Aihe: EQ pedaalit
1 2
masterhat
22.05.2007 23:04:52 (muokattu 22.05.2007 23:05:45)
Tervehdys. Kyseisestä aiheesta on jo taidetta jupista jonkin verran, mutta uudella haulla en juuri mitään löytänyt. Tai sitten olen vaan v*tun tyhmä.

Niin, tarvisin jonkun ihan perus EQ-pedaalin puolakkarin kaveriksi efektilautaan. Osassa biiseissä tarvisi puolakkaria, mutta soundi on hieman liian tumma, kun vaihdan normi sähkiksen puolakkariin.
Nyt mulla on toiminut SansAmpin DI-Etuaste pedaali (paradriver DI) taajuuskorjaimena, mutta ymmärtääkseni siinä on bufferi josta catalinbreadin OD ei oikein tunnu tykkäävän.
Tai siis Catalini menee tukkoon kun sansamp on signaaliketjussa, vaikkei se olisi edes päälläkään. Sitten taas jos säätää nuppia hieman kirkkaammaksi, niin silloin sähkiksen soundi menee hiukan liian räikeäksi. Kasi piippuinen juttu..

Eli jotain ihan perus EQ:ta ilman bufferia, jonka voi polkaista tarvittaessa päälle kitaran vaihdon yhteydesä. Ja valaiskaa muutenkin tosta bufferista hieman lisää jos jaksatte, koska mulla ei ole ihan tarkkaa hajua mitä se käytännössä tarkoittaa (kuten varmaan edellä kirjoittamastani tekstistä huomasittekin).

Bossia olen kelaillut, mutta kertokaa ihmeessä jos tiedätte jonkin paremman purkin hommaan. Kaikki info on erittäin tervetullutta

E: Ja jos haulla jotain löytyy, nii tämän voi tietysti lukottaa ja siirrän postauksen sinne. Mä en vaan handlannu tota hakua
Krice
22.05.2007 23:17:30

Osta tuollainen ja kerro sitten oliko se hyvä:
http://www.thomann.de/fi/danelectro_dj14_fish_n_chips.htm
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
masterhat
22.05.2007 23:23:45

no miksikäs ei. noiden laadusta ei vaan ole kokemuksia. olen kyllä valmis maksamaan hiukan lisää, jos tiedän pedaalin kestävän hyvin, ja se suoriutuu tehtävästään mainiosti.

Se tässä nyt hiukan hämää, että miksi catalinbreadin OverDrive menee hiukan mössöksi ja signaali saattaa heiketä, jos liki 300eur arvoinen SansAmpin linjaboksi on siinä edessä, ja ei kaiken lisäksi edes päällä.
Ei luulisi olevan huono laatuisista buffereista kiinni.
Lueskelin haulla noista buffereista, mutta silti en tajunnu nyt ihan täysin homman nimeä..
ninos
22.05.2007 23:28:34

no miksikäs ei. noiden laadusta ei vaan ole kokemuksia. olen kyllä valmis maksamaan hiukan lisää, jos tiedän pedaalin kestävän hyvin, ja se suoriutuu tehtävästään mainiosti.

Se tässä nyt hiukan hämää, että miksi catalinbreadin OverDrive menee hiukan mössöksi ja signaali saattaa heiketä, jos liki 300eur arvoinen SansAmpin linjaboksi on siinä edessä, ja ei kaiken lisäksi edes päällä.
Ei luulisi olevan huono laatuisista buffereista kiinni.
Lueskelin haulla noista buffereista, mutta silti en tajunnu nyt ihan täysin homman nimeä..

