Aihe: kitaran tuonti lentokoneessa
1 2
eeko
09.01.2004 11:59:06
onko aiheesta kokemusta, laskutetaanko lisää tai tuleeko kitinää/jupinaa? entä jos on useampi peli noin niinkuin matkamuistona?
Karlsson
09.01.2004 12:05:25
Jossain koneissa on semmoisia erillisä lokeroita, joihin saa tungetua pitkiä tavaroita, kuten onkivapa, iso vatupassi ja kitara.

Penkkien yläpuolella oleviin lokeroihin ei saa mahtumaan juuri mitään ja jos saakin, niin kanssamatkustajien sinne änkemät roinat ruhjovat kaiken.

Itse roudailin bassoa niin, että ruuvasin kaulan irti ja laitoin sen "taitettuna" matkalaukkuuni vaatteiden ynnä muiden väliin. Hyvin kulki ruumassa tuolla tavalla.
Olen läski sika.
leka
09.01.2004 12:07:06
Riippuu lentoyhtiöstä ja virkailijoista... Kerran olen joutunut laittamaan kitaran ruumaan, onneksi oli kunnon kotelo. Silloinkin sai miljoona "särkyvää" tarraa ja kuljetuksen erillissessä hississä. (tosin kitara ei ollut oma, vaan firman. Mutta kuitenkin...)
yleistäminen on aina väärin
eeko
09.01.2004 12:09:14
just niin aattelin tehdä, pitää alkaa mittaamaan matkalaukkua, tarkoitus olisi tuoda mexicostrato jenkeistä ja kaverille "joku kiva halpa basso". ei muuta, kun ruuvimeisseli mukaan...
depe
09.01.2004 15:43:09 (muokattu 09.01.2004 15:43:46)
Minä aikoinani Hollannista vaihdosta palatessani tein tällä tavalla:

Lentoni oli Finnairilla, joten otin aluksi yhteyttä ihan suomen Finnairiin ja kysyin, että saakos sitä akustista kitaraa tuoda sinne koneen sisälle. No ne käskivät ottamaan yhteyttä Amsterdamin lentokentän Finnairin "kenttähenkilöön". Soitin sitten sille muutamaa päivä ennen lentoa ja se tarkasti, että onko kone täynnä. Kone ei ollut läheskään täynnä, niin sitten tämä henkilö sanoi minulle, että ota vaan se kitara sinne koneeseen, hattuhyllyillä on tilaa.

No sitten kun kaikkien junaonnettomuuksien yms. jälkeen lopulta ehdin sinne koneelle, niin homma toimi, eli kukaan ei sanonut kitarasta mitään ja hyvin se sinne hyllylle mahtui.

Luulisi että se stratokin mahtuu sinne hyllylle helposti.

EDIT: lisäys: niin eli kannattaa soitella sinne lentoyhtiöön jos ei liikaa ujostuta...
Thain
09.01.2004 16:06:23
Kokemuksia on useammaltakin reissulta basson kuskaamisesta. Ei ole ollut ongelmia saada lyhytskaalaista Aria Pro II:tä gigbägissä matkustamon puolelle. Thunderbirdini varmaan kyllä haluaisivat ruumaan :-) tosin sitä en ole lentokoneeseen yrittänytkään ottaa.

Finnairin koneisiin olen aina saanut soittimeni helposti ja ongelmitta matkustamoon. Isompaan koneeseen bassoni mahtuu useimmiten hyvin hattuhyllylle, ellei niin sitten viereen. Joskus ovat pyytäneet laittaa turvavyöhön sen soittimen, jos on vieressä ollut tilaa. Itse pyydän ikkunapaikan, jolloin saan bassoni kätevästi nojaamaan koneen runkoa vasten. Ulkomaiden kentillä useimmiten haluavat laittaa gigbägiin sellaisen tarranauhan tai pahvilipukkeen, jotta sen saa koneeseen. Kerran eräs kenttävirkailija Dusseldorfin kentällä olisi välttämättä halunnut sen ruumaan kun olin koneen ovella, mutta Finnairin lentoemo vinkkasi vain sisällä kun selitin ettei voi laittaa ruumaan.

Kannattaa selvittää koneen tyyppi ja koko etukäteen. Jos matkustat pienellä koneella esim. Lufthansan Canadair (?) niin tulee vaikeemmaksi. Haluavat soittimesi joko ruumaan ja maksat ylipainosta tai sitten laskevat matkustamoon jos on tilaa ja maksattavat lentolipun hinnan siitä soittimestasi, joka matkustaa omalla paikalla business luokassa ja sinä turistissa.

