Aihe: JCM900 kosahti
1
hape
13.05.2007 12:25:52

Jeps, eli mun Marshall JCM900 Dual Reverb sano sopimuksen irti ihan yhtäkkiä kesken soiton. Enää ei kuulu muuta kuin suht äänekästä hurinaa (jota siis ei ennen kuulunut), joka kasvaa volaa nostettaessa. Sama homma molemmilla kanavilla. Sulakkeiden fail-valot ei pala. Ensimmäisenä mulla tulee mieleen putkirikko, mutta ainakin pääteputket näyttävät kaikki hehkuvan (vaikka en tiedä kertooko se silti mitään niiden toimivuudesta). Kaikki skitta- ja kaiutinpiuhat ym. on toki tsekattu.

Eli jos jollakin ois ideoita noin lonkalta heittää mikä mättää, niin kertokaa ennenku alan purkaan koko mööpelin. Fiksu mies tietysti veisi sen suoraan huoltoon..
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
maza
14.05.2007 22:14:28

Volat kun asiaan vaikuttaa niin sanoisin että syyllinen voisi todennäköisimmin olla joko joku etuasteputkista, efektilenkki (kokeilepa pistää hyppylanka siitä yli) tai esim. sisääntulojakki. Olethan toki kokeillut eri piuhalla jne?

Itse kokeilisin ekana vaihtaa etusputket yksi kerrallaan.
hape
15.05.2007 08:47:17

Volat kun asiaan vaikuttaa niin sanoisin että syyllinen voisi todennäköisimmin olla joko joku etuasteputkista, efektilenkki (kokeilepa pistää hyppylanka siitä yli) tai esim. sisääntulojakki. Olethan toki kokeillut eri piuhalla jne?

Itse kokeilisin ekana vaihtaa etusputket yksi kerrallaan.

Täytyy aloittaa siis noista etusputkista. Piuhat ym- ääliömäisyydet on toki tsekattu. Kiitos!
Tympee Huttunen
15.05.2007 09:19:15
Itse törkkäisin ensimmäisenä vaikka jonkun mallintavan (muukin käy) fxloopin returniin, josta kuulisin heti onko vika etu-vai pääteasteessa. Jos ääni noin kuuluu, vika on etuasteessa. Jos taas ei, vika on pääteasteessa.
Pavezer
15.05.2007 09:59:58
Itse törkkäisin ensimmäisenä vaikka jonkun mallintavan (muukin käy) fxloopin returniin, josta kuulisin heti onko vika etu-vai pääteasteessa. Jos ääni noin kuuluu, vika on etuasteessa. Jos taas ei, vika on pääteasteessa.

Jos tuota erillistä mallintavaa tai muuta etuastetta ei löydy lykättäväksi looppiin, niin tämä etu-/pääteaste testaus onnistunee laittamalla kitarainputtiin piuha ja ottamalla se pois. Eli jos hurina lakkaa kun piuha napsastaan irti, niin syy löytynee etuasteesta. Korjatkaa, jos olen väärässä. Eräs JCM800 teki selkeästi näin ja syy löytyi etusen puolelta. Kyseessä ei kylläkään ollut suoranainen hurina, vaan jokseenkin muunlainen plurina.
hape
15.05.2007 11:36:23

Hyvä idea, kiitos. Pitää kokeilla.

Jos tuota erillistä mallintavaa tai muuta etuastetta ei löydy lykättäväksi looppiin, niin tämä etu-/pääteaste testaus onnistunee laittamalla kitarainputtiin piuha ja ottamalla se pois. Eli jos hurina lakkaa kun piuha napsastaan irti, niin syy löytynee etuasteesta. Korjatkaa, jos olen väärässä. Eräs JCM800 teki selkeästi näin ja syy löytyi etusen puolelta. Kyseessä ei kylläkään ollut suoranainen hurina, vaan jokseenkin muunlainen plurina.

Hurina kuuluu koko ajan samanlaisena riippumatta siitä, onko piuhaa paikoillaan vai ei.
Pavezer
15.05.2007 13:09:59 (muokattu 15.05.2007 13:11:09)
Hurina kuuluu koko ajan samanlaisena riippumatta siitä, onko piuhaa paikoillaan vai ei.
Ahjoo, DualReverb on se hybridi-malli, ei ihan niin simppeli.
Kun se vola vaikuttaa hurinaan, niin kyllä vika (kuten aikaisemmin maza totesi) enemmänkin etusen puolelta luulis löytyvän.
Voit vaihtaa etuasteputkien paikkaa ja testata, vaikuttaako se mitenkään, jos vaikuttaa hurinaan edes jollain tavalla, niin hommaa uudet etuasteputket. (jos ylimääräsiä putkia löytyy, niin testaa suoraan vahtoa) Jos ei vaikuta, niin sitten efektiluuppi tarkasteluun, tuo suora hyppypiuha sendistä returniin testaa sen, jossei auta niin inputjakki (jälleen aikaisemmin jo mainittu) tarkasteluun.

