Aihe: Urkumoduli ja motif ES:n midikanavat
1
tarmo
21.05.2007 00:10:16 (muokattu 21.05.2007 00:11:08)
Nyt sitten tyhmää kysymystä peliin. Mutta..

Keikkaurkupalstalla sivuttiinkin jo aihetta, mutta jostain syystä en nyt pääse puusta pitkään. Osaisiko kukaan jeesata, kun kiirettä pukkaa ja ohjekirjat ovat ties missä..

Ongelmani on seuraava: Käytän motifi es:n kanssa VK8m -moduulia ja tällä hetkellä säädän kylmän ylksinkertaisesti volumehanikasta sen, kumpi milloinkin soi. Tahtoisin luoda yhden performancen motifiin, jonka valitsemalla soisi ainoastaan urku, ja muiden soundien paikoilla urku ei taasen soisi. Tahtoisin toki myös, ettei syna kuuluisi silloin, kun käytän urkusoundia.

Ongelmaksi on muodostunut se, etten löydä mitään performancesoundeille kohdistettua midiasetusta, vaan kaikki midiohjaus tapahtuu "utility" -näppäimen kautta ja vaikuttaa luonnollisesti koko synaan (?). Voin toki siis säätää kanavat pois ja päälle, mutta se ei nopeuta toimintaani livenä. Synan saa vaiti ilmeisesti local off -asetuksen tms. valitsemalla, mutta senkin kohdistaminen vain yhteen omaan soundipaikkaan on ongelmallista minulle.

Koska laite on ilmeisen paljon keskustelua herättänyt, voisiko joku ystävällisesti opastaa hieman asian kanssa, olisin ERITTÄIN kiitollinen. Jos on tuttuja naamoja, tarjoan hyvistä vinkeistä bissen:) Ktohs!

EDIT: Mä oon aika käsi just näiden asioiden kanssa, joten rautalangasta saa vääntää...
kepulainen
21.05.2007 00:18:03
Nyt sitten tyhmää kysymystä peliin. Mutta...

Tuon pystyy toteuttamaan hyvinkin helposti. Motifiin teet soundin mikä lähettää vain midiä, pistät midi-kanavat oikein molempiin. Nyt pystyt soittamaan vk8m-modulia ilman että motifin volaan pitää koskea. Motifin soittamista varten teet vk8m-moduliin vastaavan "hiljaisen" soundin. Vk8m:stä kannattaa myös vaihtaa control change käskyjä pois niiltä osin mitä motifista käyttää (esim. filtterinuppeja vääntäessä vk8m nostaa tiettyä draw baria..yms ei haluttua).
tarmo
21.05.2007 00:34:29
Jeps, kiitoksia. En sinänsä epäillyt sitä, ettei se olisi tehtävissä, mutta ongelma on kuitenkin siinä, että miten saan nämä asetukset jollekin tietylle soundipaikalle, ilman että koko laite lähettäisi vain midiä yms.

Sinänsä ei ole pahaksi, jos muistaa millä terminologialla tuo kaikki kulkee motifissa, niin saa siitäkin laittaa.

Vielä siis olen hieman lähtöruudussa tämän ongelmani kanssa. Kiva kuitenkin tietää, että ongelma on mitä ilmeisimmin ratkaistavissa. Osaako kukaan sanoa, miten?

Onko siis olemassa joku muukin reitti säätää niitä midikanavia, kuin utility -näppäin? Miten saan asetukset rajattua vain siihen performance -paikkaan, mihin haluan? ? Kaikilla on motif, joku tietää...:)
piiska2
21.05.2007 08:43:34 (muokattu 22.05.2007 10:24:13)
Jeps, kiitoksia. En sinänsä epäillyt sitä, ettei se olisi tehtävissä, mutta ongelma on kuitenkin siinä, että miten saan nämä asetukset jollekin tietylle soundipaikalle, ilman että koko laite lähettäisi vain midiä yms.

Sinänsä ei ole pahaksi, jos muistaa millä terminologialla tuo kaikki kulkee motifissa, niin saa siitäkin laittaa.

Vielä siis olen hieman lähtöruudussa tämän ongelmani kanssa. Kiva kuitenkin tietää, että ongelma on mitä ilmeisimmin ratkaistavissa. Osaako kukaan sanoa, miten?

Onko siis olemassa joku muukin reitti säätää niitä midikanavia, kuin utility -näppäin? Miten saan asetukset rajattua vain siihen performance -paikkaan, mihin haluan? ? Kaikilla on motif, joku tietää...:)

Seuraavalla tavalla olen tehnyt asetukset omaan edulliseen Yamaha-synaani :
(Huom! Ei Motif, mutta vastaavat ominaisuudet takuulla löytyy siitäkin)

Varaa yksi tyhjä paikka Performance Modeen, kuten aikaisemmin neuvottiin.
Valitse Edit ja määrittele MIDI-kanavaksi (Transmission Channel) esim 16. Urkumodulista vastaava MIDI-kanava (Receive).

Itselläni syntikan ääni ei kuulu kun valitsen TG (Tone Generator) Off.
Valitse MIDI on (tai vastaava).
Suosittelen, että Programme Change (PC) on pois päältä off.

Jos näillä ei onnistu, tarkista vaatiiko, että painetaan lisäksi Mother Keyboard tmv. nappia.

Myöhemmin voit laittaa kontrollerikäskyjä liukusäätimiin, joilla ohjaat modulia.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Charles
21.05.2007 20:27:05
Olen ratkaissut tämän ongelman kahdella volume-pedaalilla. Täytyy vaan muistaa jättää poljin ylös, kun vaihtaa poljinta. Tosin VK8:n ääni ei mene täysin hiljaiseksi EV-5 polkimella. En tiedä onko tähän olemassa joku konsti.
Janus
21.05.2007 21:27:19
Olen ratkaissut tämän ongelman kahdella volume-pedaalilla. Täytyy vaan muistaa jättää poljin ylös, kun vaihtaa poljinta. Tosin VK8:n ääni ei mene täysin hiljaiseksi EV-5 polkimella. En tiedä onko tähän olemassa joku konsti.

Ihme purkkavirityksiä. Toi piiska2:n "Tone Generator ON/OFF" on se oikea tapa lähestyä tota asiaa. "Hiljaisia soundeja/patcheja" kannattaa käyttää vain silloin, jos masterkiipparina käytettävä lankku ei esim. pysty vaihtamaan patchin välein käytettävää midikanavaa (esim. jokin keikkapiano tai Nord Electro).

VK-8M ei muuten edes tunnista midi-CC#7:aa (Master Volume - eli ihan perusjuttu, ihme hommaa), volapedaali lähettää CC#11:a (Expression) ja matkii oikean generaattoriurun volumepolkimen toimintaperiaatetta, joten ihan hiljaiseksi laitetta ei tuolla tavalla voi eikä ole tarkoituskaan saada. Jos haluaa tehdä VK-8M:ään hiljaisen patchin, niin kaikki drawbarit nolliin.
kepulainen
21.05.2007 22:16:42
... Jos haluaa tehdä VK-8M:ään hiljaisen patchin, niin kaikki drawbarit nolliin.

...ja perc pois päältä ja käytössä oleviin control change käskyihin reagoimiset myös pois jos midi kanavat kohtaavat..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)