SASsilla lennettäessä pari vuotta sitten NYCiin ei myöskään ollut ongelmia. Basso gigbägissä ja akustinen kitarakovakotelossa matkustivat mennen tullen hattuhyllyssä rapakon yli. Iso kone, iso hattuhylly. Tosin Amerikan tuliainen kovakotelossa piti sitten laittaa ruumaan.

Halpalentoyhtiöt on sitten luku erikseen. Kannattaa tsekata heidän ehtonsa etukäteen ennen kuin varaa matkaa sitä kautta. Voi olla että tulee soittimen kanssa kallis reissu.
Don't break the groove.
pimp
10.01.2004 15:31:47

SASsilla lennettäessä pari vuotta sitten NYCiin ei myöskään ollut ongelmia. Basso gigbägissä ja akustinen kitarakovakotelossa matkustivat mennen tullen hattuhyllyssä rapakon yli. Iso kone, iso hattuhylly. Tosin Amerikan tuliainen kovakotelossa piti sitten laittaa ruumaan.

Pari vuotta sitten ennen 9.11 vai jälkeen? Viime vuonna ei saanu Finskillekkään viedä edes sählymailaa matkustamoon saati sitten kitaraa. Kaikki tommonen menee finskillä kyllä käsin kannettuna ruumaan, ettei siinä mitään über-flightcaseja tartte. Akustiset on sitten eri juttu kun siellä ruumassa ei ole paineentasausta niin akustiset ottaa siitä itteensä ihan eritavalla.
vincent
10.01.2004 16:23:33
menee vähän aiheen vierestä, mut pakko kertoa:

aeroflotilla sain ainakin tuotua didgeridoon käsimatkatavarana. sehän on tuollaiset puolisentoista metriä pitkä ja kova kuin kivi = täydellinen ase, ja tämä oli jälkeen 9/11.

"what's this?"
"a didgeridoo."
"what's that?"
"a musical instrument."
"what's it made of? metal?"
"wood."
"oh... OK."

:-D
hevi määrää... ...mutta ketä?
JarnoH
10.01.2004 18:30:31

Tulipa mieleeni, kun kummi-enoni toi aikoinaan minulle kitaran Jenkeistä niin oli kuulemma joutunut löystyttämään kielet ennen koneeseen laittamista. Mukava alkaa lentokentällä vehtaamaan lukkotallallisen kitaran kanssa. Mikähän idea tuossakin oikein oli?
" La ballerina si chiama bella rusa "
käki
10.01.2004 18:31:20 (muokattu 10.01.2004 18:31:41)
menee vähän aiheen vierestä, mut pakko kertoa:

aeroflotilla sain ainakin tuotua didgeridoon käsimatkatavarana. sehän on tuollaiset puolisentoista metriä pitkä ja kova kuin kivi = täydellinen ase, ja tämä oli jälkeen 9/11.

"what's this?"
"a didgeridoo."
"what's that?"
"a musical instrument."
"what's it made of? metal?"
"wood."
"oh... OK."

:-D

Taitaa tuo itäyhtiöiden turvallisuuspolitiikka olla muutenkin vähän toista luokkaa kuin täällä sivistyksen parissa. Kun Suomen itärajan yli mennään(itään päin), siirtyy Herran haltuun aika moni asia.
Freemasons rule the country !
U.Honey
10.01.2004 20:37:18
Lisää asia vierestä: olin kerran lähdössä ulkomaille keyboardin kanssa. Menin tekemään check-inninä ja virkailija tiedusteli mitä transit casessa on sisältönä. Tuumin että nyt on huumoripläjäyksen aika ja sanoin: "Konepistooli". Vitsi ei mennyt jakeluun vaan virkailija sanoi: "Jaaha, sen kujettamiseen tarvitaan kapteenin lupa".
My name is Baron - U.Honey Baron
qfleax
10.01.2004 22:14:27
Lisää asia vierestä: olin kerran lähdössä ulkomaille keyboardin kanssa. Menin tekemään check-inninä ja virkailija tiedusteli mitä transit casessa on sisältönä. Tuumin että nyt on huumoripläjäyksen aika ja sanoin: "Konepistooli". Vitsi ei mennyt jakeluun vaan virkailija sanoi: "Jaaha, sen kujettamiseen tarvitaan kapteenin lupa".

