Aihe: Ammattistudio vs. aloitteleva bändi?!
1 2
Jimi
21.05.2007 16:55:32 (muokattu 21.05.2007 16:58:05)

Eli! Meillä oli semmoinen mahdollisuus, että pääsimme bändimme kanssa ihan kunnon studioon, jossa oli pelit ja pensselit.

Protools iso miksauspöytä kaiken maailman monitorit ja vermeet. Tehtävänä oli äänittää 5 biisin "ep". Noh. Nyt kävi näin. Aika loppui kesken ja saatiin vain 2 biisiä valmiiksi. Tätä me tehtiin yhteensä varmaan joku 4 kk. Tietenkään koska "mikään kiire ei ollut" niin ei sitten siellä käyty tiuhaan tahtiin ja sitten se jäikin.

Eli mimmoista jälkeä saa bändi aikaan, kun heille annetaan huippu studio, mutta ei ammattilaisia työkavereiksi? Eli ihan yksin joutuvat kaiken tekemään?

Tässä lopputulos:

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=275091&type=dl

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=275088&type=dl

Nauhoitus tapahtui Riihimäen rikastamolla.

EDIT. Niin ja pointtihan tästä puuttuikin. Eli siis ihan rehellisiä mielipiteitä tahtoisin. Itsehän tätä en siis tehnyt vaan meidän laulaja. Itse soitin vain kitarat ja thats that.
Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!!
Guitarwall
21.05.2007 22:25:05 (muokattu 21.05.2007 22:26:14)

Ei kyllä ihan heti uskoisi, että noiden kahden parissa on vietetty "ammattistudiolla" 4kk. Ei nyt millään pahalla, mutta yleensä kotona/reeniksellä tehdyt nauhoitukset parissa illassa ovat laadukkaampia soundillisesti kuin tuo.

E: Ei ole mitään järkeä lähteä studioon opettelemaan äänitystä, kyllä se kunnon äänittäjä, joka osaa hommansa, on yksi tärkeimpiä palasia studiossa.
http://www.mikseri.net/constantine
Jimi
21.05.2007 22:41:30

Ei kyllä ihan heti uskoisi, että noiden kahden parissa on vietetty "ammattistudiolla" 4kk. Ei nyt millään pahalla, mutta yleensä kotona/reeniksellä tehdyt nauhoitukset parissa illassa ovat laadukkaampia soundillisesti kuin tuo.

E: Ei ole mitään järkeä lähteä studioon opettelemaan äänitystä, kyllä se kunnon äänittäjä, joka osaa hommansa, on yksi tärkeimpiä palasia studiossa.

Niin siis meidän ongelma olikin se, että kun aikaa oli liikaa, niin ei sitten käyty siellä... Todellisuudessa tehty todella nopeasti. Ja siis nauhoitus välineet olivat ammattitasoa. Ei soittovehkeet. Se jo yksistään söi laatua :/
Antti1
21.05.2007 22:47:06 (muokattu 21.05.2007 22:48:03)
Mä oon sitä mieltä, että hiotte pikkusen miksausta ja äänitätte kitarat uusiksi, niin tuosta saisi ihan hyvän kuuloisen paketin. Rummut ja basso kuulostavat ainakin siltä, että ne voi vielä saada toimimaan.

EDIT: Eli mun mielipide on se, että tässä kuuluu juurikin ammattitaidon puute, vaikka ainesta selvästikin on saattanut olla.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
M.Paisley
21.05.2007 22:53:15

Tässä on hyvä mietinnän paikka aloitteleville bändeille. Tekeekö sillä "ammattistudiolla" mitään vai kannattaisiko keskittää voimavaroja pätevän äänittäjä/tuottajan etsimiseen.

Sehän on fakta, että vaikka rauta olisi kuinka laadukasta tahansa, niin siitä ei saa kaikkea irti ilman ammattitaitoista äänittäjää.
Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband
Jimi
21.05.2007 22:54:57

kitarat äänitettiin JO kertaalleen uusiksi. Paska vahvistin/elementti tjsp en tiedä. Ei vaan millään saatu hyvää soundia. Ja siis miksi me oltiin tuolla? Koska laulaja teki lopputyön audiovisuaalisessa. (ei sillä kyllä noita äänitys tunteja ole ollut ku joku yks perus kurssi tjsp.)
Jimi
21.05.2007 22:57:52

