Aihe: Putkivahvistimista (lähinnä Valveking)
1 2 3
kesamieshartsa
21.05.2007 17:46:28
Elikkäs kävin tuossa äsken testailemassa VenttiiliKunkkua paikallisessa musiikkiliikkeessä ja täytyy sanoa että kaiken putkivahvistin hypetyksen jälkeen olin kyllä aika pettynyt. Kun täällä foorumilla on aika yleistä että kuulee kuinka putkivahvistimen hankkiminen on oikotie onneen (kärjistän tarkoituksella hieman) ja kuinka ylivertaisia ne ovat trankkuihin verrattuna. Näin 15min ruuvailun perusteella täytyy kyllä sanoa että tuosta omasta Cube60w:stä irtosi paremmat saundit. Täytyy kyllä myöntää etten kovin kovilla volyymeilla soitellut liikkeessä (putkarit kai kuulostavat paremmilta kovilla volilla?) ja kitarakin oli joku RG320 orkkismikeillä.

Kun en noista putkivahvistimista oikeastaan mitään tiedä niin en haluaisi vielä täysin tuomita ValveKingiä, aionkin mennä perjantaina vielä uudestaan ruuvailemaan oman kitarani kanssa. Mitä kannattaisi ottaa huomioon nyt kun seuraavan kerran menen testimään? Kuinka paljon kitara/mikitys vaikuttaa saundiin? Entäs soittotyyli (kovaa kieliä lyöminen yms.)? Kaikki neuvot jne ovat tervetulleita.
What a shitload of fuck
pekurides
21.05.2007 18:53:08

ei tiedä mitä tuohon nyt pystyy sanomaan:) kaikki vaikuttaa kaikkeen ja semmosella volalla missä pystyy puhumaan samaan aikaan ni ei putkari vielä oikein syty...
Tunteella päin vittua.
LaXu
21.05.2007 19:05:38
Monissa putkivahvistimissa on aika kuppaiset master volumet joten ne usein kuulostavat mitäänsanomattomilta pienillä volumeilla. Kaikki vahvarit kuulostavat paremmilta vähän kovemmalla, oli ne sitten trankuilla tai putkilla. Kannattaa kysäistä, josko vahvistinta saisi soitella kovempaa muutaman minuutin, mikäli liikkeessä ei ole testauskoppia, jossa luukuttaa mielin määrin.

Kitara ja mikit toki vaikuttaa, en ole tykännyt Ibanezin vakiomikeistä minkään vahvarin kanssa. Soittotyylin vaikutus riippuu asetuksista ja vahvistimesta itsestään. Joissain putkivahvistimissa perussoundi on hyvinkin kompressoitu (esim. Peavey Triple XXX), jolloin soittotyylin vaikutus on vähäisempi. Moisista vahvareista en itse juuri pidä, mielestäni on parempi, että vahvarissa on sitä dynamiikkaa, jolloin soundia saa ohjailla itse.

Putkivahvistimia on niin monenlaisia muutenkin, että on turha yleistää, että kaikki putkivahvistimet kuulostavat transistorilaitteita paremmilta. Itse olen törmännyt moneen putkimyllyyn, joiden soundista tai tatsista en pitänyt tippaakaan. Vuosien saatossa on tullut omistettua ja testattua aika monta putkivahvistinta ja vasta nyt tuntuu, että se itselleen sopiva on löytynyt.

Jos kaupassa on muita putkivahvareita, niin tyyppaa niitäkin. Tuo ValveKing ei kuitenkaan ole mitään putkivahvarien "kermaa."
Lancelot
21.05.2007 19:56:26 (muokattu 21.05.2007 19:57:22)
Kyllä siitä kingistä (nuppi) lähtee ainakin sen 450€ edestä murinaa. Ite oon tommosta saanu aikaan overdrive pedaalilla buustattuna ja volatkin tossa on ihan siedettävällä tasolla ettei eareja ole tarvinnut laittaa.. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=260612&type=dl

Ei se juu mikään putkien kerma ole mutta aivan loistava hintaluokassaan.
Lauri
21.05.2007 20:01:39

Eihän se nyt mikään kovin iso yllätys voi olla, että joku kiinassa valmistettu halpis paskapönttö kuulostaa huonolta.
käsi
21.05.2007 20:04:12

Mun mielestä putkarin sopundiin vaikuttaa volumen lisäksi se että putket ovat lämmenneet kunnolla. Keikoilla kun ite käytän putkria niin puoli tuntia ennen vähintään virta päälle. Keikan loppua kohden jotenkin tuntuu soundi vaan paranevan koko ajan.

