JoKo 22.05.2007 16:15:03 | |
---|
täsmäohjeistusta kaipailisin.. ajattelin demotukselleni että samankaltaista rumpusaundia hakisin kuin Smashing Pumpkinssin Siamese dreamella. Lähtösaundit ovat tässä tapauksessa peräisin drumkit from hell superior:lta eli mikkien valintaan en voi vaikuttaa, rumpujen valintaan kylläkin. Eli lähinnä näitä eq/kompura/reverb asetuksia hakisin softana sonar 6, plugareina kjaehrhusin ilmainen kokoelma, modern plugarit ja wawesin bundle. Mulla ei ole mitään kokemusta tosta Drumkit From Hellistä, mutta kyseessä on varmaankin jonkinsortin rumpukone. Jos ei ole mahdollisuutta soittaa oikeita rumpuja, niin ainakin voisi testata ajamalla ne rummut kaiuttimista, ja mikittää tila, jota sitten ajaa konerumpujen taakse. Jos tila ei ole kovin iso, niin isokalvoiset mikit vastakkaiseen seinään suunnattuina voisi toimia. Sen voi vaikkapa kompuroida särölle, tai sitä voi viivästää... mikä vaan toimii. Riippuen mikä Wavesin paketti sulla on, niin sillä IR-kaiulla saa myös tosi realistisia tiloja aikaan. Kuten jo mainittu, mitään efektiasetuksia on mahdotonta sanoa, mutta kuuntele sitä Smashing Pumpkinssin levyä ja omaa biisiäsi peräkkäin ja pyri sen kaltaisiin rumpusoundeihin. Aika velho kyllä saa olla, jos rumpukoneella saa ohjelmoitua vakuuttavan akustisen rumpusetin, joka _svengaa_, varsinkin jos ei käytä mitään padi/sähkörumpu systeemeitä. Pirkan eineksistä saa ihan maittavan aterian jos on taitoa ja jaksaa vääntää. Lähinnä tässä nyt yritetään korvata tuore basilika jollain aineella, joka sisältää basilikan kaltaisia aromeja (E345). Ei oo helppoa, mutta lopputulos ratkaisee. Kärsivällisyyttä! |
PJS 22.05.2007 17:16:28 (muokattu 22.05.2007 18:05:19) | |
---|
Jees, eihän luonnolista tatsia saa aikaiseksi kuin oikealla rumpalilla, mut oikean rumpalin äänittämiseen kykyni ja resurssini eivät riitä. Groove ei ole sinällään ongelma, että yritän vaan puhtaasti saundeja hakea en niinkään sitä inhimmillisen grooven tuomaa luonnollisuutta...Vaikka kaikki vaikuttaakin kaikkeen. Ihan hyviä neuvoja tullut kyllä. Tarkoituksena tällä kaikella on ikäänkuin vähän harjoitella tietyn tyyppisten saundimaailmojen luomista, eli ei välttämättä ihan totaalista kopiointia mutta sellasta imitointia ikäänkuin, harrastusmielessä. En ole missään määrin ammattimainen tai edes kattavalla osaamisella varustettu amatööri eli en edes toivo saavani täsmälleen sitä levyllä olevaa saundia, mut ko.levy toimii ikäänkuin referenssinä siihen mitä yritän hakea. Melko terveet korvatkin omaan joihin viimekädessä luotan, mässä tapauksessa harrastelijan tietotaito on vaan niin kevyellä pohjalla että päätin turvautua näissä suuntaa antavissa nikseissä viisaampien apuun. Tässä tapauksessa siis käytössä tuo superior versio DFH:sta jossa on näennäisen käsittelemättömät lähtösaundit ja aika hyvin mahdollisuuksia vaikuttaa dynamiikkaan noin niinkuin volumen osalta timen jäädessä silti koneellisen tarkaksi. Mut ainakaan oma korvani ei enää erota hyvin ohjelmoituja/sähkörummuilla soitettuja ja prosessoituja valtaisilla samplekokoelmilla luotuja rumpuraitoja oikeista rummuista, jos ei oikein erikseen lähde kuuntelemaan ja miksipä lähtisin kun vaan omaksi huvikseni harrastelen ilman että näitä muut sen kummemmin kuuntelee. Kiven mainostamaa duckaamista olin ajatellut pienen haeskeluprosessin jälkeen kokeillakkin ainakin kitarat-rummut akselilla, laulun ja kitaroiden suhteen en olisi älynnyt välttämättä itse kokeilla. Myöskään sen alaoktaavin lisääminen keinotekoisesti siihen bassoon (joka tosin sekin tulee keinotekoisesti sample-levyltä) ei