Aihe: Hidas oppimaan!
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Doomsayer
27.05.2007 13:14:19
Kikkapläjäys topicin aloittaneelle:
1. Perse penkkiin, kitara kouraan, ja oikee soittoasento + ote heti kärkeen.
2. Kaikki yleisimmät soinnut (avonaiset sekä bareet) ja niiden sujuvat vaihdokset haltuun, niin ettei kielet rämise. Kärsivällisyys palkitaan.
3. Harjoittele sellaisia biisejä joista itse tykkäät, ei sellasia joita mnet protokollan mukaan pitäisi osata ;) Opettele biisit ensin niin hitaalla temmolla, niin että osaat soittaa ne läpi virheettä, sitten vasta alkuperäisella nopeudella.
4. Taitojen ja tietojen karttuessa skaalat/asteikot ja tekniikka shitti kehiin.

Ainiin, treeniä max. 30 minsaa putkeen. Parempi soittaa neljänä päivänä viikossa 15-30 minuuttia, kuin 2 tuntia yhtenä päivänä viikossa.

Toivottavasti tästä soperruksesta on jotain hyötyä :D

Päivän avautuminen: Nopea soittaminen on hyödyllinen taito, mut miks #%"!" moni pitää sitä jonain saavutuksena tai itsessään tärkeänä!? Pitäis vähän miettiä, mihin väliin sitä tilua heittää, kun siihen turtuu kuitenkin ensimmäisen neljän tahdin aikana... Joku roti!

Tuo on tosiaan totta, että ei kerralla liikaa pelkästään tekniikkatreeniä. Siinä puutuu kädet ja sen jälkeen se tekniikan hiominen on melkeimpä turhaa. Itse pidän 30min ehkä hieman liian vähän, mutta max tunti putkeen. Tai oikeastihan se 30 min on varmaankin parempi, mutten millään malta lopettaa tekniikkatreeniä 30min jälkeen:) Ja tosiaan: kannattaa opetella ne perusasiat kunnolla. Mieluummin kuuntelee hyvää akustista kitarakomppia tunnin saatikka kymmenen sekunnin mittasta über nopeeta tilua. Nopeus todellakin on hyödyllinen taito, mutta sitä kun hankitaan käyttää oman hyvyyden esille nostamiseen.

Myönnän, että itse harjoittelen nopeuden ja muun tekniikan kehittämistä lähes päivittäin, vaikkakin soittotaivalta on niin vähän, että nuo perusasiatkin vaatisivat vielä suunnatonta panostamista. Oma tekniikka on vaan niin paska, ettei pystytä edes bändin kanssa soittelemaan mitään, kun en ole tarpeeksi nopea. Jaa miksi me ei soiteta sitten yksinkertaisia ja ihan perusbiisejä? Koko sen ajan kun ollaan "soiteltu" olen tätä ehdottanut, mutta etenkin basisti pitää niitä liian hitaina ja tylsinä biiseinä.
Paskakitaristit #11
leksi-B
27.05.2007 18:22:18 (muokattu 27.05.2007 18:42:31)
Mun mielestä kantsii vaa vetää täysii nii kaua ku jaksaa ja tietenkin niin tarkasti ku vaa pystyy, niin sitä parhaiten "nopeiten kehittyy" ainaki mä! Mä muuta teekkää kotona ku soitan täysii + sitte joskus ku tykkää, bluessia / groovia vetää ni sitte vähä hitaampaa! Nii tietenki tekniikka täytyy hioo eka kuntoo :D
Basso se mukava soitin!
StoRBa
28.05.2007 13:48:43

Mun mielestä kantsii vaa vetää täysii nii kaua ku jaksaa ja tietenkin niin tarkasti ku vaa pystyy, niin sitä parhaiten "nopeiten kehittyy" ainaki mä! Mä muuta teekkää kotona ku soitan täysii + sitte joskus ku tykkää, bluessia / groovia vetää ni sitte vähä hitaampaa! Nii tietenki tekniikka täytyy hioo eka kuntoo :D

Aika helposti jää virheet huomaamatta kun täysiä soittaa. Jos haluaa koko aika täysillä veivata niin kannattanee edes välillä nauhottaa omaa soittoa ja kuunnella mikä siinä kusee. Ja helpompihan virheitä on oppia pois kun vähän hillitsee tahtia välillä.
leksi-B
28.05.2007 16:26:33
enkö mä sanonukki että tarkasti?
Basso se mukava soitin!
Hanhi
28.05.2007 17:47:02
Olen soittanut kohta vuoden enkä osaa soittaa kokonaan:Smells like teen spirit, Free Bird, Enter Sandman ja master of puppetsin. Olen hidas oppimaan! kertokaa jotain kikkoja mikä helpottaa oppimista!

