Aihe: Taustanauhan käyttö omilla keikoilla? Kokemuksia haussa..
1 2 3
Janus
06.01.2004 20:45:26
Eli ideana olisi käyttää bändin kanssa livekäytössä taustanauhaa, joka toistaisi perusbändin (g,b,dr,syn,voc..) alle lähinnä looppeja/perkussio-osastoa, atmosfäärikamaa, efektoituja taustalauluja jne. Siis ei playback-osastoa, vaan lähinnä soundin "isontamista" livetilanteessa. Onko jollakulla vastaavaa systeemiä käytössä? Millaisia laitteita? Mitä ongelmia/sudenkuoppia on ilmennyt ja millä niistä selviää?

Itse olen alkanut vakavasti harkita kovalevynauhuria: stereona taustamatskut, yhdellä ylim. raidalla torvijutut (jotka voi tarvittaessa lyödä päälle tai pois, tarkoitus olisi joskus soittaa keikkaa myös live-puhaltajien kanssa) ja yhdellä raidalla klikki, joka ohjataan luurivahvistimeen raiturin aux-lähdöstä ja siihen rumpali voi maun mukaan miksata muuta taustamatskua.. Ymmärtääkseni tuollainen systeemi mahdollistaisi joustavan biisilistan, koska biisistä toiseen voi "kelata" hyvinkin nopeasti.

Kommentteja?
oizo
07.01.2004 18:55:41 (muokattu 07.01.2004 18:56:08)
Eli ideana olisi käyttää bändin kanssa livekäytössä taustanauhaa, joka toistaisi perusbändin (g,b,dr,syn,voc..) alle lähinnä looppeja/perkussio-osastoa, atmosfäärikamaa, efektoituja taustalauluja jne. Siis ei playback-osastoa, vaan lähinnä soundin "isontamista" livetilanteessa. Onko jollakulla vastaavaa systeemiä käytössä? Millaisia laitteita? Mitä ongelmia/sudenkuoppia on ilmennyt ja millä niistä selviää?

Omasta mielestäni kaikenlaiset taustanauhat ovat pahimpia meiningin tappajia live-esiintymisessä. Ei bändin tarvi kuulostaa samalta livenä, mitä levyllä. Joka haluaa kuulla virheetöntä, täydellistä soittoa, ostakoot levyn.

Minä ainakin katon pahalla silmällä taustanauhojen käyttäjiä. Mieluummin jättää vaikka ne atmosfäärisaundit ja taustalaulut pois kokonaan, mitä että ne tulis nauhalta.
Outkast
07.01.2004 18:59:59
Kyllä nyt jonkun loopin taustalla käyttäminen menee vielä...
Juntunen
07.01.2004 19:22:52

Itse olen alkanut vakavasti harkita kovalevynauhuria: stereona taustamatskut, yhdellä ylim. raidalla torvijutut (jotka voi tarvittaessa lyödä päälle tai pois, tarkoitus olisi joskus soittaa keikkaa myös live-puhaltajien kanssa) ja yhdellä raidalla klikki, joka ohjataan luurivahvistimeen raiturin aux-lähdöstä ja siihen rumpali voi maun mukaan miksata muuta taustamatskua.. Ymmärtääkseni tuollainen systeemi mahdollistaisi joustavan biisilistan, koska biisistä toiseen voi "kelata" hyvinkin nopeasti.

Itsekin olen miettinyt että millä tekniikalla tuo toteutetaan. Kokemusta ei minulla tuosta ole, mutta tuollaisen aux-lähtöisen kovalevynauhurin olen minäkin mielessäni kuvitellut että saadaan rumputtajalle se klikki muun sälän seasta.
Rokkia kansalle! Keväällä uusi demo ulos!
migeboy
07.01.2004 19:34:46
Nightwish käyttää ainakin joskus tuota taustanauhakikkaa. Kuorot ja osa kitaroista tulee taustanauhalta.
vanttera
07.01.2004 19:46:24
Prkl kun asiantuntemusta mulla ei ole tuohon asiaan. Käytännössähän rumpalille luurit, josta tulee sitten klikki heti piisin alkuun. Jossain vaiheessa ilmoille sitten paukahtaa viulut tms, ja kaikki ihmettelee kuinka isolta voi trio kuulostaa. Näin esim. Zen cafe.

