Aihe: Keskustelua efektilaitteista
1
Antti1
18.05.2007 13:31:58
Mulle riittää pienille baarikeikoille kompura, tai kaksi, muuta ei oikeastaan tarvita. Hätätilassa keikan voi vetää ilman mitään ihan ok.

Jos on vähän isompi keikka, niin yleensä asiallinen kaikulaitos, muutama kompura riittää ja pari eq:ta (riippuen tietty pöydästä). Eli varsin vähään olen tyytyväinen.

Festarimeiningeistä ja isommista klubeista en sitten tiedä yhtään mitään, kun en ole niitä tehnyt.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Marzi
18.05.2007 14:04:02 (muokattu 18.05.2007 14:13:40)

Aika perinteinen etupäänräkki sisältää suunnilleen: 1 M-one, 1 D-two, 1 SPX990, 1 multiefekti.(esim toinen SPX tai M1 tai M3000 tms mistä saa vaikka harmonizerin) Sitten 6-8 kanavaa comp ja 4-8 kanavaa gate. Vaikka dbx:ää ja drawmeria niin ei mee paljon pieleen. Master eq + cd-soitin. Jonkin verran näkee just Lehikoisen mpx500:sia ja yamahan oliks se nyt rev500:sia kans. Mut niistei kaikki tykkää. Jonkun verran myös esim. TC:n M3000:sia. On aika jees. :D

Näähän on toki bändikohtaisia, voi olla esim tarvetta useammalle kompuralle, mut tuollaisella setupilla vetelee normaalin rokkibändin pois tiehensä.

Niin ja se rajahan tulee vastaan jos lavalla on rummut ja laulu. Ne kun tarvii ihan erityyppiset reverbit.

Täähän on tavallaan ihan simppeli kelata. Otetaan esimerkiksi normaali rokkibändi. Gatea menee bassari, kolme tomia. (eli yksi räkkiunitti, 4ch gate)Kompuraa basso+laulut+mahdollinen akkari. jos vaikka kolme laulua, niin kompuraa menee 5 kanavaa(=kolme unittia kompuraa, 6 ch) Kaikuja: laulut, rummut. Delay laululle. Multiefekti akkarille(se harmonizer jos tykkää). Siinä se.
No yhyy.
miffe
18.05.2007 14:08:39
Jonkun verran myös esim. TC:n M3000:sia. On aika jees. :D

Olishan se aika jees, jos saisi omansa takaisin...

Niin siis, jos joku tollattista konetta (ja dbx DDP:tä) erityisen edukkaasti kauppaa, niin kannattaa ottaa yhteyttä muhun, niin voipi saada myyntilaatikon ja manuaalinkin (samalla voit tarkistaa kadonneen koneen sarjanumeron).

Eli kyseiset laitteet ovat todellakin kadonneet 14.4. klo 20.00 ja 15.4. klo 3.00 välisenä aikana ravintola Iltatähdestä Lappeenrannasta. Laitteet olivat 3RU Rockbagissa. Tietoja ko. laitteiden olinpaikoista saa kertoa mulle.
miffe, täysi toope - mies, joka ei tiedä mistään mitään - ainakin, jos muusikoiden.net-kuoroa on uskominen
Marzi
18.05.2007 14:14:52

Tietoja ko. laitteiden olinpaikoista saa kertoa mulle.

No perkele. Pannaan korvan taakse. Tuo on kyl niin berberistä.
No yhyy.
stnprkl
18.05.2007 15:59:16
Ajattelin, että tänne voisi saada jotain tarkempaa pohdintaa erilaisista livekäyttöön soveltuvista kaiku- ja delaylaitteista.
Alan standardeina on selkeästi noi T.C. electronicin M-one ja D-two, paljon näkyy räkeissä myös Yamahan REV-500:ia ja erilaisia Lexiconeja.
Mikä on "riittävä" määrä laitteita isossa järjestelmässä? Monestikin raidereissa pyydetään esimerkiksi 2 multiefektiä ja 1 delay.
Missä tulee raja vastaan, ettei yhdellä laitteella enää pärjää? tietysti jos aletaan haluamaan erilaisia kaikuja lauluihin ja rumpuihin sekä vielä delayta mukaan niin sittenhän se on selvää että laitteita pitää olla vähintään kaksi.

Kertokaa käyttökokemuksia erilaisista efektilaitteista, mitä kannattaa räkissä olla ja mitä ei. Itsellä vielä tuo räkin kasailu aika vaiheessa, jossain vaiheessa tulee kuitenkin aika ostaa sinne jotain fiksua.

