VIPMetal 27.05.2007 11:13:36 | |
---|
Eli kyselisin semmosta, et olis tarkotus treeneissä nauhotella miksauspöydän kautta uusia biisejä. Mikä on halvin tapa saada digitaalisesti nauhotettua matskua? MiniDiskejä ei näy enää katukuvassa, joten onko jossain mp3-soittimessa line in-liitäntää vai mikä tulis kyseeseen.. Studiokalustoa pitää harkita myöhemmin, pääsis vain tästä nauhoittamisen tuskasta hetkeksi.. =) Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille. |
Antti1 27.05.2007 11:17:14 | |
---|
Linjatuloista kun äänität, niin voit unohtaa tuon digitaalisuuden. Mp3-soittimista noita liitäntöjä kyllä löytyy, joissain tosin on miniplugi liittimenä (oisko 2,5mm tjsp.), joten siihen tarvii adapterin. Mä kyllä suosittelisin jotain vanhaa kasettidekkiä mieluummin tommoiseen puuhaan. Jotenkin se soundi toimii vaan paremmin ja säästytään hieman noiden laitteiden ikävältä clippaamiselta. Ei oo yhtä näppärä kuitenkaan, se miinuksena. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! |
VIPMetal 27.05.2007 14:07:52 (muokattu 27.05.2007 14:11:15) | |
---|
No joo kun noita kasettidemoja on tullu aikanaan väännettyä jo paljon.. ois kiva saada ne siitä vermeestä näppärästi koneelle USBilla. Onko noissa mitään tasonsäätöä? Automaattista/manuaalista? Oisko tämmönen ok: Creative CT ZEN Nano 1GB Gigantissa sen 65€. Siinä luki ainaki, et siinä on line-in liitäntä. Kun ei viittis ostaa mitään kolmen sadan euron ZOOM H4sta tai vastaavaa, kun riittäis se pelkkä yhden raidan nauhoitus. Mut jos tuon mp3-soittimen saa ok laadulla nauhoittamaan suoraan mikseristä niin sit se käy hyvin. Just tuo clippaaminen mietityttää, et sitähän ei sitte kuuntele kukaan... ?? Edit: tuleeko noista nauhotuksista sit suoraan mp3:sia vai wav:ia vai mitä?? Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille. |
Antti1 27.05.2007 14:09:42 (muokattu 27.05.2007 14:10:04) | |
---|
Noissa Zeneissä juurikin on niitä pikkuplugeista vielä asteen verran pienennettyjä plugeja, eli erikoispiuha täytyy hankkia. Tasonsäätö siinä oli muistaakseni manuaalinen, mutta totaalisen perseestä. EDIT: Eiku enpä muuten tuon mallin säädöstä tiedäkään, erehdyin. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! |
VIPMetal 27.05.2007 14:13:40 (muokattu 27.05.2007 14:14:40) | |
---|
Täytyy varmaan mennä kauppaan paikan päälle ihmettelemään niitä kytkentöjä... Tuohon 1 Gigaan varmaan mahtuis jo keikkakin? Tietysti jos tuosta ei saa tasoa säädettyä niin ettei mene yli niin eihän sillä sitten tee mitään... =/ Edit: Pitääköhän ennemmin ostaa kaverin Minidisk, kun se sitä kauppasi. Niillä ainakin on ennen saatu nauhoteltua.... Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille. |
Antti1 27.05.2007 14:15:18 | |
---|
Gigaan menee keikka kevyesti, en muista pakkasiko tuo äänen lennosta. Wavinakin toki mahtuu, mikäli ei ihan hirveitä spektaakkeleja soita. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! |
Terttu 27.05.2007 17:32:38 | |
---|
Omistaako joku bändiläisistä mac kompuutteria? Lyöt mikseristä linjasisääntuloon letkun kiinni ja annat garagebandin hoitaa loput. Mä äänittelen kyseisellä meiningillä keikkoja. Toki pc:llekkin löytyy ohjelmia tota hommaa varten. Eipähän jää ainakaan tallennustilasta kiinni ja editointi etc. on aika helppoa. |
VIPMetal 27.05.2007 20:13:17 | |
---|
Ei viittis alkaa tietokonetta raahaamaan treenikämpille, ajattelin myöhemmin panostaa studiovehkeisiin.. Mikserin tape outista vetäisin vaan piuhalla kiinni johonki. Vaimon veljeltä saisin Creativen Zen Nano Plus mp3-soittimen vaihdettua omaan soittimeen, jossa ei ole line-inniä. Tässä on tosin vaan 512Mb ja tallennus Mp3 160kbps laadulla. Ei tässä kyllä ole mitään tasonsäätöä (lieneekö automaattinen??) ja mini-plugikaan ei mahdu eli joku vielä pienempi muunnin pitäis löytää?? Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille. |
Antti1 27.05.2007 20:31:32 | |
---|
