Aihe: Valotiskien käyttötavat
1
Marzi
20.05.2007 22:53:22 (muokattu 20.05.2007 23:14:51)

mitä sinne yleensä kannattaa laittaa. Tai mitä tulee vastaan kun pääsee "valmiiseen pöytään" tekemään?

On ollut tän tyyppinen homma mielessäkin. Hyvä avaus.

Olettaisin että jotain lähes vakiomenetelmiä aiheeseen liityen on tässä maassa käytössä joten miksi en alusta asti opettelisi niitä käyttämään.

Tietty hatara "standardi" on olemassa, olet oikeilla jäljillä.

"yleensä tiskiin XYZ on tapana ohjelmoida eri värit toimimaan näin ja liikkuvien positiot näin"-mallista teosta ei ole toistaiseksi tullut vastaan.

Eikä yhtäkkiä tulekaan, koska kaikilla on kuitenkin oma stailinsa ohjelmoida ja ajaa. Mut tietyt perusasiat on kuitenkin usein samat. Esim. viime kesänä olin melkein 40 kertaa jonkun muun esiohjelmoiman (patch ja perusgroupit+paletit) tiskin takana. Yhteistä löytyy kyllä.

yleiset periaatteet ei ihan täysin tiskien välillä muutu vaikka nappulalogiikka ja asioiden nimet muuttuisivatkin.

Kyllä, oikein taas. Tosin, jos äänivehkeisiin vertaa, niin logiikka voi olla tosi erilainen. Mut jos nyt rajais ne ääripäät pois ja laittais jotain esimerkkejä.

Elikkä. Mistäs aloittais.

Tärkeintä on itse tietää settinsä ja merkata kaikki ylös. Kun joku vieras tulee tiskin taa, asiat pitää löytyä heti. Merkatkaa hyvin. Ja sitten ajoergonomiaa voi vähän kelailla silleen, että mikä käsi tekee mitäkin. Esim. samalla kun rokkaa kahdella valkoisella goupilla, voi toinen käsi jo hamuta vaikkaa seuraavaa väriä liikkuville ilman että menee narut solmuun.

Nää on jotain mitä minä teen. Eli näin teen itse -osastoa. Tää on osaksi Chamsys-logiikkaan ajateltua, yritän aina mainita jos on kyse siitä. Tää ei nyt ihan mee suoraan millään standardihommalla, mutta ehkä tästä jonkun idean saa miten voi tehdä.

Mulla on tavallaan kaks eri tapaa tehdä, rundistaili ja houstistaili. Rundistailissa ohjelmoin paljon kamaa yhden napin taa ja houstistailissa vähän kamaa monien nappien taa. Rundilla yks cuelist voi sisältää biisin kaikki väri/positio/gobovaihdot silleen, että pelkkää go:ta painamalla pääsee biisissä eteenpäin. Sit intensiteetit erikseen. Houstatessa homma on usein paleteissa levällään silleen, että mitä tahansa pystyy ohjelmoimaan vierailijalle nopeasti. Ja toki jonkinlainen ajojärjestys, että vierailija selviää vaikkei haluaisi itse ohjelmoida mitään sen kummempaa. Chamsysin cue store/cue stack store on käteviä siitä, että sieltä on nopee kopsia(olettaen, että olet ohjelmoinut) vierailijalle kamaa tyyliin "haluan siniset tuohon liukuun". Okei, stack store->copy->valitse stack->playbackin select.

No mut joo.

PAR-OSASTO:
-Tässä on nyt se, et usein tulee vietyä oma tiski sekä liikkuville, että par-kannuille. Kannutiskiksi käy sellainen, missä on paljon playbackeja. Mieluusti vielä yhdellä paljon/sivu, että on tilaa levittää kaikki jutut siihen.

-Chamsysissä/Hogeissa/GrandMA-osastossa on sitten taas cuelist-tyyli, joka mahdollistaa samalle sivulle yhteen liukuun monta peräkkäistä tilannetta. Niiden välille saa sitten säädettyä viive/fade -aikoja ym. Ja listasta voi tehdä esim chasen.