Joo yleensä tarve melkeen sepällä kun sepällä on vähintään 1 dilsa ja 2 kaikua. Räkkiä jos lähtee ittelleen kasaamaan niin se D2 on oiva valinta varsinkin kun noita TC:n 2290 vehkeitä ei enää oo kenelläkään ainakaan myynnissä, Rolandin SDE-3000 on myöskin käypä laite kunhan siihen hommaa tappi pedaalin. Sitten ehdottomasti ainakin yksi oikeasti laadukas ja hyvä kaiku, Eventidet, Lexiconin PCM:t ja noi jo mainitut TC:n M2000 ja M3000 sarjalaiset. Ja joku multipaavo M1, SPX:t jne. Nämä siis minimi raideriystävällinen setti.

Jos hommaat räkkiin dilsan, yhden laadukkaan kaiun ja kaks multipaavoa niin kyllä suurin osa kotimaisista klubiympyröistä taittuu jo. Inserttikoneita se neljä kanavaa Gatea ja 8 kompuraa niin aika selvillä vesillä rupee oleen. Noista inserteistä jos suosii BSS, Drawmer, KT ja rahapulassa DBX merkkisiä vehkeitä niin ei pitäis tulla sanomista. Nyt esim Klark Teknikiltä on tullu semmonen SquareOne sarja, joka ymmärtääkseni on melko edukas. itsellä kokemuksia semmosesta 3U vehkeestä missä on 8 kanavaa yksittäin valittavissa joko Gatea tai Kompuraa, pareittain laitettavissa stereoksi. Mahtava laite.

Yleensä kaikki hahmot haluaa siihen lauluun edes jonkun oikeasti laadukkaan kaiun, se on kuitenkin se tärkein yksittäinen elementti.

Mitä enempi siellä lavalla on tavaraa niin sitä enempi niitä muppaloitakin saa olla, kuten sanottu rummut ja laulu tarvii erilaisen kaiun. Puhaltimet tarvii myös yleensä jotain kuten akkarikin. Sitten joku multipaavo joihinkin laululevityksiin yms.

Yleisesti ottaen jos varaa inserttikoneita tän kaavan mukaan niin pitäis pärjätä. Gatet rumpuihin eli bassari, virppa ja tomit. Kompuroita bassot, akustiset kitarat, laulut, puhaltimet ja joissain tapauksissa virveli.

Mutta jos oikeasti isoista järjestelmistä puhutaan niin melko usein siellä räkissä on 6-12 paavoa jauhamassa itse kukin jotain, rummuille aika ajoin näkee kahtakin eri kaikua, lauluille pari kaikua ja levitys, kitaroille oma levitys, akustisille kitaroille kaiku ja levitys samoin kun puhaltimille. Tähän vielä päälle noi ihan efektinä toimivat jutut kuten laulusäröt, pitchit yms. Rajaa ei ole jos on mahdollisuuksia ja resursseja.

Monitoripäässä tarpeet onkin sit jo aika erilaiset riippuen siitä onko kulmia vai nappeja, mikä on solistin fiilis, mikä on musiikkityyli ja kuun asennot jne. Lavallekkin kannattaa varata se 2-4 kanavaa kompuraa ja yks kaiku niin pitäis pärjätä ihan ok klubiympyröissä.

Tämmöstä tällä erää
Moro
Viltsu audiokantaja
kauppi
18.05.2007 19:47:05
Monitoripäässä tarpeet onkin sit jo aika erilaiset riippuen siitä onko kulmia vai nappeja, mikä on solistin fiilis, mikä on musiikkityyli ja kuun asennot jne. Lavallekkin kannattaa varata se 2-4 kanavaa kompuraa ja yks kaiku niin pitäis pärjätä ihan ok klubiympyröissä.

Ja monitoripäässä geitti pasariin on hevihommissa varsin jees.
Dj.Dumbass
18.05.2007 23:44:18
Hyviä kirjoituksia, kiitoksia niistä.

Tuosta gate -hommasta. Jos aikoo laittaa 4 kanavaa gatea bassaria ja kolmea tomia varten, niin uskaltaako siihen ostaa tällaisen ilman että joku vetää turpaan: http://www.thomann.de/fi/samson_sgate4.htm ?
Vai onko ostettava suoraan vähintään tällainen http://www.thomann.de/fi/dbx_1074_gate.htm ?