Bufferista en minäkään älyä mitään, mutta MXR 10-alue EQ:ta voi suositella. Behringerin EQ:ta ja tuota Fish 'n' Chipsia olen myös käyttänyt. Behku suoriutui hintaisekseen mainiosti tehtävästään, keskialueboostina. Danelectrosta en muista paljoakaan, on siitä sen verran aikaa kun omistin sen. Mutta ilmeisesti en pitänyt kun menin myymään kyseisen purnukan.
Jormaz
22.05.2007 23:29:43

Mulla on tommonen, ihan "set and forget"-käytössä ollut, ei tuu runnottua joten ehjäkin vielä on. Enpä pahaa sanottavaa keksi. Muuta kuin että 10-alueinen olis tietty kivempi.
Summer is coming, fat boys are happy
Dr. Muff
22.05.2007 23:38:30
En tiedä onko passiivisia eq-pedaaleja, jos olisikin sillä pystyisi ainoastaa leikkaamaan. Normipedaali toimii päällä ollessaan bufferin tavoin, vaikka ohituskytkentä olisikin se maaginen true bypass. Sikäli jos et tarvitse säröä(tms masiinaa joka häiriintyy) samaan aikaan ekun kanssa riittää true bypassilla varustettu eku.

Ehkö voisi laittaa ekua ketjuun säröjen jälkeen? Harvoin bufferi vaikuttaa enää edellä oleviin pedaaleihin. Toki tämmöisiäkin harvinaisuuksia on, esimerkkinä vaikka Fulltonen OCD joka kirkastuu huisisti jos sen jälkeen pistää bufferin tms.
Olen kojootti. Älä koske.
masterhat
22.05.2007 23:43:49 (muokattu 23.05.2007 01:46:46)
Ehkö voisi laittaa ekua ketjuun säröjen jälkeen? Harvoin bufferi vaikuttaa enää edellä oleviin pedaaleihin. Toki tämmöisiäkin harvinaisuuksia on, esimerkkinä vaikka Fulltonen OCD joka kirkastuu huisisti jos sen jälkeen pistää bufferin tms.

Tätä kelailin kanssa, ja se varmaan onkin fiksuin idea. Sekä myös helppo toteuttaa. Eli jos heittäis ekun sinne juuri ennen dealyta, reverbbiä ja tremoloa, niin silloin nuo hieman ronkelimmatkaan säröt ei pahastuisi siitä.
Kohta loppuu lankusta väkisin tila kesken:D

Löytyihän haullakin, kunhan ei laittanut mitään fiksua hakusanaa, esim EQ tai Eq... jne.

tuossa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;t=141242&o=20&#p6793285

Pelaakos nuo MXR:t muuten 18v:lla?

Sellanen vaatimus olis EQ-pedaalista että pitäis pelata VoodoolabinPedalPowerin perässä..
StoRBa
23.05.2007 10:06:34

Multa löytyy Bossin GE-7 eq-pedaali, ja se ainakin on toiminut mallikelposesti. Bossin pedaalit on yleensäkin kestävää laatua, joten luulisi kestävän kovempaakin keikkailua. Hintaa tosin on hieman enempi kuin tolla Danelectrolla. Bossin pedaalista saa pulittaa noin satasen.
Kyllikki
23.05.2007 10:28:32
Vertailin aikoinaan ostoaikeissa useammakin valmistajan EQ-pedaaleita, ja kyllähän BOSS GE-7 veti pisimmän korren. Silloinen Ibanez GE-9 oli vahva "kakkonen", mutta putosi vertailussa BOSSille hieman voimakkaamman pohjakohinan vuoksi.

DODin EQ-pedaali oli suoraan sanottuna "sieltä, mihin aurikokaan ei paista". Vaikka säädöt olivat "flat" -asennossa, pedaali väritti huomattavasti ääntä sekä vaimensi kokonaisvolumea verrattuna bypass -tilaan. Myös kohinoiltaan pedaali oli kaikkein voimakkain ja kohina kasvoi jopa sietämättömälle tasolle, jos jotakin taajuuskaistaa korosti vähänkään runsaammin (+6 dB). Vika ei ollut ns. yksilövika, sillä kokeilin samassa myymälässä paria muutakin yksilöä, jotka kaikki käyttäytyivät samoin.

