Aihe: Sähköisku kitarasta?
1 2 3 4 5
LamaAjanElvis
26.05.2007 22:15:05
Krice: Kuka soittaa keittiössä kitaralla? Vähän pieni kämppä vai?

Ainakin minä soitan. Käppäilen hakemaan kahvia tai keppanaa kitaraa soitellen.

gasser: Troo-jätkät. Nukkuvatkin skeba kainalossa.

Monesti nukkunut kitaran vieressä ja kerran sammuin Straton päälle. Ihan hyvä että tällasia ketjuja on välillä näkyvillä, koska minäkään en tiennyt ilmiöstä vielä muutama kuukausi sitten. Muistaakseni just Fox neuvoi jossain aikaisemmassa ketjussa asiasta. On tullut kerran jos toisenkin soiteltua tässä kämpällä kaverin kans kahdesta eri pistokkeesta, jotka on maadoittamattomia. Onneksi ei ole juuri sillä hetkellä tullut kännikättelyjä.
Hikinen_Teltta_Blues Sormet lähtee soundista.
Crimsomnia
26.05.2007 22:15:48
Koskin kerran sähköllä toimivan lämmityspatterin pintaan kun oli skeba kaulassa. Sähkäriä ei tullut, mutta kitaran kielet kuumenivat äkkiä polttaviksi.
Jaqqi1991
26.05.2007 22:31:16
Itsekin soittelen aina olohuoneessa ja milloin missäkin kun olen yksin kotona. 12m johto ja saa luukuttaa putkivahvistinta kunnolla. Kerran kävin paskallakin ja kitara soi
We may be humans, but were still animals
pekurides
26.05.2007 22:43:29

Itsekin soittelen aina olohuoneessa ja milloin missäkin kun olen yksin kotona. 12m johto ja saa luukuttaa putkivahvistinta kunnolla. Kerran kävin paskallakin ja kitara soi

Sait varmaan vihdoinkin sen himoitun BROWN soundin aikaiseksi:) plussaa:)
Tunteella päin vittua.
LamaAjanElvis
26.05.2007 22:48:18
Itsekin soittelen aina olohuoneessa ja milloin missäkin kun olen yksin kotona. 12m johto ja saa luukuttaa putkivahvistinta kunnolla.

Minä olen aina yksin kotona, mutta putkareita ei pysty hommaamaan. Pitäähän sitä miettiä naapureitakin.
LamaAjanElvis
26.05.2007 22:48:49
Sait varmaan vihdoinkin sen himoitun BROWN soundin aikaiseksi:) plussaa:)

Sehän oli Brown-Note.
pekurides
26.05.2007 22:57:44

Minä olen aina yksin kotona, mutta putkareita ei pysty hommaamaan. Pitäähän sitä miettiä naapureitakin.

paskapuhetta:) ei ne naapuritkaan sua mieti... ennekuin avaat materia:)

nm.300w putkitehoa olkkarissa.
Tunteella päin vittua.
fox
27.05.2007 02:01:32

tai pitkä piuha... no emg aktiivit tai langaton myöskin ehkäsee säkärit.
Siittä lifesaver kytkennästä ei ole kokemusta miten se toimii.... fox?

Hu-huu?? Lievä oluisuus haittaa.. Ideahan tuos on seuraava, että kitaran kielimaadoitus lyödään poikki ja siihen väliin pistetään halpoja osasia.. Kielimaa pelaa ok tuon jälkeenkin, ei tuu häiriöö eikä muuta.. MUTTA jos sattuu vaikka että rankkasateessa stadionilla menee se Marsu oikoseen sillee että runkoon tulee valtakunnan verkkojännite ja siitä kitaraan ja siitä soittajaan, tuosta ei tuu läpi mitään tappavia tömpsyjä. Keith Relf ja Stone The Crowsin kitaristi (en pöhnäpäissäni muista nimee.. Harvey??) kääntyivät kalmoiksi eli vaipuivat vaineeseen , koska ei heillä ollut moista! Ja toki kaikilla on maadoitettu pistorasia ja vikavirtasuoja nykypäivänä??
Räh!
Tuossa kuvaa moisesta, ja haulla löytyy lisempää!
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=120325#p4769936

