Aihe: Kitaran ostoa: Ibanez GRX140
1 2
KFinnberg
09.01.2004 18:30:59
Niin että tässä Oulun Soitin ja tarvikkeesta olen kyseistä (Ibanez GRX140) mallia suunnitelemassa ostavani joten kyselisin nyt ensinnäkin tuosta Ibanezista että tekeekö sillä mitään?

Ja toisekseen minulle tarjottiin kahta eri vahvistinta (about 40 euron hintaerolla) joten kumpi kannattaisi ottaa? Kokemuksia?

Crate GX-15R
Kustom Solo 16R

Onko noi hyviä merkkejä? Itselläni ei ole kokemusta kuin Peaveystä ja Voxista.. eli aloittelija skittaa ostamassa..

Kiitokset kaikille vastanneille!
Jemppa
09.01.2004 21:06:21
Niin että tässä Oulun Soitin ja tarvikkeesta olen kyseistä (Ibanez GRX140) mallia suunnitelemassa ostavani joten kyselisin nyt ensinnäkin tuosta Ibanezista että tekeekö sillä mitään?

Moro!

Joo, pikkusiskolle etsiskelin viime kesänä ekaa sähkölankkua ja tuommoinen GRX140 Deep Red tuli sitten tilattua. Hintaansa nähden ainakin tuo yksilö oli ihan mainio. Viimeistely oli ihan OK ja kun kitaran säädöt laittoi kohdalleen (tuo kaulan, intonaation, actionin säätöhommelihan (+uudet kielet) kannattaa tinkiä vaikka kylkiäisinä) niin perskules, ihan ookoo eka sähkökitara. Tosiaankin, kannattaa ottaa huomioon tuon skeban hinta, eli eihän sillä mitään huippukepakkoa vielä saa, mutta ihan käyttökelpoisen pelin kuitenkin.

Ainakin tässä yksilössä oli yläsatulan kanssa pikkasen onkelmia, eli vibraa jo vähänkään käyttäessä meni vire pahasti poskelleen. Eli suosittelen jo soitinliikkeessä keskustelemaan tuon satulan urien viilaamisesta. Itse ratkaisin asian (no joo, tilapäisesti) vanhalla kunnon lyijykynä-liukastuksella ;oD.

Kitaran mukana toimitetaan kolmas vibran jousi, jonka suosittelen laittamaan het' paikoilleen. Muuten tallassa on mm. dempatessa vähän turhan "herkkä" tuntuma ja vireen pieleenmenemisen todennäköisyys kasvaa.

Mutta ei siinä mittään, jos ehdottomasti uutta kepakkoa haet ekaksi skebaksi niin ihan jees peli! Siitä on hyvä sitten jatkossa siirtyä RG:n malleihin :o)
Mitä tästä napista tapahtuu? Oho...
Cort87
09.01.2004 21:12:10
Oletko tarkastanut yamahan kitarat ?
Ovat loistopelejä hinta/laatu suhteeltaan.
Squeritkaan eivät huonoja mutta kaikki kitarat ovat yksilöitä joten testaa ja testaa kunnes tärppää.
" Ei ole tärkeää miten soitat , vaan MILLÄ soitat " -Rocco007 Kaamea totuus.
Billsner
09.01.2004 21:15:02
Muistaakseni oulun soitin & tarvikkeesta kun ostaa soittovehkeen, niin he säätävät kaikki kohdalleen (taisi olla niitten mainoksessa lehdessä). Tämä käytäntö pitäisi saada joka musiikkikauppaan.
Boo says, `What?´
Billsner
09.01.2004 21:16:06
Oletko tarkastanut yamahan kitarat ?
Ovat loistopelejä hinta/laatu suhteeltaan.
Squeritkaan eivät huonoja mutta kaikki kitarat ovat yksilöitä joten testaa ja testaa kunnes tärppää.