JOs ihan kylmiltään putkaria lähtee soittamaan ei ehkä ihan parasta soundia saa heti ulos.
Hullujenhuoneella ei vain hullut ole päästään vialla.
Metalzone
21.05.2007 20:07:08
Eihän se nyt mikään kovin iso yllätys voi olla, että joku kiinassa valmistettu halpis paskapönttö kuulostaa huonolta.

Taitaa vähän olla kateutta Laurille iskenyt. Perusteluja kiitos, miten niin paska pönttö, ja jos sunmielestä kuullostaa huonolta ni se on kyllä ihan oma mielipide. Se on se sun 5w potta joka kuullostaa paskalta.
Nacher
21.05.2007 20:10:41 (muokattu 21.05.2007 20:12:33)
No itse koin todella masentavan hetken, kun parisen vuotta vain putki hi-gainereilla soiteltuani tuli kokeiltua kaverilla line6 spider2 30wattista, ja sen mättösäröt eivät tuntuneet kotivolumella häviävän yhtään noille tonnin-parin putkivehkeille... Kiusallista.

Edit : Lisätään vielä provoksi, että mielestäni microcube sekä myös cube 30 kuulostivat metallisäröissä ihan leluilta.
mhaarala
21.05.2007 20:26:19
Heh... ValveKing on vahvistin, mitä joutuu vähän säätämään että siitä saa kunnollisen soundin irti ja ne säädöt ovat myös aika kaappikohtaisia. Esimerkiksi Behringerin kaapille (ainakin vakiolle) saa tarjoilla aika surutta isosti resonancea (ja preesensiäkin), mutta toisella kaapilla (missä on paljon tukevammat alapäät) vähänkin liika resonance aiheuttaa alakerran totaalisen puuroutumisen. Kuitenkin kun vähän malttaa hakea, niin siitä irtoaa yllättävän pienilläkin volumeilla ihan mallikkaat jynkät.

Mielestäni se ei tarvitse välttämättä edes mitään buustipedaalia, kunhan kitara ja mikit toimii kunnolla (esimerkiksi vanha kunnon J-50BC + aktiivielektroniikka potkii ja möyryää ihan hyvin ilmankin). Sitten se takana oleva texture-säädinkin vaikuttaa kyllä yllättävänkin paljon siihen soundiin. Itselleni kumpikin ääriasento toi ei-toivotun lopputuloksen mutta kun asetin potikan siihen klo 12-13 välille, niin pakka pysyi jo paremmin kasassa.

Justiin eilen tuli soitettua keikka ja olin kyllä hiton tyytyväinen sekä vahvistimeen, kitaraan että jokunen päivä sitten ostettuun "pahaan apinaan." :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
PJS
21.05.2007 21:24:45

itselle ainakin pikkuveljen valveking 50w combo saundas aika hyvältä sellasilla miedommilla ja välimallin säröillä. Kitarana Mehico strato dimarzion vintage henkisillä singlecoileilla.
Relaa, beibi!
Wolfie
21.05.2007 21:50:57 (muokattu 21.05.2007 21:52:37)
No itse koin todella masentavan hetken, kun parisen vuotta vain putki hi-gainereilla soiteltuani tuli kokeiltua kaverilla line6 spider2 30wattista, ja sen mättösäröt eivät tuntuneet kotivolumella häviävän yhtään noille tonnin-parin putkivehkeille... Kiusallista.

Jep. Puhtailla tai pikkurosoilla Spider2:n ei todellakaan loista. Hi-gaineilla se toimii todella mainiosti. Kun vain jaksaa säätää. Tosin kun itselläni ei pahemmin koskaan ole aivan noille hi-gain-hommeleille ole ollut pahemmin käyttöä (paitsi silloin, kun hankin tuo Spider2:n) harrastaessani kitaransoittelua yksikseni. Etsiskelin aikani hyvää puhdasta soundia Spider2:sta, mutta koska en sitä pitkällisten säätötoimenpiteiden takia löytänyt, soittelin etupäässä ilman vahvistinta. Sitten vastaan tuli musiikkikaupassa tuo Carvinin putkivehjes, ja siitä löytyi ainakin tämän hetkisten mieltymysten mukainen kaunis puhdas ja sopiva fiilistelyruttu myös. Ja kaikki tämä miellyttävien ja häkellyttävän monipuolisten säätöjen takaa. Säätömahdollisuuksia on. Todisteena se, että nappasin kaikki sävynsäädöt asentoon 0, gain asentoon 3 ja master asentoon 10. Ja vielä oli niin mukavan hiljaista että olisi varmaankin voinut soitella kerrostalossa. Samaa en uskaltanut suorittaa sävynsäätöjen ollessa asennossa 5 eli eq "flättinä". Master oli tuolloin asennossa noin 1 ja meteliä oli enemmän kuin eq:n ollessa asennossa 0. Aktiivinen eq on mielenkiintoinen tuttavuus todellakin. Nappia kääntäessä äänessä todella huomaa muutoksen.