Tämä modaus ei toki ole hinnakas, se ei myöskään poista vikoja eikä opeta soittamaan, ei mua ainakaan, mutta muutaman sentin osilla ei voi olla niin hankala rasti etteikö sitä vois tehdä??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
MauCer
27.05.2007 13:32:07

Milestäni olen saanut sätkyjä vaikka maadotetty pistorasia ollut ja suht uusia vahvaimiakin käytössä nii.... taitaa semmoinen pikku virtaska näissä aina olla mukana mikä hiukan nipistelee mutta välitön hengenvaara ei vielä tiedossa?

jooh mutta itellähän tuntu koko kehossa tuo sähkön voima... ja skeba jotenkin kummasti lensi 2m päähän siinä samassa. vartti sen jälkeen vielä sydän hakkas.
MUTTA ONNEKS SKEBALLE EI KÄYNY MITÄÄ
Hössö
27.05.2007 13:35:39
vartti sen jälkeen vielä sydän hakkas.

Se on ihan hyvä kun hakkaa, mulla hakkaa yleensä aina kun olen kykenevä kirjoittamaan m.netin forumille;)
MauCer
27.05.2007 13:51:12
niin siis vartin verra hakkas ja si pysähty :)
papitsu
27.05.2007 13:54:54 (muokattu 27.05.2007 19:28:32)
niin siis vartin verra hakkas ja si pysähty :)

Ja silti täällä vielä kirjottelet, sydän pysähtyneenä? ;)
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
MauCer
27.05.2007 19:22:29
Ja siltä täällä vielä kirjottelet ;)

Kiitos neuvokkaiden ambulanssimiesten :)
NRider
27.05.2007 19:35:04 (muokattu 27.05.2007 19:36:01)
Sähköasioistahan en paljoakaan tiedä, mutta kävisikö tuohon life-saveriin sulake noiden konkan ja vastuksen tilalle? Vai palavatko sulakkeet niin hitaasti, että sähkövirta ehtii tulla näpeille asti? Jos homma toimii, niin minkä arvoinen sulake olisi hyvä?

Edit: Mitäs ne tietokoneita sun muuta varten tarkoitetut virtapiikkisuojat ovat syöneet?
MauCer
27.05.2007 22:59:26
Hei ja ihan lisänä vaa että kaikille tiedoks, se oli sähkökitara, ei akustinen. ( :O )
H.Corruption
29.05.2007 22:58:21

Milestäni olen saanut sätkyjä vaikka maadotetty pistorasia ollut ja suht uusia vahvaimiakin käytössä nii.... taitaa semmoinen pikku virtaska näissä aina olla mukana mikä hiukan nipistelee mutta välitön hengenvaara ei vielä tiedossa?

Jos kamat ovat samassa maadoitetussa pistorasiassa, ei pitäisi mitään tällejä tulla. Muutoin on laitteissa jotain vikaa.

Kahteen eri maadoitusryhmään kytketyissä laitteissa saattaa suojamaiden välinen jännite tuntua, muttei saisi olla koskaan vaarallinen.

Kitaravahvistimet ovat tarkoitettuja käytettäväksi maadoitetuissa pistorasioissa ja niin niitä tulisi myös käyttää. Joissain vahvistimissa kun on kytketty häiriönpoistokonkat verkkojännitteestä runkoon ja ilman suojamaadoitusta rungossa on tällöin puolet verkkojännitteestä. Sitten kun kosketetaan jotain maadoitettua pintaa tulee kipakka tälli. Myös tietokoneiden powerit on kytketty näin, eli se madoitettupistorasia on elintärkeä.

Aina ei sitten viimeisen päälle tehdyt maadoituksetkaan auta. Muistan yhden keikan Ankkarockissa märällä lavalla. Joka puolelta tuntui tulevan tällejä ja oli hieman vaikea keskittyä itse soittamiseen siinä säkärien välissä.
pekurides
30.05.2007 00:16:15

Jos kamat ovat samassa maadoitetussa pistorasiassa, ei pitäisi mitään tällejä tulla. Muutoin on laitteissa jotain vikaa.

Kahteen eri maadoitusryhmään kytketyissä laitteissa saattaa suojamaiden välinen jännite tuntua, muttei saisi olla koskaan vaarallinen.

