Aihe: Line6 Podi keikalle & päättärihaku
1 2 3
-Cale
22.05.2007 20:40:18
Khyyllä sillä kelpaa polkea. Mun mielestä ihan hyvä tuntuma. (Jos nyt sitä itse poljinta meinasit)

Juu, sitä juuri. Ja saundia lähinnä, että kaippa se wahista käy.
Exhausted
22.05.2007 20:42:14

POD XT:n uusimmassa ohjelmistoversiossa saa valita seitsemästä eri wah-mallista.
-Cale
22.05.2007 21:03:00 (muokattu 22.05.2007 21:09:31)
Onko kellään kokemusta esim. Lee Jackson perfect connection SP-1000 -päätteestä Podin tai muun mallintavan härpäkkeen kanssa?

Edit: Heh, mielessäni on käynyt myös sellainen että jos mahdollisille keikoille raahaisi kotistereovahvarin ja equalisaattorin, ja ostaisi siihen aktiivikaapin/kaapit kaveriksi, jotka voisi sitten mikittää :) Joku varmaan ajattelee että mitä ihmettä teen eq:lla tuossa välissä. Noh, en sen paremmin osaa selittää, saundimieltymyksiä lähinnä. Kuulostaa paljon paremmalta kun on equalisaattori välissä kuin saati sitten Pod suoraan stereovahvariin. Meinaan vaan että näin olen saanut kotioloissa itseäni miellyttävät saundit, kajarit kylläkin Kef Carat tällä hetkellä, ei huonot nekään. Olisiko tällaisessa menetelmässä varjopuolia?
YaketyYak
22.05.2007 22:04:20 (muokattu 22.05.2007 22:05:00)
Kyllä sanoisin että se on Atomic...Itse käytän keikoilla XT Pro:ta joka kytketään suoraan XLR outeista PA:han, mutta jos tuohon lisätään treenikämppäkäyttö ja/tai ns "laulukamakeikat" niin sitten Atomic on loistava ratkaisu/vaihtoehto.

http://www.g66.eu/index.php?page=sh … option=com_virtuemart&Itemid=97

http://www.atomicamps.com/

http://www.vettaville.nl/vvatomic-patches.htm
-Cale
22.05.2007 22:22:53
Enemmän ihmettelin kyllä että miksi aktiivikaapit ovat vaihtoehto vahvistimen kanssa. Itsehän en lähtisi tuota systeemiä mikittämään, vaan jakaisin signaalin Podin jälkeen menemään suoraan pöytään ja noihin kaappeihin lavamonitorointia varten. Treeneissä sitten voisi vetää pelkästään noilla kaapeilla. Tietysti tuon eq:n vaikutus tuossa jää pois, mutta ehkä sen voisi kytkeä suoraan Podin perään, ennen signaalin jakamista pöytään ja vahvistimeen.

Mitäköhän oikein ajattelin kun kirjoitin tuota. Kuten sanoit niin tarkemmin ajatellen näin jälkeenpäin eihän tuossa olisi juurikaan järkeä... :)

Pöydälläkö tarkoitat miksauspöytää, eli mikseriä? Pitääkö Podin ja sen välillä olla jotain vai voiko suoraan tyrkätä pöytään? Jotain olen jostain DI-bokseista lukenut... Ja saako signaalin jaettua vain tietyille kaapeille? Jos esimerkiksi ostaisin aktiivikaapit. Olen aika tyhmä näissä(kin) asioissa :)

Ja reeneissä juu kävisi tuo suoraan kaappeihin. Osaatko sanoa että mikä olisi minimitehomäärä aktiivikaapeissa tällaisiin touhuihin? Saisi riittää vähän rankempaankin menoon.

Ja tuota eq:n vaikutusta voi tietysti testailla eri yhteyksissä, voi olla että sen vaikutus aktiivikaappien kanssa ei olisi niin positiivinen. Kokeilemallahan se selviää...
-Cale
22.05.2007 22:25:15 (muokattu 22.05.2007 22:46:25)
Kyllä sanoisin että se on Atomic...Itse käytän keikoilla XT Pro:ta joka kytketään suoraan XLR outeista PA:han, mutta jos tuohon lisätään treenikämppäkäyttö ja/tai ns "laulukamakeikat" niin sitten Atomic on loistava ratkaisu/vaihtoehto.