olisi myöskään tullut itselle ainakaan heti mieleen. Lähinnä ajattelin vain erotella sen bassoisemman kuivan ja säröisemmän saundin toisistaan. Mites duckaaminen käytännössä tapahtuu? gatella vissiin? Mitä ja minne ja millä asetuksilla? Entä lähimikitettyjen rumpuraitojen kompressointi? Joka raidalle oma kompurakäsittely vai mielummin yhteinen kompurointi ja pitäisikö käyttää kompuraa "sarjassa vai rinnan" tosin korvahan sen päättää ja kumminkin kokeilen molempia vaihtoehtoja. äh. Kyllä amatööriys on hienoa, kun kaikki on niin uutta ja jännää. Onneks mulla on taas pian töiden ohella pelkkää vaapaa aikaa monta kuukautta. Relaa, beibi! |
jannu 22.05.2007 19:37:44 | |
---|
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain |
jannu 22.05.2007 19:45:33 | |
---|
Kyllä kyllä. Toi Butch Vig -äänimaailma on sikäli hankala rasti, että rumpujen soundi ei ole niinkään niissä rummuissa itsessään, kuin koko instrumentaatiossa ja siinä miten se tekee tilaa rummuille. Muutenkin suosittelen aloittamaan miksaamisen bassosta ja laulusta, ja vasta kun nämä ovat mieluisat (ja tässä tapauksessa esim bassolle haettu myös alempi oktaavi), avata ensin bassari ja kärsivällisesti rakentaa siitä ja bassosta tukeva paketti, ennen kuin alat yhtään avata muita raitoja. Sitten seuraavaksi tehdäänkin pohjakitaroista (muista monta säröä peräkkäin ja rinnakkain) ja bassosta (särö + alaoktaavi) leveä verho, ja avataan siihen reikiä sekä parametrisella EQ:lla että mahdollisesti myös Duckerilla että saadaan overheadeista / ambienssista kuuluvat rummut läpi - rumpujen lähimikkejä ei avata ennen kuin tarve erikseen tulee. Laulu pitää myös ajaa duckaamaan kitaroiden ja basson middle-ylämiddleä. Sitten kun lähimikkejä avataan, ne pitää myös kompressoida kuuluviin. Niinkuin vaikka noin. Esmes. Hmm, tää oli oikein mielenkiintoinen juttu. Kiitos. Semmoinen kymysys että, kun duckataan jotain tiettyä taajuusaluetta, niin homma hoituu ilmeisesti monialuekompuralla helpoiten?? "Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain |
Timo JM 22.05.2007 20:59:40 | |
---|
Sitten seuraavaksi tehdäänkin pohjakitaroista (muista monta säröä peräkkäin ja rinnakkain) ja bassosta (särö + alaoktaavi) leveä verho, ja avataan siihen reikiä sekä parametrisella EQ:lla että mahdollisesti myös Duckerilla että saadaan overheadeista / ambienssista kuuluvat rummut läpi - rumpujen lähimikkejä ei avata ennen kuin tarve erikseen tulee. Laulu pitää myös ajaa duckaamaan kitaroiden ja basson middle-ylämiddleä. Huh, mitä säätöä. Mä en ole duckannut ikinä mitään. Vois tietysti olla mielenkiintoista tutustua aiheeseen. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
kivi 22.05.2007 21:20:12 | |
---|
Hmm, tää oli oikein mielenkiintoinen juttu. Kiitos. Semmoinen kymysys että, kun duckataan jotain tiettyä taajuusaluetta, niin homma hoituu ilmeisesti monialuekompuralla helpoiten?? Voit kokeilla a) monialuekompuraa, b) ohjaussignaalin rajaamista ylä- ja alapäästään tiettyyn taajuusalueeseen, c) ajaakin ohjaussignaalilla gatea joka päästää vastavaiheista taajuutta samaan ryhmään (tästä en itse asiassa oo varma toimisko muutenkin kuin teoriassa), d) jotakin muuta, mitä... Mä varmaankin jakaisin tässä tapauksessa, ja jos täällä nyt tekisin, duckattavan signaalin kahteen eri aliryhmään joista toinen olisi signaalin alapää ja toinen yläpää, ja laittaisin duckerin siihen ylempään - näin siis syystä että oon aliryhmäfriikki ja tekisin Cubasella jossa sidechain-ominaisuudet on olemattomat ja sidechain-kompuroiden tarjonta surkea. Vastaavasti jos olisin tuolla studion puolella, siellä olevassa ProTools seiskassa aliryhmien käyttö on tosi kömpelöä, mutta sidechain-plugeja on viljalti, joten siellä varmaan tekisin just monialuekompuralla, joo. *Jää miettimään* :-D |