Kitaravahvistimet ovat tarkoitettuja käytettäväksi maadoitetuissa pistorasioissa ja niin niitä tulisi myös käyttää. Joissain vahvistimissa kun on kytketty häiriönpoistokonkat verkkojännitteestä runkoon ja ilman suojamaadoitusta rungossa on tällöin puolet verkkojännitteestä. Sitten kun kosketetaan jotain maadoitettua pintaa tulee kipakka tälli. Myös tietokoneiden powerit on kytketty näin, eli se madoitettupistorasia on elintärkeä.

Aina ei sitten viimeisen päälle tehdyt maadoituksetkaan auta. Muistan yhden keikan Ankkarockissa märällä lavalla. Joka puolelta tuntui tulevan tällejä ja oli hieman vaikea keskittyä itse soittamiseen siinä säkärien välissä.

ÖÖÖÖÖh, Tuotas.. meikä luki 3vuotta sähköasentajaksi enkä ikinä ole kuullutkaan "suojamaiden välisestä jännitteestä" ...siis mitä??? täysin absurdi lause!

sekä kommentti että "...rungossa on tällöin puolet verkkojännitteestä" kuulostavat hiukan oudoilta sähköisesti ajateltuna.

..Tai sitten kirjoittaja tarkoitti jotain muuta asiaa ja ehkä sekoitti hiukan termejä keskenään, samapa tuo hyvällä asialla kuitenkin oltiin:)
Tunteella päin vittua.
Marzi
30.05.2007 00:41:27

Kiitos neuvokkaiden ambulanssimiesten :)

Tuo on muuten sitten sellainen juttu, että aikanaan kun itse sain kunnojn tällin,(vahvistin maadoittamattomassa rasiassa, laulukamat maadoitetussa, TZAP ja kamoissa kiinni kunnes menin rumpusetin LÄPI kitaran kanssa) niin mars lääkärille, veriarvot testiin ja vuoden viiveellä mahdollisesti tulevaa rytmihäiriötä odottelemaan. Että kävithän tohtorilla? :D

Älkää pelleilkö sähkön kanssa, se tappaa talossa ja puutarhassa.

Niin ja se maadoittamaton rasia näytti ulospäin normaalilta. Oppipahan ottamaan AINA samasta paikasta virran kaikelle mihin koskee.
No yhyy.
fox
30.05.2007 00:56:44

Tuo on muuten sitten sellainen juttu, että aikanaan kun itse sain kunnojn tällin,(vahvistin maadoittamattomassa rasiassa, laulukamat maadoitetussa, TZAP ja kamoissa kiinni kunnes menin rumpusetin LÄPI kitaran kanssa) niin mars lääkärille, veriarvot testiin ja vuoden viiveellä mahdollisesti tulevaa rytmihäiriötä odottelemaan. Että kävithän tohtorilla? :D

Älkää pelleilkö sähkön kanssa, se tappaa talossa ja puutarhassa.

Niin ja se maadoittamaton rasia näytti ulospäin normaalilta. Oppipahan ottamaan AINA samasta paikasta virran kaikelle mihin koskee.

Tuo on tyystin totta, ja tuopa se Relfin ja Harveyn vei, yhdistelmä kitaravahvistin-PA..
Tuo Adrian Leggin innovoima life-saver modaus kielimaadoitukseen on sikäli varmatoiminen (ja ennen kaikkea halpa henkivakuutus) että se kannattaa tehdä, vaikka sitten toki käyttäisikin ehdottomasti maadoitettuja pistorasioita.. kun siellä rundilla mahdollisesti voi jotain mennä pieleen... Kerrataanpa vielä, mitä tuo tekee.. Se ei todellakaan korjaa mitään sähkövikoja, ei myöskään estä sähkövirtaa menemästä läpi soittajasta, mutta se pudottaa virrat sellaiselle tasolle, jossa on huomattavasti suuremmat tsäänssit välttyä vahingoilta ja vammoilta tahi delata kammiovärinään. Jännitteet se pudottaa tuolta valtakunnanverkko-tasolta suurin piirtein verkkokorttitasolle.
Eli sormille tulee kyllä räpsy, muttei big time räpsy.
Toki voihan joku halukas kitaran sisälle, kielimaadoitukseen koittaa sitä sulakettakin, se on vaan hidas. Tuo life-saver on "viiveetön"..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)