Mutta asiantuntemusta siis ei ole, sinuna kääntyisin jonkun asiantuntevan miksaajan/musiikkiliikkeen puoleen. Tai Zen Cafen rumpalin.
Mitä enemmä rynnii sitä nobemmin bääsee. -vanha turkulainen sananlasku.
musa
07.01.2004 21:44:30
Omasta mielestäni kaikenlaiset taustanauhat ovat pahimpia meiningin tappajia live-esiintymisessä. Ei bändin tarvi kuulostaa samalta livenä, mitä levyllä. Joka haluaa kuulla virheetöntä, täydellistä soittoa, ostakoot levyn.

Tuskin taustanauhan tarkoitus nyt kuitenkaan on se, että sillä hämättäisiin yleisöä, kun bändi ei osaa kappaleitaan soittaa :-) Taustanauhoilla vain tukevoitetaan saundia esimerkiksi synamatoilla tai erilaisilla rytmisillä elementeillä. Toki mitä vain muutakin, esimerkiksi jousia ja puhaltimia, voi nauhalta tulla. Ja taustanauhojen käyttö ei ole todellakaan mikään simppeli juttu. Pitää olla asiansa osaava rumpali, jotta homma pysyy kasassa. Klikin kanssa kun ei ole välttämättä kovin helppoa soittaa. Treeniä vaatii paljon.

Millä tapaa taustanauhojen käyttö sitten käytännössä tapahtuu. En tiedä muusta kuin kuuntelusta. Rumpaliystäväni, joka on soittanut paljon taustanauhojen kanssa myös keikkatilanteissa, kertoi homman menevän niin, että luurien toiselta puolelta tulee koko ajan klikki ja toiselta puolelta taustanauha. Varmasti muitakin tapoja kuuntelun suhteen on.
Dumb
07.01.2004 22:11:50 (muokattu 07.01.2004 22:12:12)

Minua aihe kiinnostaa myöskin. Ei sen takia, että olisin itse toteuttamassa samaa vaan ihan vaan mielenkiinnosta.

Minneköhän nimim. Marzi on hävinnyt täältä? Hänen bändinsä muistaakseni käyttää keikoillaan MiniDisciä.
KMT
07.01.2004 22:34:40

Ei eieieieiei, soitto menee täsin nauhan ehdoilla, ei pysty heittämään yhtä ylimääräistä kertosäettä, jos yleisö tulee just mukavasti biisiin mukaan...
Jos yrität ottaa käyttöön suojattua sivustoa, varmista, että suojausasetuksesi tukevat sitä. Valitse Työkalut-valikosta Internet-asetukset. Valitse Lisäasetukset-välilehti, siirry vierityspalkin avulla Suojaus-osaan ja valitse asetukset SSL 2.0, SSL 3.0,
Dumb
07.01.2004 22:41:58

Ei eieieieiei, soitto menee täsin nauhan ehdoilla, ei pysty heittämään yhtä ylimääräistä kertosäettä, jos yleisö tulee just mukavasti biisiin mukaan...

Me ollaan otettu kyllä aika orjallinen linja muutenkin (eli biisit soitetaan niin kuin on sovittu), joten meille taustanauha sopisikin varmaan ihan hyvin mukaan.
xulu
08.01.2004 07:36:10

Meillä on keikalla läppärissä cubase mistä tulee milloin mitäkin tavaraa + klikki. Periaatteessa homman pitäis toimia mutta säätämiseksi yleensä menee... todella mystistä toimintaa ollut välillä, klikki laahaa, kone kaatuu (YLLÄTYS)....
If a man wishes to rid himself of a feeling of unbearable oppression, he may have to take to Hashish. ~Friedrich Nietzsche
Karlsson
08.01.2004 09:46:06
Minneköhän nimim. Marzi on hävinnyt täältä? Hänen bändinsä muistaakseni käyttää keikoillaan MiniDisciä.

Tiedä Marzin kohtalosta, mutta olen useamman keikan soittanut orkesterissa, jonka musiikki tulee melkein kokonaan minidisciltä. Semmoista halpaa kannettavaa mallia käytettiin ja ihan hyvin pelasi. Tietysti mitään taustan soittimien balanssin säätöä ei saa aikaiseksi, tai mitään muutakaan säätöä.

