpa
Aune
25.05.2007 14:22:27
Mitäs muuten muut harrastajat soittavat soittopeleillään? Irkkumusa siellä mainittiinkin...
Mitäs mieltä olette tuommoisen rokkimusan tai normaalisti kitarabiisien soittamisesta harmonikalla. Kokeilin joskus soittaa kaiken maailman pink floydejä ja paranoideja ja sellaisia siskon kanssa(se soittaa viulua ja pianoa), hauskaa oli!

Haitarista riippuen minä soitan lähinnä suomalaista pelimannimusiikkia enemmän ja vähemmän sovitettuina versioina, jonkin verran irkkumusaa, jonkin verran vaikka mitä.

Viisirivisellä polskan veivaaminen pakkaa kyllästyttämään, sen kanssa olen käynyt ultimaattisen haasteen eli klezmerin kimppuun. Se on kyllä vuosien projekti, en voi väittää osaavani sitä vielä oikeastaan yhtään - mutta into on sitäkin kovempi. Soitan kyllä mielelläni viisirivisellä myös esim. ranskalaisia/ranskalaistyyppisiä valsseja ja iskelmiä, jonkin verran kulta-ajan kappaleita jne. Muhun ei iske pop-rock-haitari-yhdistelmä, mutta monet toki sitäkin soittaa.
- l'accordéoniste -
piipoppi
25.05.2007 17:39:34
Haitari tuli eilen ja ai että se on nami!

Onneksi olkoon uudesta pelistä, on namin näköinenkin.
Minua on alkanut vähän himottaa myös irlantilainen systeemi. Oppisiko sillä vielä mitään soittamaan tässä iässä.
olen tuossa funtsaillut vaihtaa G/C Erikaan B/C kielet.
Olen käsittänyt ettei Irlantilaisessa 2-rivis musiikissa käytetä basso puota lainkaan.
Elikkä jos diskantti kielet vaan vaihtaisi se riittäisi ???
Mitkä bassot tässä uudessa hanurissa on.

Hyviä hetkiä 2-rivisen kanssa
T.Risto L
KoskPaavo
25.05.2007 21:30:03
http://www.klezbros.citymax.com/page/page/1788008.htm

Tosson Aunelle ja muillekin linkki , Salt Lake Cityssä on klezmerbändi ja sen haitaristi on perehtynyt kovasti esim. jatsisointujen vääntämiseen stradellabassolla
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
risto
25.05.2007 23:32:54 (muokattu 26.05.2007 00:31:11)

Odottelinkin jo kärsimättömästi että koska kuuluu jotain, heh. Millainen se on soittaa? En saanut tuosta kuvasta selvää, että onko diskanttikoskettimet sellaiset "laudan sisään painuvat" niin kuin Hohnereissa usein?

Näppäimet eivät painu laudan sisään, vaan pysähtyvät pehmeästi "stoppariin". Ja on hyvä soittaa, ainakin minun mittapuuni mukaan. Ääni on miellyttävä eikä liian kova. Kaikin puolin olen enemmän kuin tyytyväinen.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
risto
25.05.2007 23:43:45 (muokattu 26.05.2007 00:30:33)

Onneksi olkoon uudesta pelistä, on namin näköinenkin.
.... Mitkä bassot tässä uudessa hanurissa on.

Täältä löytyy noita 2-rivisen layoutteja. Klikkaa kohtaa "melodeon info" niistä vasemman laidan napeista.

http://www.melodeon.net/

Minua on alkanut vähän himottaa myös irlantilainen systeemi. Oppisiko sillä vielä mitään soittamaan tässä iässä.