Tuokin on joskus käynyt mielessäni, mutta aika hintavia tuntuvat olevan nuokin, ja mitä kuuntelin joskus näytteitä niin cleanit olivat upeat, mutta säröpuoli ei ainakaan niiden perusteella miellyttänyt itseäni. Tuo Atomichan ei kovin neutraali taida olla Podin signaalille?

Edit: Niin tuolla oli puhetta PA-vahvistimistakin. Katselin thomannilta ja wattimäärät näytti oikein mukavilta. Tarvitseeko PA-vahvaria aktiivikaappien kanssa ollenkaan, tai onko siinä mitään järkeä? Vai pelkästään passiivikaappien kanssako? Vai molempien? :) Onko jotain muuta mitä tulisi ottaa huomioon jos hommaisi mahdollisimman neutraalin tehokkaan PA-vahvarin ja siihen kaapit, aktiivi tai passiivi, kumpi nyt olisi järkevämpi vaihtoehto...? Voiko kaapit hajota tms.

Jees, siinä taas typeriä kysymyksiä, koittakaa kestää ja olen kiitollinen jos jaksatte vastailla vielä.
bluehippie
23.05.2007 12:17:27
Itse kehottaisin kokeilemaan seuraavanlaista:

Podista left output aktiivikaappiin/monitoriin. Yleensä näissä on thru-liitäntä, josta signaalin voi jatkaa PA:han. Jos haluaa stereosoundit PA:han, niin Podin right outputista voi vetää suoraan PA:han toisen piuhan.

Tuollaisen kulmaan kellistettävän aktiivikaapin/monitorin etu on siinä, että keikkaolosuhteissa oman kitaran kuulee varmasti, mutta kaappi on helppo sijoittaa niin, ettei siitä tule yleisöön päin turhia vuotoja. Niistä ne miksaajat kuitenkin aina valittaa...
huokaus
23.05.2007 13:20:55
Jaa että tämä alkais näyttää enemmän siltä että päättäri+kaappi yhdistelmää ei suosita, vaan PA-laitteisiin kamat vaan kiinni.. Mä vaan koittasin halvemmalla vaihtoehdolla päästä ja PA-kamojen laittaminen ei taida mitään ihan halpaa hommaa olla.
Lennu
23.05.2007 13:33:41

Jaa että tämä alkais näyttää enemmän siltä että päättäri+kaappi yhdistelmää ei suosita, vaan PA-laitteisiin kamat vaan kiinni.. Mä vaan koittasin halvemmalla vaihtoehdolla päästä ja PA-kamojen laittaminen ei taida mitään ihan halpaa hommaa olla.

Ei se yksi aktiivimölistin kyllä paljoa maksa, jos vertaa päättäri+kaappiin.
"Joo totta nyt kun mietin matalalla ihmisellä ei ole suuntakuulo niin hyvä ymmärtääkseni." -JPQ
Lancelot
23.05.2007 13:43:08 (muokattu 23.05.2007 13:43:52)
Itseänikin kiinnostais tommonen pod+päättäri+kaappi meininki. pod ja kaappi olis jo valmiina. Olen aika tietämätön näissä päättäri jutuissa joten anteeksi tyhmät(?) kysymykseni, eli voisiko oma valveking nuppi toimia päättärinä?
-Cale
23.05.2007 14:39:15 (muokattu 23.05.2007 14:52:42)
Itse kehottaisin kokeilemaan seuraavanlaista:

Podista left output aktiivikaappiin/monitoriin. Yleensä näissä on thru-liitäntä, josta signaalin voi jatkaa PA:han. Jos haluaa stereosoundit PA:han, niin Podin right outputista voi vetää suoraan PA:han toisen piuhan.

Tuollaisen kulmaan kellistettävän aktiivikaapin/monitorin etu on siinä, että keikkaolosuhteissa oman kitaran kuulee varmasti, mutta kaappi on helppo sijoittaa niin, ettei siitä tule yleisöön päin turhia vuotoja. Niistä ne miksaajat kuitenkin aina valittaa...