Hoho! Sanoo mies jolla on ibanezin logo avatarissa :)
Boo says, `What?´
Olli S.
09.01.2004 21:18:51

Mutta ainakin itse pidän Ibanezin kalliimpia malleja suuremmassa arvossa verrattuna muiden merkkien samanhintaisiin :) Halvemmissa suosittelisin katsastamaan juuri noita Yamahan kepukoita. Niissä on hinta/laatu-suhde oikeasti kohdallaan.
Ostetaan vähän käytettyä soittotaitoa.
Olli S.
09.01.2004 22:36:09

Jempalle: Juu...elikkäs...hmm... sanan kitara ymmärsin... ja lyjykynä! Hyvin tärkeä kapistus... demppaus? hmm.. =) Eli siis olen aika ummikko noiden termien kanssa ym. Ja virityksistä en tiedä mitään. Kaverilla on Ibanezin GRX40 (olikohan se tuolla nimellä?) ja siitä kans kun sitä "vipua" vääntelee ja vibrottelee niin melkeen heti menee epävireeseen kielet. Sekait kieritti koko kammen pois :P

Niin ja en taida yamahaa laittaa kun nimenomaan Ibanezia olen harkitsenut.

Kellään kokemuksia noista vahvareista tai mitään sanottavaa merkeistä?

Kiitokset muuten vastauksista ;)

Demppaus tarkoittaa kielten vaimentamista plekukäden kämmenselällä. Tulee oikein tehtynä semmonen tiukka chucka-chucka. Käytetään paljon komppauksessa, erityisesti raskaammassa rockissa.
Paljonko on tuon vahvistimen budjetti?
Ostetaan vähän käytettyä soittotaitoa.
Jemppa
09.01.2004 22:49:34
Jempalle: Juu...elikkäs...hmm... sanan kitara ymmärsin... ja lyjykynä! Hyvin tärkeä kapistus...

Joo, se lyijykynä onkin oikein mainio kapistus! :oD Eli sillä kynällä tavallaan värität nuo yläsatulassa olevat kielenurat. Tuo keino toimii ehkä vähän aikaa mutta jossakin vaiheessa rupeaa varmaan kyrsimään kun saa jatkuvasti olla piirtelemässä. Eli tilapäisratkaisu lähinnä. Ja todellakin, nuo kitarat tuppaavat olemaan yksilöitä, joten uusissa GRX:ssä tuota ongelmaa ei välttämättä ole. Kannattaa testihetkellä käyttää kampea ja tsekkailla mikäli kitara muuttaa jatkuvasti virettä, niin neuvotella mahdollisella ostohetkellä siitä satulan viilauksesta. Ja nuo satulaviilat onkin sitten asia erikseen, eli ihan tavan rautaviilalla ei saa muuta kuin hiottua sen koko satulan pois. :o) Eli kannattaa jättää tuo homma ammattilaiselle.
Ja Billsnerhän tuossa totesi, että Oulun soittimessa kitara säädetään kondikseen valmiiksi niin mikäs siinä... Tuo on tosiaankin sellainen asia, että soisi yleistyvän.

demppaus? hmm.. =) Eli siis olen aika ummikko noiden termien kanssa ym.

Heh! No ei se mittään! Olihan sitä itsekin joskus 17 vuotta sitten samassa tilanteessa :oD
Eli demppaus tarkoittaa sitä, että vaimennat oikealla kädellä soittoasi (eli oletan siis, että olet oikeakätinen). Noita juttuja kannattaa katsella kitarakirjoista. Suosittelisinkin iltalukemiseksi hakemaan kirjastosta esim. Ralph Denyerin Suuren kitarakirjan. Siinä on mielenkiintoista juttua (ja kuvia) ja historiikkia eri kitaroista ja soittajista. Ja mukaan mahtuu mukava annos ihan perusteoriaa, kuten sointukaavioita jne.

Ja virityksistä en tiedä mitään.

No kitarahan perusvirehän menee seuraavasti

E (paksuin, eli ylin kieli)
A (toiseksi paksuin kieli)
D (kolmanneksi...)
G (jne)
H
E

Kaverilla on Ibanezin GRX40 (olikohan se tuolla nimellä?) ja siitä kans kun sitä "vipua" vääntelee ja vibrottelee niin melkeen heti menee epävireeseen kielet.

