Aihe: Laulun Opiskelu
1 2
kolly
05.05.2007 15:07:16
Missä on tasokasta opetusta, mitä mahdollisuuksia on opiskella laulua suomessa eri tasoilla, entäpä maailmalla? Näkemyksiä kokemuksia, kiitos!
fifi
05.05.2007 15:51:09 (muokattu 05.05.2007 15:52:00)

Harrastelijataso:

Yksityisopetus
Musiikkiopistot
Konservatoriot
Kansanopistot
Työväen- ja kansalaisopistot
Yksityiset musiikkioppilaitokset
Laulukurssit

Ammattiopiskelu:

Musiikkialan perustutkinto (muusikko):
- Konservatorioiden 2. asteen koulutusohjelmat

Muusikon tai musiikkipedagogin alempi korkeakoulututkinto:
- Ammattikorkeakoulut

Korkeakoulut:

Sibelius-Akatemia (muusikot, musiikkikasvattajat, kirkkomuusikot, jazz...)
Jyväskylän Yliopisto (käsittääkseni täältä tulee musiikinopettajia)
Helsingin Yliopisto (musiikkitieteet)

Suomessa voi siis opiskella varsin monipuolisesti laulua jo harrastelijatasolta lähtien. Vokalisti-palstalta eri koulutusmuodoista on myös keskustelua, tsekkaa http://www.armleg.com/vokalisti .
Ad surdas auras canere
Better Taste
06.05.2007 23:02:37

Riippuu siitä minkä tyylistä musiikkia haluat laulaa ja mitkä ovat tavoitteesi. Suosittelen silti varauksetta tanskalaisen Complete Vocal Instituten kursseja, joista yksivuotista kurssia järjestetään Suomessa. Kurssit ovat aika hintavia, mutta opetus on huipputasoa ja tuloksellista.

Oma käsitykseni pääkaupunkiseudun opetuksesta on, että klassisen laulutyylin opetus on tasokasta, mutta rytmimusiikin taas kovinkin epätasaista.

Tietoa Complete Vocal Institutesta ja Complete Vocal Tehcniquesta: www.sadolin.net
ap78
07.05.2007 09:47:04

Mä suosittelen kyseistä kurssia sillä varauksella että täytyy olla jo käsitys omasta laulusta ja laulun opiskelusta ennen kuin sinne kannattaa mennä.Se on ihan loisto juttu,mutta liian nuorena tai "kokemattomana" ei kannata mennä ääntään vahingoittamaan.
Sinne tosin taitaa ollakin 18-vuotta ikärajana..
Better Taste
07.05.2007 12:02:38

Olen samaa mieltä siitä, että kurssista saa irti enemmän, jos on valmiiksi jonkinlainen käsitys, minkälaista musiikkia haluaa laulaa. En kuitenkaan usko, että kurssilla pystyisi pilaamaan äänensä, koska opettajien ammattitaito on huippuluokkaa.

Helsingissä järjestetään muuten kesällä Suomenlinnassa viikon mittainen kesäkurssi Complete Vocal Techniquesta. Metodin kehittäjä Cathrine Sadolin tulee kesäkuussa myöskin suomeen pitämään päivän mittaisen mestarikurssin. Tuosta ylläolevasta linkistä löytynee lisätietoja.
ap78
08.05.2007 13:27:39

jos on pieni ja kokematon,tekee perässä ja tottelee vaikka mahdollista kipua tuntuu,eikä välttämättä ymmärrä kertoa että tää ei hei nyt tunnu hyvältä jne..
Better Taste
10.05.2007 00:13:37

Kaikki CVI:n opettajat, jotka ovat opettaneet minua, kysyvät aina, miltä laulaminen tuntuu. Hyvä opettaja kuulee, onko ääni keskellä moodia, mutta viime kädessä se, miltä laulajasta tuntuu, on tärkeintä. Jos laulaja on tyytyväinen soundiinsa, on täysin terveellistä laulaa sillä, jos se ei satu eikä ääni käheydy.

Ei ole myöskään vaarallista, jos uutta asiaa kokeillessa ei heti osu oikean ja kurkkuun sattuu kerran. Se on vain merkki siitä, ettei tee kaikkea oikein. On tietenkin tyhmää jatkaa laulamista muuttamatta mitään niin, että kurkkuun edelleen sattuu tai kutittaa, jolloin väärä tekniikka jää lihasmuistiin. Opettajat ovatkin sitä varten, että he antavat laulajalle työkalut haluamansa soundin saavuttamiseen ja ohjaavat hänet päämääräänsä turvallisesti.
Suu
11.05.2007 00:10:35
CVT vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja kuultujen puheiden perusteella myös toimivalta. Ainoa vain, että mm. kesällä toteutuva kurssi on todella tyyris (ainakin opiskelijan kukkarolle :).
sound in - pleasure out
Nalle Puh
11.05.2007 19:34:22 (muokattu 13.05.2007 19:59:31)
Hyvää äitein päivää vain ;)
TanoshiiMoominIkka
17.05.2007 14:57:08
Minusta tuntuu että laulan ihan päin helvettiä...miten minun kannattaisi aloittaa laulun opiskelu? jotain yksityistunteja?