Kahta ekaa en ole koskaan edes kokeillut, Enter Sandman menee ilman sooloja (joita en ole vaivautunut edes opettelemaan) ja puppetsista tullut treenattua pelkkä alku (n.40-50sek). 9v, renkuttanu eli ei se soittoaikaa katso :)
Elukkaa
28.05.2007 22:50:42
hihi ite soitellu 4kk.. ja osaa nnoi :D aino et puppetsis en osaa sitä nopeeta sooloo ja free birdis soolos kämmään välil.. mut enter sandman ja nää menee.. nopein biisi kait minkä osaa non ää Jerryc - canon rock ? mut 4kk vast soitellu kyl täs kehittyy
papitsu
29.05.2007 07:43:56
hihi ite soitellu 4kk.. ja osaa nnoi :D aino et puppetsis en osaa sitä nopeeta sooloo ja free birdis soolos kämmään välil.. mut enter sandman ja nää menee.. nopein biisi kait minkä osaa non ää Jerryc - canon rock ? mut 4kk vast soitellu kyl täs kehittyy

Videota? Tämän haluan nähdä. Sen osaamisen kun voi nähdä vähän monella tavalla...
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Jesmies
29.05.2007 07:44:59
Videota? Tämän haluan nähdä. Sen osaamisen kun voi nähdä vähän monella tavalla...

Joo minäkin haluan :D, varmasti tatsi kohdillaan neljän kuukauden jälkeen.
Tukeva ote munasta niin kaikki sujuu
StoRBa
29.05.2007 08:54:12 (muokattu 29.05.2007 08:54:50)

enkö mä sanonukki että tarkasti?

niin tarkasti ku vaa pystyy on varsin subjektiivinen käsite.
arska
29.05.2007 11:15:15

Joskus täällä ihan masentaa kun lukee noita keskusteluja siitä että montako tuntia soitetaan päivässä ja kuinka paljon siitä on tekniikkatreeniä ja kuinka joku yrittää saada selvän siitä että kuinka soitetaan se joku kohta siitä jostain tilusta kun itse sen soittaa dududu ja interneetissä lukee että se pitääkin soittaa ududud. ja kaksi vuotta soittaneet kyselee sitä että mitä tehdä kun Gilbertin/Mäenpään soolot ei suju ja pitääskö soittaa enemmän päivässä 1234-treenejä kun soitan nyt jotain about 5h josta 2h on pelkkää tekniikkatreeniä.

Noita kun lukee niin pistää kyllä miettimään että kilpaurheiluako tämä onkin.

Itselläni on välistä aivan samat fiilikset. Minulle pääasia on hattu...eiku että on hauskaa :)
FreeBird
mailbag
29.05.2007 13:03:26
tulee vähintään 5h päivässä soitettua useamman vuoden enkä mitään osaa ;)
Jesmies
29.05.2007 13:36:31
Mulla on tylsää, kirjoitanpa pienen pätkän mitä mieltä olen asioiden oppimisesta.

Kaikki ihmiset osaa jotain. Ajatellaan että kaikki olisi niin kuin minä: Keskiverto renkaanpotkija joka datailee himassa, kertoo rivoja vitsejä ja nukkuu keskimäärin 6-9h yössä.

Tämä tekisi siis vuorokaudessa n. 15-18h aikaa tehdä jotain. Itse harrastan tietokoneita ja kitaransoittoa. Harrastan tietokoneita = vaikka ei se ole opiskelua, saa siinä käytännön kokemusta. Tiedän suhteellisen paljon tietokoneiden toiminnasta ja olen mielestäni jopa suht hyvä windows -pohjaisten käyttiksien kanssa. Osaan kirjoittaa nopeasti, enkä ole huono räiskintäpeleissäkään. Kitaransoittoa harrastan 15min - 4h päivässä, menossa nyt neljäs vuosi kitaraharrastusta.

