Aihe: Mikkien vaihto
1 2
Dr. Muff
09.01.2004 11:16:27
Kannatta ainakin ite aluks kokeilla ja jos ei onnistu niin vie sitten vaihtoon. Ei tuossa mitää voi pilalle mennä.

Tekemällä oppii. Kyllä noista kitaran tuunaushommista selviää kunnialla jos nyt toimii järkevästi. Ei ne mitään venäjän matkoja ole. Kytkentäkaavio vaan käteen ja pähkäilemään.

Miten yleistä muuten on, että kaikki kitaraan liittyvä huolto- ja säätötyö teetetään jollain sen sijaan että tehdään itse?

Aika paljon varmaan teetttäisin ammattilaisella jos rahaa olisi. Kun ei sitä rahaa paljoa nyt ole niin kaiken teen itte.
Myykää mulle ja Screamer!
Vemmy
09.01.2004 11:23:47
Aika paljon varmaan teetttäisin ammattilaisella jos rahaa olisi. Kun ei sitä rahaa paljoa nyt ole niin kaiken teen itte.

Kyllä minä teen mielelläni noita itse, vaikka ehken olisi varaa työn teettämiseenkin. Hauskaa näpertelyä on tuollainen, eikä ole niin riippuvainen sitten ongelmatilanteessa jostain muusta. Välttämättä.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
lexa53
09.01.2004 11:44:49

Kyllä siinä tuntipalkoille pääsee, jos 29 euroa maksaa yhden mikin vaihto. Ei välttämättä ensimmäisen ollessa kyseessä, mutta jossain vaiheessa kyllä...

Jos tuota tekee ammatikseen, pitää tuosta 29 eurosta maksaa verot ja sotu ym. maksut. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että ammattilaisellekkin sattuu joskus virheitä ja työn voi joutua tekemään uudelleen takuutyönä. Myös asiakkaan kitaraan voi tulla vahingossa jotain vaurioita (naarmuja yms.) jotka pitää korvata. Eli ei tuolla 29eur/mikki välttämättä rikastumaan pääse.
Omat kitarat olen kyllä tuunaillut itse, mutta en pidä pahana hintana 20-30 euroa mikin vaihdosta.
tlevis
09.01.2004 11:46:37
On ESP:n m-302. Uus kitara, eli en haluais töpeksiä, vaan haluisin kerralla kuntoon vaikka hiukan maksaakin. Tarviiko muuten tallalle tehdä jotain.
Sammakko
09.01.2004 14:10:59

On ESP:n m-302. Uus kitara, eli en haluais töpeksiä, vaan haluisin kerralla kuntoon vaikka hiukan maksaakin. Tarviiko muuten tallalle tehdä jotain.

Säädätä se siellä samalla.
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
fox
09.01.2004 14:34:06

Jos tuota tekee ammatikseen, pitää tuosta 29 eurosta maksaa verot ja sotu ym. maksut. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että ammattilaisellekkin sattuu joskus virheitä ja työn voi joutua tekemään uudelleen takuutyönä. Myös asiakkaan kitaraan voi tulla vahingossa jotain vaurioita (naarmuja yms.) jotka pitää korvata. Eli ei tuolla 29eur/mikki välttämättä rikastumaan pääse.
Omat kitarat olen kyllä tuunaillut itse, mutta en pidä pahana hintana 20-30 euroa mikin vaihdosta.

Pikkuruisten käsien läpsyttelyä lexa53:lle...Juurikin tuosta asiasta keskustelua oli soitinrakennuspalstalla, kun joku rohkea kaveri ajatteli luoda uraa soitinkorjaajana. Been there, seen it, done that. Sähkö maksaa, verstastilat maksaa, vakuutukset maksaa ja pitäis vaimollekin ruokaa ja vaatetta... Työkalut pitäis olla ja osia "käsivarasto" ja jos niistä sitte jotain myyt niin halvalla pitäis osat saada. Riippumatta mitä ite olet maksanu saati mitä on posti-ym. kuluihin menny. Tämmösiä. Sitte teet remontin ja kun pitäis rahat saada niin asiakkaalla (joka on sun kaveri) onkin viikonloppuna menny kaikki rahat. Ens tilistä sitten hoidetaan... Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki 70-80 luvun kitaran fiksaajat ja hot-roddaajat on "varhaiseläkkeellä" - en tiedä sitten mistä johtuu. Kaippa se kolmekymppiä on "kuule, aivan liikaa.." Pahus, (katkeran?) äijän vuodatus tuli tästä. Olen pahoillani.
vrajala
10.01.2004 02:27:39 (muokattu 10.01.2004 02:28:35)
Ja takaisin aiheeseen...

Zakkwyldet tekee helposti lespalle tai vastaavasti mikitetylle ja kytketylle kitaralle, setti on tehty sellaiseksi. (Lähes) idioottivarma on tuo. Vielä helpompaa on EMG:n aktiivimikkien vaihtaminen toiseen; mikki pois, pikaliitin auki ja toinen mikki tilalle.

Tässä tapauksessa (kuvasta päätellen) kitarassa on passiivimikit, viisiasentoinen kytkin ja mastertone sekä -volume. Viisiasentoisella kytkimellä ei kasiykkösen ja kasivitosen kanssa tee juuri mitn, koska näissä ei keloja saa kytkettyä erikseen; ts. ei puolituksia ym. Kytkimestä jäisi pari asentoa käyttämättä. Toki sarjaankytkennän voi laittaa, mutta tokkopa on kovin hyödyllinen tuo (en ole kokeillut enkä perehtynyt). Siis joko kytkin vaihtoon, tyhjiä asentoja (kiva tremolo kytkintä räplätessä) tahi samoja asentoja. Potikat on melkeinpä vaihdettava (eivät sovi arvoiltaan), paketissa kyllä tulee uudet. Paristo todennäköisesti sopii tonne kontrollipesään, joskaan ei aivan varmasti.

Toisin sanoen, homma on suhteellisen helppo jos tietää edes auttavasti mitä on tekemässä. Jos taas ei ole hajuakaan, niin järkevämpää taitaa olla tuon viidenkymmenen euron maksaminen. Silti suosittelen perehtymään noihin sähkökitaran kytkentöihin, kosk'eivät ne niin monimutkaisia ole. Pitkällä tähtäimellä säästät tukun euroja ja ymmärrät soittimesi toiminnan.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
tlevis
14.01.2004 12:01:15
Saatiin sitten kaverin kanssa ne mikit vaihdettua. Aikaa meni 3 tuntia ja risat. Viis asentoinen kytkin oli suurin ongelma. Nyt ykkös asennolla on talla. 2,3,4 asennolla molemmat ja vitosella kaula. Ehkä olis järkevintä vaihtaa samalla kolme asentoinen kytkin...ihan vaan vinkkinä.
whitewolf
17.01.2004 16:41:20 (muokattu 17.01.2004 16:43:26)
kysäisen tässä samalla...
Kävisiköhän noi ZW mikit suoraan ibaneziin (RG2550) vai pitääkö säätää kitaran kanssa jotain...? Vai onko ne vain lespaulille tarkoitettu

ai tuossa ylhäällä olikin jo jotain =P
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)