Ehkä teidän monen mielestä toi dbx on myös halpa skeidakone, mut mun mielestä se on aika kallis ja epäilen, tarvitsisinko todella noin hyvää konetta vain rumpukanavien sulkemiseen. Kun ei mulla oo räkissä masterEQ:nakaan ku toi 2231 joka on jopa vähän edukkaampikin kun toi 1074 gate.
Onhan toi Samson halpa B-ongelman korvike, mutta jos se toimii ja sitä ilkeää muille tarjota ni miksei...

Olisko tällainen setup etupään räkkiin ok?
DBX 2231 master eq
6 kanavaa DBX 266XL kompuraa
2 kanavaa DBX 166XL kompuraa
4 kanavaa Samson S4-gatea
TC M-one
TC D-two
Lexicon MPX-550
Cd- tai Md-soitin
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
rintapek
18.05.2007 23:57:19

halpa B-ongelman korvike, mutta jos se toimii ja sitä ilkeää muille tarjota ni miksei...

Jos omat korvat ei kerro eroa, niin mikä oli ongelma?
... harrastajajapohjalta vain, anteeksi...
One kind of music only - the good kind
Terttu
19.05.2007 12:59:54

Onhan toi Samson halpa B-ongelman korvike, mutta jos se toimii ja sitä ilkeää muille tarjota ni miksei...
Sinähän sen itse sanoit. Samson ON halpa korvike.

Tossa gate hommassa se olennaisin asia on toimivat key filtterit. Ilman niitä ainakin hevihommassa, missä rumpalin kioskissa on sitä tilua ja tilkettä, ei tule toimeen.

Itse en halua käyttää gateja juuri minkään orkesterin kanssa (ellei sitä hevanderia lasketa).
Mikrofonin valinnalla/suuntauksella ja rumpujen vireellä vois koittaa vaikuttaa ensin, ennen kuin laitetaan niitä rumpusoundin pilaajia kehiin.

DBX 2231 master eq
TC M-one
TC D-two
Lexicon MPX-550
Cd- tai Md-soitin

En usko että kauhean moni ainakaan sinne räkkiin syljeksii. :)
Riippuu ihan vuokraajasta, mikä on sen hetkinen tarve.
Perus klubikeikoille varmasti toimiva paketti.
Esp
21.05.2007 22:40:34

Ehkä teidän monen mielestä toi dbx on myös halpa skeidakone, mut mun mielestä se on aika kallis ja epäilen, tarvitsisinko todella noin hyvää konetta vain rumpukanavien sulkemiseen. Kun ei mulla oo räkissä masterEQ:nakaan ku toi 2231 joka on jopa vähän edukkaampikin kun toi 1074 gate.

DBX 2231 master eq
TC M-one
TC D-two
Lexicon MPX-550
Cd- tai Md-soitin

Tossa olisi vielä yksi gate-vaihtoehto: http://www.thomann.de/fi/drawmer_mx40.htm ja ainakin omat käyttökokemukset ovat tuosta paremmat kuin dbx:n mallista.

Tuo lista on ihan ok, kyllä sillä tekisi ilman mitään mutinoita :).

Itsellä riippuu hieman kokoonpanosta mitä on tekemässä, mutta pari kaikua, yksi täppidelay, multipaavo ja joku levitin on aika vakiokamaa, jos tehdään noita paikkoja missä niillä on oikeasti mitään merkitystä. Joidenkin bändien kanssa saattaa tarvia pitch sifteriä mörkösaundien tekemiseen. Bassarin käytän gatea yleensä, mutta kyllä ilmankin pärjää. Tomien lähellä on ainakin hevibändeillä yleensä niin paljon kaikkea muutakin kilkutinta, jotka kuulostavat sangen mielenkiintoiselta sen rumpukaiun kanssa, että gatet on aika välttämättömät jos sitä hevijytinää haetaan.

Efektilaitteista itse suosin kaikuina Lehikoisen PCM-sarjaa (omasta keikkaräkistä löytyy PCM60, joka on yksinkertaisuudessaan parhautta) ja Yamahan SPX-sarjaa tai REV5/7-malleja (mutta REV500 ei oikein ole koskaan sytyttänyt). Delayna soundillinen suosikki on Korgin SDD2000 ja Rolandin SDE3000, TC:n D2 toimii hyvin (tuskin tarvii edes mainita, että 2290 kelpaa mainiosti).

