Aihe: Rumpalille pleksi?
1 2 3 4
Antti1
06.05.2007 22:27:21
Ei välttämättä tarvitse edes ylijäämäpalasia. Itseasiassa kun entisestä Downtownista oli puhe, niin mä oon sen pleksin nykyinen omistaja. Ostettiin studion porukan kanssa se pois 150€:lla muistaakseni. Eli käytettynä voi löytää ihan ok hinnoilla toimivaa kamaa.
kivi
06.05.2007 22:29:41
Ei välttämättä tarvitse edes ylijäämäpalasia. Itseasiassa kun entisestä Downtownista oli puhe, niin mä oon sen pleksin nykyinen omistaja. Ostettiin studion porukan kanssa se pois 150€:lla muistaakseni. Eli käytettynä voi löytää ihan ok hinnoilla toimivaa kamaa.

150 euroa on aika paljon rahaa...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
06.05.2007 22:37:55 (muokattu 06.05.2007 22:40:07)
150 euroa on aika paljon rahaa...

Onhan se, mutta senkin kun jakaa vaikka viidellä bändin tyyppien kesken, niin ei siitä ihan hirveästi persnettoa tule. Yhdellä keikalla nuo rahat saa takaisin, ihan varmasti.

EDIT: Itseasiassa taidettiinpa maksaa siitä 120€ tarkemmin ajatellen, kun yksi tyypeistä (automyyjä ammatiltaan :)) on melkoisen kova tinkaaja. Liikaa Kivelle edelleen viisiosaisesta pleksistä? Sähän oisit vaihtanut sen kielisettiin ja ottanu vielä oluet kaupanpäälle tietty. Vitsi vitsi...
kivi
06.05.2007 22:45:39
Liikaa Kivelle edelleen viisiosaisesta pleksistä? Sähän oisit vaihtanut sen kielisettiin ja ottanu vielä oluet kaupanpäälle tietty. Vitsi vitsi...

Niin, siis, tietenkin olisin yrittänyt saada sen ilmaiseksi ja siinä sivussa kerännyt ikkunaverhot ja kaiken mikä ei oo ruuvattu kiinni myös mukaan. Remonttisiivousta, näethän. Helsingissä ne heittää tietokoneetkin jätelavalle.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
06.05.2007 22:50:08
Helsingissä ne heittää tietokoneetkin jätelavalle.

Mjoo, täällä Turussa ne sen sijaan sitten käyttävät vanhoja, raihnaisia pleksejä suojaamaan näytteillä olevia Vespoja. Kyl tää on ihan eri maa ja maailma... Alunperin yrittivät jotain hiton 250€ siitä pyytää, jäi kaupat aika pikaseen. Muutaman kuukauden kun ne oli kärvistelleet, niin soittivat nöyrästi ja kysyivät olisiko 150€ lähempänä totuutta.

Sori, nyt menee jo vähän ohi aiheesta.
musamies
07.05.2007 11:22:58
Taitaa eri materiaalin akustiset ominaisuudet vaihdella. Jos kyseessä olisi kiinteä olosuhde, eikä roudattavuudella väliä, mä saattaisin kokeilla jotain ylimääräisiä ikkunaruutuja, joita on erilaisia yksi, kaksi, ja kolmikerros. Olis omissakin nurkissa pyörimässä ylimääräistä auton etu- ja takalasia. Ne ainakin paksuja.
kitaraontahtoni
18.05.2007 08:45:40
Sibelius-lukion häräntappoase -musikaalin rumpalilla oli tuommoinen pleksi.
Love me fender kalamies#49 >-)))>
Teijo K.
18.05.2007 12:19:47

Niin, siis, tietenkin olisin yrittänyt saada sen ilmaiseksi ja siinä sivussa kerännyt ikkunaverhot ja kaiken mikä ei oo ruuvattu kiinni myös mukaan. Remonttisiivousta, näethän. Helsingissä ne heittää tietokoneetkin jätelavalle.

Paitsi kovalevyt menee murskaamoon tietovuotojen pelossa. Kuulemma.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
Niq
21.05.2007 12:15:10

Niinkuin tumpeloinen tuossa jo sanoi, niin...
... rummut tuppaa oleen melko kalliita, varsinkin hyvät!

Kai se on uskottavampaa vetää trigatuilla akustisilla, kuin varsinaisilla sähkörummuilla. Tatsia lukuunottamatta minä kyllä en ymmärrä eroa.
E: Oikeat rumpalit voivat sitten ottaa kantaa, minä olen vain wannaberumpali.

