Aihe: ESP Alexi laiho Sawtooth 600
1 2
Arskaniinku93
22.05.2007 19:33:21
Voisko joku kertoo mistä kohtaa se skaala tossa mitataan ja vois iha pistää vaikka linkin johonki kuvaa missä selviää ne pisteet mistä se skaala alkaa ja loppuu.
Arskaniinku93
22.05.2007 19:40:37 (muokattu 22.05.2007 19:41:13)
Ja milläköhä tavalla ei kuulu ku tarviin tota tietoo et voi SOITINRAKENTAA sen. Elektroniikka ja soitinrakennus on mun mielestä tän keskustelualueen nimi
kulmahiomakone
22.05.2007 19:50:07
Ja milläköhä tavalla ei kuulu ku tarviin tota tietoo et voi SOITINRAKENTAA sen. Elektroniikka ja soitinrakennus on mun mielestä tän keskustelualueen nimi

Voip olla, että sun kannattaa kuitenkin laittaa soitinrakentamiset toistaiseksi jäihin. Jos ei nimittäin pysty itse mittaamaan skaalan pituutta kitarasta, niin ei todennäköisesti pysty myöskään kitaraa rakentamaan.

Faq:sta voi aloittaa perehtymisen kitaroihin ja niiden rakentamiseen.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Murgo
23.05.2007 10:08:49 (muokattu 23.05.2007 10:09:06)

Skaalalla tarkoitetaan kielen soivan osan pituutta eli satulan ja tallan välistä etäisyyttä. Ja perusasioihin tosiaan kannattaa perehtyä ennen kuin alkaa rakentaa :)
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
MPU
23.05.2007 15:47:10 (muokattu 23.05.2007 15:47:43)
Voisko joku tehä mulle piirustukset ja kertoo kaiken soitinrakennuksesta nii mun ei tarttis ite ettiä, hankkia tietoo tai nähdä muutenkaan mitään vaivaa???
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
-Henri-
23.05.2007 15:55:47
Voisko joku tehä mulle piirustukset ja kertoo kaiken soitinrakennuksesta nii mun ei tarttis ite ettiä, hankkia tietoo tai nähdä muutenkaan mitään vaivaa???

Voisko joku tehä mulle kitaran???
Time Will Heal... Time Will Kill...
Kefiiri
23.05.2007 21:55:56
Marko

Tosikko lienen, mutta eikös tää nyt jo ole kohtuutonta? Alkuperäinen kysymys oli suhteellisen asiallinen. Mitkä soitinrakennusoppaat pitää olla tentittynä että tänne voi laittaa kysymyksen?
ballfish
23.05.2007 22:32:10
Kaveri kyselee innoissaan mittoja ja sisäpiiri tulee vittuilemaan. Hienoa pojat.
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
Murgo
24.05.2007 08:03:09

Kaveri kyselee innoissaan mittoja ja sisäpiiri tulee vittuilemaan. Hienoa pojat.

Etenkin kun nimimerkin perusteella kyseessä lienee melko nuori kysyjä. Jos taas nimimerkin takana on joku trolli niin onpahan halvat huvit,tuntee varmaan suunnatona ylemmyyttä kun joku tyhmä vastaa tosissaan. Mutta tosiaan, asiaan kannattanee perehtyä ennen projektin aloittamista vaikka tietysti nuorta miestä ei välttämättä kauheasti huvita lukea pitkiä pätkiä tekstejä, niin lukemalla netistä tai lainaamalla kirjastosta asiaa käsittelevää matskua paranevat mahdollisuudet saada aikaan jo ensimmäisellä kerralla jos ei ehkä loistava, niin ainakin jotenkin soittokelpoinen instrumentti. Kitaran rakennuksessa on paljon muutakin tiedettävää kuin mitat, itse tosin olen aihetta tutukinut vasta teoreettisesti(eli lukenut useita kirjoja sekä kymmeniä sivuja nettimateriaalia), mutta vakaa aikomukseni on vielä joskus elämässä rakentaa edes yksi sähkökitara ihan itse alusta alkaen. Eli onnea yritykseen.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Juzzu
24.05.2007 08:10:31
Kaveri kyselee innoissaan mittoja ja sisäpiiri tulee vittuilemaan.