Näppärintä olisi varmaan kovalevytallennin tai läppäri, jossa sopivat ohjelmistot.
Olen läski sika.
Janus
08.01.2004 10:31:42
Meillä on keikalla läppärissä cubase mistä tulee milloin mitäkin tavaraa + klikki. Periaatteessa homman pitäis toimia mutta säätämiseksi yleensä menee... todella mystistä toimintaa ollut välillä, klikki laahaa, kone kaatuu (YLLÄTYS)....

Jepjep ;) läppärin/pöytäkoneen käytön oon todellakin jättänyt pois edes vähän mahdollisista vaihtoehdoista nimenomaan tollasten "mystisten toimintojen" vuoksi. Minidisciä oon käyttänyt itse silloin tällöin keikoilla niin, että toisessa kanavassa on taustamatsku ja toisessa klikki -> rumpalille kuunteluun klikki tai sitten molemmat, vaatii tosin erillisen luurivahvistimen.

Olen myös käyttänyt livebändin kanssa syntikan sekvensseriä (aikanaan Korgin N364) niin, että syntikan aux-lähdöstä (assignable output) lähtee klikki kannuttajalle. Diggasin itse todella paljon, erittäin stabiili systeemi, ja esim. Korg Karmalla pitäisi sujua jopa joustavat biisirakenteet niin, että esim. viimeisessä kertsissä on sekkarissa päällä "luuppi", josta sitten jalkakytkimen tms. polkaisulla päästään rakenteessa taas eteenpäin (toimis varmaan myös soolokiertojen/bändiesittelyn kohdalla...).

Ton systeemin varjopuoli on vaan se, että on niin tiukasti sidoksissa siihen midi-ympäristöön ja soundeihin, joita omasta live-setupista lähtee, eli jos vähänkin eksoottisempia juttuja (rumpuluuppeja/lauluja/efektejä) lähdetään hakemaan, niin samplerista tulee pakollinen lisä. Diggaisin itse mahdollisuudesta tehdä kotikoneen audiosekvensserillä taustat viimeisen päälle valmiiksi ja sitten vain äänittää ne kaikki 2-4 raitaa yhtaikaa jollekin "keikkakelpoiselle" toistolaitteelle.

Kiitos kaikista kommenteista ja mielipiteistä puolesta/vastaan, lisää kokemuksia yms. vaan kehiin.
Juntunen
08.01.2004 11:49:43

Meillä on keikalla läppärissä cubase mistä tulee milloin mitäkin tavaraa + klikki.

Minäkin olen joskus nähnyt tällaisen läppärivirityksen, ja koko keikan ajan vähän hirvitti että millon se kaatuu tai klikki pomppaa tärinästä. Vaikka omenan kuva siinä kannessa olikin. Eikö DJ-hemmot nykyään jonkin verran noita käytä..
Exhausted
08.01.2004 14:18:04

muistan kun kattelin joskus apulannan jotain festarikeikkaa telkkarista ja siinä oli miksaajalla menny napit sekasin, klikki kuulu selvästi koko keikan ajan :D
Dumb
08.01.2004 16:08:49

muistan kun kattelin joskus apulannan jotain festarikeikkaa telkkarista ja siinä oli miksaajalla menny napit sekasin, klikki kuulu selvästi koko keikan ajan :D

Kyse on ilmeisesti Raumanmeren Juhannus 2002 -keikasta, jossa (TV-?)miksaajalla oli käynyt "pieni" kämmi.
Juntunen
08.01.2004 21:00:50

Kyse on ilmeisesti Raumanmeren Juhannus 2002 -keikasta, jossa (TV-?)miksaajalla oli käynyt "pieni" kämmi.

Mitenhän se klikki sitten on siellä toteutettu että TV-miksaajakin on sen saanut itselleen..
Dumb
08.01.2004 22:43:25

Mitenhän se klikki sitten on siellä toteutettu että TV-miksaajakin on sen saanut itselleen..

En tiedä. Kai se sitten on tullut koko keikan ajan PA:sta, se klikki.
RE
09.01.2004 01:21:24

Klikki ajetaan yleensä myös etupään mikserille vaikkei sitä
pa:sta toistetakkaan.(pääosin valomies käyttää hyödyksi) Televisio taas splittaa itselleen kaikki etupäähän menevät kanavat.
Sonor Hi-lite
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)