Niin siis tämä on ensimmäinen kunnon haitarini ja minä kyllä uskon oppivani, vaikka ikää on minullakin. Tänään olin töissä iltavuorossa ja enhän muuta pystynyt miettimään kuin kuinka saada korvien väliin tuo diatonisten haitareiden logiikka. Siitä lienee hyvä aloittaa. Tämän verran olen päässyt jujulle, korjatkaa jos tiedätte että meni väärin:

C-rivillä, palkeen kiinnisuunnassa, peräkkäiset napit tuottavat mistä tahansa C:stä aloitettuna nimellisskaalan äänet 1-3-5 (C-E-G). Palkeen vetosuunta tuottaa äänet 2-4-6-7 (D-F-A-B). Koska vetosuunnassa on yksi ääni enemmän siirtyvät vetopuolen äänet napin verran eteenpäin ylöspäin mentäessä ja 21-rivisessä haitarissa skaalan äänet 1 ja 2 ovat samassa napissa 3. napissa.

B- eli H-rivi on sitten puoli sävelaskeelta alempana kuin C-sisärivi ja jokainen sen nappi antaa puoli sävelaskelta alle vastaavan C-sisärivin napin. Toimintaperiaate muuten aivan sama kuin C-rivillä.

Tuossapa kai se koko salaisuus, joka on siis sama kaikissa länsimaisissa diatonisissa haitareissa.. Meneehän siinä tietenkin väkisinkin paljonkin aikaa että pystyy tällä soittamaan suoraan nuoteista, mutta on välillä mukava kun ei osaa yhtään mitään eikä ota siitä paineita. :-)

olen tuossa funtsaillut vaihtaa G/C Erikaan B/C kielet.
Olen käsittänyt ettei Irlantilaisessa 2-rivis musiikissa käytetä basso puota lainkaan.
Elikkä jos diskantti kielet vaan vaihtaisi se riittäisi ???

Toiset käyttävät bassoa toiset eivät, mutta eikös tuolla G/C:n bassopuolella itseasiassa pärjää aika pitkälle.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Aune
28.05.2007 09:54:33
...Meneehän siinä tietenkin väkisinkin paljonkin aikaa että pystyy tällä soittamaan suoraan nuoteista, mutta on välillä mukava kun ei osaa yhtään mitään eikä ota siitä paineita. :-)

Toiset käyttävät bassoa toiset eivät, mutta eikös tuolla G/C:n bassopuolella itseasiassa pärjää aika pitkälle.

Tuo systeemi vaikuttaa loogiselta ja omaksuttavalta, varsinkin jos löytää jostain layoutin printattavassa muodossa, niin että pystyy alkuvaiheessa lunttaamaan. Aikaa varmasti menee ennen kuin pystyy soittamaan nuoteista. Minä opettelin diatonisen (G/D) kaksirivisen soittamisen korvakuulolta enkä rehellisyyden nimissä välttämättä aina vieläkään muista, mikä ääni tulee mistäkin nappulasta kun nuoteista pitäisi soittaa. (Nimim. tuleva ammattilainenko?)

Jos soittaa bändissä/duossa, jossa joku toinen hoitelee sointupuolen, niin bassoon ei tarvitse juuri koskea. Muuten soitto kuulostaa pidemmän päälle monotoniselta, jos on pelkkä melodia. Mutta tavallisen kaksirivisen soinnuilla pärjää kyllä pitkälle, varsinkin jos on terssinpoistaja bassossa.
- l'accordéoniste -
risto
28.05.2007 18:44:40 (muokattu 28.05.2007 18:51:18)

Tuo systeemi vaikuttaa loogiselta ja omaksuttavalta, varsinkin jos löytää jostain layoutin printattavassa muodossa, niin että pystyy alkuvaiheessa lunttaamaan. Aikaa varmasti menee ennen kuin pystyy soittamaan nuoteista. Minä opettelin diatonisen (G/D) kaksirivisen soittamisen korvakuulolta enkä rehellisyyden nimissä välttämättä aina vieläkään muista, mikä ääni tulee mistäkin nappulasta kun nuoteista pitäisi soittaa. (Nimim. tuleva ammattilainenko?)

Eri vireiden layout kuvat löytyvät siitä linkistä: www.melodeon.net ja siitä mee info sivulle.