Tjaah, tiedä tuosta vittuilusta, lähinnä realiteettejä tuossa kerrottiin mm. Luciferin toimesta.
Mike M. Hiirenloukku
24.05.2007 11:01:26
No jos tässä nyt vielä vinkkiä uskaltaa antaa (hymiö), niin jos mittaat skaalaa valmiista kitarasta niin mittaa mieluummin matka satulasta 12. nauhan keskikohtaan ja kerro se kahdella. Kun kitara on säädetty soittokuntoon, on tallapaloja siirretty taaemmaksi kun skaalan mittaan, että ollaan saatu kompensoitua kielen paksuus. Kuitenkin skaala melkovarmaan on joku "perus"mitta (esim. 25,5") ja ilmoitetaankin jossain netin syövereissä, mutta periaatteessa siis. Rakennusvaiheessa sitten kannattanee menetellä vähän eri tavalla, mikäli siitä oli kyse, ja teoriahan on se, että skaala on kielen soiva pituus.

Olen hyvin paljon osan aikasemmista kirjottajista kanssa samaa mieltä siitä, että ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan. Vaikka se tuntuu turhalta, niin se ei sitä ole. Sitähän ei voi kylläkään tietää, etteikö aloittajalla olisi tietämystä kaikesta muusta, paitsi skaalan mittauksesta, mutta kehoitushan ei ole vittuilua.. aina ;)
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Kumiankka
24.05.2007 12:18:30
Joo kyllä suositeltavaa olisi että harrastasi soittamista jonkun verran erilaisilla ja eri skaalaisilla kitaroilla ja ainakin mielestäni pitäisi osata ja ymmärtää kitaran viritykset ja hienovireen säädöt ja tuo kielten paksuuden kompensoinnit, satulan ja tallan säädöt ja asennukset, vähän mikrofoneista myös, äkkiähän nuo oppii, juuri noin mitä edellä olevissa viesteissä mainittiin. Varmaan FAQeissa ei tuota asiaa ole ihan suoraan ja riittävän selvästi ilmaistu. Jos alkaa kylmiltään rakentamaan kitaraa eikä ole tietoa edes tällaisista perusasioista niin epäonnistumisen mahdollisuus on erittäin suuri, joten pieni kettuilu on tehty ystävällisessä hengessä. Tokihan huonoja kitaroita joilla ei paljon viitsi tai pysty soittamaan on tehty ihan teollisestikin.
Twinkle
24.05.2007 20:04:40
Tjaah, tiedä tuosta vittuilusta, lähinnä realiteettejä tuossa kerrottiin mm. Luciferin toimesta.

En minä kyllä ymmärrä miksi ihmeessä, koska tässä threadissa ei kysytty elämän realiteeteista mitään vaan sitä kyseltiin, mistä skaala mitataan. Jokainen saa tehdä mitä huvittaa ja juur tämmöinen "Annas poika ku kerron sinulle elämän realiteetit" -tyylinen trollaus vanhempien käyttäjien puolesta mädättää foorumia enemmän kuin oikeat trollit.

Tässäkin threadissa olisi nimittäin saattanut olla jotakin oikeaa asiaa, mikäli kysymykseen oltaisiin vain vastattu.
kulmahiomakone
24.05.2007 23:58:51
->Tarkoitus ei ole puolustella antamaani vastausta, pikemminkin jatkaa vittuilua, mutta mainittakoon tässä, että aluksi kirjoitin viestiini, että skaalan pituus on jotakuinkin kielen soiva pituus satulan ja tallan välillä. Että tällä tavalla mitatussa pituudessa on usein kompensaatiota mukana ja että nimellispituus saattaa olla pari milliä vähemmän riippuen kielten paksuudesta ynnä muusta. Vastaus oli toki paremmin muotoiltu, mutta se ei ole nyt oleellista.