jannu 22.05.2007 21:26:26 | |
---|
Voit kokeilla a) monialuekompuraa, b) ohjaussignaalin rajaamista ylä- ja alapäästään tiettyyn taajuusalueeseen, c) ajaakin ohjaussignaalilla gatea joka päästää vastavaiheista taajuutta samaan ryhmään (tästä en itse asiassa oo varma toimisko muutenkin kuin teoriassa), d) jotakin muuta, mitä... Mä varmaankin jakaisin tässä tapauksessa, ja jos täällä nyt tekisin, duckattavan signaalin kahteen eri aliryhmään joista toinen olisi signaalin alapää ja toinen yläpää, ja laittaisin duckerin siihen ylempään - näin siis syystä että oon aliryhmäfriikki ja tekisin Cubasella jossa sidechain-ominaisuudet on olemattomat ja sidechain-kompuroiden tarjonta surkea. Vastaavasti jos olisin tuolla studion puolella, siellä olevassa ProTools seiskassa aliryhmien käyttö on tosi kömpelöä, mutta sidechain-plugeja on viljalti, joten siellä varmaan tekisin just monialuekompuralla, joo. *Jää miettimään* :-D Ok, tämä selvensi erittäin paljon taas. Kiitos. :) "Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain |
Daunt 22.05.2007 23:01:48 | |
---|
Entä lähimikitettyjen rumpuraitojen kompressointi? Joka raidalle oma kompurakäsittely vai mielummin yhteinen kompurointi ja pitäisikö käyttää kompuraa "sarjassa vai rinnan" tosin korvahan sen päättää ja kumminkin kokeilen molempia vaihtoehtoja. Käyttäisin noita kaikkia vaihtoehtoja :) Eli laittaisin basarille, virvelille, tomiryhmälle ja mahdollisesti overheadeille kompuran. Lisäksi rumpuryhmälle ihan lievä kompressointi. Sitten vielä erikseen rinnakkaiskompura koko setille ja ehkä myös overheadeille. Unohtamatta tietenkään masterkanavan kompuraa... |
kivi 22.05.2007 23:07:07 | |
---|
Käyttäisin noita kaikkia vaihtoehtoja :) Juurikin niin. Kun lähtee laskemaan bassarista masterkanavaan, niin matkalla voi hyvinkin olla vaikka 8-10 kompuraa. :-) |
PJS 22.05.2007 23:08:04 | |
---|
Käyttäisin noita kaikkia vaihtoehtoja :) Eli laittaisin basarille, virvelille, tomiryhmälle ja mahdollisesti overheadeille kompuran. Lisäksi rumpuryhmälle ihan lievä kompressointi. Sitten vielä erikseen rinnakkaiskompura koko setille ja ehkä myös overheadeille. Unohtamatta tietenkään masterkanavan kompuraa... Hmm...varmaankin aika lievää kompressointia silti? selvitin itselleni äsken jopa sen miten toi sidechain homma tapahtuu ja wavesin kompurassa taitaa hittovie olla moinen ominaisuus jopa. ens viikolla kokeilen silmät kiiluen. Relaa, beibi! |
milcoin 22.05.2007 23:26:25 | |
---|
...ProTools seiskassa aliryhmien käyttö on tosi kömpelöä... Mitäs tarkoitat? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
kivi 22.05.2007 23:54:50 | |
---|
Mitäs tarkoitat? Niiden reititys pitää rakentaa erikseen vaikeammin kuin vaikkapa Cubasessa tai Sonarissa, ihan koko kanavan luominen vaatii useamman klikkauksen, ja aliryhmässä olevaa raitaa soolottaessa pitää soolottaa sekä ryhmä että raita. Kaikkea pientä ja vaivalloista, mikä ei ollenkaan innosta käyttään aliryhmiä turhaan. |
Kaikkea pientä ja vaivalloista, mikä ei ollenkaan innosta käyttään aliryhmiä turhaan. Tuleekos niitä muuten sitten käytettyä turhaan? ;-) ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
Daunt 23.05.2007 08:26:59 | |
---|