Kokeileppa samaa nykyään Jenkeissä ja kerro miten kävi jos eivät ammu sua siihen paikkaan :)
askomiko
10.01.2004 22:48:41
Tulipa mieleeni, kun kummi-enoni toi aikoinaan minulle kitaran Jenkeistä niin oli kuulemma joutunut löystyttämään kielet ennen koneeseen laittamista. Mukava alkaa lentokentällä vehtaamaan lukkotallallisen kitaran kanssa. Mikähän idea tuossakin oikein oli?

Ainakin akustiselle kitaralle tuo on ihan suositeltava varotoimenpide lentämisen rasituksia vastaan, mutta en sitten tiedä miksi lentokoneihmiset olisi sen käskenyt.
Myytävänä pari kitaraa ja Orange Ad30? Myykääs joku mulle 4x12" greenbackeillä.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Saikkonen
11.01.2004 01:37:24
Muutamia kertoja käynyt ulkomailla soittimet mukana, ja aina ilman erillistä maksua ovat kitarat mukana kulkeneet. Muista vain kunnon kotelot; ellet saa hankittua vanerista flight-casea, kietaise normaalin kovan kotelon ympärille +erityisesti lukkojen ympärille annokset roudarin(ilmastointi-)teippiä.
absqua
11.01.2004 10:38:51 (muokattu 11.01.2004 10:39:35)
Mä olen muutamia kertoja matkustanut basson kanssa lentokoneessa ja joka kerta olen saanut joko pienen tai vähän suuremman väännön jälkeen ottaa bassoon matkustamoon (kuljetusvälineenä siis pehmeä topattu kantopussi). Aina se on mahtunut hattuhyllylle.

Yleensä homma on mennyt siten että check-innin mammat ovat tuumineet että onpas tuo iso käsimatkatavara. Sitten minä vakuutan sen mahtuvan hattuhyllylle, koska on se mahtunut ennenkin, piipipii. Sitten sitä asiaa aprikoidaan 0,5-5 min ja lopulta basson saa kuitenkin ottaa käsimatkatavarksi mutta sille printataan oma tagi siltä varalta että matkustamon henkilökunta haluaa varastoida sen johonkin muualle kuin hattuhyllylle, jolloin kuljetus tapahtuu yhtiön vastuulla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
k_laakso
11.01.2004 12:46:07 (muokattu 11.01.2004 16:01:39)
Ei mitään ongelmia tuottanut akustisen kitaran tuonti kovassa keississä Pekingistä Helsinkiin Finnairin lennolla.
Missään vaiheessa kukaan ei valittanut eikä mitään, hattuhyllylle meni kevyesti.
Oli muuten halpa akkari, 50 juuroa makso kovan keissin kera tommonen Pao Chia merkkinen perus akustinen sielä. Muutama tunti tuli muutenkin vietettyä erään kadun varrella joka aivan sattumalta tuli löydettyä... sen varrella n. 15 soitinkauppaa ja hinnat todella halvat.
"Do you trust who I trust me, myself and I."
L.Ruoska
11.01.2004 15:50:41

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 8&o=0&x=8904261799&co=0

Kato mun kommentti tuolta, oon pari tuonu eikä oo ollu ongelmia. Menee siinä missä reppu tai käsilaukkukin =)
WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals!
Karlsson
14.01.2004 12:13:35
sehän on tuollaiset puolisentoista metriä pitkä ja kova kuin kivi = täydellinen ase, ja tämä oli jälkeen 9/11.

Hehe, mun piti luovuttaa mun avainketju. Se on semmonen kromattu 15cm pitkä polkupyöränketjun pätkä. Ensin ottivat sen multa pois ja sitten näin kun hirveällä kalabaliikilla tuumivat miten sitä voi käyttää terrorismiin. Käsimerkeistä päätellen kuristusvehje ja taiteltuna jonninmoinen lyömäase siitä saatiin tehtyä.

Se takavarikoitiin matkan (amsterdam - NY ) ajaksi ja jokin turvallisuusvastaava piti mulle puhuttelun. Säätöä säätöä.

Tuo oli onneksi lievää verrattuna jenkkilän pään meininkiin.
Olen läski sika.
AoA
14.01.2004 12:18:45
onko aiheesta kokemusta, laskutetaanko lisää tai tuleeko kitinää/jupinaa? entä jos on useampi peli noin niinkuin matkamuistona?

Ei ole jupinaa ollut. SASilla lensimme puolaan ja basson laitoin lentokoneeseen. Suositeltavaa olisi että on hyvä ja kova kotelo. Ei nimittäin tiedä miten päin nakkelevat niitä. Mutta ehjänä meni ja tuli takaisin.
-Anssi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)