-Etuvalo subiin/grouppiin/playbackiin 1. Jos käytössä on paljon playback-sivuja, niin etuvalo pysyy aina tässä silti. Helppo löytää joka sivulta.

-samanväriset parrit kimppaan, joskus kahtia, jos biisissä tarvii esim kahta punaista gpar-ryhmää. Vierekkäisiin liukuihin.

-valkoiset valot (acl:t, parrit, molet whatever) kahtia/lampputyyppi. Eli esim. acl:liä on kaksi erilaista grouppia. ja vierekkäin.

-liukujärjestys: etuvalo, värit, valkoiset, strobot, liikkuvat(jos ovat samassa tiskissä siis)

LIIKKUVIEN INTENSITEETIT, ELI DIMMER-KANAVAT:

-Jos setissä on vain yhdentyyppistä heitintä, teen niistä yleensä odd/even groupit. Eli joka toinen/joka toinen. Näihin liukuihin ei tule mitään muuta dataa kuin intensiteettikomento. Ei positiota, väriä tai goboa.

-Jos on kahdenlaisia heittimiä (wash/spot) molemmille omat odd/even -groupit.

-Saatan myös tehdä kaikista liikkuvista yhden odd/evenin dimmer-kanaville. Jos heittimien dimmerit on eri nopeuksisia (vrt. Martin mac 300 ja Roben wash 250) saatan tehdä kaikille master-intensiteetin, jossa int on 100% ja shutter kiinni. Tästä sitten liuku ylös koko ajan. Normaalin intensiteetti odd/even -parin tilalle sitten pelkät shutter auki-komennot ja voila, lamppu syttyy heti kun painaa flashia.

VÄRIT JA GOBOT:
-Yleensä nämä jää paleteiksi, poislukien liikkuvien strobohommat. Niistä voi olla järkevä tehdä tilanne playbackiin. Toiset tykkää silleen, että flash toimii sekä GOna, että RELEASEna. Eli flash alas-palaa edelliseen aktiiviseen shutter-tilanteeseen. Chamsysissä tarkoittaa, että se edellinen tilanne on aktiivisena playbackissä. LTP-osasto toimii näppärästi, HTP:t kantsii ajatella toisin. Tai joutuu. :D

-Värit peräkkäin paletteihin. Eri tyyppisille heittimille värit erikseen. Mulla järjestys on white, cyan, magenta, yellow, red, green, blue, pink, UV, sitten kaikki muu. Niitä välivärejä ei tuu paljon käytettyä. Houstaillessa laitan mieluusti värikiekolla vierekkäiset värit vierekkäin myös paleteissa.

-Gobot järjelliseen järjestykseen. Mieluusti kiekon mukaan myös. Sitten voi olla esim prisma päälle-nappi, pari kolme erinopeuksista pyöritystä sille, gobonpyöritys-nappi, myös nopeuksia ym. Kaikille pitää tehdä myös nappi joka nollaa kyseisen asian. Esim. prisma off->vain prisma nollaantuu, muu pysyy ennallaan.

-Itsellä on ne tietyt hommat, mitä tarvii ja omaan ajoon teen suoraan asellaisia paletteja, missä on kaikki tarvittava kiilanmuoto-data, esim gobo5, slow rot CW, prisma on, slow rot CCW. Noin ihan random-esimerkkinä.

-Strobotusta: off/stop (yleensä shutter open), slow, medium, fast, slow randon, medium random, fast random.

-Rundikäytössä jätän focuksen omaksi paletikseen ja lisään sen paletin ensimmäisenä tarvitsemaani playbackiin mukaan. Eli tarvitsee päivittä vain se paletti tilan mukaan ja kun heilautan tätä ekaa playbackia, focus on kohdillaan. Tulee usein kuitenkin sammutettua valotiski+lamput soundcheckin jälkeen, eikä aina muista jotain tuollaista enää myöhemmin säätää(koneiden resetoidessa myös focus resetoituu), niin se on tavallaan automaattisesti siellä sitten kohdillaan kun keikka alkaa vaikka unohtaisikin. ja kun se on LTP, niin se jää koneille muistiin.

