Aihe: Telecaster projektia aloittelemassa, pari kyssäriä puista
1
poppamies
08.01.2004 18:39:51

Muutamia kysymyksiä ...

Kyllä tuo kolmesta palasta tekeminen on ihan yes, varsinkin jos kitara jokatapauksessa maalataan. Jos taas puu jä tavalla tai toisella näkyviin niin se ei ole niinkään yes.
Soundin kannalta sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä.
Kyllä tuollainen vaahterakaula "skunkstripella" on se "oikea" Tele. Ei se kaulan nauhoittaminen ole sen vaikeampaa kuin pelkän otelaudan nauhoittaminen. Tosin perinteisen kaularaudan laittamin takapuolelta sillai kaarelle vaatii jonkunverran kokemusta ja jigejä. Jos/kun taas käyttää valmista kotelomallista rautaa niin siitä "skunkstripesta" tulee väistämättä 12mm leveä. Ei välttämättä kovin kaunista. Suosittelen kyllä perinteistä rautaa.
"G-strings are for strippers"
Juzzu
08.01.2004 18:57:10
Näin saisi yhtä puuta olevan köntin koon maksimoitua tässä tapauksessa. Liekö tämmöttisellä asialla minkään valtakunnan merkitystä?

No ehkä se, että tuolla lailla saat kitarasta rumemman. Minun mielestä sauma _ehdottomasti_ keskelle, jo nyt ihan vaikka perinteiden vuoksi. Ei se soundi siitä parane tai huonone, oli se sauma missä tahansa. Jos kahdestakin palasta sen rungon teet niin kyllä se täyttää kaikki perinteiset hyvän kitaran määreet, eri asia olisi joku 28-palan balsapalapeli.

Keskellä olevaan saumaa ompi mukava pällistellä silloin, kun jyrsii uria mikeillä, pohtii tallan paikkaa, tekee uraa kaulalle jne.

Teet miten teet, mutta tee se sauma keskelle :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Puavali
08.01.2004 23:27:49
Sauma keskelle: 2*25=50, kyllä tuo telen leveyteen riittää. Siis sauma keskelle, jos et laita yhtä palaa keskelle ja kapeampia siivuja reunoille. Symmetria näyttää hyvältä noiden liimasaumojen suhteen, ja voi jättää puun näkymään pintaan.
spyykko
09.01.2004 08:52:50

Tosin perinteisen kaularaudan laittamin takapuolelta sillai kaarelle vaatii jonkunverran kokemusta ja jigejä. Jos/kun taas käyttää valmista kotelomallista rautaa niin siitä "skunkstripesta" tulee väistämättä 12mm leveä.

Stewmacin HotRod kaularauta menee suoraan 6mm leveään uraan. Vastaavia (ellei peräti samoja?) rautoja saa kotimaastakin, ainakin pari kaveria meidän kurssilla näytti käyttävän tuollaista skunk stripe -teleissään.
Sami Koivisto
09.01.2004 11:41:42

Kaularaudan uran jyrsintä takapuolelle ja pähkinän laittaminen pilaa ulkonäön mikäli asennus ei ole perfect. Eli suosittelen otelaudallista ekaks, jos ei ole varaa harjoituskappaleisiin.
"This goes to eleven"
poppamies
10.01.2004 11:24:06

Kaularaudan uran jyrsintä takapuolelle ja pähkinän laittaminen pilaa ulkonäön mikäli asennus ei ole perfect. ...
No totta tuokin. Jos jyrsin ikäänkuin koukkaa niin eihän siitä tule mitään. Jigejä ja ohjureita siinä ehdottomasti tarvitaan. Ei siis ehkä kuitenkaan ole varsinaisesti mitään aloittelijan hommia laittaa skunkstripella.
Se oli positiivinen yllätys että löytyy 6 mm kotelomallisia rautuja, vai onko ne niitä kakstoimisia?
vrajala
10.01.2004 12:01:03
Se oli positiivinen yllätys että löytyy 6 mm kotelomallisia rautuja, vai onko ne niitä kakstoimisia?

Kakstoimisia. Latta yläpuolella ja pyörötanko alapuolella, päissä sitten vastakkain kierteitetyt holkit. Tai siis tällaisia minä olen nähnyt. Ei kannata enää tehdä itse...
Juu, varmast näi, mää kysyi?
temeeh
13.01.2004 23:09:34
Kiitoksia neuvoista, tuon kaularaudan suhteen varsinkin. Tilasin SP-elektroniikasta juuri äsken osat, niitä odotellessa.. Nyt on tulossa tuommoinen 6mm levee ja 9mm syvä kaksitoiminen rauta, joka kulkee sellaisten "holkkien" kautta.. Kuvasta oli vähän vaikea saada selvää mutta luulen että passaa ihan hyvin. Mutta tuo pitää varmaan laittaa myös kaarelle? Tuskin se muuten toimii? No katsonpa tilannetta sitten kun se tulee että miltä vekotin näyttää.