Vahvistimia löytyy hyvin monenlaisia. Ei se ensimmäinen vastaantullut kone useinkaan ole se paljon puhuttu oikotie onneen, vaan etsimistä, ts. kamarunkkausta, saattaa joutua harrastamaan hyvinkin paljon. Itse olen selvinnyt suuremmilta kolhuilta perus-epäilevän luonteenlaatuni johdosta, mutta aina se alkuviehätys saattaa viedä voiton, kuten kävi Spider2:n kanssa. Toivon vain että samaa ei käy Carvinin ollessa kyseessä...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Legatus
21.05.2007 21:57:39 (muokattu 21.05.2007 21:58:23)
Itse hankin ihan ensimmäiseksi vahvistimeksi tuon Valveking 112:n viime lauantaina. Tyytyväinen olen ollut kun toisena vaihtoehtona olis ollu line6 spider 3, ja valvekingi oli vaan hitusen kalliimpi. Uuden kitaran ostan varmaan ensi viikolla, koska vanha kitarani on niin paska ettei vahvistin pääse eduikseen sellasella paskalla soitettaessa.
11. Liikkuessasi julkisella paikalla, älä häiritse ketään. Jos joku häiritsee sinua, pyydä häntä lopettamaan. Ellei hän lopeta, tuhoa hänet.
Troitek
21.05.2007 23:09:09

Itse hankin ihan ensimmäiseksi vahvistimeksi tuon Valveking 112:n viime lauantaina. Tyytyväinen olen ollut kun toisena vaihtoehtona olis ollu line6 spider 3, ja valvekingi oli vaan hitusen kalliimpi. Uuden kitaran ostan varmaan ensi viikolla, koska vanha kitarani on niin paska ettei vahvistin pääse eduikseen sellasella paskalla soitettaessa.

Ootko soittanu tolla bändin kanssa ja kerro vaan tarkempiakin mielipiteitä..
I feel good.
maggot
22.05.2007 08:53:15
Elikkäs kävin tuossa äsken testailemassa VenttiiliKunkkua paikallisessa musiikkiliikkeessä ja täytyy sanoa että kaiken putkivahvistin hypetyksen jälkeen olin kyllä aika pettynyt. Kun täällä foorumilla on aika yleistä että kuulee kuinka putkivahvistimen hankkiminen on oikotie onneen (kärjistän tarkoituksella hieman) ja kuinka ylivertaisia ne ovat trankkuihin verrattuna. Näin 15min ruuvailun perusteella täytyy kyllä sanoa että tuosta omasta Cube60w:stä irtosi paremmat saundit. Täytyy kyllä myöntää etten kovin kovilla volyymeilla soitellut liikkeessä (putkarit kai kuulostavat paremmilta kovilla volilla?) ja kitarakin oli joku RG320 orkkismikeillä.

Hieman samanlainen juttu kävi aikanaan itselläni kun olin ensimmäistä putkaria ostamassa, kävin testaamassa Peaveyn triple XXX comboa, pitkään testailin ko. purkkia mutta kun ei niin ei. Olin aika pettynyt kun kuvittelin että toi olisi käytännössä sama laitos kuin Triple XXX nuppi. Haluttua soundia ei sitten löytynyt millään, mielestäni vahvistin kuulosti AC/DC:lle, turhan rokkikone siis itselleni. Elikkäs kannattaa tosiaan testata useampia vahvareita, jotenkin noi putkivahvarit on niin kovin erilaisia, valveking on varmasti hyvin erilainen kone verrattuna vaikkapa saman valmistajan 6505:seen.

