Aihe: EQ pedaalit
1 2
Wespa
23.05.2007 23:38:41
vai kohisee uudemmat bossit? No heitelkääs sitten jotain muita 9 voltilla toimeen tulevia EQ-pedaaleita

Metsästä käytettynä Ibanezin GE9 tai Made In Japan -BOSSi. Ainakaan Ibanezit eivät (vielä) ole pahoissa hinnoissa.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
zepeteus
24.05.2007 00:32:48
Tuolta Elektroniikka ja soitinrakennuspuolelta löytyy haulla allekirjoittaneen ja muutaman muun kaverin (eritoten Placebon) perinpohjainen Boss GE-7 läpikäynti, modifiointeineen päivineen. Vieläkin tarkempia yksityiskohtia saa erikseen kysymällä.

Omani on 80-luvun Japaniversio, ja aikalaisekseen vähintäänkin OK. Liukusäätimet ovat saaneet ajan saatossa mm. kirjaimellisesti kenkää sen verran että parit varret olivat selvästi vinossa. Oikaisu ja menoksi taas. Säätimien viereen pudonnut raskas metalliosa teki kanteen pienen kolon, ei haittaa mitään. Kestäviä, kyllä.

Melkein kaikki noista Behkun pedaaleista on Bossin kopioita.

Muikea markkinointikikka joka perustui julkeaan assosiaatioon. Tuodaan NAMMiin esille lähestulkoon 1:1 Bossin pedaaleilta _näyttävä_ kopiokuorisarja, jopa nimiä myöten. Jo showssa saadaan Rolandin asiamiehet liikkeelle, ja juttu oikeuteen ennen ensimmäisenkään oikean pedaalin tuomista markkinoille. Paljon kohua ja ihmettelevää odottelua. Efektit uusiin kuoseihin muunnelluilla nimillä ja ulos halpistaivasta odottaville ostajille. Juuri tuo kohu takasi nimiassosiaation pysyvyyden vaikka pedaalit oli jo muutettu, ja tämä assosiaatio takasi taas ostettavuuden. Kopioinnin tarkkuudesta ja toimivuudesta voi sitten olla monta mieltä.

Ja mitäs se Boss teki aikoinaan MXR:n kanssa? ;)

Tämä lienee väärinkäsitys? Boss teki toki aikoinaan markkinoille tullessaan hallaa MXR:lle, käytännössä osaltaan kaatoi koko firman. Suurin vaikuttava tekijä oli kuitenkin se, että Boss tarjosi efektinsä halvemmalla...tämän taas mahdollisti osaltaan nimenomaan se, ettei Boss kloonannut MXR:n tuotteita. Vai löytääkö joku sellaisen, kiinnostaisi kun en itse tiedä.

MXR yritti vastata halpispedaalien maahanryntäykseen julkaisemalla muovisen Commande-sarjan, jota pidettiin yleisesti surkeimpana MXR:n tuotannossa, lopullinen niitti arkkuun.

Tämänkin historian valossa jotku tuoreemmat tapaukset ovat närästäneet.
Dr. Muff
24.05.2007 09:02:02
Muikea markkinointikikka joka perustui julkeaan assosiaatioon. Tuodaan NAMMiin esille lähestulkoon 1:1 Bossin pedaaleilta _näyttävä_ kopiokuorisarja, jopa nimiä myöten. Jo showssa saadaan Rolandin asiamiehet liikkeelle, ja juttu oikeuteen ennen ensimmäisenkään oikean pedaalin tuomista markkinoille. Paljon kohua ja ihmettelevää odottelua. Efektit uusiin kuoseihin muunnelluilla nimillä ja ulos halpistaivasta odottaville ostajille. Juuri tuo kohu takasi nimiassosiaation pysyvyyden vaikka pedaalit oli jo muutettu, ja tämä assosiaatio takasi taas ostettavuuden. Kopioinnin tarkkuudesta ja toimivuudesta voi sitten olla monta mieltä.

Itse en tota episodia seurannut kovinkaan tarkaan. Mitä nyt huvittuneena(?) sivusilmällä. Eihän missään vaiheessa ollut esillä ihan fyysisiä pedaaleja jotka lähes 1:1 Bossin kanssa? Hahmotelma kuvia vaan...

Jos näin on niin voidaan ehkä päätellä ettei missään vaiheessa oikeasti ollu edes tarkoitus julkaista samanlaisia. Ihan varmasti tiesivät Rolandin reaktion noin räikeään kopiointiin ja kuten sanoit käyttivät sitä hyväkseen luodessaan mielikuvia pedaaleista jotka ovat bossin kopioita ja siten vähintän yhtä hyviä (ja kohderyhmän mukaan varmaan jopa parempia kuin alkup), mutta hinnaltaan vain murto-osan maksavia.

