Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millainen plektra nylon-akustiselle?
1
Cujo
08.01.2004 22:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tuollaista mietiskelin. Onko nyt käsittänyt oikein että tollaselle nylonkieliselle akustiselle (yamaha c-40 :) plektra sais olla aika ohut? Näin aloittelijalle. Itse olen soitellu jollakin Dunlop jotain alle puoli milliä paksulla. Pitäsköhän se plektra valita ihan fiilispohjalta vai voiko jotain suositella? Soitteluni on lähinnä komppaamista ja näppäilythän hoituu kai sormilla? Entä pitäiskö eri musiikkityyleihin olla erilaiset plektrat?
 
Kiitoksia kaikille amatööriä avustaneille! :)
 
Tack! -Cujo
Volle
08.01.2004 22:46:54 (muokattu 08.01.2004 22:49:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan fiilispohjalta eli mikä tuntuu parhaalta. Itse muistaakseni alkuun pidin aika ohuista plekuista. Mulla muuten oli silloin ihan samanlainen kitara, joka on mulla toki edelleen. Mukana aina mökki- ja venereissuilla.
 
edit. Jos liian lujaa hakkaat paksulla plektralla kielet menee nopeammin poikki ja kitaran kansi todennäköisesti naarmuuntuu. Eli ei siitä mitään haittaa ole, kitarahan on kuulimpi (ainakin mun mielestä), jos se on soitetun näköinen.
 
Näyttää taas siltä, ettei hyvältä näytä.
lxi
09.01.2004 01:12:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plektran valinta on aina henkilökohtainen mieltymys ja fiilisjuttu. Osta kaupasta isoja, pieniä, paksuja, ohuita, teräviä, tylppiä, sinisiä ja mustia plektroja. Löydät kyllä mieleisesi ja huomaat mitä eroa niillä on.
 
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Mase
09.01.2004 10:41:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jim dunlop usa nylon .38 tai .46 (tai ernie ballin vastaavat) eli ne kohoteksteillä olevat on mulla käytössä sekä metalli- että nylonkielistä soitettaessa. Tulee hyvin ylä-ääniä -> kirkas soundi, eihän kitara mikään basso ole ;) Mutta ihan oman fiiliksen mukaan...
 
weelie
09.01.2004 10:46:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha C-40 rulz! :D
 
Fiilispohjalta. Mä soitan medium tai heavy-plekuilla, jokunen extra heavy (1.4-2mm) löytyy. Joskus olen kyllä soitellut kolikolla ja CD-romin palasellakin. Eli aika sama, kunhan ei ole sellainen "kuminen", joka taipuu pysyvästi, vaan napsakka.
 
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
rockitsb
09.01.2004 17:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha C-40 rulz! :D
 
Taitaa olla muuten aika yleinen alottelijan kitara, minäkin nimittäin omistan tommosen.
 
"Life sucks and then you die." -Ozzy Osbourne
Mimi
10.01.2004 18:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla muuten aika yleinen alottelijan kitara, minäkin nimittäin omistan tommosen.
Onhan se.. taitaa olla yksi halvimmista akustisista ja hyvä hinta/laatu -suhde...
 
asiaan:
Yleensähän nailoneita soitellaan vähän ohuemmilla, mutta ei ole mahdottomuus soittaa myöskään paksummilla, saattaa vaan joskus kuulostaa aika karulle jos soittaa liian paksulla... Ohuissa on kyös se vika että jotkut plekut alkaa "räpsymään" (siis pitämään ääntä...) kun soittaa, mutta se johtuu taas ihan vaan siitä että ne on ohuita...
 
Sitä pointtia en kyllä allekirjoita että jos soittaa paksuilla ni kansi naarmuttuu!? Täh..? Eihän sillä plekulla kantta hakata! En minä ainakaan...
 
"Jos oikeutta enemmän vain nähdä saan, voin verhoutua vaikka lumenvalkeaan. Mutta jos maailma jatkaa pimeän matkan taivallusta, ylläni on surupuku, ja surupuku on musta..." NOMEN EST OMEN
Volle
17.01.2004 15:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä pointtia en kyllä allekirjoita että jos soittaa paksuilla ni kansi naarmuttuu!? Täh..? Eihän sillä plekulla kantta hakata! En minä ainakaan...
 
Kyllä kantta vaan väkisinkin tulee hakattua, kun on oikein kovassa soittofiiliksessä ja vetää sellaista rämpytysmusiikkia mahdollisimman kovaa. Näin ainakin mulla. :)
 
Pleku vieläkin oman mieltymyksen mukaan.
 
Näyttää taas siltä, ettei hyvältä näytä.
Niskamies
17.01.2004 17:57:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän Fenderin Mediumia, toimii erittäin hyvin naikkarilla, niinkuin myös sähkiksellä.
 