Mitä yksityistunnit suurinpiirtein maksaa?
Voiko oppia laulamaan vaikka taso aloittaessa olisikin hirveä ja ei olisi paljoa sävelkorvaa (onkohan hyvä termi tässä tilanteessa) laulamisen suhteen

En ymmärrä laulamisesta juurikaan mitään ja haluaisin kuitenkin oppia :D
Haipuma
18.05.2007 08:19:16
Minusta tuntuu että laulan ihan päin helvettiä...miten minun kannattaisi aloittaa laulun opiskelu? jotain yksityistunteja?

Voiko oppia laulamaan vaikka taso aloittaessa olisikin hirveä ja ei olisi paljoa sävelkorvaa (onkohan hyvä termi tässä tilanteessa) laulamisen suhteen

Noi tuntien hinnat taitaa liikkua yleensä siinä 20-30 euron kieppeillä. Riippuu opettajasta. Halvemmalla voi saada jonkun laulunopettajaksi opiskelevan opetusta. Työväenopistoissa on joissain myös laulunopetusta, joka voisi tulla halvemmaksi. Musaopistoissa avoin osasto on myös yksi vaihtoehto.

Kyllä sitä voi oppia jos on halu oppia, eli tunneille vaan.
"Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista." -Ravintelissa kuultuja
mannerheim666
18.05.2007 16:59:41
Meikästä on melkein aina tuntunut että laulan päin helvettiä, mutta sitä se on. Pari kertaa humalassa oon laulanut pirun hyvin. Kaikki ei oo elviksiä.
Suu
18.05.2007 18:17:40
Noi tuntien hinnat taitaa liikkua yleensä siinä 20-30 euron kieppeillä. Riippuu opettajasta. Halvemmalla voi saada jonkun laulunopettajaksi opiskelevan opetusta.

20-30 euroa tunnista ON (mun mielestä) opiskelijahinta. Hyvän opettajan tunti voi maksaa 50 euroa, jolloin pitää tietää saavansa hyvää ja taitavaa opetusta. Kallein ei tietenkään ole välttämättä aina parhain, ja yksityistuntien hinnoissa lienee maakunnittain heittoa. Joku laulunopettajaksi opiskeleva saattaa olla paljon parempi opettajavaihtoehto laulusta innostuneelle aloittelijalle, kuin pitkälle ehtinyt maailmanluokan stara. Ei tiedä ennen kuin ottaa selvää.

Joten ehdottomasti tunnille vaan kokeilemaan miltä tuntuu!
sound in - pleasure out
Better Taste
18.05.2007 18:34:29

Kuka tahansa voi oppia laulamaan. Sävelkorvattomuutta ei mielestäni ole olemassakaan, vaan epävireinen laulaminen johtuu jännityksistä kurkussa. Näistä jännityksistä pääsee eroon tuen avulla.

Tärkein asia minkä tahansa asian oppimisessa on motivaatio. Jos sitä on ja sen myötä halua harjoitella, voi oikean opettajan avulla kehittyä nopeastikin.

Oma hintani on tällä hetkellä 50 euroa/60 min.
tanjuli
18.05.2007 19:53:47
Kuka tahansa voi oppia laulamaan. Sävelkorvattomuutta ei mielestäni ole olemassakaan, vaan epävireinen laulaminen johtuu jännityksistä kurkussa.

Mun kokemuksen mukaan on myös paljon henkilöitä, jotka eivät osaa verrata kahden eri äänilähteen taajuutta/korkeutta keskenään > epävireisyys/sävelkorvattomuus. Kukaan ei oo koskaan kertonut että niin pitäisi tehdä! Samoin kun "rytmitajun" voi oppia.

Totakin kannattaa miettiä opettajavalinnassa, että tarviiko pelkkää äänenkäyttövalmentajaa vai tartteeko myös yleismusiikillisempaakin opetusta (miten lauletaan vireessä/ mitä tarkoittaa valssi/ jne). Moni tekee kumpaakin mutta yhtä moni on erikoistunut vaan toiseen. Varsinkin jos menee yksityiselle, kannattaa olla tarkkana. Oppilaitoksissa tarjotaan ihan erikseen yleismusiikillisten aineiden opetusta joskus jopa instrumenttiopetuksen hintaan sisältyen.