Tämähän oli loistava oivallus, ainakin näin teoriassa! :) Voisi toimia hyvin käytännössäkin. Siispä voisi mennä testailemaan maahan kellistettäviä aktiivimonitoreja. Kaippa keikoilla sitten aina joku PA on, jos sellaisia edes joskus tulee. Mikäköhän olisi tuollaisen soittajaan itseensä kohdistuvan monitorin vähimmäis tehomäärä? Mielellään sellainen jolla pärjäisi vaikka reeneissäkin.

Edit: Katselin tuossa että minkäköhän laisella piuhalla Pod on kytkettävä aktiivikaappiin?

http://www.thomann.de/fi/the_box_ma120_mk_ii.htm
saastara
23.05.2007 18:09:12 (muokattu 23.05.2007 18:10:28)
Itselläkin on ollut pidemmän aikaa hakusessa jonkin näköinen kaappi + päättäri -meininki hakusessa tuolle omalle Xt Livelle. Ei ole vain saanut vielä aikaseksi mitään hankittua kun rahamenoja on vaikka muille jakaa eikä tarvekaan ole niin tuhoton tässä vaiheessa kun mikään omista bändeistä ei yksikään treenaa tai keikkaile aktiivisesti..

Toki jos haetaan järkyttävän hyvää the ultimate kitara-sound of destinyä, niin silloin kannattaa noita eri kaappeja ja päättäreitä ja niiden eri kombinaatioita testailla keskenään, mikä tuntuu omimmalta. Pa-päättäri + 4x12-kaappi, aktiivikaappi / -monitori, putkipäättäri + 2x12-kaappi jnejne.. Kaikki nuo ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja, ja kaikista saa revittyä hyvää soundia ja huonoa soundia, jos tietää mitä tekee.. ;)

Sen olen kuitenkin tässä omat aikani tuota masiinaa väännettyäni ja soiteltuani sitä lähinnä 16w B-2 Bomberin trankkuun ja huonoihin parin markan tietokonekaappeihin, että jos niihin saa väännettyä suht vaivattomasti ihan kelpoa soundia, niin ei silloin pitäisi olla millään noista ehdotetuista vaihtoehdoista mitään hätää.. :) Toimivia vaihtoehtoja ihan kaikki.

Itseä on se lähinnä mietityttänyt, että jos ostaisi tuommoisen aktiivisen kokoaluekajarin tuolle Podille kaveriksi, mites mikittäminen..? Jos ei haluta lähteä sille linjalle, että Pod lyödään pöytään keikoilla. Millaistakohan jälkeä syntyy tuosta aktiivikaapin mikittämisestä, itsellä kun ei ole moisesta operaatiosta omaa kokemusta..?
Exhausted
23.05.2007 18:09:33

Paitsi tällöin lavalle jää kuulematta stereoefekteistä toinen puoli. Esimerkiksi reverb saattaa puolikkaana olla aika oudon kuuloinen.
Tami
23.05.2007 18:17:04

Paitsi tällöin lavalle jää kuulematta stereoefekteistä toinen puoli. Esimerkiksi reverb saattaa puolikkaana olla aika oudon kuuloinen.

Joo, joskin luulen että se lavamelu peittää tuon ongelman.. jos ei sitte monitorointi ole huippuluokkaa... Oman kokemuksen perusteella keikkaelämässä ne huippuhienot ultrachorus-kristalli-ping-pong- superefektit jää keikkaelämässä aika hyvin piiloon..

Toisaalta mä en ymmärrä että miksi noihin kitaralaitteisiin pitää noita stereoefektejä tunkea kun useimmiten ääniä toistavat kajarit ovat lähellä toisiaan ja PA:n kauttakin ping-pongin kuulee oikein ne jotka ovat siellä kajareiden keskivaiheilla sopivan kaukana lavasta... Mutta tämä thread ei käsittelekkään tätä asiaa joten täältä tähän...
Töissä intissä - vikaa vintissä
oksatboys
23.05.2007 19:01:45 (muokattu 23.05.2007 19:03:28)

Edit: Niin tuolla oli puhetta PA-vahvistimistakin. Katselin thomannilta ja wattimäärät näytti oikein mukavilta. Tarvitseeko PA-vahvaria aktiivikaappien kanssa ollenkaan, tai onko siinä mitään järkeä? Vai pelkästään passiivikaappien kanssako? Vai molempien? :) Onko jotain muuta mitä tulisi ottaa huomioon jos hommaisi mahdollisimman neutraalin tehokkaan PA-vahvarin ja siihen kaapit, aktiivi tai passiivi, kumpi nyt olisi järkevämpi vaihtoehto...? Voiko kaapit hajota tms.

