Aihe: Push-pull päätemuuntajan mittaus - ensiökäämin päistäkö?
1
maza
08.01.2004 17:32:24

Hello,

mulla on siis tuntemattomilla spekseillä oleva push-pull pätikkä, ja pitäis saada värkki mitattua. Toisiopuolella ei ole yllättäen mitään ongelmaa, mutta mitenkäs ensiö?

Push-pull styrkkareissahan puhellaan aina impedanssista "anode to anode", joten tahtooko tämä sanoa suoraan sitä että pitäis kytkeä testijännite (käytännössä mulla siis 230VAC) ensiön kummankin pään välille? Vaiko keskiulosoton (tai siis anodijännitesyötön..) ja toisen pään väliltä?

Valaiskaapa minua kurjaa.
jaska9
08.01.2004 19:40:34
hei.
saat muuntajan ensiön ja toision välisen muuntosuhteen selville kytkemällä ensiön ääripäiden (siis pääteputkien anodeille tarkoitettujen piuhanpäiden) nokkaan 230vac. Siis sen keskipiuhan jätät kytkemättä.
jaska.
maza
09.01.2004 22:44:54

Hmmh, otin neuvosta vaarin. Asensin jonkun signaaligeneraattorisoftan Linuxille, säädin sen tuottamaan 50 Hz siniaaltoa ja kytkin koneen perseeseen volttimittarin. Säädin volat siten, että mittari näytti yhtä volttia, ja kytkin piuhat muuntajan toisiolle. Löin mittarin kiinni ensiöön - mutta se näytti _VÄHEMMÄN_ kuin toisiolla!?!

Olenkohan nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin vai kuseeko meikäläisen köyhän miehen mittalaitteisto?
maza
09.01.2004 23:10:38

No enpä tajunnut että toisiollakin jännite tietysti laskee kun härveliin kytketään kuorma...
Sain tämmöisiä mittaustuloksia, eri toisioilta. Ensimmäinen on jännite/kierrossuhde ja toinen sitte impedanssi kahdeksan ohmin kuormalle. Näyttäis oikein hyvältä minusta.

28.6:1 - 6544 : 8
18.5:1 - 2736 : 8
15.9:1 - 2022 : 8

Eli oikein käyttökelpoiselta vaikuttais. EL6 push-pull olisi tähän siis tarkoitus tunkea perään.
Eli siis EL34:n esi-esi-isä :) Vahvistin on tämmönen:

http://maza.fi/pics/philips-2858/schematics.png

Kiitoksia varsinkin Mikolle, joka konsultoi projektissa jo aiemmin. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)