lukeman 18.05.2007 15:33:29 | |
---|
Minulla on "IBANEZ AEL20E"- mallinen el.akustinen. Kun kitara on päivän tai kaksi soittamatta se menee epävireeseen. Yleensä viretaso hieman laskee. Soitettaessa Iba pysyy kyllä vireessä. Virittimet tuskin vuotaa..? Vaan mistä tuo epävireisyys sitten johtuisi? http://www.thomann.de/fi/ibanez_ael20etcs.htm |
Roberto 18.05.2007 15:36:31 | |
---|
Ilmankosteus? Kieliä ei oo venytelty tai ne on kuraa? Paskat virittimet? All of the above? |
lukeman 18.05.2007 16:30:18 | |
---|
Ilmankosteus? Kieliä ei oo venytelty tai ne on kuraa? Paskat virittimet? All of the above? Ei ole kuitenkaan mikään noista vaihtoehdoista. Jos esim. virittimet oisi huonot miksi vire pysyy silti soitettaessa? Kielten venytys on perustoimenpide joka tulee tehtyä uusille kielille. |
discominister 18.05.2007 17:24:52 | |
---|
En tiedä puhunko nyt ihan höpöjä, mutta eikös tuo ole aivan normaalia, että vire ei pysy useita päiviä itsestään. Ei edes parhaissa kitaroissa. Korjatkaa vain, jos olen väärässä. |
Elukkaa 18.05.2007 17:42:39 | |
---|
mitä tarkoitatte tuolla kielten venytyksellä? :S itselläni onibanezin el.akustnen soi prkl hyvi mutta kielet on aika ylhäällä |
Roberto 18.05.2007 17:44:16 | |
---|
mitä tarkoitatte tuolla kielten venytyksellä? :S itselläni onibanezin el.akustnen soi prkl hyvi mutta kielet on aika ylhäällä Uusia kieliä duunaillessa niitä kannattaa aina vähän venytellä. |
tuomom 18.05.2007 17:45:27 | |
---|
kyllä hyvä kitara jotakuinkin säilyttää vireensä pari päivää soittamatta, jos siis kosteustaso pysyy samana. Kielet tietenkin venyvät koko ajan vähän ja pidemmän päälle vireys laskee. Niin siis ainakin minun cruzini pitää tasaisissa oloissa vireensä ihan hyvin. |
MBoogie 18.05.2007 20:05:08 | |
---|
Lämpötila vaihtelee? |
Landola59 18.05.2007 20:07:08 | |
---|
olen huomannut omassa ibanezissani saman homman. kaularaudan kiristäminen saattaisi auttaa kenties? Onko typeryys teille joku tekosyy olla ajattelematta? |
lukeman 18.05.2007 21:15:36 | |
---|
olen huomannut omassa ibanezissani saman homman. kaularaudan kiristäminen saattaisi auttaa kenties? Tuo oli itsellä myös mielessä josko kaularauta oisi löysällä...?? Pitää tutkia. |
peteihis 19.05.2007 00:56:58 (muokattu 19.05.2007 00:59:59) | |
---|
Tuo oli itsellä myös mielessä josko kaularauta oisi löysällä...?? Pitää tutkia. No älä ny hyvä ihminen rupee kaularautaa säätämään sen takia että kitaran vire laskee! Totta helevetissä vire laskee, kun siinä on uudet kielet!!! Alkuvaiheesa vire laskee enimmäkseen siksi, että kielten materiaali (olkoon terästä tai suolta tai jotain siltä väliltä) ns. "relaksoituu" ... eli siis "tottuu" olemaan siinä jännittyneessä tilassa, mitä soiminen vaatii. Sittemmin vire tosiaan alkaa muuttua säätilan mukana: Kun kitara on teräskielinen niin: - Kostea ilma --> kitara kasvaa, teräskielet kiristyy ja vire nousee ... - Kuiva ilma --> kitara kutistuu ja vire laskee... Sitä kaularautaa säädetään ihan muista syistä. PS: Jos joku epäilee, niin mulla on ollu melekein 20 vuotta sama kitara ja se tekee just tota. |
lukeman 19.05.2007 04:37:39 | |
---|
No älä ny hyvä ihminen rupee kaularautaa säätämään sen takia että kitaran vire laskee! Totta helevetissä vire laskee, kun siinä on uudet kielet!!! Ei ole uudet kielet Ibassa, uudenkarheat kyllä. |
Ei ole uudet kielet Ibassa, uudenkarheat kyllä. No, joo -- eiköhän se siitä vähän rauhotu ajan oloon. :) Teräskin venyy aika lailla ajan saatossa, kun on kovassa jännityksessä. Ilmiöön kuuluu, että alussa venyminen on nopeampaa ja sitten se hidastuu, mutta ei periaatteessa koskaan lopu ihan kokonaan. Mulla oli joskus sähkis "soimaan oppineiden" (ei siis ihan uusien) kielten kanssa laukussa sellaset puolisen vuotta. Vire oli sillä aikaa tippunut puolisen sävelaskelta. Samanlaista on kertoneet jotkut muutkin. Vireessä olevat kitarankielet ovat itseasiassa sen verran kireällä, että ne mun ymmärtääkseni menevät lopulta poikki vaikka kitaraa ei koskaan soittaisikaan. Ilmiö tunnetaan metallitekniikassa "virumisena". Tähän (omia aikojaa poikki asti virumiseen) tosin pitäisi kulua vuosia ja lopputulos riippuu tietysti siitä kuinka voimakkaasti metallia on muokattu, kun siitä on kieltä tehty -- siis eri merkkisissä kielissä on tod. näk. eroja. ...ja ilmiöhän tehostuu kun kitaraa vielä soittaa. Loppua kohti venyminen taas alkaa uudestaan kiihtyä, ennekuin kieli lähtee lopullisesti eläkkeelle. (Juu... olen joskus soittanut kielisarjan ihan oikeasti loppuun ;) ) --- Niin ja hakee se kitarakin omia mittojaan elämänsä alkutaipaleella... :) |
lukeman 19.05.2007 12:34:38 | |
---|
No, joo -- eiköhän se siitä vähän rauhotu ajan oloon. :) Niin ja hakee se kitarakin omia mittojaan elämänsä alkutaipaleella... :) Toivottavasti näin. Kitara on suhteellisen uusi ja soitettu melko vähän. Kuitenkin outo ilmiö tuo vireen muutos. En kuitenkaan usko, että Iba oisi laadultaan ihan kökkö vaikka akustiseksi halpa onkin. Käyttääkö kukaan sähkökitaran kieliä elektroakustisessa? |