Nyt on bodyn liimasauma keskellä, ja ihan hyvältä näyttää.
Kaukaa viisaana (!) jätin kaulasta yhden sivun vielä sahaamatta, että se on keskilinjan kanssa samassa linjassa. Voi tukea jigejä siihen, ja nauhaurien sahaamistakin helpottanee että voi tällätä ne suorakulmalla.

Suurin valinnan vaikeus tässä on vielä mikkien päättäminen, yksikelainen tai minihumppari tallamikiksi ehkä ja etupäähän perus telemikki. Mitään kovin raakaa saundia en ole tavoittelemassa. Katotaan nyt miten projekti edistyy...
vrajala
13.01.2004 23:34:33
Mutta tuo pitää varmaan laittaa myös kaarelle? Tuskin se muuten toimii?

No ei missään nimessä. Tai no, olisihan se sulle vehkeen saatuasi varmaan selvinnyt. Se taipuu ruuvia kiertämällä ihan suorasta kumpaan suuntaan vaan. Siksi nimitys kaksitoiminen.
temeeh
17.01.2004 13:48:59
Joo, osat tuli ja kyllä mä järkeilemällä päättelin jo että suoraan koloon toi varmaan tulee.. mut hei, ei voinut olla kuitenkaan 100% varma kun ei ole tuommosta rautaa ikänä edes nähnyt ;)

Tuota ei vissiin tarvi liimatakaan mitenkään, että se pääsee vapaasti toimimaan? Jonkinlaista pehmikettä, silikonia tms. ajattelin sinne rakoon vähän tursotella ettei rämise. Tai jotain muovinauhaa ympärille. Ja ehkä tippa jotain öljyä.

Mistään ei meinaa löytää riittävän ohutta sahaa nauhaurien sahaamista varten. Kaupassa oli tosin japaninsaha, joka kuulemma ois siihen hyvä (ja moneen muuhunkin, aivan älyttömän hienoa työtä ko. vempele oli) mutta hinta oli aika suolanen yli 50 euroo. Ehkä se pitää hakee kumminki pois.
P2
17.01.2004 14:03:29
Mistään ei meinaa löytää riittävän ohutta sahaa nauhaurien sahaamista varten. Kaupassa oli tosin japaninsaha, joka kuulemma ois siihen hyvä (ja moneen muuhunkin, aivan älyttömän hienoa työtä ko. vempele oli) mutta hinta oli aika suolanen yli 50 euroo. Ehkä se pitää hakee kumminki pois.

Oma nauhasaha makso Anttilassa 4e ja sai vielä viisi terääkin kaupan päälle. Kaksi otelautaa oon nyt sen kanssa nauhottanut ja varsin hyvin on toiminut. Se on semmonen pienoisrautasaha tjsp.
fox
17.01.2004 14:39:31

Se on semmonen pienoisrautasaha tjsp.

Ja siihen pienoisrautasahan kaareen kun pistää Bahco/Sandviikin puuterän, jonka numeroa en muista, mutta haulla löytynee - niin aina vaan paranee. Just hyvä ura tulee.
vrajala
17.01.2004 21:41:34 (muokattu 17.01.2004 21:44:26)
Tuota ei vissiin tarvi liimatakaan mitenkään, että se pääsee vapaasti toimimaan? Jonkinlaista pehmikettä, silikonia tms. ajattelin sinne rakoon vähän tursotella ettei rämise. Tai jotain muovinauhaa ympärille. Ja ehkä tippa jotain öljyä.

Mä oon ite tehdyssä mallissa käyttänyt kutistussukkaa raudan suojaamiseen. Toimii. Alumiiniteippi toimii myös.

Silikonia en kyllä laittaisi kaulan sisään.

EDIT: Noita japanilaisia sahoja saa sorvisopista (http://www.sorvisoppi.com/). Siellä on muitakin erikoisempia puutyökaluja, tietenkin sopivaan hintaan.
poppamies
17.01.2004 23:23:58

Kaupassa oli tosin japaninsaha,...

No en itse kyllä ostaisi kun samalla rahalla saa virallisen nauhasahan. Omani tosin ostin ameriikasta. Tulikohan maksamaan jotain 350 mk (näitä markkojahan käytettiin vielä1900-luvulla jos joku silloin syntynyt vielä muistaa), ja ehkä niitä saa jopa Millbrookilta, en tiedä. Tämännäköinen se jokatapauksessa on:
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … g/Adjustable_Fret_Slotting_Saw.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)