Kyllä täytyy hämmästellä, sillä kun vaan rojahdin sohvalle ja ryhdyin soittamaan nuoteista kahta biisiä (Pachelbel's Frolics ja Out on the Ocean) jotka jo ennestään olivat tuttuja ja samalla pähkäilin ajatuksen kanssa missä mikin nuotti on näppiksellä, niin muutaman tunnin jälkeen alkoivat jo pikkuhiljaa löytyä. Saas nähdä vieläkö löytyvät näin maanantaina. Vaikeampaa onkin saada sormitukset oikein ja temposta ei voi edes puhua.

Niinhän "NE" aina sanovat, että ei saisi käyttää nuotteja ja kaikki pitäisi opetella vain korvakuulolla. En kuitenkaan näe oikeasti yhtään syytä miksi ei saisi osata nuotteja ja soittaa nuoteista. Jos löytyy musikaalisuutta ei se nuottien hallitseminen mitään haittaa, samalla tavalla voi opetella biisejä korvakuulolla. Jos taasen ei ole musikaalisuutta, niin silloin se kai on muutenkin ihan saman tekevää :-) Voisin kuitenkin luulla, että myös kansanmusapuolella suuri(n) osa huipputason muusikoista soittaa myös nuoteista.

Annas vielä Aune diatonisen soittotaitoisena - tai joku muu - neuvoa sellaisesta asiasta, että kun diatonisen soittotekniikassa sanotaan, että peukalolla tulisi tukea näppiksen reunasta ja soittaa vaan neljällä sormella, mutta minulle näyttäisi kuitenkin luonnistuvan paremmin se että käyttäisin myös peukaloa niin kuin kait 5-rivisen tekniikassa ja pianossa. Tuleeko jokin iso ongelma vastaan myöhemmin jos ei tue peukalolla?
risto
28.05.2007 21:55:48 (muokattu 28.05.2007 21:56:44)

Tärkein syy on "tukeminen", koska vasemmalla kädellä pumppaat ilmaa palkeeseen varsin vauhdikkaasti ees/taas nopeine suunnanmuutoksineen. Vähärivinen on niin niin kevyt että karkaa muuten käsistä. Seisten, kävellen tai tanssien soittaessa vieläkin tärkeämpää. Äänekkäästi ja nopeasti soitettaessa tämä vastavoiman tarve korostuu entisestäänkin.

Ok.

Pekka, minkälaisia hihnoja muuten käytät? Tässä tuli mukana hihnat, jotka ovat kuin henkselit, eli kahden puolen, mutta tuntuisi paremmalta käyttää pelkästään oikeanpuoleista hihnaa.
Armando Bugari
28.05.2007 22:30:27
Ok.

Pekka, minkälaisia hihnoja muuten käytät? Tässä tuli mukana hihnat, jotka ovat kuin henkselit, eli kahden puolen, mutta tuntuisi paremmalta käyttää pelkästään oikeanpuoleista hihnaa.

Minulla on vain se yksi hihna 2-rivisessäni (ja yhden hihnan kiinnike itse haitarissa), lisäksi oikealle peukalolle nähkalenkki ? tosin kahvassa on myös edellisen omistajan peruilta pieni "uurros" peukalon kohdistamisen avuksi. Peukalolenkki on osoittautunut käteväksi, koska sormet riittävät kuitenkin aivan hyvin näppäimistön koko alueelle ja samalla tuli opeteltua kaikkien neljän sormen aktiivikäyttö.

Luulisin, että valjaat ovat kätevät hieman painavimmissa speleissä (omanihan painaa vain 3 kiloa) ja voisin myös kuvitella, että tuplaremmit ovat melkein vättämättömiä noissa Kelttien marssi- ja tanssiesityksissä.