Hmm...varmaankin aika lievää kompressointia silti? selvitin itselleni äsken jopa sen miten toi sidechain homma tapahtuu ja wavesin kompurassa taitaa hittovie olla moinen ominaisuus jopa. ens viikolla kokeilen silmät kiiluen. Vähän riippuu, mutta ainakin sen koko setin rinnakkaiskompuran voi laittaa pumppaamaan ihan reippaasti ja nostaa sitä taustalle maun mukaan. Masterista tykkään ottaa yleensä 2-4 db pois. Oikeastaan lähimikkien ovat kompurat enemmänkin soundin muotoilua kuin mitään rankkaa dynamiikan tasoittelua. Etenkin konerumpujen kanssa, kun ei ole ongelmallista soittajaa :) Jos softassa on ADC (Automatic Delay Compensation), niin kannattaa rakentaa se rinnakkaiskompura auxien/sendien kautta. |
milcoin 23.05.2007 09:01:35 (muokattu 23.05.2007 09:02:41) | |
---|
Niiden reititys pitää rakentaa erikseen vaikeammin kuin vaikkapa Cubasessa tai Sonarissa, ihan koko kanavan luominen vaatii useamman klikkauksen, ja aliryhmässä olevaa raitaa soolottaessa pitää soolottaa sekä ryhmä että raita. Kaikkea pientä ja vaivalloista, mikä ei ollenkaan innosta käyttään aliryhmiä turhaan. - Aux-kanavan luominen onnnistuu näppäinkomennoilla: Shift+omppu+N sit kun valintadialogi on auki niin : omppu+nuoli alaspäin ja sivuille (mono/stereo) - I/O reititys pitää tehdä hiirellä jos ei oo kontrolleria, se on vähän nihkeetä. - Itse pidän aliryhmiä aina solo-safella (omppu+klikkaus kanavalohkon solonappulaan) jolloin se on tavallaan aina auki. Auttoiko? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Säätäjä 23.05.2007 09:50:57 | |
---|
Joo toi solo-safe ehkäisee monet turhat päänraapimiset. Lainarahalla saa ja vuokrahevosella pääsee |
varakeef 23.05.2007 10:22:40 | |
---|
Kuuntelin juuri pätkän Siamise Dream levyn Today-biisistä. Sen rumpusoundeissa ei ollut ainakaan mitään erityisen mullistavaa tai mitään mikä kuulostaisi erityisen vaikealta toteuttaa. Eikä toisaalta mitään sellaista, minkä täsmällinen jäljittely olisi sinänsä mielekästä. Kuivahkot, kompuroidut, ei mitenkään päälle käyvät... itse asiassa ne ovat aika hiljaisella mikä on aina hyvä asia. Ja laulu on kovalla kuten kuuluu... ja kitarat. Biisissä on hieno yleissointi ja mainio harvahko sovitus. Tarinan opetus; vain kokonaisuus ratkaisee. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kivi 23.05.2007 11:59:05 (muokattu 23.05.2007 12:00:33) | |
---|
- Itse pidän aliryhmiä aina solo-safella (omppu+klikkaus kanavalohkon solonappulaan) jolloin se on tavallaan aina auki. Auttoiko? Joo, tota mä en ollu tajunnu. Kiitos. Muut kyllä osasin. Tää on tätä, kun ei ole vakituista platformia millä vetää, vaan ihan mikä ohjelma sattuu studiossa olemaan, sitä käytetään. Ei paljon näppäinkomennot ja shortcutit jää päähän. :-) PS. Ja kuten jo todettu, Siamese Dreamin rumpusoundit ei oo mitenkään erityiset. Erityistä on se, miten kaikki muut soundit toimii ja antaa tilaa. |
Timo JM 23.05.2007 13:07:25 | |
---|
Kuuntelin juuri pätkän Siamise Dream levyn Today-biisistä. Sen rumpusoundeissa ei ollut ainakaan mitään erityisen mullistavaa tai mitään mikä kuulostaisi erityisen vaikealta toteuttaa. Tietääkö joku netistä jotain linkkiä mistä vois käydä tsekkaamassa? Muakin vähän kiinnostais tietää mitä tässä ollaan hakemassa. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
kivi 23.05.2007 13:23:55 | |
---|
Tietääkö joku netistä jotain linkkiä mistä vois käydä tsekkaamassa? Muakin vähän kiinnostais tietää mitä tässä ollaan hakemassa. http://www.youtube.com/results?search_query=smashing+pumpkins Tuolla haulla näytti tulevan ainakin sellaiset biisit kuin Cherub Rock, Today ja Disarm, jotka on Siamese Dreamilla. Pumpkinsien seuraava levy olikin sitten itse-tuotettu ja rutkasti raskaampi Mellon Collie And The Infinite Sadness, mutta sitähän ei nyt haettu. |