Oleellista on se, etten vastannut niin. En vastannut niin, koska, tehden avausviestistä oletuksia kysyjän oma-aloitteisuudesta, ajattelin, että seuraavaksi olisi luultavasti tarvinnut selittää, mitä tarkoittaa kielen soiva pituus, mitä ovat satula ja talla.

Omasta mielestäni kaikkiin täällä esitettyihin kysymyksiin joihin voi vastata viittaamalla FAQ:iin, tulisi vastata viittaamalla FAQ:iin. Kyse ei suinkaan ole siitä, että keskustelu pitäisi tyrehdyttää, kuten joku valopää tulisi ilman tätä sivulausetta kohta julistamaan, vaan siitä, että rakennusharrastuksesta kiinnostuneet tottuisivat omatoimiseen tiedonetsintään. Sitä tämä harrastus ennen kaikkea on. Kysyttävää kyllä riittää, vaikka olisi aiheeseen perehtynytkin. Vain harvat tekstilähteet pystyvät selittämään asiat niin seikkaperäisesti ja kattavasti, ettei mikään jäisi askarruttamaan mieltä.

Ja senkin toki ymmärrän, etteivät kaikki ihmiset osaa ilmaista itseään kovin hyvin kirjallisesti. Kirjoituksesta saattaa esimerkiksi jäädä ylimielinen kuva, vaikkei se olisi ollut kirjoittajan tarkoitus. Ehkä ketjun aloittaja esitti kysymyksensä hyvässä hengessä ja ehkä hänen toinenkin viesti oli vielä sellainen. Kuka tietää. Tulkinta oli yksin minun ja jos se nyt oli niin virheellinen kuin seuranneesta keskustelusta voisi päätellä, niin ilmoittakaa toki ylläpidolle ja viekää kirjoitusoikeus. Paskan hailee.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Kefiiri
25.05.2007 08:34:54
Omasta mielestäni kaikkiin täällä esitettyihin kysymyksiin joihin voi vastata viittaamalla FAQ:iin, tulisi vastata viittaamalla FAQ:iin.

Tämä onkin ihan asiallinen lähestymistapa. Voidaan olettaa että kysyjältä on jäänyt FAQ lukematta, jos kysytään asiaa joka sieltä olisi selvinnyt. Jos vastaajat olisivat tyytyneet siihen, olisi homma varmaankin edennyt tuskattomammin.
Juzzu
25.05.2007 09:17:20 (muokattu 25.05.2007 09:22:31)
En minä kyllä ymmärrä miksi ihmeessä, koska tässä threadissa ei kysytty elämän realiteeteista mitään vaan sitä kyseltiin, mistä skaala mitataan.

Siksi, koska tämä on erittäin totta:
Jos ei nimittäin pysty itse mittaamaan skaalan pituutta kitarasta, niin ei todennäköisesti pysty myöskään kitaraa rakentamaan.

Ihan turha on nuoren(?) miehen laittaa vähäisiä varojaan puihin, osiin ja ties mihin rakentamisrojuun, jos ei kitaroista ymmärrä perusasioita. Pelkkä innostus kun ei oikein tässä asiassa vielä riitä, kuten varmaan kaikki soittimia tehneet tietävät. Joitain perusasioita on vain pakko tietää.

Tuon alkuperäisin kysymyksen olisi voinut laittaa ihan hyvin vaikka "aloittelijat" -palstalle. Toki, saahan sen tännekin laittaa.

Mitä tulee skaalan mittaamiseen, suorittaisin sen itse mittaamalla 1. ja 12. nauhan välin (ei tartte edes kovin pitkää mittaa) ja kertoisin tuloksen kahdella. Tämän jälkeen tulos ei välttämättä ole mikään ihan tarkka tasaluku, esim. kompensoidusta satulasta johtue, joten tuosta päättelisin sitten mihin skaalaan skittarainen on tehty. Toki, pelkästään jo kitaraa soittamalla voi helpostikin tuntea mikä skaala kitarassa on jos se on tehty yhtään vallitsevien standardien mukaisesti.
Satulasta tallapalaan ei kannata mitata, koska kielen soiva pituus ei ole sama asia kuin teoreettinen skaala.