Joo, se vipu tunnetaan yleisesti nimellä vibrakampi. Eli kaverisi skeba kaipaisi varmaan tuota lyijykynä-käsittelyä (tai mieluummin sitä satulan viilausta). Toisaalta tuo GRX140 on uudempi painos GRX40:stä ja erona oli ainakin tuo talla...

Sekait kieritti koko kammen pois :P

No se toimii tietysti yhtenä vaihtoehtona...
Mitä tästä napista tapahtuu? Oho...
Cort87
10.01.2004 00:31:05

No niin on juu. Tosin minun mielestäni parhaita aloittelija keppejä saa hakea muualta kuin Ibanezilta. Siis minun milelestäni. Ainakin mitä olen koittanut noita Jammuja nin antavat kyllä vastinetta rahoille. Eri asia ovatkin sitten Ibanezin kalliimmat mallit.
Billsner
10.01.2004 12:13:00
No niin on juu. Tosin minun mielestäni parhaita aloittelija keppejä saa hakea muualta kuin Ibanezilta. Siis minun milelestäni. Ainakin mitä olen koittanut noita Jammuja nin antavat kyllä vastinetta rahoille. Eri asia ovatkin sitten Ibanezin kalliimmat mallit.

En ole pahemmin yamahan kitaroita soitellut, mutta itse en ole huomannut mitään vikaa noissa Ibanezin halpis kitaroissa.

nim. Entinen GRX70:sen omistaja, nykyinen GRX720:sen omistaja.
Boo says, `What?´
Cort87
10.01.2004 13:07:32
En ole pahemmin yamahan kitaroita soitellut, mutta itse en ole huomannut mitään vikaa noissa Ibanezin halpis kitaroissa.

nim. Entinen GRX70:sen omistaja, nykyinen GRX720:sen omistaja.

Mielipide juttuja kuten aina. Aamen.
Noissa Ibanezeissa (halvoissa) tuuppaa olemaan hyviä kauloja. Siitä plussaa. Kaikki Ibat missä on PSDN mikit niin karmivat selkärankaani. Muuten ovat oikeinkin manioita keppejä.
Billsner
10.01.2004 13:54:27
Mielipide juttuja kuten aina. Aamen.
Noissa Ibanezeissa (halvoissa) tuuppaa olemaan hyviä kauloja. Siitä plussaa. Kaikki Ibat missä on PSDN mikit niin karmivat selkärankaani. Muuten ovat oikeinkin manioita keppejä.

Sanoa minua sairaaksi, mutta minä pidän iban PSDN mikeistä :)
Boo says, `What?´
KFinnberg
10.01.2004 14:49:46
Demppaus tarkoittaa kielten vaimentamista plekukäden kämmenselällä. Tulee oikein tehtynä semmonen tiukka chucka-chucka. Käytetään paljon komppauksessa, erityisesti raskaammassa rockissa.
Paljonko on tuon vahvistimen budjetti?

Niin no vahvaria on tarjottu kahdenlaista mulle jotka mainitsin ekassa aloitusviestissäni, niistä pitäis lähinnä saada tietoa.
KFinnberg
10.01.2004 14:56:10

Joo, se lyijykynä onkin oikein mainio kapistus! :oD Eli sillä kynällä tavallaan värität nuo yläsatulassa olevat kielenurat. Tuo keino toimii ehkä vähän aikaa mutta jossakin vaiheessa rupeaa varmaan kyrsimään kun saa jatkuvasti olla piirtelemässä. Eli tilapäisratkaisu lähinnä. Ja todellakin, nuo kitarat tuppaavat olemaan yksilöitä, joten uusissa GRX:ssä tuota ongelmaa ei välttämättä ole. Kannattaa testihetkellä käyttää kampea ja tsekkailla mikäli kitara muuttaa jatkuvasti virettä, niin neuvotella mahdollisella ostohetkellä siitä satulan viilauksesta. Ja nuo satulaviilat onkin sitten asia erikseen, eli ihan tavan rautaviilalla ei saa muuta kuin hiottua sen koko satulan pois. :o) Eli kannattaa jättää tuo homma ammattilaiselle.
Ja Billsnerhän tuossa totesi, että Oulun soittimessa kitara säädetään kondikseen valmiiksi niin mikäs siinä... Tuo on tosiaankin sellainen asia, että soisi yleistyvän.