Kun en noista putkivahvistimista oikeastaan mitään tiedä niin en haluaisi vielä täysin tuomita ValveKingiä, aionkin mennä perjantaina vielä uudestaan ruuvailemaan oman kitarani kanssa. Mitä kannattaisi ottaa huomioon nyt kun seuraavan kerran menen testimään? Kuinka paljon kitara/mikitys vaikuttaa saundiin? Entäs soittotyyli (kovaa kieliä lyöminen yms.)? Kaikki neuvot jne ovat tervetulleita.

Oman Peavey 6505:sen kanssa olen huomannut että kitaran mikeillä ei ole enää niin älyttömästi vaikutusta soundiin, esim. Ibanez RGT:ssä on Dimarzio Evolution tallassa ja RG1527:ssä on vielä alkuperäinen V8 vai V7 tallassa, toki noi Ibanezin omat mikit on "huonommat" verrattuna Evolutioniin mutta esimerkiksi särön määrään noilla ei ole vaikutusta. Toki Evolution on huomattavasti selkeämmän ja erottelevamman kuuloinen verratuna Iban omiin mikkeihin mutta eq:ta ei tarvitse muutella ollenkaan, soittelin sitten seiskalla tai tuolla RGT:llä. Eikä silläkään ole vaikutusta että lyönkö kieliä kovaa vai en, soundi on samanlainen.. Tosin mun soitto on aika rauhallista, sellaista hiplailua kait.. = )) Mutta luulisin että tuo kovaa kieliä lyöminen toimii enemmän dynamiikkaa omaavissa vahvareissa niinkuin Laxu totesi. Mä kokeilisin tosiaan eri vahvareita, tietenkin oman budjetin rajoissa ja tekisin siitä johtopäätökset, mikä kuulostaa omaan korvaa hyvältä ja mikä ei.
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
losli
22.05.2007 10:49:27 (muokattu 22.05.2007 10:52:57)
Kovin on vähänlaisesti Valve Kingissä etuasteputkia, vaikka spekit ja etupaneeli antavat kyllä ymmärtää että kyseessä olisi täysiverinen kaksikanavainen täysputkilaitos. Kaksi erillistä kanavaa jolle kumpaisellekkin oma EQ ja se särökin kun pitäisi vielä jostain kaivaa.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että kyseessä olisi huono laite ollenkaan. Yleensä kuitenkin "kunnon" monikanavavehkeissä tuppaa olemaan hiukan reilummin putkea.

Toki hinta muodostuu kuluttajan kannalta suotuisaksi kun puolet etuasteesta voidaan tällä tavoin tiputtaa pois. Milläköhän tekniikalla tuo on sitten korvattu?
maggot
22.05.2007 10:55:45
Toki hinta muodostuu kuluttajan kannalta suotuisaksi kun puolet etuasteesta voidaan tällä tavoin tiputtaa pois. Milläköhän tekniikalla tuo on sitten korvattu?

Ei tietoa millä tekniikalla on korvattu mutta käsittääkseni ko. laitetta valmistetaan Kiinassa jolloin ainakin saadaan hintaa alemmas tiputettua.
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
Nacher
22.05.2007 11:04:43
Uskoisin, että särössä vedellään diodiklippauksella ainakin osaksi. H&K Switchbladekin taitaa käyttää tuota kikkaa, eikä etuasteputkia kauheasti ole siinäkään.
superfly
22.05.2007 11:10:38
Ihan normaalimäärähän tuo kolme etuasteputkea on kaksikanavaiselle putkivahvarille mun käsittääkseni. Vai aletaanko taas kerran saivartelemaan siitä mikä on "oikea" putkivahvistin? Ei aleta :)
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
losli
22.05.2007 11:58:06 (muokattu 22.05.2007 11:59:58)
Ihan normaalimäärähän tuo kolme etuasteputkea on kaksikanavaiselle putkivahvarille mun käsittääkseni. Vai aletaanko taas kerran saivartelemaan siitä mikä on "oikea" putkivahvistin? Ei aleta :)

Kyllä ne pirulaiset usein vaan hiukan enemmän kuin kolme putkea sinne laittavat kun kyseessä on kaksi kanavaa joille EQ:t ja lisäksi vielä reverb.

Ja jos ei sovi saivarrella niin sopii kaiketi kysyä että paljonko on vähän. Kuinka paljon tuota etuastetta sitten sopii karsia että vielä puhutaan täysputkikoneesta?
Riittääkö se että signaali ajetaan kerran pari jonkun röörin läpi ja särötkin saa tulla mistä tahansa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)