POSITIOT:
-Hog/Cham/Grand ym, missä on cuelist-mahdollisuus on järkevä tehdä positioista cuelista. Joka vehkeessä voi hyppiä sitä listaa miten vain ja laittaa fade-aikoja ym. Frogin kanssa taistellessa tuli joskus tehtyä positiolista sinne playbackX:ään ja joskus vierekkäisiin liukuihin. Niille sitten fade-ajat.

-Chamsysissä voi myös laittaa paletit aiheesta, koska paletteja voi vaihtaa fade-ajalla syöttämällä fade sekunteina numeronäppäimillä ja sen jälkeen klikkaamalla palettia. Tahi kosketysnäytöltä painamalla tietty. Mut se pitää tehdä sit joka kerta, eli kätevämpää se cuelistin kautta periaatteessa on. Tosin, ajelin joskus pitkään Avolitellä ja siinä oli sama systeemi, eli sekuntimäärä->paletti. Joten mulle on ihan luontevaa ajaa niinkin. Cuelistin selaaminen on vähän ankeaa välillä. :D

-Positioille on voitava asettaa fade-aika jollain tavalla. Muuten ei tule kesää.

EFEKTIT:
-Teen yleensä silleen, että tallennan efektin playbackiin ja efektistä riippuen saatan laittaa kyseisen PB:n liu-un toimimaan joko koon tai nopeuden säätimenä. Liike-efektille sekka-pari fadea, ettei nykäse niin paljon. Yhdellä circlellä tekee monta juttua jos sen kokoa ja nopeutta voi säätää lennosta. Joskus tulee laitettua niin, että liuku ei toimi gona, eikä releasena, vaan flash ja se on vielä togglena. Eli voin nostaa liu-un ylos suunnilleen siihen kohtaan, missä tiedän nopeuden olevan ok ja sitten flashista homma päälle/pois. Tää on tapauskohtaista, joskus sen liikkeen pitää lähteä liu-usta heti, sit teen toisin.

Tällästä tuli yhtäkkiä mieleen. Kattellaan lisää myöhemmin jos jaksaa.
No yhyy.
Sytem
22.05.2007 09:41:26
Tähän mennessäkin olen huomannut että on osaavia ihmisiä ja ihmisiä jotka ovat sekä osaavia että halukkaita auttamaan. Eipä tarvitse miettiä kumpaan kategoriaan ylläolevan kirjoittaja kuuluu.

Erittäin suuret kiitokset, tästä on hyvä lähteä eteenpäin.
DSM
22.05.2007 12:30:25

Tähän mennessäkin olen huomannut että on osaavia ihmisiä ja ihmisiä jotka ovat sekä osaavia että halukkaita auttamaan. Eipä tarvitse miettiä kumpaan kategoriaan ylläolevan kirjoittaja kuuluu...

Hyvä aihe ! Tätä on pitänyt itsekkin monesti kysyä täällä kun on selvästi asiantuntevia kirjoittajia ja jotka mielellään vielä tietoa jakaakin (kiitos jälleen Marzi).

Mutta tuohon samaan tyyliin on tullut itsekkin chamsyssiä väänneltyä, vaikkakin olisi ollut kiva lukea tuo teksti ennen kun alkoi itse mitään tekemään, olisi ollut helpompaa... :)
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Punkyman
23.05.2007 18:10:41

On se Marzi hullu mies :o) Näistä kirjallisista ansioista pitäisi jonnin sortin pysti luovuttaa!

Allekirjoitan kyseisen ajattelun myös pitkälti.

Festareille (lue: vähiten aikaa ja eniten lamppuja) mennessä saatan testailla kämpillä hieman erilaisia 15-20 liu'un yhdistelmiä millä saa shown ajettua "pianistityylillä", varsinkin kun rundi on aluillaan ja biisit ei oo lihasmuistissa eikä niihin ole rutinoitunut yhtään. Harvemmin on ohjelmointiin enemmän aikaa kuin vaihto / edellinen vaihto. Silloin teippi tiskiin ja tussilla pikaisesti mitä liukuihin haluan, ei ole aikaa arpoa suuria suunnitelmia. Festaritalonmiehet on yleensä sen verran kovempia jätkiä settiensä kanssa että niiltä hoituu hommat käden käänteessä kuin että itse alkaisi räveltään.