Näistä uudemmista (Danelectro, Behringer) ei ole itselläni kokemuksia, sillä Bossin ostettuani 80-luvun puolivälissä, ei ole vaihtoa tarvinnut edes ajatella.
Sähköt sain ja sähkökitaran... Vielä kun osais soittaa...
MTM
23.05.2007 10:34:31 (muokattu 23.05.2007 15:03:57)
Minulla on Behringerin EQ-700. Se tekee tehtävänsä aivan kelvollisesti, mutta kohisee toki jonkin verran. Taitaa olla kopio jostain tunnetummasta ekusta. Hintaansa nähden aivan kelvokas peli, mutta tuskin pärjää laadukkaammille veljilleen.

EDIT: tässäpä hauska arvostelu tuosta lootasta (varsinainen linkki ei toiminut, tämä on googlen välimuistitallenne):

http://216.239.59.104/search?q=cach … k&cd=4&gl=fi&lr=lang_fi
StoRBa
23.05.2007 10:44:26

Minulla on Behringerin EQ-700. Se tekee tehtävänsä aivan kelvollisesti, mutta kohisee toki jonkin verran. Taitaa olla kopio jostain tunnetummasta ekusta. Hintaansa nähden aivan kelvokas peli, mutta tuskin pärjää laadukkaammille veljilleen.

Melkein kaikki noista Behkun pedaaleista on Bossin kopioita. Kuulemma aika lailla heikompaa tekoa kuin esikuvansa. Aika paljon halvempiakin tosin.
Desolate1
23.05.2007 11:27:43
Melkein kaikki noista Behkun pedaaleista on Bossin kopioita.

Ja mitäs se Boss teki aikoinaan MXR:n kanssa? ;)
In the Lodge of the Arsonist.
McNulty
23.05.2007 12:45:30
Itselläni on MXR M-109 6-Band EQ (se vanhempi sininen rasia jossa ei ole jalkakytkintä) ja pitää kyllä todeta että se on yksi parhaita joita olen tähän päivään mennessä käyttänyt. Parametrisistä mokkuloista on vielä kovin vähän kokemusta... ne varmasti ajavat ohitse mutta mutta...

Miulla oli kumpikin uudemmista mustista jalkakytkimellisistä MXR:n EQ-speduista ja kummatkin olen myynyt etiäpäin. Ei niistä ollut tuon vanhemman sinisen rasian korvaajaksi. Lähinnä siksi, että minulla se uudempi musta aiheutti tietyissä tilanteissa ylimääräisiä kohinoita (10-band on kitaralle ihan liikaa... mitä helvettiä mie teen jollain 16KHz säädöillä kitaratouhuissa?). Toisekseen nuo kummatkin uudet MXR:t söivät signaalia (sekä ylä- että alakertaa) ollessaan pois päältä. Sininen rasia ei tätä tee, ollessaan "flättinä". Siinäpä ne tärkeimmät syyt miksi en noista uudemmista diggaillut.

Ibanezin vanhemmat L, 9 ja 10-sarjaset EQ:t ovat varsin päteviä myös. Bossit, Behringerit, Danelectrot jne. ovat sellaisia "ylempää alatasoa" olevia mokkuloita. Sihinää, kohinaa, huminaa... milloin mitäkin. Toimii peruskäytössä kyllä. Toisille riittää, mulle ei.

Metsästä tosiaan jostain MXR:n vanhempi sininen 6 tai 10-band rasia (6-band jos vain kitarakäyttöön, 10-band jos haluat equttaa joskus jotain muutakin). Saat varmasti loistavan EQ:n loppuelämäksi.
clenching the fists of dissent
masterhat
23.05.2007 12:51:22
Pelaakos nuo MXR:t muuten 18v:lla?

