Aihe: volumepotikka
1
mää1234
10.05.2007 21:25:24
onko hankala vaihtaa kitaraan volumepotikka itse vai pitääkö viedä korjaajalle
se joka tietää ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se joka ei tiedä ettei tiedä mitään
oiva tumpeloinen
10.05.2007 21:28:49
Jos sulla pysyy kolvi kädessä, niin vaihda itse.
Ibanez_90
15.05.2007 21:29:53 (muokattu 15.05.2007 21:29:57)
Saa olla aika tumpelo jos ei onnistu. Eli on helppoa =)
Olen Stratocaster_90
ekikoo
15.05.2007 23:12:42
Saa olla aika tumpelo jos ei onnistu. Eli on helppoa =)

Tuo väite lienee helppo kumota muttei mieleeni tule juurikaan kunnollisia perusteita.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
peteihis
19.05.2007 01:17:58 (muokattu 19.05.2007 01:22:20)
onko hankala vaihtaa kitaraan volumepotikka itse vai pitääkö viedä korjaajalle

Onhan se tietysti hiukan hakalaa, kun sitä tekee ekan kerran, mutta ihan perus kauraa se kuitenkin on.

Kitarassa on usemmilen 500 k-Ohm potikka ja useimmiten se on kytketty ns. "jyrkempään asentoon".

{hypää yli}... siis sen voi laittaa joko niin päin, että säätimen "nollassa" _kitaran_ virtapiiri on oikosulussa tai sitten niin päin, että "nollassa" _vahvistimen_ puolella oleva virtapiiri on oikosulussa... {lopeta ylihyppääminen}

Kun sen juottaa sinne samallain, kun se rikkinäinenkin on ollut, niin ei pitäs olla ongelmaa.

Ainoo isompi riesa, mikä mulle tulee mieleen on, että kuinka pitkä "vääntövarsi" siinä uudessa potikassa on... Jotkut potikat on tehty paksuja puukansia varten; jotkut taas ohuita "pick guardeja" (tms.) varten.

Mutta ei se siis okeesti oo yhtään vaikeeta. Ja jos tulee jotain sössittyä, niin se tuskin on kovin fataalia.
arska
20.05.2007 15:28:46 (muokattu 20.05.2007 15:32:43)
Ainut ongelma voi tulla juottaessa jos on huono kolvi. Itellä meinas mennä hermot aikanaan kolvaillessa noita potikoita huonompi laatuisella kolvilla. Silloin laittelin Emg:n ZW settiä kiinni omaan lespaan. Lähinnä ongelmallisin oli se maapiuha potikan kantaan, imi nimittäin kaiken lämmön tottakai siihen koko potikkaan ja eihän se kunnolla jaksanu tinaa sulattaa :D

Jos on hyvät juotos välineet niin on ilo tehdä elektroniikka korjauksia.
FreeBird
Keppis
21.05.2007 11:13:05
Kannattaa melkein tehä jonkinlainen piirros kytkennästä, ottaa vanha potikka irti ja mennä se kanssa kaupoille, että tulee oikeet ohmit, akseli oikeen kokonen ja potikka logaritminen. Kaveri osti joskus potikan jossa oli kitaran reikää paksumpi akseli.

Mites kun elektroniikka liikkeissä saa jollain eurolla potikan ja sitten soitin liikkeessä voi olla vaikka 7€, onko niissä millaset laatuerot? Mielestäni noi euron potikatkin on ihan toimivia ja varsinkin ekalla kertaa niitä voi ostaa vaikka 2 jos tulee sählättyä ja väänneltyä vaikka jalat poikki.
Onni vie inspiraation.
Jaava
21.05.2007 14:11:13
Mites kun elektroniikka liikkeissä saa jollain eurolla potikan ja sitten soitin liikkeessä voi olla vaikka 7€, onko niissä millaset laatuerot? Mielestäni noi euron potikatkin on ihan toimivia ja varsinkin ekalla kertaa niitä voi ostaa vaikka 2 jos tulee sählättyä ja väänneltyä vaikka jalat poikki.

Luultavasti niissä ei ole nimeksikään eroa.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Billsner
21.05.2007 17:13:24
Luultavasti niissä ei ole nimeksikään eroa.

Olen erimieltä. Kun omasta Ibanezistani hajosi volumepotikka, niin laitoin tilalle perus elektroniikkaliikkeen potikan. Noin vuoden kesti se volumepotikka kunnes hajosi. Laitoin sitten DiMarzion volumepotikan ja se on kestänyt nyt noin kolme vuotta.
Wrapped in plastic
hq
22.05.2007 17:56:37
Kyllä niillä hinnalla ja laadulla joku yhteys on, vaikka musaliikkeessä hieman ylihinnoiteltuja olisivatkin. Elektroniikkaliikkeistä löytyvät kaikkein halvimmat potikat eivät tosiaan yleensä ole mitään uskomattomia laadultaan.
tilujätkä
18.06.2007 22:28:31
Kyllä niillä hinnalla ja laadulla joku yhteys on, vaikka musaliikkeessä hieman ylihinnoiteltuja olisivatkin. Elektroniikkaliikkeistä löytyvät kaikkein halvimmat potikat eivät tosiaan yleensä ole mitään uskomattomia laadultaan.

Näin on. Mielestäni ne jotkut euron muovisella akselilla olevat mustat potikat ovat ihan onnettomia, verrattuna esim Alphan potikoihin jota joskus saksasta tilasin. Mieluummin panostasin laatuun ettei tarvi heti vaihtaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)