Ensi kerralla kannattaa ottaa talteen DI:n kautta linjasignaali kitarasta, jotta voi koittaa reampata, tai pelastaa softamallinnuksilla. Mä en osaa kuvitella millaiselta ne ekan kerran kitarat sitten on kuulostaneet... :D

Aivan hirveeltä paskalta. Mutta kuten sanottu. Taitoa oli tyyliin _nolla_. minustakin suurin kompastuskivi tuossa oli nuo kitarasoundit. Ehkä oisin jopa osannut tehdä niille jotain, mutta ei ollut minun lopputyö joten en voinut :D
Sir Härö
22.05.2007 03:38:26

Yhdyn tähän ja anna esimerkin;

www.mikseri.net/noose

Kellaritason kotistudio, kaksi budjettiviikonloppua ja helvetin hyvä äänittäjä/jälkityö.

Eli kannattanee tosiaan panostaa siihen että paikalla on joku joka osaa homman ja tietää mitä tekee.
Turpa kiinni ja kuuntele!
shovi
22.05.2007 08:39:40
Sehän on fakta, että vaikka rauta olisi kuinka laadukasta tahansa, niin siitä ei saa kaikkea irti ilman ammattitaitoista äänittäjää.

Tämänpä nimenomaan oon saanu ihan oman kokemuksen kautta todeta. Mulle siunaantu tilaisuus viettää "studiossa" kuukauden päivät ja biisejä piti nauhottaa. Noh, tästä kolmesta viikosta on viikko kulunut vehkeiden käytön opetteluun, toinen viikko niihin helvetillisiin softaongelmiin Windowsin ja Nuendon kanssa (eilen ei meinannut projekti avautua kun saman firman Kompakt ja Guitar Rig2 ei pelannu yhteen) mut onpahan ainakin nauhotettu nyt. Periaatteessa lähtösaundit on ihan allright, paremmat kuin mitä kuvittelin. Mä vaan yksinkertasesti evotan niin pahasti tuon miksauksen kanssa, et katsotaan keneltä mä tuun vinkumaan apua tässä pikapuoliin...

Ja kuitenkin periaattessa olen valmistautunut huolella, lukenut kirjan aiheesta, selaillut nettiä jne... mut erityisesti EQ:n käyttö on sellaista et se pitää näemmä kantapään kautta opetella.
Tee sitä, mitä muut eivät tee. -Sam Vannin menestymisen ohje Rafael Wardille
ode_
22.05.2007 10:23:16 (muokattu 22.05.2007 10:24:50)
Otsikko:_Ammattistudio vs. aloitteleva bändi?!
Kjukka
22.05.2007 13:16:27

Joo, rumpusaundit on kyllä ihan kelvot, kitararaidat olis varmaan jo äänitysvaiheessa kaivannu hieman vähemmän yläpäätä ja enemmän middleä.

Aika jännää kamaa, tuli ensimmäisenä mieleen joku yksinkertaistettu versio Faith no moresta :)

Mutta joo, me saatiin treenikämpällä tällasta jälkeä kahessa päivässä. Pahiten kusee rumpusaundit, äänitetty yhellä konkalla... Olosuhteisiin nähden saatiin kuitenkin ihan ok-matskua.

http://www.myspace.com/fadingrespect
Jimi
22.05.2007 14:13:08

Joo, rumpusaundit on kyllä ihan kelvot, kitararaidat olis varmaan jo äänitysvaiheessa kaivannu hieman vähemmän yläpäätä ja enemmän middleä.

Aika jännää kamaa, tuli ensimmäisenä mieleen joku yksinkertaistettu versio Faith no moresta :)

Mutta joo, me saatiin treenikämpällä tällasta jälkeä kahessa päivässä. Pahiten kusee rumpusaundit, äänitetty yhellä konkalla... Olosuhteisiin nähden saatiin kuitenkin ihan ok-matskua.

http://www.myspace.com/fadingrespect

Nosiis. Minun peaveyn nupit oli näin: Low:about 4, middle about 8 ja high about 5. sitten oli presenceä jotain 6-7.

Jotenkin vaan tosta vahvarista ei saa hyvää soundia vaikka kuinka ruuvaa. johtunee varmasti siitä elementistä mikä siinä on (olen täältä lukenut, notta ei ole kaksinen)
Lennu
22.05.2007 14:16:52

Nosiis. Minun peaveyn nupit oli näin: Low:about 4, middle about 8 ja high about 5. sitten oli presenceä jotain 6-7.