Sen verran tuli mieleen ohjelmoinnista että kun ystävät hyvät teette niitä rundistäkkejä jossa on millisekuntiajastuksella 650 cueta per biisi... niiin ... muistakaa rakentaa kaikki systeemit mahdollisimman paljon paleteista.

Koska

Kun sitten jollain keikalla lamput eivät mene juuri siihen sijoitteluun jossa ne esiohjelmoinnissa oli / ahneus iskee lisätä talon headeja ohjelmointiin. Tälloin palettipäivityksellä saadaan helposti suuret pinkfloyd-ajolistat toimiin.

Tämä on aika pitkälti CSysi ajattelua mutta toimii varmaan PossuIII:ssa ha MA:ssa samalla meiningillä. Jopa vanha Avo Pearlkin vahingossa onnistui tässä.

Näin mie olen aika pitkälti kikkaillu rundeilla.

Eimuutaku näppäileen...
Parhautta :oD
Marzi
23.05.2007 21:03:16 (muokattu 24.05.2007 00:54:03)

Näistä kirjallisista ansioista pitäisi jonnin sortin pysti luovuttaa!

Ja ketut. Mä otan teostot joka kerta kun joku käyttää mun kertomaa hyväkseen. :D

Sen verran tuli mieleen ohjelmoinnista että kun ystävät hyvät teette niitä rundistäkkejä jossa on millisekuntiajastuksella 650 cueta per biisi... niiin ... muistakaa rakentaa kaikki systeemit mahdollisimman paljon paleteista.

Totta. Tuota en jaksanu vielä edes aloitella. Eli siis kaikki listit/stackit kun tekee silleen, että käyttää paletteja, niin setin kasvattaminen on helpompaa. Ei tarvitse kuin päivittää uudet heittimet olemassaoleviin paletteihin ja ne päivittyvät sitten cueihin jotka niitä paletteja käyttävät. Jos lisää heittimiä, joita setissä on ennestää,(esim lisää stroboja tms.) niin patch-osasto->copy head programming.

Tai voihan sitä morphata heittimit niin, että kaikki ohjelmoitu data siirtyy. Sit vaan päivittää positiot uusiksi kaikkeen. Ja tietty random strobe-osasto kantsii tsekata jos on rakentanyt sen fannaamalla strobe-osastoa. :D

Sysmaailmassa kantsii käyttää copy-toimintoa varsinkin sellaistten asioiden kohdalla, jotka toistuu monella sivulla. Esim. etuvalo. Jos normietuvalona käyttää tiettyä juttua, siihen voi lisätä sitten tarpeen tullen (Sysissähän siis include-clickkaa etuvalocueta, avaa int-osastolta talon lamppuja kunnes kuva mielyttää-update) taloin kamaa tai mitä vaan. Sama homma esim liikkuvien odd/even meiningissä. Kopioimalla odd/even joka pikkaan missä sitä tarvii ja sit muuttamalla yhtä odd/eveniä, homma päivittyy kaikkiin odd/even-tilanteisiin. Kopsiminenhan onnistuu cue stack storen -kautta.

Paitsi tietty jos haluaa pitää kaikki cuet erillään, niin voi valita setup-> always copy unlinked ->no.

Oli muuten hassua vetää pitkästä aikaa paleteista livenä tossa muutama viikko sitten. Tässä on ollut kuitenkin hel/maa/huh rundi, jolla oli joka keikalla oma tiski ja cuelistit biisikohtaisesti. Sit oli yks veto, johon en vieny kun pari omaa stroboa ja vedin talon setillä. Sai hetken kelailla, että mites mä tän teenkään. Noh, hyvää treeniä festareille. :D

No mut daipa dai. :D
No yhyy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)