Vaikuttaako kotelon kevyt (EDIT: tai vähän kovempikin.. ;) ) paukuttelu hurinaan?
hape
15.05.2007 13:37:02

Ahjoo, DualReverb on se hybridi-malli, ei ihan niin simppeli.

Miten niin hybridi? Meinaatko että siellä on käytetty diode clippingiä? Olihan niitä käsittääkseni jo JCM 800 -sarjassakin. Mä ainakin ymmärrän hybridillä tarkoitettavan sellaista, jossa on etuaste putkilla ja pääte trankuilla (tai toisinpäin niinku joskus oli tapana tehdä).

(jos ylimääräsiä putkia löytyy, niin testaa suoraan vahtoa)

Putkia löytyy kyllä, pitää testailla kun ehtii.

Vaikuttaako kotelon kevyt (EDIT: tai vähän kovempikin.. ;) ) paukuttelu hurinaan?

En päässyt vielä siihen ketutuksen asteeseen että olisin alkanut koteloa mäiskimään :) Mutta pitääpä tuokin kokeilla jahka ehtii. Kiitos.
Pavezer
15.05.2007 15:04:31
Miten niin hybridi? Meinaatko että siellä on käytetty diode clippingiä?.
Notta siellä etuasteessa on käytetty opareita putken rinnalla eri asteissa. Iteasiassa etuasteessa ei oo käytetty signaalin vahvistamiseen ku yhtä putkee ja muut vahvistusasteet on toteutettu OP-vahvareilla.
Sulla on ilmeisesti kolme "pikkuputkea" siinä. Yks on signaalinvahvistamiseen, yks on kaiulle ja yks päätteen vaiheenkääntöön. OP-vahvistinpiireillä saadaan kai helpommin high-gainia messiin. En oikeen tiä että miks muuten niitä siinä käytettäis. Eli ei se oo hybridi päätteen tai etusen kesken, vaan koko etunen on vähä niinku hybridi.
Eipä sillä sinänsä oo minkaanlaista väliä, jos soundiin on tyytyvänen.

Diode clipping on vähä eri juttu, se on vaan siihen signaalin säröyttämiseen vaikuttava. 800:ssa ei oo noita opareita, mutta diode clipping löytyy kyllä.

Sinänsä monimutkaisempaa tuo vian paikallistaminen (ja fiksaaminenkin), kun on rinnakkain "hybridinä" noita systeemejä.

"Toivottavsti" on putkirikko ja pelkkä swäppi auttaa.
maza
16.05.2007 13:32:28

Notta siellä etuasteessa on käytetty opareita putken rinnalla eri asteissa. Iteasiassa etuasteessa ei oo käytetty signaalin vahvistamiseen ku yhtä putkee ja muut vahvistusasteet on toteutettu OP-vahvareilla.
Sulla on ilmeisesti kolme "pikkuputkea" siinä. Yks on signaalinvahvistamiseen, yks on kaiulle ja yks päätteen vaiheenkääntöön.

Muistaakseni JCM900 Dual Reverbin ECC83 / 12AX7 -putkista kahta käytetään kyllä ihan etuasteeseen (jossa yhtä puoliskoa katodiseuraajana ajamaan EQ:ta, mikä on mielestäni kyllä aika tuhlausta kun niitä opareita tuolla kuitenkin on) ja yhtä vaiheenkääntöön, kaiku on tehty puolijohteilla.

OP-vahvistinpiireillä saadaan kai helpommin high-gainia messiin. En oikeen tiä että miks muuten niitä siinä käytettäis. Eli ei se oo hybridi päätteen tai etusen kesken, vaan koko etunen on vähä niinku hybridi. Eipä sillä sinänsä oo minkaanlaista väliä, jos soundiin on tyytyvänen.

Pääte on ihan puhtaasti putkilla tuossa, ml. vaiheenkääntäjä. Ja syy oparien käyttöön löytynee ihan selkeästi kustannuksista. Niillä kyllä useinkin toteutetaan muuten täysputkivahvareissa esim. efektilenkin puskurointeja ja kaikujuttuja. Näin esim. Peavey Classiceissa jne.

Diode clipping on vähä eri juttu, se on vaan siihen signaalin säröyttämiseen vaikuttava. 800:ssa ei oo noita opareita, mutta diode clipping löytyy kyllä. Sinänsä monimutkaisempaa tuo vian paikallistaminen (ja fiksaaminenkin), kun on rinnakkain "hybridinä" noita systeemejä. "Toivottavsti" on putkirikko ja pelkkä swäppi auttaa.

Tästä samaa mieltä, puolijohdepuolen debuggaaminen on ainakin meikäläisen mielestä paskamaisempaa ja hitaampaa hommaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)