Mä oon soitellu testimielessä 500-2000e sähkörumpuseteillä. Jos ois absoluuttinen pakko, niin kyllähän niillä soittaa, mutta tatsi on pääasiassa huonompi kuin oikeissa ja dynamiikka huonoa. Puhumattakaan soundeista, ainakin noissa presettinä olevat soundit on köyhiä ja muovisia, ihan toimivat vois saada kun kytkisi midipiuhalla tietokoneeseen ja ohjailisi vaikkapa Drumkit from helliä tuommoisilla.

Vois verrata että ois tavallinen sähkökitara ja sit ois semmonen missä painetaan nauhaväleistä nappia ja toisella kädellä huidottaisiin jotain kieltentapaisia. Varmasti olis vire kohdallaan mutta oisko sillä sitten hauska soittaa?
"I have a cunning plan" -Baldrick
rintapek
21.05.2007 14:00:27

Niin no. Jos ongelma on pienissä paikoissa liika meteli, vaikka rumpali on jo niin hiljaisella kuin voi...
... niin en ole ihan varma auttaako siinä pleksit ja kuinka paljon, tai kuinka kattavasti rumpali niillä pitää umpioida, että auttaa. Jos paikat on pienet, niin onko lavalla tilaa viritellä seinäkkeitä? Lisää roudattavaa niistä ainakin tulee, myös kuljetuskalustosta kiinni, miten mahtuvat kyytiin.

Me otimme sähkörummut. Ei toki tarkoita, että kaikkien pitäisi päätyä samaan, mutta kyllä niillä tuo volumeongelma ratkeaa. Saundit on minusta täysin vertailukelpoiset ja jopa paremmat, siis jos vertaa siihen, että soitetaan varoen ja hissutellen. Hyvätkin setit muuttuvat läjäksi pahvilaatikoita ja peltiä, jos niitä vain tulitikuilla varovasti naputtelee.

Mutta kyllä, on huonoja puolia yhtä lailla. Muita lätkiä kyllä naputtelee ja tottuu äkkiä, mutta "pellit" on kyllä hankalat hallita, ainakin minusta.
Toinen pointti on sitten tuo ulkonäkö. Lavalta on ikäänkuin keskipiste kateissa.
Akustista settiä ja peltejä meikäläisenkin olemattomilla taidoilla ja tuikuilla onnistuu valaisemaan siten, että lava näyttää edes joltain. Sähkösetillä menee vaikeaksi. Tai helposti korniksi.
One kind of music only - the good kind
Niq
21.05.2007 19:40:35

Toinen pointti on sitten tuo ulkonäkö. Lavalta on ikäänkuin keskipiste kateissa.
Akustista settiä ja peltejä meikäläisenkin olemattomilla taidoilla ja tuikuilla onnistuu valaisemaan siten, että lava näyttää edes joltain. Sähkösetillä menee vaikeaksi. Tai helposti korniksi.

Tää nyt korjautuu sillä, kun ostaa jonkun halpissetin ja virittelee siihen mesh-kalvot ja triggerit. Kalvot maksaa jonnin verran ja triggerit härpäköineen voi askarrella paskarrella vaahtomuovista ja piezoelementeistä, jos ei halua ostaa oikeita triggereitä, jotka nekään ei hirveen kalliita ole.
Marzi
21.05.2007 20:06:33

Niin no. Jos ongelma on pienissä paikoissa liika meteli, vaikka rumpali on jo niin hiljaisella kuin voi... Me otimme sähkörummut.

Yks lavalla kovaäänisimpiä bändejä mitä oon nähny oli yks discomusaa (siis ABBA-henkeen) veivaava pumppu, jolla oli sähköpannut. Siinä kävi silleen, että niitä sähköpannuja sai ajaa monitoriin _aivan sieluttomasti_ kun kaikki on kuitenkin tottuneet vetämään oikeiden rumpujen kanssa. Ne kun tulee aina lauteilla kovaa. Eteenpäin se bändi piti sitten nostaa sille volalle, että pääsee sen monitorikomotuksen päälle. Ei se mitään hifiä enää kyl ollut. Jos ne olis vetäny kaikki napeilla, niin olis ollu ihan toinen kötinä. Tai jos olis vetäneet oikeilla rummuilla ja ne handclapsit sit jollain pad-systeemillä niin lopputulos olis ollu parempi. Mut kai siinä sit haettiin ne du du dum -tomitkin ihan tarkoituksella sähkömaailmasta. Kuuluu juttuun.