Aktiivikaappi: sisältää jo itsessään vahvistimen, joten muuta vahvistinta ei tarvita. (voidaan kytkeä vaikka suoraan mikseriin.) Aktiivikaapeissa on (yleensä) volume- ja (ehkä) EQ- namiskat, joten siihen voidaan kytkeä suoraan vaikkapa laulumikki tai se POD, eikä miksausta tarvita koska ne sen voi hoitaa niistä kaapin namiskoista.

Passiivikaappi: ei vahvistinta, eli semmoinen tarvitaan.

En ole mitään podi systeemeitä kokeillut, mutta tuo aktiivikaappi monitoriksi ja signaali mikseriin saattaisi toimia.

Ja millainen se kaappi sitten olisi, no sitäkään en osaa sanoa muuta kuin, että ainakin PA-keskusteluissa on nuita The Box kaappeja haukuttu.
JOs pärjää yhdellä kaapilla niin silloin saa jo paljon paremman ja tehokkaamman kaapin. Nuo eivät ole sitä kallistettavaa mallia, mutta niitäkin löytyy.

Esim. http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_405_live.htm
tai http://www.thomann.de/fi/mackie_srm_450.htm

Ja vielä siitä aktiivikaapin mikittämisestä, että se ei varmaankaan kovin hyvin toimi.
Pitäisi mikittää kaikki elementit/torvet.

Jees, siinä taas typeriä kysymyksiä, koittakaa kestää ja olen kiitollinen jos jaksatte vastailla vielä.

Eipä kestä.
Kyllä se tiietään
saastara
23.05.2007 19:06:11
Ja vielä siitä aktiivikaapin mikittämisestä, että se ei varmaankaan kovin hyvin toimi.

Tätä itsekin kelailin.. Back to thi ol' drawin' board.
-Cale
23.05.2007 19:33:59
Aktiivikaappi: sisältää jo itsessään vahvistimen, joten muuta vahvistinta ei tarvita. (voidaan kytkeä vaikka suoraan mikseriin.) Aktiivikaapeissa on (yleensä) volume- ja (ehkä) EQ- namiskat, joten siihen voidaan kytkeä suoraan vaikkapa laulumikki tai se POD, eikä miksausta tarvita koska ne sen voi hoitaa niistä kaapin namiskoista.

Passiivikaappi: ei vahvistinta, eli semmoinen tarvitaan.

En ole mitään podi systeemeitä kokeillut, mutta tuo aktiivikaappi monitoriksi ja signaali mikseriin saattaisi toimia.

Ja millainen se kaappi sitten olisi, no sitäkään en osaa sanoa muuta kuin, että ainakin PA-keskusteluissa on nuita The Box kaappeja haukuttu.
JOs pärjää yhdellä kaapilla niin silloin saa jo paljon paremman ja tehokkaamman kaapin. Nuo eivät ole sitä kallistettavaa mallia, mutta niitäkin löytyy.

Esim. http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_405_live.htm
tai http://www.thomann.de/fi/mackie_srm_450.htm

Juu, tuo kävikin jo selväksi, tai oli mutta en tiedä mistä syystä tuollaisia typeryyksiä mietin :) Aika hintavia vaan on nuo laadukkaammatkin kaapit. Kyllä menee vaikeaksi tämä touhu. Ehkä pitää vieä tuo Hughes&Kettner biasoitavaksi ja yrittää vielä sillä...
huokaus
23.05.2007 20:08:57
Mikäs tuo idea noissa päättäreissä on että joko on kaksi pienempitehoista kanavaa tai yksi isompitehoinen. Ei oikein leikkaa.. Pienempitehonkestoiselle kaiuttimelle vain toista kanavaa..?
Desolate1
23.05.2007 22:37:55
http://www.thomann.de/fi/alesis_ra300.htm

Kelpaisiko tuo räkkiin kitarapäätteeksi, jotain vastaavaa olen haeskellut ja tuollainen tuli vastaan..?
In the Lodge of the Arsonist.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)