Mutta rohkeasti opettajaa etsimään! Lykkyä matkaan. Muista, että voit pyytää muutamaa "näytetuntia" joka ei velvoita jatkamaan samalla opettajalla, mutta saat vähän miettimisaikaa ja huomaat aika pian maksatko tyhjästä (ts. henkilökemiat ei toimi, opettaja eri tyylisuuntauksen edustaja kun itse olet, opettaja ei osaa opettaa tasoisiasi ihmisiä jne).
[i hear voices but at least they're on tune]
kolly
20.05.2007 20:00:53
Kiitoksia vastauksista ja neuvvoista! Olen 21v jannu ja pari vuotta laulanut, reilun vuoden ottanut klassisen laulun tunteja ja nyt aion sitä pyrkiä opiskelemaan. Klassinen kiinnostaa ja on kuulema hyvä pohja kaikelle laulamiselle, kaikkein eniten minua kumminkin kiinnostaa
laulaa kaikilla rekistereillä ja haluan hitsata ne yhteen, tykkään vetää heviä/rokkia ja klassista kanssa. Ajatuksena olisi pyrkiä nyt paikalliseen konservatorioon ja jos aika näyttää niin myöhemmin mahdollisesti Sibelius-Akatemiaan, Ulkomailla opiskelukin kiinnostaa suunnattomasti.
Haipuma
21.05.2007 08:26:43 (muokattu 21.05.2007 08:27:23)
20-30 euroa tunnista ON (mun mielestä) opiskelijahinta. Hyvän opettajan tunti voi maksaa 50 euroa, jolloin pitää tietää saavansa hyvää ja taitavaa opetusta. Kallein ei tietenkään ole välttämättä aina parhain, ja yksityistuntien hinnoissa lienee maakunnittain heittoa. Joku laulunopettajaksi opiskeleva saattaa olla paljon parempi opettajavaihtoehto laulusta innostuneelle aloittelijalle, kuin pitkälle ehtinyt maailmanluokan stara. Ei tiedä ennen kuin ottaa selvää.

Joo toi oli vaan heitto, eli taitaa olla aika alakanttiin. Löytyyhän tota opetusta vaikka minkä hintaista.
"Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista." -Ravintelissa kuultuja
fifi
21.05.2007 18:39:26

Klassisen laulun puolella n. 35-40 eurolla saa ammattitaitoisten, maailmallakin menestyneiden oopperalaulajien tunteja, jotka ovat vielä hyviä opettamaankin. Itse olen käynyt kahdella tällaisella nimekkäällä henkilöllä, ja olen saanut todella hyvää opetusta koko rahan edestä ja paljon extraakin. Toisaalta, saahan sitä myös 100 euron tunteja joiltain "guruilta", joita aina silloin tällöin pompsahtelee Suomeen, ja joiden luo sopulilaumat menevät viemään viimeiset lanttinsa, kunnes löytävät uuden ja paremman gurun.

Monet tuntemani (klasari)laulupedagogiopiskelijat ottavat n. 20-25 euroa/tunti. Näin niin kuin vertailukohteena.

Koska opiskelen itse alaa, ja minusta tulee laulupedagogi, voisin sanoa näin:

1) jos vasta laulupedagogiopintonsa aloittaneen opettajasi hinta on yli 30 euroa / tunti, etsi halvempi ope. Saat taatusti yhtä pätevän halvemmallakin.

2) ammattitaitoista opetusta saa jo n. 40 eurolla, joka on kohtuullinen hinta, jos takana on sekä pätevyys (paperilla) että vuosien kokemus lavalla.

3) jos haluat, mene gurulle ja maksa itsesi kipeäksi. Muista, että ne eivät siltikään tee sinua välttämättä autuaaksi.
Ad surdas auras canere
fifi
22.05.2007 20:15:46

Ja Yleensä musiikinopetuksessa tunti on 45minuuttia,ellei toisin mainita..

Good point!

Oma taksani opiskelijana 20erkkiä..

Niin, tätä luokkaa ne opiskelijoilla ovat. Pieniä alueellisia hintavaihteluita saattaa olla, Helsingissä kaikki maksaa enemmän.

Toki kaikkia opiskelijoitakaan ei voi pistää samaan muottiin, joukossa saattaa olla sellaisia, jotka vain hakevat sitä virallista ammatillista pätevyyttä, tehtyään jo vuosia kyseistä työtä, ja tällaisten tapausten cv puhuu jo omasta puolestaan. He saattavat pyytää enemmän laulutunnista, ja ymmärrän tällöin hinnan perustelunkin. Mutta jos vertaan itseni kaltaisiin, ihmettelen suuresti, jos jollain on pokkaa pyytää 3 kymppiä tunnilta. Mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan... :S
Ad surdas auras canere
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)