Tässä on tosin vaan 512Mb ja tallennus Mp3 160kbps laadulla. Ei tässä kyllä ole mitään tasonsäätöä (lieneekö automaattinen??) ja mini-plugikaan ei mahdu eli joku vielä pienempi muunnin pitäis löytää?? Kuten jo aiemmin sanoin, niin niissä on sellainen about 2,5mm liitin. Eli ei se perus pikkuplugi, joka on 3,5mm. Automaattinen tasonsäätö ei kuulosta hyvältä jutulta, luultavimmin aiheuttaa hirveää pumppaamista. Toi 160kbps ei taas ole kynnyskysymys, se riittää tähän hommaan. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! |
VIPMetal 27.05.2007 20:47:02 | |
---|
Joo pitää testata nyt tätä laitetta, måste titta... Pitää käydä huomenna ehtimässä oikeaa johtoa aluks, jos se maksaa mansikoita, niin uuden mukana ilmeisesti tulee se. On meillä kompuraa sen verran mahdollista lyödä väliin että aika tasasta pitäis saada signaalista. No enivei kiitoksia vastauksista. Katsellaan... Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille. |
Antti1 27.05.2007 20:50:40 | |
---|
Tuollaista johtoa tuskin löytyy, mutta Gigantista tms. saattaa saada sovitepalikan väliin muutamalla eurolla. Huom huom! Uuden mukana _ei tule_ tuollaista johtoa. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! |
Joo no ei varmaan semmosta millä suoraan saa miksauspöydästä kiinni soittimeen, mut noilla palikoilla sen varmaan saa kytkettyä. Joo käväsenpä Gigantissa ihmettelemässä... Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille. |
VIPMetal 28.05.2007 22:23:40 | |
---|
Jees, eipä löytyny Gigantista vaan Halpa-Hallista, mutta testailin nauhoittaa suoraan cd-soittimesta. Eipä ole minkäänlaista tasonsäätöä, joka tässä tapauksessa on varmaan ihan hyvä asia. Jättää tarpeeks headroomia niin eiköhän tolla biisinteko/riffien nauhoitus onnistu. Huomenna pääsen kokeilemaan käytännössä treeneissä. Jees aktiivimonitorit on kyllä pakko ostaa. Kuulokkeiden varassa mennään... 7 tuntia on aikaa nauhottaa parhaalla laadulla. Eiköhän se yhteen iltaan riitä... =) Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille. |
MOT 30.07.2007 12:49:03 | |
---|
|
Borlag 03.08.2007 14:20:49 | |
---|
Itse nauhoittelin pitkään Sony NH-600 Hi-MD dekillä yhdistettynä Sony ECM-719 mikrofoniin, itse MD:n ostin n. 50e hintaan käytettynä ja mikin tilasin pixmaniasta n. 80e hintaan. Nyt käytössä on Archos Gmini 400 joka kovalevypohjainen mp3 soitin jossa myös tallennus PCM formaatissa (eli ei pakkausta) 48KHz/16bit saakka (säädöt löytyy myös 44.1/16 joka normaali CD audio formaatti). Ja tulossa on Microphone Madness puljulta parempi mikkisetti patterilodjuineen, sekä myöskin Church Audiolta esivahvistin ja vielä noitakin paremmat mikit. Edelliset jäänee varalle Hi-MD:n kanssa, ja jälkimmäiset tulee vakikäyttöön. Oleellisinta tuossa on että jos nauhoitat ulkoisen mikrofonin kanssa niin tarvitset joko ns. batteryboxin joka kirjaimellisesti on loota jossa joko 9V tai 12V paristo sekä pikkuisen elektroniikkaa (todella vähän siis), esivahvistimen joka syöttää phantomin mikeille, taikka sitten mikin jossa sisäänrakennettu virtalähde kuten esim juuri tuossa ECM-719:ssä (patteri sisälle ja futaa). Näin siis line-in liitännän kautta. Jälkikäteen volume tasoa voi joutua säätämään koneen avulla mutta esim Audacityllä tuon saa tehtyä hetkessä. Jos itse nauhotin härpäkkeessä on mic-in liitäntä, se antaa useimmiten hieman poweria mikeille, tosin yleensä ottaen käy niin että se antaa liian vähän ja lopputulos lähtee särkemään todella herkästi jo hieman normaalia suuremmilla äänenvoimakkuuksilla. Jos äänipöydästä nauhoittaa niin varmista että annat vempaimelle varmasti linja tasoista lähtöä, välipiuhoja eri liittimillä saa kyllä lähes mistä vain, ja helppo niitä on itsekin tehdä. Jos jotakuta kiinnostaa kuulla lopputulosta niin voin pistää vaikka sähköpostilla samplen omista nauhoituksista eri keikoilta joissa itse bändi hyväksyy niiden jakamisen. Voin myös kulukorvauksia vastaan nauhoittaa Helsingin alueella jokusen keikan silloin tällöin, jos vaan olen muilta hommilta vapaana. |