Heh! No ei se mittään! Olihan sitä itsekin joskus 17 vuotta sitten samassa tilanteessa :oD
Eli demppaus tarkoittaa sitä, että vaimennat oikealla kädellä soittoasi (eli oletan siis, että olet oikeakätinen). Noita juttuja kannattaa katsella kitarakirjoista. Suosittelisinkin iltalukemiseksi hakemaan kirjastosta esim. Ralph Denyerin Suuren kitarakirjan. Siinä on mielenkiintoista juttua (ja kuvia) ja historiikkia eri kitaroista ja soittajista. Ja mukaan mahtuu mukava annos ihan perusteoriaa, kuten sointukaavioita jne.

No kitarahan perusvirehän menee seuraavasti

E (paksuin, eli ylin kieli)
A (toiseksi paksuin kieli)
D (kolmanneksi...)
G (jne)
H
E

Joo, se vipu tunnetaan yleisesti nimellä vibrakampi. Eli kaverisi skeba kaipaisi varmaan tuota lyijykynä-käsittelyä (tai mieluummin sitä satulan viilausta). Toisaalta tuo GRX140 on uudempi painos GRX40:stä ja erona oli ainakin tuo talla...

No se toimii tietysti yhtenä vaihtoehtona...

Aika mielenkiintoinen lyijäritemppu :D, perhana just olin lähössä kitaraa hakemaan kun sain kuskinkin, mutta sitten tulikin ilmi että eihän se perkule oo lauanaina auki kuin kolmeen ja mulla näyttää kello viittä vaille kolme :'( Noh...maanantaina sitten. :D
mikko1
10.01.2004 15:33:07

sic.
"Jos silmät olisivat käsissä, niin käsittäisikö silloin näkemänsä?" - Noir EXCELLENT!!!!!
KFinnberg
10.01.2004 16:30:41
Hmm...tulipa tuossa tsekkailtua noita kitaroita vielä lisää ja huomasin mallin: Ibanez GRX70, näyttäs olevan kaks humbukkeria ja yks ykskelainen mikki keskellä, eli ois paremmat mikitykset tuohon Ibanez GRX40 malliin verrattuna. Pitäs melkeen ettiä kuvaa ja enemmän tietoa tosta GRX140:stä.

Onko kellän tuota Ibanez GRX70:stä? ja kokemuksia siitä.
KFinnberg
10.01.2004 17:52:42
Jepa...tässä tarkkaillu asioita ja oon tullu siihen tulokseen että:

Ton Kustom Solo16R vahvistimen otan ainakin, sen verran hyvältä näyttäs laatu/hinta suhde.

Kitaroista en tiedä vielä että minkä ottaisin (kattoo nyt mitä ne sitten tarjoaa), mutta vaihdtoehdot (numeroituina):

1.Ibanez GAX70
2.Ibanez GRX70
3.Ibanez GRX140

Eli noista tuo GAX70:nen vaikuttais parhaimmalta, jokaisella engalnninkielisellä saitilla sitä on kehuttu aivan hulluna.

Ja varasin kirjastosta tuon Ralph Denyerin(kös se oli?) niin Suuren Kitara Kirjan.. saas nähä millon saapu.

Noista kitaroista vois vielä joku viitsiväinen heittää mielipidettä ja läppää, viimehetket alkaa pian olla kun olen mieleni lyönyt lukkoon ;)
Cort87
10.01.2004 21:48:52

Kyllä olet hullu sekopää joka ei tiedä mistään mitään. Pois pois täältä hus. No ei ei , mielipiteitä on monia ,ei siinä mitään. Oletkos koskaan testaillut esim SD tai Dimarzion mikkejä ?
Off-topicia tämä muuten on.
outo_O
10.01.2004 22:13:43
kustomin tube ois kova sana vahvistimeks? halpa ja kehuttu, toisin kai ku noi sun antamat vaihtoehdot.
itelläs on paska allekirjotus !
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)