Aihe: sävelet vs värit
1 2 3 4 5 6 7 8
Novice
10.05.2007 11:53:36
Synestesiahan taitaa olla ikäänkuin aisiten sekaisinmeno, eli just niin et tietyt sävelet maistuu joltain tai näkyy tiettyinä väreinä. Mutta toihan on vissiinki suhteellisen harvinaista ja sitä voi myös luulla olevansa synesteetikko(en tiiä onks tää oikein kirjotettu). Eli katsii joskus merkata ylös esim. ne värit ja sit testata vaikka parin kuukauden päästä et onks ne viel samat. Sibeliuksellahan tais olla tapana kuunnella äitinsä pianonsoittoa ja yhdistellä erivärisiä kankaiden paloja yhteen sen mukaa mitä kuuli/näki. Olin vähän pettyny ku siinä leffassa ei ollu juuri mitään mainintaa tosta, mut oli siin joku missä se näki, oliks se nyt d-mollin sinisenä tai jotain....
MrKrapula
11.05.2007 16:52:10
Synestesiahan taitaa olla ikäänkuin aisiten sekaisinmeno, eli just niin et tietyt sävelet maistuu joltain tai näkyy tiettyinä väreinä.

Sibeliuksellahan tais olla tapana kuunnella äitinsä pianonsoittoa ja yhdistellä erivärisiä kankaiden paloja yhteen sen mukaa mitä kuuli/näki.

Joo, en tiedä mikä virallinen määritelmä, mutta sitähän tuo meinaa että jokin tapahtuma/asia aiheuttaa reaktion jollain aistilla millä sen ei pitäisi aiheuttaa mitään tuntemuksia. Samoin voi myös olla että mielikuva jostain asiasta laukaisee tuntemuksen joka koetaan todellisena jollain toisella aistilla.

Prismassa tuli joku aika sitten dokkari näistä henkilöistä, yksi just selitti että häiritsee ajaa autolla kun näkee keltaisen liikennemerkin ja suussa alkaa maistumaan kyljyksille :) En tätä ketjua kokonaan jaksanut lukea, mutta tietääkseni tälle ilmiölle ei ole vielä löydetty pätevää fyysistä selitystä.

Musapuolella Olivier Messiaen taitaa olla niitä tunnetuimpia synesteetikkoja. Katoin tossa just tätä Leaving Home sarjaa (Simon Rattlen hostaama) ja osaa joka käsitteli äänen väriä, siinä Messiaen luetteli suoralta kädeltä värejä joita näki kun soitteli jotain...
baron
11.05.2007 18:19:32 (muokattu 11.05.2007 18:19:54)

Prismassa tuli joku aika sitten dokkari näistä henkilöistä, yksi just selitti että häiritsee ajaa autolla kun näkee keltaisen liikennemerkin ja suussa alkaa maistumaan kyljyksille :) En tätä ketjua kokonaan jaksanut lukea, mutta tietääkseni tälle ilmiölle ei ole vielä löydetty pätevää fyysistä selitystä.

Tä: Virheaistimus= hallusinaatio, Yksi laji sekopäitä, maailmahan on täynnä niitä.

Oppineen aika menee hukkaan, jos kaikkia niitä yrittää alkaa ymmätää.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
MrKrapula
12.05.2007 08:05:37
Tä: Virheaistimus= hallusinaatio, Yksi laji sekopäitä, maailmahan on täynnä niitä.

Oppineen aika menee hukkaan, jos kaikkia niitä yrittää alkaa ymmätää.

Ei tämä synestesia ilmiö nyt ihan hallusinaatio ole, koska jokin ärsyke aiheuttaa myös jotain muunlaista tuntemusta. Hallusinaatio taasen voi tapahtua ilman ulkoista ärsykettä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hallusinaatio

oletettavasti melko luotettavaa infoa kun on lähde ilmoitettu lopussa.

Aika monen oppineen aika näemmä mennyt hukkaan. Maahan oli myös litteä vielä viime vuosituhannella.
IJarro
14.05.2007 23:01:27 (muokattu 14.05.2007 23:03:23)
Enpä aivan varmaksi muista, mutta taisi olla Seppo Hovi jossain kirjoituksessaan, kun juuri puheli näistä väreisä. Hän toki ei nimennyt nuotteja, vaan puhui juuri sointuasteista.
Ja näinhän ihtelläkin aika pitkälti menee. Absoluuttinen korva kun ei ole =)

Septimisoinnut muuttavat myös väriä joskus aika radikaalisti. Myös kaikki muutkin pidätykset.

Ja kunnon bluesissahan jokainen sointu on sininen... =)
Läpi kiven perse edellä puuhun...
tyttönen
19.05.2007 20:49:33
D-Keltainen Vois mustakin olla yhtä hyvin keltainen tai vihreä. Oon miettinyt kumpi ois, mutta voi olla kumpikin.

H:lla ei ole omaa väriä vaan se on ikäänkuin vettä , josta heijastuu ylennysmerkkien värit.. Jep...epämääräinen tapaus...