Hanki Presari ja ole tosimies!
Mimi
18.01.2004 11:01:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kantta vaan väkisinkin tulee hakattua, kun on oikein kovassa soittofiiliksessä ja vetää sellaista rämpytysmusiikkia mahdollisimman kovaa. Näin ainakin mulla. :)
 
No en kyllä silti allekirjota, en onnistu tossa vaikka kuin kovaa räpeltäisin...
 
"Jos oikeutta enemmän vain nähdä saan, voin verhoutua vaikka lumenvalkeaan. Mutta jos maailma jatkaa pimeän matkan taivallusta, ylläni on surupuku, ja surupuku on musta..." NOMEN EST OMEN
Mage
19.01.2004 10:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä pointtia en kyllä allekirjoita että jos soittaa paksuilla ni kansi naarmuttuu!? Täh..? Eihän sillä plekulla kantta hakata! En minä ainakaan...
 
Katsopas Triggeriä
 
http://members.aol.com/photodrum2/images/willie-nelson.op.jpg
 
Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink. - RL Burnside
Mimi
20.01.2004 09:21:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsopas Triggeriä
 
http://members.aol.com/photodrum2/images/willie-nelson.op.jpg

No herra soittaa jotenkin toisella tavalla ku minä... En onnistu siinä vaikka kuin yrittäisin (soittamalla siis), eri asia on jos rupee tahallaan hakkaamaan kitaraa plekulla...
 
Kaveri:-Hei voitsä avata tän viinipullon kun mulla ei oo sitä värkkiä millä tän saa auki!? Toinen kaveri:*tutkii pulloa n. 5 sek.* -Okei..*vääntää kierrekorkin auki*
Mage
20.01.2004 15:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No herra soittaa jotenkin toisella tavalla ku minä... En onnistu siinä vaikka kuin yrittäisin (soittamalla siis), eri asia on jos rupee tahallaan hakkaamaan kitaraa plekulla...
 
Willieltä kysyttiin joskus miten on saanut kitaransa tuohon kuntoon ja kommentti oli vain "too many whiskey river"
Mr Nelson heittää kyllä tuon Whiskey Riverin melkoisella intensiteetillä keikoilla.
 
Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink. - RL Burnside
Mejsel
22.01.2004 13:22:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä pointtia en kyllä allekirjoita että jos soittaa paksuilla ni kansi naarmuttuu!? Täh..? Eihän sillä plekulla kantta hakata! En minä ainakaan...
 
No tottakai riippuu soittotyylistä kuinka paljon osumaa se kansi saa, vai saako ollenkaan. Mutta ei ne useissa kitaroissa olevat plekusuojatkaan ihan huvin vuoksi siinä kannessa ole..
 
Jaa mää vai...?
Mimi
23.01.2004 14:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tottakai riippuu soittotyylistä kuinka paljon osumaa se kansi saa, vai saako ollenkaan. Mutta ei ne useissa kitaroissa olevat plekusuojatkaan ihan huvin vuoksi siinä kannessa ole..
 
Joo, mulla on akustisessa semmonen pleksi ja se on välillä aika vittumainen kun se on jostain syystä alkanu irrota kulmasta, just se kapea yläreuna, ja nyt se repsottaa niin että osuu siihen koko ajan kompatessa...
 
Kaveri:-Hei voitsä avata tän viinipullon kun mulla ei oo sitä värkkiä millä tän saa auki!? Toinen kaveri:*tutkii pulloa n. 5 sek.* -Okei..*vääntää kierrekorkin auki*
Keppis
23.01.2004 14:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla muuten aika yleinen alottelijan kitara, minäkin nimittäin omistan tommosen.
 
Kuin myös.
 
Ei muuten kannata hirveen paksulla plekulla soittaa. Soundista tulee jotankin kova.
 
Ei tarvi olla hyvä, riittää että kuulostaa hyvältä.
Vilho
24.01.2004 14:43:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa Dunlopin nylonkieliselle tarkoitettuja plekuja. Löytyy muistaakseni 6 eri paksuutta. Ne on mun mielestä hyviä nylonkieliselle.
 
Niskamies
24.01.2004 18:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa Dunlopin nylonkieliselle tarkoitettuja plekuja. Löytyy muistaakseni 6 eri paksuutta. Ne on mun mielestä hyviä nylonkieliselle.
 
Mulla on niitä, mutta en oikein tykkää. Musta ne on parhaita raaputtamaan niitä kaiken sköndän pois bassonkielistä, sen takia mulla on niitä aina bassobägissä:) Tykkään Dunlopin oransseista kanssa aika paljoa, paksuus 0.6 mm. Kuinkas paksu Fender Medium muuten on?
 
Hanki Presari ja ole tosimies!
JM
24.01.2004 19:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minultakin kyseinen C-40 löytyy ja usein tulee melko ohuella plekulla soiteltua. Sähkiksen kanssa menee n.1 millin pleku ja akustisen (siis nylonkielisen) kanssa sopiva on mielestäni 0.5-0.7 mm.
 
"It`s always funny until someone gets hurt... And then it`s just hilarious"M.Patton
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «