Aihe: Fender Custom Telecaster (+pieni ongelma)
1
Jale
19.05.2007 20:56:50 (muokattu 19.05.2007 21:02:03)
Ostin ekaa kertaa ihan uuden sähkökitaran. Mukaani tarttui Fender Custom Telecaster ja kuvaa ja infoa löytyy tuolta:

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0262000520

Hieno peli. Mukava ja helppo soittaa. Soundin muokattavuus on iso plussa. Törmäsin kuitenkin ongelmaan kun vaihdoin kielet. Fender taitaa käyttää aika ohuita kieliä. Itse pohdinkin vaihtoa aloittaessani, että laitanko kitaraan .10 vai .11. Laitoin kympit. Nyt ylin e särisee satulan kohdalta. Satulaan pitäisi tehdä isompi lovi, jotta kieltä ei ahdista. Särinä muistuttaa Sitarasta lähtevää perkussiomaista vonkunaa. Aluksi epäilin särinän johtuvan siitä, että kieli ottaisi kiinni nauhoihin. Kuuntelemalla vika paikantui satulaan.

Rahat on vähissä ja niin on kitarateknikotkin täällä suunnalla. Millä saisin särinän pois omin avuin? Kiitos=)!
"Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!"
ReBeat
19.05.2007 21:48:44

Vanhalla kielellä voi koitta hioa, omalla vastuulla. Uran korkein kohta olis hyvä jäädä yhä rungon puoleiseen reunaan eli ei kannata hioa ainakaan sellaisella painolla, että uraan syntyy vääränsuuntainen alamäki.
Jale
20.05.2007 07:33:56
Kyllä vain! Kokeilin hioa vanhalla kielellä ja sain enimmät pärinät pois. Mutta ylinkieli soi edelleen kovempaa kuin muut kielet. Capon kun tunkee vaikka tokalle nauhalle, niin e-kielen möly kyllä laantuu. Mitäs nyt?
Jale
16.06.2007 00:22:30
Kyseessä on siis ohuin kieli, e... Mä olen nyt nostanu kieltä tallasta ja hionu satulaa. Hieman parempi. Sain myös vinkin, että satulaan voip laittaa palan paperia kielen alle. Sekin auttoi asiaa. Kieli vaan soi edelleen kovempaa ja jotenkin äkäsemmin kuin muut! Sitten olen harkinnut jo koko satulan vaihtoa. Kuulemma Earvana olis hyvä satula?
trih
16.06.2007 00:32:21
Ite oon päinvastoin voimistanu heikkoa kieltä nostamalla humpparin naparuuvia. Jos jaksaa väännellä (jos siis soundin taspaino jaksaa kiinnostaa niin paljon) naparuuveja niin siitä vaan. Eka lasket humpparia sopivasti ja sitten soundin mukaan ruuvaat naparuuveja kieliä kohti. Verisimple add only kärsivällisyys.
Kitara basson tontille ja basso naapurin tontille.
Jale
17.06.2007 10:49:52
Mutta nyt onkin ongelmana jo kitaran akustinen sointi. E-kieli soi kovaa ja suorastaan mölyää. Eli ei soi puhtaasti vaan resonoi. Sitten jos soitan kitaraa vahvistimeen kytkettynä ja pienellä säröllä, niin se e-kielen möly kyllä erottuu. Mielestäni tuo kieli myös soi jotenkin väärin (tulee mieleen Intia!) vaikka on täysin vireessä!
Paby
17.06.2007 11:49:14
Mielestäni tuo kieli myös soi jotenkin väärin (tulee mieleen Intia!) vaikka on täysin vireessä!

Eli se soi kuin sitar? Hmm, edelleen tuttu ilmiö joka on helppo ratkaista irl mutta näin teoriassa selitystä miettien niin äh. Vika on tallassa ja ehkä satulassa ja voipa olla että e-kielen kohdalla kaulasta on joku nauha ylempänä muita. Tosin jos on niin sen kielen pitäs kuolettua nopeasti, mutta silloin kuuluu myös sitarmaista särinää.

Yks mikä tulee mieleen on se että onko e-kielen tallapala säädetty kuinka alas tai kauas tallan reunasta. Eli onko tallapalan jousi löysällä ja tallapalan säätöruuvit löysällä? Ne voi resonoida kans.

On myös mahdollista että e-kieli nojaa huonosti tallapalaansa tai sen tulo kulma kielten läpiviennistä on sellainen että kieli ottaa huonosti tallapalaan.

Tämä yhdistettynä resonoiviin jousiin, huonoon satulauraan ja ehkä liian vähään reliefiin (kaula on kupera ei kovera, eli kaularauta on liian kireällä, hyvin epätodennäköistä tässä tapauksessa, muiden kielten pitäs kuolettua ja säristä) voi aiheuttaa tuota.

Mäne ja tiedä. Pitäs nähä se kitara ja kokeilla että vois varmasti tietää.
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
Jale
17.06.2007 12:49:48
Tutkin tuossa murheenkryyniä ja huomasin että satula on aika matalaksi vuoltu ohuiden kielten puolelta. Eli koko satula saattaisi olla liian matala...Laitoin palan ohutta pahvia e-kielen alle ja nyt se on huomattavasti parempi. Eli satula pitäs vaihtaa varmaa kokonaan?
P2
17.06.2007 12:53:30
Jos muut kielet ei kenkkuile, koita nostaa vain e-kieltä. Tämän voit tehdä esim. hiomalla satulasta pölyä ja sekoittamalla sitä pikaliimaan ja laittamalla sitä uraan ja hiomalla uran uudelleen sopivaksi. (Pelkkä pikaliimakin käy)
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
Vasu
17.06.2007 13:12:02
Jos 09 kieli on toiminut ja 10 ei niin vika ei ole kieli uran syvyydessä (tai uran mataluudessa). Jos kieli (E) ei ota kiinni ekaan nauhaan niin se ei ole liian matalalla. Mihinkään pahvinpala ratkaisuihin ei kannata lähteä, pahvi demppaa kyllä tehokkaasti, mutta se ei ehkä ole tarkoitus.
Kuvailisitko tarkemmin miltä satulaura/kieli näyttää tai saisko kuvaa tästä? Usein kyllä tulee mitä ihmeellisempiä "vikoja" uudessa kitarassa ja ajan saatossa "viat" katoavat. En nyt väitä ettei siinä vikaa vois olla mutta jos tarpeeksi kovaa kitaran kieltä lyödään niin sitarilta se saattaa kuulostaa.
E.Q
17.06.2007 15:17:48
Tuo on ihan selvä juttu, asia on nyt niin että satulassa oleva kieliura on "viilattu" väärin, niin että kieli värähdellessään osuu hiukan kieliuran reunoihin ja aiheuttaa "sitar ilmiön".
Kuten ReBeat jo ketjun ensimmäisessä vastauksessa yritti selittää, kieliuraa on "viilattava" virittimien puoleisesta päästä niin että urassa on alamäki virittimien suuntaan.
Silloin kielen värähtelevä osuus alkaa heti kieliuran otelaudan puoleisesta päästä ja ongelma katoaa.
K100#10
Jale
17.06.2007 16:00:36
Kiitos E.Q että kirjoitat sujuvaa Suomea ja kiitos muillekin! Täytyy kokeilla jyystää satulaa niin, että ura on virittimiin päin.
Imper
18.06.2007 14:19:23 (muokattu 18.06.2007 14:19:41)

Mulla oli aikoinaan samanlaisessa kitarassa sama ongelma, joka korjaantui E.Q:n kertomalla tavalla. Jotenkin arvasin jo heti otsikosta, että mikä on vikana!:)
Everyone is a per-son
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)