C : valkoinen, Cm on just se likaisen valkoinen niin kuin joku sanoi...lunta sataa
D: tumman vihreä, Dm mintunvihreä
E: sininen Em: vaaleansininen
F: heleän oranssi
F#: tumman oranssi
G: tomaatin punainen
A: punajuuren punainen Am: vaaleanpunainen
Ab:purppura/ viininpunainen
H: harmaa, Hm vaalean harmaa
B: määrittämätön...

C# on musta, mutta sitten enharmoninen Db on kylläkin joku vähän vihertävä, aika jännää..
it mustn't sound bad
piiska2
21.05.2007 17:27:30 (muokattu 21.05.2007 17:28:40)
Ja kunnon bluesissahan jokainen sointu on sininen... =)

Kuulen usein seuraavat bändit väreinä,
(varsinkin kun soitan Blue Moonia Orange-vahvistimella katsoessani Greyn Anatomiaa):

Black Sabbath & Black Crowes
Green Day
Yellowjackets
Red Snapper & Redrama
White Stripes

;)
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
BobHope
25.05.2007 00:10:18

Kuulen usein seuraavat bändit väreinä,
(varsinkin kun soitan Blue Moonia Orange-vahvistimella katsoessani Greyn Anatomiaa):

Black Sabbath & Black Crowes
Green Day
Yellowjackets
Red Snapper & Redrama
White Stripes

;)

Hah.
Mä en tiedä edes minkä väristä musaa Deep Purple on... :/

Oolrait oli aika turha.
baron
25.05.2007 07:52:34

Hah.
Mä en tiedä edes minkä väristä musaa Deep Purple on... :/

Oolrait oli aika turha.

http://midihifi.free.fr/jazz/deep_purple.mid

Kuuntele tosta, kyllä selviää!!!
Money for nothin' and chicks for free
BobHope
25.05.2007 12:53:10

http://midihifi.free.fr/jazz/deep_purple.mid

Kuuntele tosta, kyllä selviää!!!

Hyvin _musta_ ainakin svengaa, tässähän tulee ihan kateudesta vihreäksi...
noniinnytriitti
Teräskieli
27.05.2007 12:55:49 (muokattu 27.05.2007 13:21:54)
Täällä jossain välissä sanottiin että synestesian periytyvyys veisi pohjan pois oppimisteorialta. Itse olen kuullut myös sellaisen version, että taipumus synestesioihin on ihmislajille tyypillistä ja on yksi lajimme kilpailuvalteista- miettikään vaikka kielen syntyä. Tuskin on sattumaa että esim. sanan "kova" äänteet tuntuvat suussa kovilta. Ja että sana "kivi" on niin ikään äänneasultaan kova. Eli siis että periytyvä ominaisuus olisi synestesian pinnassa oleminen ja että se olisi mahdollista oppia. Mene ja tiedä sitten.
Sävelet ja värit. Itselläni ei ole mitään erityisen voimakasta väri ja sävel yhteyttä enkä pysty spontaanisti tunnistamaan säveliä kuullessani niitä siis niin että tietäisin että tuo on f# jne. Mutta tunnisaan usein melodioissa jonkun sävelen joka esiintyy jossain toisessa melodiassa. Siis aivan eri sävellajeissa, eikä nyt ole kys intervalleista. Joskus myös esim oven kirskahdus saattaa laukaista jonkun melodian päässä, jos se on sama sävel kuin melodian eka.
Ittellä on myös pienestä pitäen melkein aina soinut joku biisi päässä, siis niin ettei siihen voi itse vaikuttaa. Muistan joskus ala-asteen alkupuolella en saanut unta kun joku biisi kokoajan soi eikä sitä saanut millään pois.

EDIT: niin ja koen äänet abstrakteina kuvioina, musiikin mutta myös muut äänet. Vaikea selittää, vähän kuin näkisi korvilla.Muutenkaan en havainnoi mailmaa paljoa näköaistilla, usein jos tulen kadulla vastaan silmäni vaan toljottaasuoraan eteenpäin. Enemmän havainnoin kuutelemalla. Toki siis näen, en ole sokea tai mitään. En nyt tiedä onko mitenkään epätavallista tosin.
Anonymous-jazz
05.06.2007 02:37:19

Eb musta/likaisen tumma

Toihan meinaa sitä että hevirokkia ja death-metallia pitäisi aina vaan säveltää Eb duurissa tai mollissa :) HOHO
Juristi-isä pojalleen: "Tanssiorkesterin rummunlyöjä, onpa siinäkin ammatti".
Lateguitar
17.11.2007 01:13:45 (muokattu 17.11.2007 01:39:26)
Mä nään biisit eri muotoina ja joissain tapauksissa väreinä. Esim. Cranberriesin Zombie on selvästi ruskea. Muita ei tuu nyt mieleen. Toi ei oo kylläkään kovin voimakasta. Jotku soinnut näen väreissä: D = keltainen ja A = punainen