Sellanen vaatimus olis EQ-pedaalista että pitäis pelata VoodoolabinPedalPowerin perässä..

taidan tuon perus bossin hommata, jokuhan tässä mainitsikin että on käyttänyt sitä jo joskus 80 jotain-luvulta asti :)
Dr. Muff
23.05.2007 13:17:36
Vertailin aikoinaan ostoaikeissa useammakin valmistajan EQ-pedaaleita, ja kyllähän BOSS GE-7 veti pisimmän korren. Silloinen Ibanez GE-9 oli vahva "kakkonen", mutta putosi vertailussa BOSSille hieman voimakkaamman pohjakohinan vuoksi.

Bossikin kohisee kohtuullisissa määrin. Bossista saa kuitenkin hyvän alustan jolle rakentaa. Netistä löytyy tarvittava määrä tietoa mitä osia pitää vaihtaa ja mihin. Osat saa kaupasta. Jos ei itse ehdi asiaan perehtymään niin ainakin monteallums.com on paikka josta saa tarvittavat ohjeet ja osat samassa paketissa.

Modasin itse Bossin ekun Monte Allums kitillä. Nyt se tuntuisi olevan aika hyvä, neutraali ja kohinaton.
Olen kojootti. Älä koske.
Wespa
23.05.2007 13:19:36
taidan tuon perus bossin hommata, jokuhan tässä mainitsikin että on käyttänyt sitä jo joskus 80 jotain-luvulta asti :)

Mutta väitänpä että tuo kyseinen 80-luvun Made In Japan Boss on hiukan parempi kuin nämä uudemmat Made In Taiwanit. Kovasti on ollut kommenttia, että nämä uudemmat kohisevat jo huomattavasti noihin 80-luvun Japanissa tehtyihin verrattuna.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
saastara
23.05.2007 15:06:16
Mutta väitänpä että tuo kyseinen 80-luvun Made In Japan Boss on hiukan parempi kuin nämä uudemmat Made In Taiwanit. Kovasti on ollut kommenttia, että nämä uudemmat kohisevat jo huomattavasti noihin 80-luvun Japanissa tehtyihin verrattuna.

Tähän en osaa mitn sanoa, mutta oma (tai noh, kaverilta varastamani) Bossin EQ kohisee huomattavan häiritsevästi.
Kyllikki
23.05.2007 15:40:47

Jou män, oma 80-luvun Bossini on todellakin japanialainen, mutta enpä ole koskaan tullut verranneeksi tuota näihin uudempiin, taiwanialaisiin veljiinsä.

Tokihan tämäkin Bossi kohisee, kuten varmaan kaikki kitarakäyttöön tehdyt pedaali EQ:t, mutta kuten tuolla edellä kerroin 80-luvun puolivälissä tekemistäni vertailuista, oli Boss silloisista vaihtoehdoista se vähäkohinaisin. Eikä tuo kohina ole muodostunut ongelmaksi näihinkään päiviin mennessä. Luottamusta Bossin tuotteisiin se on kuitenkin omalta osaltaan lujittanut, sillä pedaali kulkee edelleenkin (jo n. 22 vuoden ajan) keikalta toiselle pedaalilautaan kiinnitettynä, ilman minkäänlaisia ongelmia - edes potikatkaan eivät rahise!

Kuten edellä on todettukin, alkuperäiset MXR:t ovat myös hyviä valintoja, jos niitä jostakin sattuu käytettynä löytämään. Itselleni sellainen ei soveltunut, koska noissa alkuperäisissä MXR:ssä ei ollut bypass -jalkakytkintä. Uusia, Dunlopin valmistamia MXR:iä en ole kokeillut, mutta varmaan lukeutuvat kuitenkin pedaali-EQ:iden kärkikaartiin.
Sähköt sain ja sähkökitaran... Vielä kun osais soittaa...
Fingolfin
23.05.2007 15:47:01
Itsellä on haussa tuollainen MXR:n EQ-spedu käytettynä. M-108 10-band on siitä mielenkiintoinen kun on input gain ja output volume säädöt erikseen taajuussäätöjen lisäksi.
Strength and Honor
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)