Mulla ei ole noista omakohtaisia kokemuksia. Olen kyllä soittanut kitaristin kanssa jolla oli semmonen violetti distortion. Edes se seikka että pedaali meni AC-30een ei poistanut sitä tosiasiaa että se soundasi aivan kamalalta. :?

Mulla on ollut kaksi Bossin ekua (molemmat mit) ja se aikasempi oli kehnompi. Teki soundista elottoman ollessaan ketjussa. Tämä uudempi ei ainakaan samassa mittakaavassa samaa tehnyt, itseasiassa en ole tässä moista huomannut. Toki pidän sitä hotcaken bufferin jälkeen..Mikälie maanantaikappale se eka. Ei noi Bossin nyt NIIIIN paljoa kohise, sikäli kun ei kovin paljoa ole tarkoitus buustata. Mutta modasin koska "it's better to be safe than sorry"
Olen kojootti. Älä koske.
zepeteus
24.05.2007 17:57:40
Eihän missään vaiheessa ollut esillä ihan fyysisiä pedaaleja jotka lähes 1:1 Bossin kanssa? Hahmotelma kuvia vaan...

Näinkin samankaltaisella fyysisellä ulkoasulla ne tuotiin tuolla NAMM-showssa 2005 esille:

http://fr.audiofanzine.com/salons/index,idsalon,13,page,15.html

Arveltiin kuitenkin olevan pelkkiä kuoria, ei lopullista myytävää tavaraa, aivan kuten sinäkin päättelit....ja juuri mainitsemastasi syystä. Nettisivuilla olleet NAMMshown kaltaiset mallinnuskuvat muuttuivat oikeussyytteen jälkeen nykyisen ulkoasun mukaiseksi (osa useammankin muunnoksen jälkeen) ja pedaalit tippuivat sitten pikkuhiljaa markkinoille.

Vaan sepä tuosta.

Ei noi Bossin nyt NIIIIN paljoa kohise, sikäli kun ei kovin paljoa ole tarkoitus buustata. Mutta modasin koska "it's better to be safe than sorry"

Kas, samantyylisesti värkkäsin itsekin.
McNulty
24.05.2007 19:30:55
"Ostin uuden laitteen ja sitä piti heti viritellä ja siitä piti vaihtaa sisuskaluja, että siitä tuli hyvä!"

Jotenkin todella outo lähestyminen asiaan. Mielummin ostan kerralla hyvän, ettei tarvitse ruveta mitään kikkakolmosia heittämään välittömästi peliin. Säästän siinä omia hermojani ja aikaa.
clenching the fists of dissent
masterhat
24.05.2007 22:40:50 (muokattu 24.05.2007 22:41:27)
"Ostin uuden laitteen ja sitä piti heti viritellä ja siitä piti vaihtaa sisuskaluja, että siitä tuli hyvä!"

Jotenkin todella outo lähestyminen asiaan. Mielummin ostan kerralla hyvän, ettei tarvitse ruveta mitään kikkakolmosia heittämään välittömästi peliin. Säästän siinä omia hermojani ja aikaa.

Mä oon kyllä bonen kanssa samoilla linjoilla. Tai tietysti siinä tapauksessa jos on joku mullistava kikka, mikä säästää rahaa kun sillä modaa jonkun purkin. Pääsääntöisesti olen kyllä sillä kannalla että jos uutta tarvii modata, se ei ole ehkä oikea värkki mulle. Tai modaisin mielusti jos taidot ja tietämys antaisi myötä.

Täytynee käyttää tuota SansAmpin etusta EQ:na, kunnes vastaan tulee jokun mieluisa käytetty. Onkos noista Barberin EQ:sta kokemusta? Jos sellasen saisi käytettynä jostain kaivettua

e: tulipas diplomaattista jaarittelua..
darrell
25.05.2007 10:23:36
Minulla on Behringerin EQ-700. Se tekee tehtävänsä aivan kelvollisesti, mutta kohisee toki jonkin verran. Taitaa olla kopio jostain tunnetummasta ekusta. Hintaansa nähden aivan kelvokas peli, mutta tuskin pärjää laadukkaammille veljilleen.

Tekee tehtävänsä ok, mutta mulla tämä EQ-700 toimii silloin kun sitä huvittaa. Ei voi pitää kiinni ketjussa.
Johtuisikohan se halpuudesta, ettei edes viitsi katsoa, mikä siinä on vikana.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)