Mut sitten numerot näen aina feminiineinä tai maskuliineinä, samoin intervallit. Ja sitten koen ne eri tunnetiloina, kuten lempeinä, vihaisina tai ilkeinä. Häiritseekin muuten varsinkin kun laskee matikkaa. Joku lasku näyttää ihan draamasarjalta:)

1 m
2 f
3 m
4 m
5 f
6 f
7 m
8 m
9 m

Yksi hullu lisää :-)

E: Unohtu mainita että jotku kirjaimet ja numerot menevät usein sekaisin. Varsinkin A ja 2.
Kaverin tuttu oli illalla snägärillä menny jollekin friidulle sanoo: -Mä nään musiikin väreinä. Nääks sä? - En. Miltä mun oranssi kaulahuivi muuten kuulostaa?
En tiiä miten jatku.
aoi
17.11.2007 13:55:44
Mie taidan olla kans hullu.
Se on vaan niin mukava sotkea värit joka paikkaan. On helppoa ajatella & muistaa asiat värien kautta. Tätä ominaisuutta on käytetty hyväksi esim. pedaaleissa. Miksi esim. Digitechin Blues-pedaali on sininen? Siksi, että aivot yhdistää usein sanan "Blues"
siniseen. Mie ajattelen usein numerot väreinä, samoin jokut sävelet. Esim. numero 4 on minulle vihreä.
-Olivia-
30.11.2007 17:39:51
Niin moni synesteetikko kutsuu täällä itseään ironisesti hulluksi! Jättäkää se ei-synesteetikoille ystävät, heiltä sitä saa kuulla ihan tarpeeksi jos erehtyy avaamaan suunsa väärässä seurassa - tätä ketjua oli siis todella virkistävää lukea! Lajitovereita.:D Itselläni ei kyllä valitettavasti ole juuri musiikkiin liittyviä synesteisoita :( mutta kirjaimet numerot ja niistä muodostuvat sanat ovat olleet värillisiä lapsesta asti.

Jonkinlainen virallinen määritelmä synestesialle taitaa tosiaan olla aistien sekoittuminen (en kyllä osaa sanoa lähdettä niin että jos joku tietää paremmin korjatkaa ihmeessä!) mutta itse en siitä oikein pidä. Useimmat synesteetikot eivät kai koe ilmiötä mitenkään sekavana, eri aistimukset ovat selkeästi toisistaan erillisiä, ne vain esiintyvät yhdessä. "Aistien yhdistyminen" olisi minusta parempi, ainakin omalla kohdallani kuvaavampi ilmaus.

Muutamat täällä kyselivät kokemuksia eri hajuisista, makuisista tai tuntuisista äänistä, mutta vastauksia tuli aika vähän. Itsekään en siis osaa tuohon kertoa mitään, mutta muistelen lukeneeni jostain, että synestesian muotoina nuo ovat huomattavasti harvinaisia kuin erilaiset väriaistimukset.
What do you call one pretty good violinist, one better-than-average violinist, one failed violinist, and someone who hates violinists who are all together in the same room? A string quartet.
t-termiitti
07.12.2007 22:36:31

numero 4 on minulle vihreä.

Ihan vaan tiedoksesi, että se on kyllä keltainen ja myös erittäin suurikokoinen verratttuna vaikkapa kolmoseen tai seiskaan.
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
el_hefe
09.12.2007 01:13:56
Nelonen on keltainen! Puhdas kvartti myös. Tässä tapauksessa yhdistän varmaan kvarttiin nelosen enkä itse ääntä. :(
http://www.turkoosi.com http://arminen.blogspot.com
moscowian
09.12.2007 02:13:16

Ainoa assosiaationi: G-Duuri = valkoinen/pilvet (vahventaen jälkimmäistä)
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
Bad
09.12.2007 02:14:14

Mie taidan olla kans hullu.
Se on vaan niin mukava sotkea värit joka paikkaan. On helppoa ajatella & muistaa asiat värien kautta. Tätä ominaisuutta on käytetty hyväksi esim. pedaaleissa. Miksi esim. Digitechin Blues-pedaali on sininen? Siksi, että aivot yhdistää usein sanan "Blues"
siniseen. Mie ajattelen usein numerot väreinä, samoin jokut sävelet. Esim. numero 4 on minulle vihreä.

Sikäli kuin ymmärrän englannin kieltä, niin sana "Blues" voidaan kääntää esim. näin: "siniset", vaikkakin se tarkoittaa myös tiettyä musiikkityyliä, jossa käytetään "sinisiä säveliä" eli "blue tones". NO, ainakin tuo menee sinnepäin. Sikälisteenhän tuo "Blues" on hassu sana, että se on rakenteellisesti monikossa, vaan kun se on tällattinen nimi, niin se onkin kieliopillisesti yksikkömuotoinen eikä siitä taida monikkomuotoa ollakaan.

Elikkäs jos aivosi yhdistävät "Blues"in siniseen väriin, ne toimivat suht. normaalisti.
Sitä en tosin osaa sanoa, minkä värisiä nuo siniset sävelet ovat synisteille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)