Mut jos ideana on soittaa hissivoluumella, niin toiminee. DJBB:n runpalillahan on ainakin osaksi sähköpannu/triggerviritelmää ja siinä kamassahan se homma toimii hyvin. En mä kyl metallia lähtis paiskiin. Viisvuotias serkkulikka naurais pihalle ku ei Loortillakaan tuollaasia oo. :D
No yhyy.
Niq
21.05.2007 20:27:05

Marzin kirjoituksesta tuli mieleen, että mä soitan bändikavereiden mukaan huomattavasti hiljaisemmalla tatsilla kun mulla on korvamonitorit käytössä. Sinne kun ajaa rumpuja niin että kuulee lätinät helposti, niin ei tarvii hakea sitä "saundia" takomalla niitä rumpuja niin älyttömän lujaa.
rintapek
21.05.2007 22:44:17

NiQ: Tää nyt korjautuu sillä, kun ostaa jonkun halpissetin ja virittelee siihen mesh-kalvot ja triggerit.

Itse itseäni lainaten: Kai se on uskottavampaa vetää trigatuilla akustisilla, kuin varsinaisilla sähkörummuilla. Jos soitan akustisilla, niin soitan. Jos soitan sähkäreillä, niin soitan. Jos vain ja ainoastaan naamioinnin vuoksi alkaa aitoja rumpuja lavalle kantamaan, niin itsetunnossa mättää jokin. Epäilemättä _lavastuksen_ ja _valehtelun_ välillä on hiuksenhieno ero, vaan kun en ole _lavastaja_.

Niq: Marzin kirjoituksesta tuli mieleen..., että sähkäreistä lähtee ääntä juuri niin mielettömästi, kuin äänentoistolla on tarjota. Ja päinvastoin. Jos bändi vetää sanoisinko _laulukamoilla_, niin sinne ei sähkörumpuja työnnetä. Jos bändi joutuu hankkimaan sähkörumpujen lisäksi järeämmän äänentoiston, voidakseen soittaa hiljempaa niin... absurdiahan tuo on.

Marzi:Mut jos ideana on soittaa hissivoluumella, niin toiminee.

Toimii taatusti. Hiljaisia olemme, mutta ei ole vielä yleisö hissibändiksi haukkunut. Samat _liian kovaa_ valitukset on meillekin tuttu juttu. Ei niistä eroon pääse edes sähkökatkon aikana.
Toisaalta, treenikämpällä sähkäreistä ehkä se suurin apu on. Ainakin meillä. Keikalla on jotenkin pärjätty aina, mutta treeniksellä sähkärit on kyllä kivat. Keikalla vedetään niillä, millä treenataankin.

Marzi: En mä kyl metallia lähtis paiskiin. Viisvuotias serkkulikka naurais pihalle ku ei Loortillakaan tuollaasia oo. :D

Jjep. Kaikkea mekin vedämme tikapuista alkaen, mutta metalli ei kuulu ohjelmistoon... ainakaan vielä.
Jos _Metallika_ ei käytä sähkäreitä, niin sitten ei käytä moni muukaan.
Jos vaikka piakkoin itsensä sattuu lyömään läpi _Rosterica_, joka vetää ruostumatonta metallia nimenomaan sähköpannuilla, niin viisivuotiaan serkkutytön mielipide muuttuu samalla minuutilla. Kuin myös 95% M-netin kirjoittajista. Ei tuo _saundeista _ ole ollut kiinni moneen vuoteen.

Piiiitkän aasinsillan kautta palatakseni topicin aiheeseen, pleksit, niin sanoisin...
Jos valita pitää, niin itse soitan mieluummin sähkörummuilla, kuin akvaariossa, jos näistä kahdesta täytyy valita.
Jos vain hiljempaa pitää soittaa, niin seiskan kapulat kouraan, kevyemmät pellit ja keittiöpyyhettä virvelin päälle. (Itse asiassa minulla on se virvelin sisällä, ruuvien varaan pingotettuna. Neljä eri kiinnityskorkeutta ja kankaan voi itse valita. Vaimentaa melko hyvin. Saundi ja vaimennus on kiinni kankaasta ja kiinnityskorkeudesta. Itse tykkään, kun se on mahdollisimman lähellä yläkalvoa)

Jos kaikki muut niksi-pirkkaniksit on kokeiltu, ja muu ei auta, niin pleksiä sitten vaan. Minusta se ei ole hyvä ratkaisu sekään.
musamies
22.05.2007 00:16:40
Jos _Metallika_ ei käytä sähkäreitä, niin sitten ei käytä moni muukaan.
Jos vaikka piakkoin itsensä sattuu lyömään läpi _Rosterica_, joka vetää ruostumatonta metallia nimenomaan sähköpannuilla, niin viisivuotiaan serkkutytön mielipide muuttuu samalla minuutilla. Kuin myös 95% M-netin kirjoittajista. Ei tuo _saundeista _ ole ollut kiinni moneen vuoteen.