Jotenkin vaan tosta vahvarista ei saa hyvää soundia vaikka kuinka ruuvaa. johtunee varmasti siitä elementistä mikä siinä on (olen täältä lukenut, notta ei ole kaksinen)

Eikö siellä studiolla ollut mitään backlinea? Joskus jossain nurkassa nököttää joku marssali, josta kukaan ei tiedä kenen se on ja "aina se on tuossa ollut".
Japanilaiset koulutytöt liimaa pihevejä päähän ja komodo syö ne.
Jimi
22.05.2007 14:17:57

Eikö siellä studiolla ollut mitään backlinea? Joskus jossain nurkassa nököttää joku marssali, josta kukaan ei tiedä kenen se on ja "aina se on tuossa ollut".

Eip ollu mitään varteen otettavaa. Oli siellä jottai mut ne oli jotain niin kuraa, että huhhuh.
kivi
22.05.2007 15:08:17 (muokattu 22.05.2007 15:11:40)
Tää ketju vahvisti hienosti sen mitä on ennenkin puhuttu: kamat ei korvaa osaamista.

Jos homman osaa, niin saattaa saada hyvän soundin vaikka miten huonoilla kamoilla, joskus jopa niin että "välttämättömiä" osia ketjusta puuttuu ja silti toimii.

Vastaavasti siitä ei oo mitään hyötyä että hankkii ne hienot kamat jos ei niitä viitsi opetella käyttämään.

PS. Turha myös syyttää vahvistinta. Jos ei osaa säätää, se ei auta vaikka olis mitä, vastaavasti kun osaa niin hyvän soundin saa vaikka suoraan pöydästä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
22.05.2007 15:53:42
PS. Turha myös syyttää vahvistinta. Jos ei osaa säätää, se ei auta vaikka olis mitä, vastaavasti kun osaa niin hyvän soundin saa vaikka suoraan pöydästä.

Tässä kohdin mä oon Kiven kanssa erityisen samaa mieltä. Yhtään vahvaria ei ole tullut vastaan, josta ei olisi poppakonsteilla saanut hyvää soundia. Edes kakkossarjan 15W Valvestatecombo ei ollut kummemman kuuloinen hurjasti vääntämällä. Siihen verrattuna toi Bandit vieläpä on todella hyvän kuuloinen laite.

Mutta tästä on hyvä lähteä, olette nyt yhtä tärkeää kokemusta rikkaampia ja tiedätte ensi kerralla miten pitää toimia toisin.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
mailbag
22.05.2007 18:21:31
jos kitarasoundit olis ollu vähän tukevammat ajoittain niin tämähän olis ollu ihan mukiinmenevää settiä, harvemmin tällasta tosiaan suomessa väännetään
Nieby
22.05.2007 20:14:59 (muokattu 22.05.2007 20:15:59)
Saako kysyä, että mitä kieltä laulaja laulaa?

E: aha se lukikin jo tuolla sivulla.. eipä kyllä iske.
www.aleksi-nieminen.magix.net "Life suck's and then you fucking die." -Ozzy Osbourne | Mitään en oo ottanu, ikinä en oo mitää ottanu. Ja jos joku muuta väittää ni aijjaijjai! Perkele.
Jimi
22.05.2007 22:04:55

Tässä kohdin mä oon Kiven kanssa erityisen samaa mieltä. Yhtään vahvaria ei ole tullut vastaan, josta ei olisi poppakonsteilla saanut hyvää soundia. Edes kakkossarjan 15W Valvestatecombo ei ollut kummemman kuuloinen hurjasti vääntämällä. Siihen verrattuna toi Bandit vieläpä on todella hyvän kuuloinen laite.

Mutta tästä on hyvä lähteä, olette nyt yhtä tärkeää kokemusta rikkaampia ja tiedätte ensi kerralla miten pitää toimia toisin.

Olen kyllä itsekkin ihan samaa mieltä. Mutta, kun se, että ei osata tuli jo selväksi aloitusviestissä niin tuin viellä sitä huonoa soundia sillä, että huonot kamat.

Kuulin juuri, että laulajamme saa kesällä aikaa vielä hioa tuota sinkkuamme ihan rauhassa. (tuli kiire tehdä se, siksi myös hiomaton)

Joten lisäilen vaikka, ehkä tähän threadiin, notta mimmosta jälkeä saatiin ajan kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)