Ehkäpä tämä ketju avaa alkuperäiselle kysyjälle näkemyksen siitä kuinka paljon kitaranrakennuksessakin on monimuotoisia asioita ja ymmärrettävää, kun tämäkin ketju saa näin paljon huomiota ja palstan vakiokäyttäjiäkin jo moititaan trolleiksi.
Kefiiri
25.05.2007 09:45:40
Ihan turha on nuoren(?) miehen laittaa vähäisiä varojaan puihin, osiin ja ties mihin rakentamisrojuun, jos ei kitaroista ymmärrä perusasioita. Pelkkä innostus kun ei oikein tässä asiassa vielä riitä, kuten varmaan kaikki soittimia tehneet tietävät. Joitain perusasioita on vain pakko tietää.

Siksihän se niitä perusasioita kyselikin. Ajatteli vissiin että kun täällä soittimentekijät keskustelee, niin täältä asia selviää. Ja alkaahan se täältä trollailun tiimellyksestä selviämäänkin!
Tim
25.05.2007 09:54:08 (muokattu 25.05.2007 10:04:29)

Tässä oli ehkä kysyjällä aikomuksena ottaa tuon otsikon kitaran kuva syyniin, ja suurentaa siitä piirustukset.
Näin tein itsekin Jackson Soloistin kanssa.
Tuo kompensaation suhteellinen osuus teoreettiseen skaalaan verrattuna on varmasti niin pieni, että suurempia virheitä tulee muualta.
Tuolla kuvansuurennuksella saa kohtuu hyvin kitaran rungon perusmuodot. Kaulan kohdalla ei kannata kuvaan luottaa, vaan tekee sen ihan mittaamalla. Webistä varmaankin löytyy satulanleveydet ja muut. Lapa on vähän kinkkinen jos siinä on lapakulmaa. Saattaa vääristää edestäpäin otettu kuva sen mittaa, mutta jos ei nyt täysin 1:1 kopiota halua välttämättä, niin eipä tuollakaan paljon ole merkitystä.
Jos ei ole paria kitaraa aikaisemmin tehtynä, niin voi olla muutenkin vaikeaa tuo 1:1 tuloksen aikaansaanti :) Mutta yksilöllisyys on valttia soitinrakennuksessa (ainakin joissain yksityiskohdissa :)

Edit: Toki yhdyn edellisiin siinä, että perusasioista kannattaa ottaa selvää. Tällä palstalla, webissä ja kirjoissa on asiaa. FAQ:sta löytyy linkkejä ja kirjoja. Suomenkielellä ei kirjallisuutta kauheasti sähkökitaroista ole. Paitsi http://www.bookplus.fi/product.php? … ID=518a9fc0456544a63bb5485f6dbcf836
jossa on ainakin pääpiirteittäin kerrottu Les Paul -tyylisen kitaran rakennusvaiheet (muun kitara-asian lisäksi)
MPU
25.05.2007 12:06:29
Voisko joku kertoo mistä kohtaa se skaala tossa mitataan ja vois iha pistää vaikka linkin johonki kuvaa missä selviää ne pisteet mistä se skaala alkaa ja loppuu.

Minusta tuossa kysymyksessä edelleen paistaa laiskuus ottaa edes HIUKAN selvää kitaranrakennuksen perusasioista. Tuskin tuo niin ihmeellinen kitara on ettei siinäkin skaalan mittaus tapahtuisi niinkuin muissakin kitaroissa. Jos taas kitaran osien nimitykset ovat epäselviä (niinkuin tuosta lopusta voisi aavistaa) niin nekin VOISI selvittää ilman, että oikein pisteet merkitään kuvaan mittausta varten. Noihin osien nimiin kun väistämättä törmää useasti jos/kun tuota kitaraa alkaa rakentamaan.
Siksipä joitakuita syvästi loukaten rohkenin tuon edellisen viestini kirjoittaa. Jos alkuperäisen kysyjän (tai jonkun muun) itsetunto romahti ja maailma kaatui sen johdosta olen pahoillani.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)