Tuohon listaasi saisi tietysti vielä lisää laiteuskottavuutta, jos ostat ton mpx550:n tilalle jonkun käytetyn PCM-sarjan Lehikoisen paremmaksi kaiuksi. Käytettynä PCM80:n saa jollain 600-700 eurolla ja PCM60:n 400-600 eurolla (jos jostain onnistut sellaisen löytämään...), eli hinnat eivät päätä huimaa suhteutettuna laitteiden tasoon.
Täh?!?
jorma666
21.05.2007 23:17:18
Pakko lisätä tähän vielä että behringerin 2-kanavainen gate, oliko se intelligate tai jotain semmosta, oli kyllä perhanan hyvä gate. Tais olla vaan behringerin profiiliin vähän liian hyvä kun lopettivat valmistamisen.
we call it music - they call the cops
rintapek
21.05.2007 23:31:24

. Tais olla vaan behringerin profiiliin vähän liian hyvä kun lopettivat valmistamisen.

Yankee- markkinat. Jos siellä on ongelmia sikäläistä CE- merkintää vastaavan kanssa, niin ne riittävät markkinat eivät sitten vedä. Sitten ei valmistetakaan. Luulen. Arvaan. En tiedä.
One kind of music only - the good kind
Dj.Dumbass
22.05.2007 14:28:09
Miltä tuntuisi 4 kanavaiseksi gateksi DBX 274 ? tuotannosta poistunut malli, mutta näkyyhän tuota olevan monen listoilla... voisi saada jostain käytettynäkin?
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
markotetri
22.05.2007 20:40:29
Tossa olisi vielä yksi gate-vaihtoehto: http://www.thomann.de/fi/drawmer_mx40.htm ja ainakin omat käyttökokemukset ovat tuosta paremmat kuin dbx:n mallista.

Tuo Drawmeri on muuten ihan ok, mutta mulla on kokemusta ainakin kolmesta inhottavasti paukkuvasta yksilöstä. Ilmeisesti joskus on maailmalle päässyt hieman heikkolaatuisempi sarja.

Muuten prossupuolella itse olen tykästynyt digitiskeihin. Jos käytettävissä on gatet ja kompurat joka kanavaan siten, että kaikki asetukset pysyvät muistissa paikasta toiseen, se helpottaa elämää monessa kohtaa. Aina välillä kaipaisi kyllä esim kunnollista filtteriä geittiin, mutta useimmiten nekin ongelmat on kierrettävissä.

Tällä hetkellä mulla on käytössä 7 kanavaa gatea (2xBD, 2xSD, 3xTom) ja 8 kompuraa (Bassarin sisämikki, SD top, Basson linja ja mic, sekä 4 vokaalimikkiä). Lisäksi työtä helpottaa optogatet (gate joka aukeaa kun joku tulee tarpeeksi lähelle mikkiä) parissa taustalaulukanavassa. Jos lavalla olis akkari, sille kans kompura. Onneks kiippareille ei sellaista tässä proggiksessa tarvitse. Isoilla lavoilla ja isoilla kamoilla vois olla kiva laittaa myös jonkunlainen ryhmäkompura rummuille (rinnakkaiskompressointiin), mutta en oo ainakaan vielä jaksanut sellaista rakennella.

Efektipuolella mä jatkan samaa linjaa kuin muutkin: yksi hyvä tap-delay, pari kunnollista kaikua ja joku multipaavo.

Nyt, kun mulla on rumpukaikuna TC:n M*ONE, oon oppinut tykkäämään sen dual engine-ominaisuudesta; toisella puolella on mukava huone normibiiseihin ja toiselle puolelle ISO halli slovareita varten. Efektibalanssista vaan sitten sopiva määrä kumpaakin. Eikä mene kuin yksi lähtö ja yksi stereopaluu.

Ja hitto vie, eivät ne osaa vieläkään tehdä sellaisia ihania, heliseviä pleittikaikuja muualla kuin ameriikassa; Lexiconit vaan soundaa niissä hommissa paremmalta kuin mikään TC tms...
Artificiality is normal to the medium.
theikki
31.05.2007 17:20:28
Miltä tuntuisi 4 kanavaiseksi gateksi DBX 274 ? tuotannosta poistunut malli, mutta näkyyhän tuota olevan monen listoilla... voisi saada jostain käytettynäkin?

Mulla on 1074 dbx ja voin sanoa että kyllä toimii.
Timppa Heikkilä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)