Tietokonetta olen oppinut käyttämään siis aikalailla "vahingossa". Sama juttu kitaransoitossa. Mielestäni kaikki mitä ihmiset yleisesti ottaen oppivat tekemällä, on suoraan verrattavissa "työtunteihin". Jos ihminen vaikka heittää palloa seinään 2h päivässä viiden vuoden ajan, on hän oletettavasti aika tarkka heittämään palloa tietyllä voimalla tiettyyn kohtaan seinää sen viiden vuoden jälkeen.

Tähän vielä kun lasketaan mukaan perintötekijät ja älykkyys, saisi mun mielestä tehtyä aika hyvät "arviot" eri oppimisnopeuksista, jos näin voi sanoa.

Oppimismetodit tottakai vaikuttavat asiaan jonkin verran, esimerkiksi kitaransoitossa. Varmaan oikeakätinen oppii kitaransoittoa huonommin vasurikitaralla kuin oikean kätisellä kitaralla.

Älykkyys astuu mielestäni siinä vaiheessa kehään, kun ihminen tiedostaa sen, että oppii jotakin. "hei, tein näin, mutta se ei toiminut, mitä pitäisi tehdä seuraavalla kerralla että tämä hoituisi paremmin?" tällä tavalla oppii mielestäni asioita aivan itsestään.

En tiedä mitä mieltä te muut olette asiasta, mutta mun mielestä jonkin asian oppiminen on aikalailla suoraan verrannollinen tunteihin, jotka asian X oppimiseen on käytetty.
brn2sk8
29.05.2007 15:13:54 (muokattu 29.05.2007 15:18:53)
Elukan veto on aika kova, vaikee uskoo että neljässä kuukaudessa oppii... Paitti jos on taustaa vaikka bassolla tai jotain, ei se maininnu kaikkee.. Itelläni on nyt soittamista vajaa vuos takana ja khyl mäki puppettsin osaan, en saa sitä sooloo mut osaan sen silti ulkoo, ja pari muuta metallican biisiä, kovin on varmaan god that failed, se soolo hakee vielä vähän mutta tykkään soittaa sen... Freebirdiä en oo kokeillukkaan soittaa... Tykkään kertoo näitä mitä osaa ja mitä ei, mikäköhän siinä on niin kivaa? :P

Piti muutes vielä se, että jos on joku biisi missä pitää käyttää omaa oivallustaan, ei riitä että kattoo vaan tabeja ja kuuntelee albumilta, vaan pitää hoksata ite se kulku ja jokkut kohdat niin semmonen biisi on nothing else matters, se intro osuuskaan ei loppujen lopuks oo helppo soittaa täysin oikein, niinkun hammett soittaa sen livenä... Se on aika respectin arvonen biisi oikeesti kun osaa sen kokonaan soittaa täydellisesti... Voin itse leijua, koska osaan sen niin hyvin :D
Anobium domesticum
Jesmies
29.05.2007 15:15:21
Elukan veto on aika kova, vaikee uskoo että neljässä kuukaudessa oppii... Paitti jos on taustaa vaikka bassolla tai jotain, ei se maininnu kaikkee.. Itelläni on nyt soittamista vajaa vuos takana ja khyl mäki puppettsin osaan, en saa sitä sooloo mut osaan sen silti ulkoo, ja pari muuta metallican biisiä, kovin on varmaan god that failed, se soolo hakee vielä vähän mutta tykkään soittaa sen... Freebirdiä en oo kokeillukkaan soittaa... Tykkään kertoo näitä mitä osaa ja mitä ei, mikäköhän siinä on niin kivaa? :P

Tuostaki ois kiva saada ääninäytteitä. Master of puppetsissa on meinaa semmosta downstrokea että siinä saa kyllä mun mielestä muutaman vuoden soittaa et siihen saa oikeesti semmosen lepposan tatsin että se kuulostaa hyvältä. :)
brn2sk8
29.05.2007 15:23:18
Tuostaki ois kiva saada ääninäytteitä. Master of puppetsissa on meinaa semmosta downstrokea että siinä saa kyllä mun mielestä muutaman vuoden soittaa et siihen saa oikeesti semmosen lepposan tatsin että se kuulostaa hyvältä. :)