Ehkä ihminen oppii myös apinoimalla, mutta eikö apinointia voi suunnata mieluummin sinne missä on käytössä fiksuimmat ratkaisut?

Meikäläistä ei kauheasti kiinnosta miten Metallica tai Rosterica teki jos on tiedossa joku parempi ratkaisu. Voi ajatella ihan omilla aivoillaan vaikka joku oma esikuva tekisi/tekee joitain asioita erilailla.
Marzi
22.05.2007 01:32:19 (muokattu 22.05.2007 01:32:32)

Ei tuo _saundeista _ ole ollut kiinni moneen vuoteen.

Totta. Sämplerit ym. aivot on sen verran kehittyneitä, että niillä saa kyllä tosi aidon kuuloista meininkiä aikaan. Ehkä se on loppupeleissä enempi fiilisjuttu kuitenkin kuin järkihomma ja niitä ei oikein voi perustella muuten ku sillä tyhjentävästi. Sama homma kuin Variaxien kanssa. :D

Tosin, muistanpa aikanaan kun ykskin pro-rumpali oli kauppakeskuskeikalla. Paikalla 5v ylöspäin väkeä. Kovasta tatsistaan tunnettu kaveri laittoi virvelin silleen ettei osu kanttiin ja pelleiksi ohkaisia ja rikkonaisia. Ei tullu sanomista volumesta. Harvemminpa sitä tomeista ja bassarista niristään. Et kyl se on akustisten rumpujen soittajilla ihan asennekysymys. Soittaako jengille ja vähän katsoo ketä siellä on yleisössä vai pitääkö jääräpäisesti kiinni siitä voimasta.

Hmm. Loppupeleissä se on siis ehkä kuitenkin soundikysymys. Sellaisia peltejä, ettei lähde paimkat hampaista ja virveliksi käy joskus myös joku muu kun se kirein ja kovaäänisin jota hakataan kanttiin hampaat irvessä. Et tämmöstä daipadaita.
No yhyy.
rintapek
22.05.2007 11:06:57

Olihan tuolla vanhempaakin keskustelua aiheesta.
www.muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=135603&o=0
rintapek
22.05.2007 12:22:52

Hääkeikalla sähkörummut sen sijaan ovat onnen omiaan.
Tämä on tosi.

Olematta puristi olen ihan oikeasti sitä mieltä, että uskottavuus menee rautalankaväen ohella myös kitarapoppareilta ja rokkareilta, jos lavalla on 25 vuotta nuorempaa kamaa.

Ilmankos ne ovat ehkä parinkymmenen vuoden päästä varteenotettava vaihtoehto ;-)

En oikein osaa määritellä "rokkikeikkaa", musaa on tänä päivänä niin laidasta laitaan erilaista. Mutta jos vaikka keikkana on "50´s forever" tai "60´s heretoday", niin tuommoisiinhan sähkörummuilla ei ole mitään asiaa. Mutta ei kyllä plekseilläkään.
musamies
23.05.2007 00:04:36 (muokattu 23.05.2007 00:07:07)
Jep, mutta jos menee vaikkapa poppi- tai rokkikeikalla keikkapaikalle ja näkee lavalla sähkörummut, jääkö sitä enää katselemaan keikan loppuun? Tuskin.

Mä en tiiä meneekö noiden tyylisuuntien keikoille kovin moni historiallisia perinteitä tsekkailemaan? Meikäläisen mielestä poppi kuvioihin sopii oikein mainiosti sähkörummut mutta tietenkin jonkun traditionaalisen rock meiningin kohdalla voi olla perinteet tärkeitä.

Hääkeikalla sähkörummut sen sijaan ovat onnen omiaan.

Mikäpä jottei mutta eikös myös niillä tule nykyisin myös poppia ja rokkia?

Olematta puristi olen ihan oikeasti sitä mieltä, että uskottavuus menee rautalankaväen ohella myös kitarapoppareilta ja rokkareilta, jos lavalla on 25 vuotta nuorempaa kamaa.

Kyl vintagefriikit on aika vähissä keikoilla. Rautalankabändeissä niitä voi olla tavallista ennemmän. Yleensä mä olen itse se eniten vintagemies ;-)

Perinteiden vaaliminen on kiinnostavaa, muttei se saisi olla kuitenkaan este uusien tapojen oppimiselle varsinkin kun ei kova melu tee kellekään hyvää pitemmän päälle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)