Voithan kokeilla jsa heittää molemmat remmit vain oikean olkapääsi päälle tai irroittaa toisen, ? eiväthän ne ole kiinni toisisaan? Tärkeintä kai on löytää itselle sopiva remmien pituus. Itse soitan mielelläni seisaaltaan ja hyvin lyhyellä remmillä, istualtaan soitettaessa löysään sitten remmiä. jotta saan haitarille jalkatukea. Ei ehkä oikeaoppista, mutta tuntuu sopivalta näin puolentoista vuoden ja risat harjoittelun jälkeen.
risto
28.05.2007 23:01:30

Voithan kokeilla jsa heittää molemmat remmit vain oikean olkapääsi päälle tai irroittaa toisen, ? eiväthän ne ole kiinni toisisaan? Tärkeintä kai on löytää itselle sopiva remmien pituus. Itse soitan mielelläni seisaaltaan ja hyvin lyhyellä remmillä, istualtaan soitettaessa löysään sitten remmiä. jotta saan haitarille jalkatukea. Ei ehkä oikeaoppista, mutta tuntuu sopivalta näin puolentoista vuoden ja risat harjoittelun jälkeen.

Molemmat ovat irtonaisia, haitarissa on kiinnike kummallekin ja toisen voi helposti irroittaa. Sormilenkki voisi olla hyvä jos peukaloa ei saa käyttää soittamiseen kun se samalla estäisi "väärän" tekniikan käyttämisen.
Aune
29.05.2007 10:18:06
Molemmat ovat irtonaisia, haitarissa on kiinnike kummallekin ja toisen voi helposti irroittaa. Sormilenkki voisi olla hyvä jos peukaloa ei saa käyttää soittamiseen kun se samalla estäisi "väärän" tekniikan käyttämisen.

Minä käytän kahta henkseliä, useastakin syystä. Esiintyessä voi soittaa seisten ja istuessakin soittoasento pysyy parempana (yhtä remmiä käyttävät usein istuvat jalka ristissä toisen päällä ja tukevat haitaria siten. Paitsi että kiero istuma-asento rasittaa selkärankaa, verenkierto kärsii koivissa.) Mutta erittäin suuri osa vähärivisten soittajista käyttää vain yhtä remmiä, eli jokainen taaplatkoon tyylillään.

Sormilenkkiä en käytä, koska tarvitsen peukaloa yläreunan "aksidentaalien" (mikä lienee på finska?) tavoittamiseen - sormeni ovat lyhyet. Peukalolla niitä ottavat monet muutkin, jotka muuten tukevat sillä haitaria, eli ei peukalon käyttö ole mitenkään "väärin". Edelleen: kukin taaplaa tyylillään.
- l'accordéoniste -
Aune
29.05.2007 11:22:43 (muokattu 29.05.2007 11:52:30)
...Niinhän "NE" aina sanovat, että ei saisi käyttää nuotteja ja kaikki pitäisi opetella vain korvakuulolla. En kuitenkaan näe oikeasti yhtään syytä miksi ei saisi osata nuotteja ja soittaa nuoteista. Jos löytyy musikaalisuutta ei se nuottien hallitseminen mitään haittaa, samalla tavalla voi opetella biisejä korvakuulolla. Jos taasen ei ole musikaalisuutta, niin silloin se kai on muutenkin ihan saman tekevää :-) Voisin kuitenkin luulla, että myös kansanmusapuolella suuri(n) osa huipputason muusikoista soittaa myös nuoteista. ...

Niin tähän piti vielä sanoa jotakin. Minun mielestä pitää hallita molemmat. Varsinkin pelimannipuolella korvakuulosoittaminen on se tapa, jolla musiikki on siirtynyt ns. "aina" soittajalta toiselle ja siksi sitä suositaan myös tänä päivänä. Huipputason muusikoista 100% ja harrastelijatason muusikoista varmasti 98% hallitsee nuotinluvun, mutta pelimannitouhuun kuuluu oleellisena osana biisien opettelu jamitilanteissa, joissa ei tietenkään nuotteja yleensä ole. En lähtisi arvottamaan kumpi on oikea tapa, paitsi ehkä sydänkäpyni klezmerin kanssa - sen sielua ei kuule nuoteista.

edit: ei
- l'accordéoniste -
humppahanuristi
29.05.2007 11:34:01

No täytyy nyt kommentoida. En kyllä ole ihan alkuviestissä tarkoitettu harrastelija mutta en kyllä ammattilainenkaan. Ikää ei ole paljon...

Jos osaa nuotit ja hallitsee soittimensa niiden mukaan, niin ei tarvitse olla oikeastaan musikaalinen. Voi vedellä suoraan siitä lapusta. En kyllä tiedä onko tällaisia ihmisiä olemassa.
Nuotithan sinällään on vain apuväline soittamiseen (tai oikeastaan sen kappaleen muistamiseen), ei se musiikki ole niitä nuotteja ja tosikovat muusikot eivät tarvitse nuotteja vaan kuuntelevat ja oppivat siitä. Kyse on siis muistamisesta.

No täytyy kehaista, että omassa päässäkin on kappalevalikoimaa aivan riittävästi. Kappaleen nimet ei aina sano mitään mutta silti se voi olla tuttu ja tuollainen tuhannen kappaletta ei liene mikään ongelma. Ei täydellisesti mutta jotenkin, varsinkin jos puhutaan säestämisestä.
Nuotteja pystyn lukemaan sujuvasti ja ne myös siirtyvät haitarin näppäimille mutta kitaran kanssa nuoteista ei ole apua, koska en ole opetellut kitarasta "ääniä". Voin kyllä lukea nuotteja mutta ei se auta. Kitarakappaleet opettelen kuuntelemalla kappaleen ja muistamalla sen, sitten vaan pitää löytää se kuvio. Varmaan ymmärrätte tekstin sekavuudesta huolimatta tai sitten ette ;)

Monesti kuulee kysyttävän, että vilistääkö nuotit silmissä kun ulkoa soittaa. No ei vilistä. Päässä ei oikeastaan liiku mitään tai sitten jotain ihan muuta, joskus keikoilla tullut kateltua telkkaria tai luettua jopa aku ankkaa soiton aikana. Kappaleet on tuolla jossain ja ne tulee sieltä sen kummemmin miettimättä.
Joitain kappaleita on sitten sellaisia, että ne ei mene päähän eikä varsinkaan tule sieltä pois ja niissä täytyy pitää sitten nuottia apuna. Mitään yhteistä nimittäjää tähän en ole löytänyt.
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
KoskPaavo
29.05.2007 12:18:36
Toi viimeinen kappale edelliseesä oli kuin mun kynästä, samanlailla mä rutiinibiisejä vedän, oon kattellu keskittyneesti esim. jääkiekkomatsia ravintolan seinältä jonkun humpan aikana. Muutaman kerran on käynyt niin että joku on tullut kysymään että; "mikäs tää kappale oli" niin on ollut pakko sanoa etten nyt muista.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Aune
29.05.2007 12:24:33
Se on se lihasmuisti, joka pelastaa. Usein on niin, että jännityksissään ennen soitantaa alkaa miettiä, että miten h...tissä se biisi meni, eikä tule päähän millään. Sitten kun tyhjentää mielensä ja antaa mennä, niin sieltähän se lipuu selkärangasta sormenpäihin.
- l'accordéoniste -
risto
29.05.2007 19:13:21 (muokattu 29.05.2007 19:29:32)

Aune: Niin tähän piti vielä sanoa jotakin. Minun mielestä pitää hallita molemmat.

Juuri tätä mieltä olen minäkin. Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia ajatuksia itse kullakin on siitä, kuinka kannattaa opetella uusi soitin. Tämän haitarin tapauksessa päätin, että opettelen heti soittamaan sillä suoraan nuoteista, minkä ajatuksen takana on, että oppisin tuntemaan näppiksen mahdollisimman nopeasti ja hyvin.

Humppahanuristi: tosikovat muusikot eivät tarvitse nuotteja vaan kuuntelevat ja oppivat siitä.

Onneksi ei tarvitse olla tosikova, mutta kaikki biisit joita soittelen kansanmusasoittimilla olen opetellut levyiltä ja soitan ulkoa, tosin aina kuitenkin traskriptoinut ne paperille.

Sinänsä tuo nuoteista/ei nuoteista keskustelun aihe on kuitenkin loppuun kulunut ulkomaisilla keskustelupalstoilla, odotan vaan että järjestävät julkisen nyrkkitappelun, jotta saadaan selville kumpi on oikeassa.

EDIT: siivousta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)