Totta, moni riffi vaatii nopeeta plektratekniikkaa jotta saa lepposaks, mutta silti oon oppinut sen aika hyvin, katotaan jos vaikka säädän jonkun musiikkinäytteen tänne, en tiiä mihin pistäisin? Mulla on kyllä tunnukset mikserissä mutta en oo viä hoksannu miten sinne saa lisättyä omia näytteitä ja biisejä... Oisko jotain youtuben tapasta sivustoo johon vois lisätä vaan ääninäytteitä kun en omista videokameraa, mutta tallennus (siskon) mp3-soittimella onnistuu?
Anobium domesticum
Jesmies
29.05.2007 15:35:08
Totta, moni riffi vaatii nopeeta plektratekniikkaa jotta saa lepposaks, mutta silti oon oppinut sen aika hyvin, katotaan jos vaikka säädän jonkun musiikkinäytteen tänne, en tiiä mihin pistäisin? Mulla on kyllä tunnukset mikserissä mutta en oo viä hoksannu miten sinne saa lisättyä omia näytteitä ja biisejä... Oisko jotain youtuben tapasta sivustoo johon vois lisätä vaan ääninäytteitä kun en omista videokameraa, mutta tallennus (siskon) mp3-soittimella onnistuu?

En ole varma, mutta mun mielestä windows movie makerilla voit tehdä .avi:n, jossa on vaikka pelkkä valokuva pärstästäs ja st pistät ääniraidan siihen, semmosen vois sit vaik youtubeen laittaa.
brn2sk8
29.05.2007 15:40:20
Ainii joo, voisinkin kokeilla tota... En oo kyl mikään pro tekeen nauhotuksia ja videoita etenkään enkä oo varma osaanko, voi kestää vähän aikaa tai sit hoksaan nopeeta... Tai sit unohdun soittaan, kun pitäis ottaa pelkkä tallenne :D Mut kattellaan, pistän linkkiä pikapuoliin...
Anobium domesticum
Jzci
29.05.2007 15:50:12

En tiedä mitä mieltä te muut olette asiasta, mutta mun mielestä jonkin asian oppiminen on aikalailla suoraan verrannollinen tunteihin, jotka asian X oppimiseen on käytetty.

Tietenkin se vaikuttaa. Suurempi vaikutus on mielestäni kuitenkin sillä miten treenaa. "Oikeilla" treenimetodeilla tunnissa oppii todennäköisesti enemmän kuin "väärillä" metodeilla kymmenessä tunnissa. Esim. nämä iänikuiset tekniikkatreeneihin liittyvät jutut, jos treenat tunnin ajan jotain asiaa intensiivisesti asiaan keskittyen, omalla tasollasi, välillä vähän rajoja kokeillen, voit olla varma että siitä on hyötyä enemmän kuin siitä, että kymmenen tuntia koitat sahata samaa juttua ylinopeudella täysin omien rajojesi ulkopuolella. Luulisi olevan ihan ilmiselvä juttu mutta erityisesti aloittelijana näin ei ole. Silloin vähänkään haastavamman jutun kanssa tulee keskityttyä niin täysin siihen suorittamiseen ettei osata kuunnella miltä itse suoritus kuulostaa. --> "oon soittanu 2kk ja osaan kaikki bodomin soolot". Tämän takia minusta opettaja olisi hyvä asia erityisesti alussa. Olisi joku joka pystyy näyttämään oman tasoista opeteltavaa ja saamaan soittajan kiinnittämään huomiota niihin asioihin mihin oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
mylaroti
29.05.2007 19:16:05
Jzcihän sen sanoi, minkä itsekin olen parhaaksi todennut. Eli pari ensimmäistä soittovuotta opettajan ohjaamana tekee ihmeitä pidemmän päälle! Välillä hauska kuulla juttuja siitä ja siitä kovasta itseoppineesta kitaristista, joka vetää helkkarin hyvin jotain riffin pätkiä, mutta sitten kun lyödään akkari kouraan ja pitäis peruskomppia heittää niin ei tahdo millään pysyä tahdissa... Päänsisäinen rytmiryhmä ensin ojennukseen, sitten vasta bendauksia ja tappingiä treenaileen ;)
listen to furi anga
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)